איך נקרא חומש במדבר

במבי

משתמש ותיק
בָּא לוֹ כֹהֵן גָּדוֹל לִקְרוֹת. אִם רָצָה לִקְרוֹת בְּבִגְדֵי בוּץ, קוֹרֵא. וְאִם לֹא, קוֹרֵא בְאִצְטְלִית לָבָן מִשֶּׁלּוֹ. חַזַּן הַכְּנֶסֶת נוֹטֵל סֵפֶר תּוֹרָה וְנוֹתְנוֹ לְרֹאשׁ הַכְּנֶסֶת, וְרֹאשׁ הַכְּנֶסֶת נוֹתְנוֹ לַסְּגָן, וְהַסְּגָן נוֹתְנוֹ לְכֹהֵן גָּדוֹל, וְכֹהֵן גָּדוֹל עוֹמֵד וּמְקַבֵּל וְקוֹרֵא עוֹמֵד, וְקוֹרֵא אַחֲרֵי מוֹת וְאַךְ בֶּעָשׂוֹר. וְגוֹלֵל סֵפֶר תּוֹרָה וּמַנִּיחוֹ בְחֵיקוֹ, וְאוֹמֵר, יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁקָּרָאתִי לִפְנֵיכֶם כָּתוּב כָּאן, וּבֶעָשׂוֹר שֶׁבְּחֻמַּשׁ הַפְּקוּדִים קוֹרֵא עַל פֶּה, וּמְבָרֵךְ עָלֶיהָ שְׁמֹנֶה בְרָכוֹת, עַל הַתּוֹרָה, וְעַל הָעֲבוֹדָה, וְעַל הַהוֹדָאָה, וְעַל מְחִילַת הֶעָוֹן, וְעַל הַמִּקְדָּשׁ בִּפְנֵי עַצְמוֹ, וְעַל יִשְׂרָאֵל בִּפְנֵי עַצְמָן וְעַל יְרוּשָׁלַיִם בִּפְנֵי עַצְמָהּ וְעַל הַכֹּהֲנִים בִּפְנֵי עַצְמָן וְעַל שְׁאָר הַתְּפִלָּה; ;(;יומא ז-א) 

ורש"י שם כותב

שבחומש הפקודים - ספר וידבר שמתחיל במנינן של ישראל ופרשת פינחס באותו ספר ושם המוספין אמורין

ואולי רש"י מכנה ספר זאת ספר וידבר כמו שלמסכת חולין הוא קורא "שחיטת חולין" ואולי כי חולין מצלצל "חול" וכן "במדבר" מצלצל "מדבר"
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דברים מיקרי משנה תורה, וספר שמות איני זוכר אם הוזכר בש''ס. ויקרא תורת כהנים.
בראשית הוזכר בש''ס גבי ספר הישר.
 

ביאור הדבר

משתמש ותיק
אבן עזרא במדבר (פרשת במדבר) פרק א פסוק א
(א) בשם אשר פקודי רום ותחת חבר
אחל לפרש על הפשט ספר וידבר
 

לכאורה

משתמש רגיל
כמדומה שאין לסדרים ומסכתות שם עצם רק כנווים ויתכן לספר אחד כמה כינויים, לפעמים מכנים אותו לפי ענינו, [במדבר, תורת כהנים משנה תורה וכו' ובמסכתות, יומא, יום טוב שחיטת קדשים וכו'] ולפעמים בתיבה בה היא מתחלת.
 

גלואיט

משתמש ותיק
ברמב"ם פרק ח' מהלכות ס"ת, בסדר הפרשיות, קורא לזה "ספר במדבר סיני".
ולעומת זה, מצאתי בתנ"ך כת"י רבי שמואל בן יעקב, משנת ד'תשסט (יותר מאלף שנה)
[והוא הכת"י המפורסם בשם כת"י לנינגרד], ברשימות שבסוף התנ"ך,
ברשימת "אילין פתחין אתנחתא בקריא" שמות החומשים הם:
בראשית, ואלה שמות, ויקרא, וידבר, ואלה הדברים.
ועוד שם ברשימה אחרת, "כל בראשית" וכו', "כל שמות" וכו', "וכל ויקרא" וכו'
"כל וידבר" וכו', "כל משנה תורה" וכו'. 
ועוד מצאתי שם ברשימה אחרת שמזכיר כל חומש וכותב עליו דברים, ועל במדבר
כותב "ספר וידבר הוא חומש הפקודים" - דהיינו שהכינוי הידוע שלו נכון לזמן כתיבת
הכת"י הוא "ספר וידבר", ומוצא לנכון להודיעך שזה הספר הנקרא בלשון חז"ל "חומש הפקודים".
 
 
רבינו חיים פלטיאל פרשתנו:
במדבר סיני וכו'. כאן מתחיל ספר הפקודים ומתחיל בוי"ו, כשתחבר ראשי אותיות של חומשי תורה עולין כ"א, ב' בראשית ו' ואלה שמות ו' ויקרא ו' במדבר א' אלה הדברים הרי כ"א עולה במניין שמו של הק' אהיה הרי כאן א"ך, זש"ה אך טוב אלהים לישר', מלמד שהתורה שעולה בר"ת ספרים א"ך הק' ששמו אהיה נתנה לישר' לטובתם שנ' יי חפץ למען צדקו וכו'.
וסופי תיבות של ה' חומשי תורה 'מים לו', ספר בראשית במצרים, ספר שמות (ל)מסעיהם, ספר ויקרא במדבר סיני, ספר במדבר יריחו, ספר דברים לעיני כל ישראל, מלמד מי שיש בידו מים כלומר שיודע ה' חומשי תורה עיקר התורה שלו ותורה נקראת מים.
 
חלק עליון תַחתִית