וקדשתו בכהן בעל מום

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
ביאור הדבר
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 23 אפריל 2020, 10:55
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

וקדשתו בכהן בעל מום

שליחה על ידי ביאור הדבר » 12 מאי 2020, 16:54

דין וקדשתו נאמר מחמת שמשרתים את ה' (לחם אלוקיך הוא מקריב) וא"כ נמצא שאין דין וקדשתו האם זה נכון
והאם לפי"ז מדוע יש לו דין לא לישא גרושה וכדו' הרי הוא אף מאותה סיבה שעובדי הקדש הם?


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 660
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 203 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וקדשתו בכהן בעל מום

שליחה על ידי משה נפתלי » 12 מאי 2020, 17:28

'וְהָיוּ קֹדֶשׁ' – לְרַבּוֹת בַּעֲלֵי מוּמִין. (תו"כ אמור פרק א הלכה ו)
שֶׁלֹּא תֹּאמַר: אַחַר שֶׁלֹּא יֵאוֹת לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלֹהָיו, לָמָּה זֶה נִתֵּן לוֹ מַעֲלַת הַקְדָּמָה וְכָבוֹד? עַל כֵּן אָמְרוּ: וְהָיָה קֹדֶשׁ כָּל הַזֶּרַע הַנִּכְבָּד הַהוּא, תָּמִים וּבַעַל מוּם. (ספר המצוות להרמב"ם, עשה לב)


פותח הנושא
ביאור הדבר
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 23 אפריל 2020, 10:55
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקדשתו בכהן בעל מום

שליחה על ידי ביאור הדבר » 12 מאי 2020, 17:48

משה נפתלי כתב:
12 מאי 2020, 17:28
'וְהָיוּ קֹדֶשׁ' – לְרַבּוֹת בַּעֲלֵי מוּמִין. (תו"כ אמור פרק א הלכה ו)
שֶׁלֹּא תֹּאמַר: אַחַר שֶׁלֹּא יֵאוֹת לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלֹהָיו, לָמָּה זֶה נִתֵּן לוֹ מַעֲלַת הַקְדָּמָה וְכָבוֹד? עַל כֵּן אָמְרוּ: וְהָיָה קֹדֶשׁ כָּל הַזֶּרַע הַנִּכְבָּד הַהוּא, תָּמִים וּבַעַל מוּם. (ספר המצוות להרמב"ם, עשה לב)
זה נאמר על וקדשתו או על האיסור לישא גרושה חללה וכו'?
 


כפשוטו
הודעות: 54
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקדשתו בכהן בעל מום

שליחה על ידי כפשוטו » 12 מאי 2020, 18:00

העולם החרדי כתב:
12 מאי 2020, 16:54
דין וקדשתו נאמר מחמת שמשרתים את ה' (לחם אלוקיך הוא מקריב) וא"כ נמצא שאין דין וקדשתו האם זה נכון
והאם לפי"ז מדוע יש לו דין לא לישא גרושה וכדו' הרי הוא אף מאותה סיבה שעובדי הקדש הם?
בסנהדרין (נא, ב) הוא מביא מחלוקת ר׳ ישמעאל ורע״ק מהיכן לומדים קדושת כהן בעל מום.


פותח הנושא
ביאור הדבר
משתמש ותיק
הודעות: 241
הצטרף: 23 אפריל 2020, 10:55
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקדשתו בכהן בעל מום

שליחה על ידי ביאור הדבר » 12 מאי 2020, 18:08

כפשוטו כתב:
12 מאי 2020, 18:00
העולם החרדי כתב:
12 מאי 2020, 16:54
דין וקדשתו נאמר מחמת שמשרתים את ה' (לחם אלוקיך הוא מקריב) וא"כ נמצא שאין דין וקדשתו האם זה נכון
והאם לפי"ז מדוע יש לו דין לא לישא גרושה וכדו' הרי הוא אף מאותה סיבה שעובדי הקדש הם?
בסנהדרין (נא, ב) הוא מביא מחלוקת ר׳ ישמעאל ורע״ק מהיכן לומדים קדושת כהן בעל מום.
לגבי מה? לגבי איסור בגרושה וכו' או לגבי וקדשתו?
 


זוזו
משתמש ותיק
הודעות: 225
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וקדשתו בכהן בעל מום

שליחה על ידי זוזו » 12 מאי 2020, 18:32

העולם החרדי כתב:
12 מאי 2020, 16:54
דין וקדשתו נאמר מחמת שמשרתים את ה' (לחם אלוקיך הוא מקריב) וא"כ נמצא שאין דין וקדשתו האם זה נכון
והאם לפי"ז מדוע יש לו דין לא לישא גרושה וכדו' הרי הוא אף מאותה סיבה שעובדי הקדש הם?
כהן בעל מום מפורש שנוהג בו וקדשתו עי' רע"א או"ח סי' רפב בשם הספרא הובא בשעה"צ שם סקט"ו.
ויש בזה נפ"מ לקטן, שהמג"א שם סק"ו כ' שאין וקדשתו לקטן כי אינו מקריב והרע"א שם העיר שגם בעל מום אינו מקריב ואפ"ה נוהג בו קדושה וא"כ ה"ה קטן (ולכאו' קטן עדיף שסופו להיות מקריב ובעל מום אם הוא קבוע אינו עתיד להיות ראוי להקרבה)
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקדשתו בכהן בעל מום

שליחה על ידי HaimL » 12 מאי 2020, 20:09

זוזו כתב:
12 מאי 2020, 18:32
העולם החרדי כתב:
12 מאי 2020, 16:54
דין וקדשתו נאמר מחמת שמשרתים את ה' (לחם אלוקיך הוא מקריב) וא"כ נמצא שאין דין וקדשתו האם זה נכון
והאם לפי"ז מדוע יש לו דין לא לישא גרושה וכדו' הרי הוא אף מאותה סיבה שעובדי הקדש הם?
כהן בעל מום מפורש שנוהג בו וקדשתו עי' רע"א או"ח סי' רפב בשם הספרא הובא בשעה"צ שם סקט"ו.
ויש בזה נפ"מ לקטן, שהמג"א שם סק"ו כ' שאין וקדשתו לקטן כי אינו מקריב והרע"א שם העיר שגם בעל מום אינו מקריב ואפ"ה נוהג בו קדושה וא"כ ה"ה קטן (ולכאו' קטן עדיף שסופו להיות מקריב ובעל מום אם הוא קבוע אינו עתיד להיות ראוי להקרבה)
בפשטות, טעמו של המג"א הוא מפני שיש במינו מקריב, היינו כהן תמים גדול. ואילו קטן אין במינו מקריב.
​​​​​
 


כפשוטו
הודעות: 54
הצטרף: 04 מאי 2020, 17:12
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וקדשתו בכהן בעל מום

שליחה על ידי כפשוטו » 12 מאי 2020, 21:29

העולם החרדי כתב:
12 מאי 2020, 18:08
כפשוטו כתב:
12 מאי 2020, 18:00
העולם החרדי כתב:
12 מאי 2020, 16:54
דין וקדשתו נאמר מחמת שמשרתים את ה' (לחם אלוקיך הוא מקריב) וא"כ נמצא שאין דין וקדשתו האם זה נכון
והאם לפי"ז מדוע יש לו דין לא לישא גרושה וכדו' הרי הוא אף מאותה סיבה שעובדי הקדש הם?
בסנהדרין (נא, ב) הוא מביא מחלוקת ר׳ ישמעאל ורע״ק מהיכן לומדים קדושת כהן בעל מום.
לגבי מה? לגבי איסור בגרושה וכו' או לגבי וקדשתו?

הוא מדבר על עצם הקדושה שאין הבדל בינו לבין כהן רגיל, ומזה יסתעפו כל הדינים. (אמנם ברש"י שם הוא מזכיר רק טומאת מת, אך לכאורה זאת רק דוגמא.ועיין בפירוש תורה תמימה שגם משם עולה שמדבר על הקדושה בכלל.)
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אמור”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח