פרשת במדבר - עיגול המספרים

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
המקים
הודעות: 10
הצטרף: 29 מאי 2019, 21:49
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

פרשת במדבר - עיגול המספרים

שליחה על ידי המקים » 29 מאי 2019, 22:42

איך מבינים שתמיד במניני השבטים המספר הוא מספר עגול?

ערכים:


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי כלפי ליא » 29 מאי 2019, 22:45

מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.


יעקב שלם
הודעות: 1703
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 616 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יעקב שלם » 29 מאי 2019, 23:16

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

השאלה שנשאלה נכונה ומציקה ונשאלה ע"י קדמונים
(אם זה באמת כך זה נס וצריך להבין מה העניין בנס זה)

יש לי כמה מראי מקומות על עניין זה שרשמתי לעצמי בעבר

אברבנאל בא (יב כא) הגדול בולע את הקטן

רמבן ג מג שהיה נס

נימוקי הריד במדבר ?
ר אברהם בן הרמב"ם בשם אבי אביו בראשית מו כו

יש ראש בפסחים דף מ על עניין חמישים יום למרות שזה בעצם רק מט
משך חכמה במדבר ג טז

דן בזה הגרח"ק מובא בדרך שיחה
ובספר טעמא דקרא על במדבר

(בביאור קהתי עירובין א ה)


יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יהודה1 » 31 מאי 2019, 11:22

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.
מי אומר שהתורה עיגלה. זה דוחק למה בפרשת פינחס דווקא שלושים.


שמעיה
הודעות: 1762
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי שמעיה » 31 מאי 2019, 11:38

כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

או שהמספר באמת כך היה. או שהתורה עיגלה ולא ירדה לפרטים, ולחומרא.
אלו שתי הבנות בקדמונים. ואלו ואלו דא"ח.

או, שהואיל ומצד הסוד יש עניין במספרים אלו, הרי יוצר האדם קבע שכך יהיה סכום הנפשות בכל שבט ושבט.
ובכך מיושבת תמיהת @יעקב שלם 


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2006
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 31 מאי 2019, 12:12

שמעתי בשם החת"ס שמה שהתורה סיכמה בסוף את הסכום הכולל הוא להגיד שזה דווקא כך והא מספר מדוייק


הכהן
הודעות: 1327
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי הכהן » 31 מאי 2019, 14:34

עי' העמק דבר בחידושים מפתיעים בעניין


פרלמן משה
הודעות: 941
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 235 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי פרלמן משה » 01 יוני 2019, 22:59

@יעקב שלם
לא מצאתי את דברי הרמב"ן שציינת.


רמתים צופים
הודעות: 410
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי רמתים צופים » 02 יוני 2019, 13:31

המקים כתב:
29 מאי 2019, 22:42
איך מבינים שתמיד במניני השבטים המספר הוא מספר עגול?

נימוקי הרי"ד (מובא ב"אמרי נועם" לבעלי התוספות, וב"פני דוד" לבעל החיד"א):
"פקדיהם למטה ראובן ששה וארבעים אלף וחמש מאות" - תימא: וכי אפשר שלא היה חסר אחד או שניים מן הכללים שאומר בכאן, או יותר?
ויש לומר: שאין הכתוב מקפיד בזה
, כדכתיב (ויקרא כ"ג, טז) 'תספרו חמשים יום' - ואינם אלא ארבעים ותשעה. וכן (דברים כ"ה, ג) 'ארבעים יכנו' ואינם אלא שלושים ותשעה".


כעין דבריו מצינו גם בפסקי הרא"ש בסוף מס' פסחים בנוגע לספירת העומר:
יש מקשין: כיוון שהפסוק אומר 'תספרו חמשים יום', למה אין אנו מונין אלא תשע וארבעים יום? ודוחקין לפרש הפסוק 'עד ממחרת השבת' - שהוא יום החמשים - 'תספרו'; או גם: 'חמשים יום' על 'והקרבתם' שאחריו הוא עולה, וכך הוא אומר: 'עד ממחרת השבת תספרו' - ולא עד בכלל - 'חמשים יום, והקרבתם מנחה חדשה לה'.
ולי נראה, שאין אנו צריכין לדחוקות הללו. כיוון שכתוב בו בפירוש (דברים ט"ז, ט) 'שבעה שבעת תספר לך' - אין לספור יותר משבעה שבועות. ומ'תספרו חמשים יום' - לא קשה דבר, שכן דרך המקרא, כשמגיע המניין לסכום עשירית פחות אחת - מונה אותו בחשבון עשירית, ואינו משגיח על חסרון האחד.


רוצה להחכים
הודעות: 4
הצטרף: 11 פברואר 2019, 15:45
נתן תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי רוצה להחכים » 06 יוני 2019, 15:50

שמעתי מבארים (כמדומה בשם ר"י 'אור ישראל', הרב רוזן) שהיה ענין במספר עגול (ויש שפי' דהיינו כמו שרי מלכות דכבוד המלכות הוא טפי במספר עגול), ואי"ז נס שהיה כן, אלא הוא מענין דקוב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא. 


עניין
הודעות: 184
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי עניין » 12 יוני 2019, 23:10

שיעור מהרב רייזמאן בנושא.
ר' מנשה ישראל רייזמאן-מספר בני ישראל פ במדבר.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


ביאור הדבר
הודעות: 301
הצטרף: 23 אפריל 2020, 10:55
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי ביאור הדבר » 22 מאי 2020, 04:55

יעקב שלם כתב:
29 מאי 2019, 23:16
כלפי ליא כתב:
29 מאי 2019, 22:45
מה זה איך מבינים?

השאלה שנשאלה נכונה ומציקה ונשאלה ע"י קדמונים
(אם זה באמת כך זה נס וצריך להבין מה העניין בנס זה)

יש לי כמה מראי מקומות על עניין זה שרשמתי לעצמי בעבר

אברבנאל בא (יב כא) הגדול בולע את הקטן

רמבן ג מג שהיה נס

נימוקי הריד במדבר ?
ר אברהם בן הרמב"ם בשם אבי אביו בראשית מו כו

יש ראש בפסחים דף מ על עניין חמישים יום למרות שזה בעצם רק מט
משך חכמה במדבר ג טז

דן בזה הגרח"ק מובא בדרך שיחה
ובספר טעמא דקרא על במדבר

(בביאור קהתי עירובין א ה)
איפה הרמב"ן?
 


אחד הבנים
הודעות: 471
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אחד הבנים » 22 מאי 2020, 07:04

למעשה מאד מובן שיהיה מס' עגול שמבטא שלימות ויופי בבריאה וודאי שהקב"ה ברא את העולם -ועמ"י בכלל- בצורה מושלמת.
וכעין ד' @רוצה להחכים בשם ר"י רוזן.


הכהן
הודעות: 1327
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי הכהן » 22 מאי 2020, 10:23

דבר אקטואלי מעניין:
לפני כחודש, נלב"ע מו"ר הגראי"ש הבר זללה"ה, כשבאמתחתו 800 תורמי כליה בדיוק!


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 22 מאי 2020, 10:30

לא עינתי במקורות שצויינו, וכנראה כבר עסקו בזה,

שמחשבון רע"ג הבכורות העודפים על הלוויים
נראה שמספר הלויים כ"ב אלף הוא מדוייק.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1248
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 22 מאי 2020, 10:45

יש בפרשה ט"ז (בספרו דברי דוד עה"ת) מאד מעניין לגבי דין כל קבוע כמחצה על מחצה שדבריו צריכים קצת ביאור לענ''ד
בתקוה שמישהו יוכל לבאר קצת. הבאתי את הפסוק ואת המדרש עליו קאי הט''ז ואח''כ את דבריו גופא
בקידה קמי עמלי התורה והוגיה 
טז 1.png
טז 2.png
טז 3.png
טז 4.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 22 מאי 2020, 10:54

לא הבנתי, לר' נחמיה,
שמא יעלו בגורל יותר מכ"ב אלף בן לוי,
וכנראה סמך שיגלגל הקב"ה שיהי' כראוי,
אבל א"כ הדרא קושייתו אר"י לדוכתה,
דמה בכך שנשארו גם פתקי בן לוי
אם ידוע לכל שלא יתכן שיעלה בידו בן לוי
אחר שעלו כ"ב אלף.


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 22 מאי 2020, 10:55

ואולי יל"פ דע"י "מופת" זה היה ברור לכל שגורל זה ע"פ הקב"ה
וזמ"ש אלא שאתה חייב מן השמים.


אלי מאירי
הודעות: 238
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אלי מאירי » 22 מאי 2020, 11:00

לא ברור
אם החזירו את הפתקים מספיק שיעשו בסה"כ 2 פתקים
ועוד למה אם כן הדרא קושיא שמא יטלו כולם את של לוי, הא אנן איירי לר נחמיה שס"ל שהוסיפו 273 "של לוי" באופן ששייך לכולם להוציא "של לוי" ואם כן גם אם לא יזרקו חזרה, יתכן שיוציאו כולם את של לוי.
ועוד אם זה מדין כל קבוע, מספיק שישאר אחד, ולמה הצריך עוד 273

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1248
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 22 מאי 2020, 11:17

אבי חי כתב:
22 מאי 2020, 10:54
לא הבנתי, לר' נחמיה,
שמא יעלו בגורל יותר מכ"ב אלף בן לוי,
וכנראה סמך שיגלגל הקב"ה שיהי' כראוי,
אבל א"כ הדרא קושייתו אר"י לדוכתה,
דמה בכך שנשארו גם פתקי בן לוי
אם ידוע לכל שלא יתכן שיעלה בידו בן לוי
אחר שעלו כ"ב אלף.

בירושלמי פריך לה ומשני דמעשה ניסים הוו, ראה במפרשים.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1248
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 22 מאי 2020, 11:21

הקדמה קצרה להבנת הט''ז:
משה נצטוה לתת את הלויים תמורת הבכורים. כיון שיש יותר בכורים מלויים יוצא שעל הבכורים העודפים, שהם 273 בכורים.
ולכן כל בכור העודף על הלוי צריך לתת חמשה שקלי קודש.

נשאלת השאלה: הרי כל בכור ובכור יאמר שהוא אינו 'בכור עודף', אלא הוא מאלה שיש לוי כנגדם.
ולכן כתב רש"י שעשו גורל מי עודף ומי לא. על 22000 פתקים כתבו בן לוי, כמספר הלוויים בקיים, ועל 273 פתקים כתבו 'חמשת שקלים'. ומי שנפל בפתקו פתק 'בן לוי' אינו עודף, ומי שנפל בחלקו 'חמשת שקלים' הוא הוא העודף והוא שצריך לשלם. כך פירש"י.

וכתב הט"ז שזו דעת ר"י במדרש רבה, אבל רבי נחמיה הקשה ע"ז שאם ייווצר מצב (אף שהוא אפשרות רחוקה) שכל הראשונים זכו בפתקי 'בן לוי' ולאחרונים לא נותרו אלא פתקי 'חמשה שקלים' יוכלו האחרונים לטעון שמה שנפל בחלקם חמשת שקלים אי"ז מפני שאכן זה הפתק שמגיע להם, משום שהרי לא נותרו פתקים אחרים בקלפי (בשפת בעה"ב לא הייתה אלטרנטיבה) אבל לעולם אם היו גם פתקי בן לוי שמא היה זוכה בהם ולא היה צריך לשלם.
ולכן לדעת ר"נ עשו פתקי בן לוי כמספר כל הבכורים, דהיינו 22273, ואז אם יצא לאחד פתק של חמשת שקלים אם היה מנסה לטעון משהו היה אומר לו משה שאילו זה היה נופל בחלקו פתק בן לוי, שהרי ישנם פתקים מיותרים, ולכן היה מוכרח לתת.
ומה שלא אירע לדעה זו שאכן נפלו פתקי בן לוי המיותרים בחלקם של היתרים, דהיינו הלא ישנם 273 פתקים עודפים, ומדוע לא נחוש שייפלו חלק מהעודפים אל אותם שצריכים לשלם, בירושלמי פריך לה ומשני מעשה ניסים היה שלא אירע כך וכמבואר במפרשי המד"ר שעל הדף המצוטט.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1248
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 22 מאי 2020, 11:27

אגב, לפי הט''ז אין שום נפק''מ בהגרלה כמה כרטיסים לקנות, וכגון בהגרלות ארגוני החסד אין חילוק אם קנה כרטיס 1 או כמה כרטיסים, דהא כל קבוע כמחצה על מחצה. (בתקוה שלא יסקלוני הנהו ארגוני...)
זכור לי שיש שערי יושר שאומר כן, וכעת לא מצאיתו. אשמח אם יודיעוני.


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 22 מאי 2020, 14:04

למה זה תשאל לשמי כתב:
22 מאי 2020, 11:17
אבי חי כתב:
22 מאי 2020, 10:54
לא הבנתי, לר' נחמיה,
שמא יעלו בגורל יותר מכ"ב אלף בן לוי,
וכנראה סמך שיגלגל הקב"ה שיהי' כראוי,
אבל א"כ הדרא קושייתו אר"י לדוכתה,
דמה בכך שנשארו גם פתקי בן לוי
אם ידוע לכל שלא יתכן שיעלה בידו בן לוי
אחר שעלו כ"ב אלף.

בירושלמי פריך לה ומשני דמעשה ניסים הוו, ראה במפרשים.

ייש"כ.

לשון הירושלמי [סופ"ק דסנהדרין] מעשה ניסים היה ומסורגין עלו,
פי' שהנס היה שכל הרע"ג "ה' סלעים" עלו בתוך הכ"ב אלף "בן לוי" ולא אחריהם.
וזה בא ליישב מה ששאלתי דגם לר"נ אחר שעלו כ"ב אלף "בן לוי" שייכא קושייתו על ר"י.

עוד מבואר שם בירו' דאף לר"י מעשה ניסים היה ומסורגין עלו,
וכנראה אמרו זה כדי ליישב קו' ר"נ דיכול הוא לדון עמו כו', וכן פי' הפני משה.
[ולכ' זה דלא כמ"ש מהרז"ו על המ"ר, ואולי בס"ד דירו' דרק לר"נ מעשה ניסים הוו יש לפרש כמהרז"ו].

ומה שעדיין לא הבנתי א"כ מה הרויח ר' נחמיה במה שאמר שהיו עוד רע"ג פתקי בן לוי,
כיון שע"כ התשובה לקושייתו היא שהיה נס שעלו מסורגין,
ולמה סבר ר' נחמיה דהנס שייך לדידי' יותר מלר' יהודה.
 


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 23 מאי 2020, 22:07

אבי חי כתב:
22 מאי 2020, 14:04
ומה שעדיין לא הבנתי א"כ מה הרויח ר' נחמיה במה שאמר שהיו עוד רע"ג פתקי בן לוי,
כיון שע"כ התשובה לקושייתו היא שהיה נס שעלו מסורגין,
ולמה סבר ר' נחמיה דהנס שייך לדידי' יותר מלר' יהודה.
מהרש"א סנהדרין י"ז א'
אוצר החכמה_142576 (1).jpg

באמצע דבריו מקשה כנ"ל
ובסופם מדבר בענין כל דפריש.
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1248
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 23 מאי 2020, 22:21

אבי חי כתב:
23 מאי 2020, 22:07
אבי חי כתב:
22 מאי 2020, 14:04
ומה שעדיין לא הבנתי א"כ מה הרויח ר' נחמיה במה שאמר שהיו עוד רע"ג פתקי בן לוי,
כיון שע"כ התשובה לקושייתו היא שהיה נס שעלו מסורגין,
ולמה סבר ר' נחמיה דהנס שייך לדידי' יותר מלר' יהודה.
מהרש"א סנהדרין י"ז א'


באמצע דבריו מקשה כנ"ל
ובסופם מדבר בענין כל דפריש.

נראה שגם מקשה שלא היה עניין כלל להניח כ''כ הרבה פתקים.

יישר כח גדול על המ''מ.
 


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 23 מאי 2020, 22:27

למה זה תשאל לשמי כתב:
23 מאי 2020, 22:21
נראה שגם מקשה שלא היה עניין כלל להניח כ''כ הרבה פתקים.
מקשה כן רק על ע' זקנים [שגם שם פליגי ר"י ור"נ כעין דפליגי הכא],
ולא על הבכורות, ודוק.


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 23 מאי 2020, 22:50

מ"ש מהרש"א בשם י"מ [לא מצאתי מי זה, בירושלמי שלפני אין שם יפה מראה],

לכ' ר"ל דרצו שיהיה הכרעת גורל מושלמת על כל א' מהם,
שאם יש רק כ"ב אלף פתקים של בן לוי הרי זה מכריח שרע"ג יעלו ה' סלעים,
וא"כ זה שעלה בידו ה' סלעים (אפי' שבשעה שנטל פתקו היו שם גם פתקי בן לוי) יכול לומר שהיתה רק הכרעה שלילית,
שהוא לא מתוך הכ"ב אלף שיעלו בן לוי, ולא היתה כלפיו הכרעה חיובית של ה' סלעים,
לכן לר' נחמיה היו פתקי בן לוי כנגד כולם.

אבל קשה דא"כ סגי בכ"ב אלף ואחד פתקי בן לוי,
שלכל א' מהרע"ג היתה אפשרות להעלות בן לוי.

[להנ"ל צריך לפרש ל' המדרש רבה הרי נתמצו כו', דר"ל אילו נתמצו ודוק].

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1248
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 23 מאי 2020, 23:09

אבי חי כתב:
23 מאי 2020, 22:50
מ"ש מהרש"א בשם י"מ [לא מצאתי מי זה, בירושלמי שלפני אין שם יפה מראה],

לכ' ר"ל דרצו שיהיה הכרעת גורל מושלמת על כל א' מהם,
שאם יש רק כ"ב אלף פתקים של בן לוי הרי זה מכריח שרע"ג יעלו ה' סלעים,
וא"כ זה שעלה בידו ה' סלעים (אפי' שבשעה שנטל פתקו היו שם גם פתקי בן לוי) יכול לומר שהיתה רק הכרעה שלילית,
שהוא לא מתוך הכ"ב אלף שיעלו בן לוי, ולא היתה כלפיו הכרעה חיובית של ה' סלעים,
לכן לר' נחמיה היו פתקי בן לוי כנגד כולם.

אבל קשה דא"כ סגי בכ"ב אלף ואחד פתקי בן לוי,
שלכל א' מהרע"ג היתה אפשרות להעלות בן לוי.

[להנ"ל צריך לפרש ל' המדרש רבה הרי נתמצו כו', דר"ל אילו נתמצו ודוק].
אך ממס' כ''ב אלף ושנים, תו ליכא פתקא אחריתי, וא''כ תו לימא ההוא בוכרא מי יימר וכו'
או שלא עמדתי על שותא דמר כראוי
 


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי אבי חי » 23 מאי 2020, 23:12

כיון שבפועל לא עלו יותר מכ"ב אלף פתקי בן לוי,
כל א' מהנוטלים פתק ה' סלעים,
היתה לו אפשרות (מציאותית) לקחת את הפתק בן לוי המיותר.


קדמא ואזלא
הודעות: 331
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עיגול מספרים בתורה

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 יולי 2020, 22:54

כבר דנו כאן בפורום (אינני זוכר באיזה אשכול) בענין עיגול מספרים בתורה, בעיקר לגבי מנין בני ישראל.

שלכאורה תמוה איך כל המנינים מסתכמים במספרים עגולים. וראינו בזה ב' גישות. יש שאמרו, שסכום המנינים בתורה הם בדוקא, כי כך היה ע"פ רצון ד', שבעת המנין אסתייעא מילתא שהיו תולדות כל שבט ושבט במספר עגול. ומאידך יש שטענו, שאין מניעה לומר שהתורה כתבה בדרך של עיגול מספרים.

כמדומה שמפרשתינו ניתן להביא מעין הוכחה, שהמספרים העגולים בתורה הם בדוקא.

שהרי המלקוח שבזזו בנ"י ממדין הי' הכל במספר עגול, צאן 675000, בקר 72000, חמורים 61000, נפש אדם 32000.

ולכאו' תמוה, איך יצא בדיוק כך שהמלקוח שהצליחו לבזוז הכל היה במספרים עגולים?

אך כאן לא ניתן לבוא ולומר, שהתורה עיגלה את המספרים בקירוב, שהרי מבו' מיד שם שחילקו את המחצית ל500, ונתנו לאלעזר חלק אחד מ500, ומפורט שם שמן הצאן יצא חשבון המכס לד' 675, מן הבקר 72, חמורים 61, נפש אדם 32. הנה כאן הרי במספרים הבלתי עגולים אין חולק שהם בדוקא כך, וממילא מוכרח שגם המספרים העגולים של כלל המלקוח (שהם כפול 500) הם בדוקא, כי כך היה מעשה, ול"ש לו' שהתורה עיגלה בזה.

וחוזרת א"כ התמיהה, איך יצא בדיוק כך שבזזו מלקוח במספרים עגולים דוקא, ועכ"ר כי מסיבה כל שהיא כך אסתייעא מילתא משמיא, ואין תימה א"כ לומר כן גם בענין סכום מנין בני ישראל.

אולם היה מקום לדחות ולומר, שאין להביא ראיה מהמלקוח, כי אולי שם באמת בדוקא דאגו אנשי הצבא שהבזיזה תהיה באופן שתסתכם במספרים עגולים, (אולי כדי להקל על החלוקה שתהיה אח"כ), משא"כ במנין בני ישראל הרי אין תלוי בהם כמה יהא המנין.

אבל מ"מ נראה, דבכל אופן נצט"ל שהמספרים הסתייעו משמים שייצאו באופן זה המסויים, שהרי הנה בזמן הביזה עוד לא ידעו אנשי הצבא איך תהיה החלוקה אח"כ וכמה יצטרכו לתת מכס לד' או ללויים, והנה ראה זה פלא, כל 4 המספרים שבזזו, 675000 72000 61000 32000, הם מספרים שמחציתם אפשר לחלק ל500 (ול50), והרי לגבי כל אחד מהמספרים האלו, אם למשל היו בוזזים 100 יותר כבר לא היה מתחלק ל500, וכן הלאה.

וכיון שכן, כמו שבלא"ה משמיא כך יצא שיבזזו במספרים שיצליחו אח"כ להתחלק כרצון ד' ל500 ול50, כמו"כ לענין המספרים העגולים כך יצא משמיא בלא שכיוונו לכך מרצונם. וא"כ אין הבדל בין זה לבין מנין בני ישראל, שבשניהם כך יצא רצון מלפניו ית', והמספרים אכן מדוייקים היו כפי הנאמר בתורה, בלא עיגול מספרים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “במדבר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח