"ולאחותו הבתולה הקרובה אליו"

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1956
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"ולאחותו הבתולה הקרובה אליו"

שליחה על ידי נבשר » 05 מאי 2020, 17:22

לא הבנתי למאי כתבה התורה "הבתולה", ליכתוב קרא "ולאחותו הקרובה אליו אשר היתה לאיש", ומקרובה מרבים אפי' ארוסה מיטמא לה, אבל בהיתה לאיש היינו נשואה אינו מיטמא לה. ואולי אי לאו בתולה לא הוה דרשינן "היתה לאיש" נשואה, שסתם היתה היינו הוויה והיינו אפי' ארוסה, אבל השתא דכתיב "בתולה" היינו אחותו בתולה שלא הייתה לאיש שלא יצאה מבתולים שלה. ועדיין צ"ב שבמפרשים כתוב שילפינן שנשואה אין מיטמא לה משום שריבה קרובה היינו ארוסה ומיעט נשואה מהיתה לאיש. וצ"ב.
עוד יש לדון מה יהא בנבעלה ע"ד זנות או שנאנסה האם מיטמא לה, שאין היא בתולה אבל לא היתה לאיש. ואולי אנוסה בעיא להיות אשתו ע"פ התורה לכך חשיב "והיתה לאיש אחר".


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ולאחותו הבתולה הקרובה אליו"

שליחה על ידי HaimL » 05 מאי 2020, 17:29

נבשר כתב:
05 מאי 2020, 17:22
ואולי אי לאו בתולה לא הוה דרשינן "היתה לאיש" נשואה, שסתם היתה היינו הוויה והיינו אפי' ארוסה, אבל השתא דכתיב "בתולה" היינו אחותו בתולה שלא הייתה לאיש שלא יצאה מבתולים שלה. ועדיין צ"ב שבמפרשים כתוב שילפינן שנשואה אין מיטמא לה משום שריבה קרובה היינו ארוסה ומיעט נשואה מהיתה לאיש. וצ"ב.
אולי כאן דורשים, אשר לא הייתה לאיש, כמין דבר הלמד מעניינו, שההוויה כאן היא לא הוויה של אירוסין כמו בכל מקום, אלא הוויה המועילה לעניין טומאה, שנאמר בה כי אם לשארו הקרוב אליו וגו', והיינו נשואתו (וקצת בדומה לדין נדר, רק שכאן התורה לא נתנה דין של אחיה ובעלה מיטמאים לה, בעודה ארוסה)
 


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ולאחותו הבתולה הקרובה אליו"

שליחה על ידי דרומאי » 05 מאי 2020, 19:15

''


פותח הנושא
נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1956
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ולאחותו הבתולה הקרובה אליו"

שליחה על ידי נבשר » 05 מאי 2020, 19:54

דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 19:15
ודאי שפנויה שנאנסה אחיה כהן מטמא לה מדאורייתא!
זה מנלן? ואני חוזר על שאלתי הראשונה אמאי כתוב בקרא "בתולה".


פותח הנושא
נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1956
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ולאחותו הבתולה הקרובה אליו"

שליחה על ידי נבשר » 05 מאי 2020, 20:19

דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 19:15
ודאי שפנויה שנאנסה אחיה כהן מטמא לה מדאורייתא!
העתקתי מכאן https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... 7%99%D7%9D
אחותו בעולה, כגון שהיתה אנוסה או מפותה, אינו נטמא לה (תורת כהנים אמור א; ברייתא בגמרא יבמות ס א, וירושלמי שם ו ד; רמב"ם אבל ב י; טוש"ע יו"ד שעג ד), שנאמר: וְלַאֲחֹתוֹ הַבְּתוּלָה (ויקרא כא ג), פרט לאנוסה ומפותה (תורת כהנים שם; רמב"ם שם), שאינה בתולה (רש"י יבמות שם), והוא הדין כשנבעלה שלא כדרכה אף על פי שהיא בתולה (ראה ערכו), שנאמר אֲשֶׁר לֹא הָיְתָה לְאִישׁ, וזו היתה לאיש (ריב"א על התורה שם בשם הר"ר אליקים. וכעין זה במנחת חינוך מצוה רסד).


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ולאחותו הבתולה הקרובה אליו"

שליחה על ידי דרומאי » 05 מאי 2020, 22:20

נבשר כתב:
05 מאי 2020, 20:19
דרומאי כתב:
05 מאי 2020, 19:15
ודאי שפנויה שנאנסה אחיה כהן מטמא לה מדאורייתא!
העתקתי מכאן https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... 7%99%D7%9D
אחותו בעולה, כגון שהיתה אנוסה או מפותה, אינו נטמא לה (תורת כהנים אמור א; ברייתא בגמרא יבמות ס א, וירושלמי שם ו ד; רמב"ם אבל ב י; טוש"ע יו"ד שעג ד), שנאמר: וְלַאֲחֹתוֹ הַבְּתוּלָה (ויקרא כא ג), פרט לאנוסה ומפותה (תורת כהנים שם; רמב"ם שם), שאינה בתולה (רש"י יבמות שם), והוא הדין כשנבעלה שלא כדרכה אף על פי שהיא בתולה (ראה ערכו), שנאמר אֲשֶׁר לֹא הָיְתָה לְאִישׁ, וזו היתה לאיש (ריב"א על התורה שם בשם הר"ר אליקים. וכעין זה במנחת חינוך מצוה רסד).
תקנתי. טעות שלי.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אמור”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח