מניני בני ישראל במדבר

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
משתמש ותיק
הודעות: 487
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 532 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מניני בני ישראל במדבר

שליחה על ידי אברך » 20 מאי 2020, 13:54

ערכתי בס"ד טבלה המסכמת את מנין בני ישראל לשבטיהם בשני המנינים שנמנו במדבר, האחד בריש פרשתן, והשני בפרשת פינחס, עם סידורם לפי גודל, והשוואת שני המנינים. מצו"ב כקובץ תמונה וכקובץ PDF.
מנייני בני ישראל במדבר.png
מנייני בני ישראל במדבר.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 187
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניני בני ישראל במדבר

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 20 מאי 2020, 13:56

האם יש מקור לזה שהמספרים 'מעוגלים' ראיתי כך בחומש בלום בסוף, ואינו תח"י

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
משתמש ותיק
הודעות: 487
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 532 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניני בני ישראל במדבר

שליחה על ידי אברך » 20 מאי 2020, 14:02

עוד אציין בזה דבר מעניין, שהנה לכאורה יש לתמוה היאך היה מנין כל השבטים בדיוק מעוגל למאות, ולכל היותר בשבט אחד או שנים (גד במנין פר' במדבר, וראובן במנין פר' פינחס) מעוגל לעשרות, וכי לא היו שבטים שעלה מניינם למספר שאינו עגול?
וכעי"ז וביותר קשה במנין השלל במלחמת מדין בפר' מטות דכל השלל יצא מכוון באלפים, אלא דהתם כתב במשך חכמה דלא מנו אלא מה שנתחלק לנ' מאות עי"ש, אבל אי"ז מיישב מנין בנ"י בפרשתינו ובפר' פנחס.
והשבתי בזה מסברא, דאה"נ שהיו שבטים שעלה מניינם למספר שאינו עגול, אלא שהתורה כתבה המנין בערך ושלא בצמצום. ומה שגד וראובן נמנו בעשרות, י"ל דטעמא משום שהיה מנינם כך בדיוק, ולכן לא רצתה התורה לשנות מן המספר האמיתי, ומשא"כ בשאר השבטים שלא נגמר מנינם בעשרות אלא באחדים, וכיון שכבר לא כתבה התורה את המניין המדיוק, כתבה התורה המניין לפי מאות ולא לפי עשרות.
ושו"ר לשמחתי שכיוונתי לדברי רבינו הרי"ד זיע"א [בעל התוס' רי"ד ופסקי רי"ד] מובא בס' פני דוד לרבינו החיד"א זיע"א (פר' במדבר אות ב') וז"ל פקודיהם למטה ראובן וכו', תימא וכי אפשר שלא היה חסר א' או שנים מן הכללי' שאומר בכאן או יותר, וי"ל שאין הכתוב מקפיד בזה כדכתיב תספרו נ' יום ואינם אלא מ"ט וכן מ' יכנו ואינם אלא ט"ל, רבינו ישעיה הראשון בנימוקיו כ"י', עכ"ל, והובא גם בס' אמרי נועם על התורה למהר"י דיליישקאש זצ"ל (דפו"ר קושטא שנת ש') (פר' במדבר פסוק כ'), ות"ל שכיוונתי.
אבל יש לעיין בתירוץ זה, דלכאורה כשנצרף את כל האחדים מכל השבטים, ייצא שנוסף למנין הכולל של סך כל השבטים יחד, עוד כמה עשרות או אף מאות, ונמצא שהמנין הכולל שכתבה התורה אינו בדקדוק, וצ"ע.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “במדבר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח