"בני אהרן" לרבות בעלי מומין

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1956
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 442 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

"בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי נבשר » 05 מאי 2020, 18:17

"הכהנים בני אהרן" ורש"י כתב שמבני אהרן נתרבו בעלי מומין.
צ"ב שבמדרש תנחומא סימן א' כתוב "דבר אחר, אמור אל הכהנים ואמרת אליהם, הרי אמירה שני פעמים. משל למה הדבר דומה, לטבח שהיה נכנס ויוצא לפני המלך. אמר המלך, גוזר אני עליך שלא תראה את המת כל ימיך, מפני שאתה נכנס ויוצא ורואה פני, שלא תטמא את פלטרין שלי. כך גזר הקדוש ברוך הוא על הכהנים הנכנסים לבית המקדש, שלא יטמאו למת. לפיכך הוא אומר, לנפש לא יטמא בעמיו".
א"כ גזר הקב"ה "לכהנים הנכנסים לבית המקדש", א"כ כיצד נתרבו בעלי מומין הא אסורים בכניסה לבית המקדש. ובמיוחד עפ"י המשל מצד רואי פני המלך. ואולי תלוי במחלוקת האם שרי לו הוצאת הדשן והרמתה. או אולי שהוא קדום ללויים בתיקון הבית שננסים בעלי מומין והם קודמים ללויים. ודוחק עצום שאיירי בכהן שנעשה בעל מום שכבר היה רואה פני המלך.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 660
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 203 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי משה נפתלי » 07 מאי 2020, 14:09

נבשר כתב:
05 מאי 2020, 18:17
בעלי מומין אסורים בכניסה לבית המקדש.
בעלי מומים נכנסים לעזרה לאכול קדשי קדשים, כאמור: 'לֶחֶם אֱלֹהָיו מִקָּדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים וּמִן־הַקֳּדָשִׁים יֹאכֵל'; ואך מן המזבח ולפנים אסורים להכנס, כדתנן בפרק קמא דכלים: 'בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ מְקֻדָּשׁ מִמֶּנָּה, שֶׁאֵין בַּעֲלֵי מוּמִין וּפְרוּעֵי רֹאשׁ נִכְנָסִים לְשָׁם'.
 


פותח הנושא
נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1956
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 442 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: "בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי נבשר » 07 מאי 2020, 15:48

משה נפתלי כתב:
07 מאי 2020, 14:09
בעלי מומים נכנסים לעזרה לאכול קדשי קדשים, כאמור: 'לֶחֶם אֱלֹהָיו מִקָּדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים וּמִן־הַקֳּדָשִׁים יֹאכֵל'; ואך מן המזבח ולפנים אסורים להכנס, כדתנן בפרק קמא דכלים: 'בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ מְקֻדָּשׁ מִמֶּנָּה, שֶׁאֵין בַּעֲלֵי מוּמִין וּפְרוּעֵי רֹאשׁ נִכְנָסִים לְשָׁם'.
יפה,
אבל עדיים לא כ"כ דומה למשל במדרש שדימה את זה "לטבח" ואולי העיקר רואה פני.


בחור צעיר
משתמש ותיק
הודעות: 311
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי בחור צעיר » 07 מאי 2020, 16:07

כלל בני אהרן הם רואי פני המלך, אף מי שבפועל אינו יכול להכנס, ואף מי שהוא כבר טמא אסור להיטמא שוב.


פותח הנושא
נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1956
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 442 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: "בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי נבשר » 07 מאי 2020, 16:12

בחור צעיר כתב:
07 מאי 2020, 16:07
כלל בני אהרן הם רואי פני המלך, אף מי שבפועל אינו יכול להכנס, ואף מי שהוא כבר טמא אסור להיטמא שוב.
זה מנלן שבמדש כתוב "שאתה נכנס ויוצא ורואה פני"? וכן ההמשך כך גזר הקב"ה על הכהנים הנכסים לבית המקדש.


בחור צעיר
משתמש ותיק
הודעות: 311
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי בחור צעיר » 07 מאי 2020, 16:16

נבשר כתב:
07 מאי 2020, 16:12
בחור צעיר כתב:
07 מאי 2020, 16:07
כלל בני אהרן הם רואי פני המלך, אף מי שבפועל אינו יכול להכנס, ואף מי שהוא כבר טמא אסור להיטמא שוב.
זה מנלן שבמדש כתוב "שאתה נכנס ויוצא ורואה פני"? וכן ההמשך כך גזר הקב"ה על הכהנים הנכסים לבית המקדש.
מנלן? מחז"ל שהבאת שבעלי מומין אסורין ליטמא למתים. והמדרש הוא רק טעם לדין.
 


פותח הנושא
נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1956
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 442 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: "בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי נבשר » 07 מאי 2020, 16:19

בחור צעיר כתב:
07 מאי 2020, 16:16
מנלן? מחז"ל שהבאת שבעלי מומין אסורין ליטמא למתים. והמדרש הוא רק טעם לדין.
לא זה לא ראיה מזה שבעלי מומין טמאין, שהרי הם נכנסים לתקן בבית המקדש והם קודמים ללויים, וכפי שכתב הרב @משה נפתלי שאני נהנה מהודעותיו שהם נכנסים לאכול בבית המקדש.
ודאי שאפשר לומר שהמדרש רק בא לתת טעם, רק באתי לפתוח דיון על הצד שיש בחכמינו שלומדים מדרשים עפ"י סגנון הגמ'.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 660
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 203 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי משה נפתלי » 07 מאי 2020, 16:35

נבשר כתב:
07 מאי 2020, 15:48
לא כ"כ דומה למשל במדרש שדימה את זה "לטבח".
וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל לַטַּבָּח תְּנָה אֶת־הַמָּנָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לָךְ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֵלֶיךָ שִׂים אֹתָהּ עִמָּךְ. וַיָּרֶם הַטַּבָּח אֶת־הַשּׁוֹק וְהֶעָלֶיהָ וַיָּשֶׂם לִפְנֵי שָׁאוּל.
 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1712
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "בני אהרן" לרבות בעלי מומין

שליחה על ידי במבי » 07 מאי 2020, 17:07

טוב לדעת את טעם ה"חינוך" לאיסור עבודת בעלי מומין כדלהלן:

שלא יעבוד כהן בעל מום

משרשי המצוה. לפי שרב פעלות בני אדם רצויות אל לב רואיהם לפי חשיבות עושיהן, כי בהיות האדם חשוב במראהו וטוב במעשיו, ימצא חן ושכל טוב בכל אשר יעשה בעיני כל רואיו, ואם יהיה בהפך מזה פחות בצורתו ומשנה באבריו, ואם אינו ישר בדרכיו לא יאותו פעלותיו כל כך אל לב רואיו, על כן באמת ראוי להיות השליח שהכפרה תלויה עליו איש חן יפה תאר ויפה מראה נאה בכל דרכיו, למען יתפשו מחשבות בני איש אחריו. ומלבד זה, אפשר שיש בשלמות צורתו, רמז לענינים, שמתוך מחשבות האדם בהן, תטהר נפשו ותתעלה, ולכן אין ראוי בשום צד שיהיה בו שנוי צורה מכל צורותיו, פן תתפזר נפש המחשב מצד השנוי ותנוד מן החפץ.

ומשמע שהאדם שהביא את הקרבן שאמור בזמן ההקרבה להרהר בתשובה אם הכהן היה בעל מום הדבר היה מפריע לתהליך שאנו מצפים מהמקריב שיעשה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אמור”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח