פרשת במדבר, נשא - מניין הבכורים

יהודה1

משתמש ותיק
בפרשת במדבר מבואר שהמניין של ישראל מבן עשרים שנה ומעלה הוא 603,550 מאידך מניין הבכורים מבן חודש ומעלה היה 22,273. יש לשאול שלכאורה מבן עשרים שנה הרבה מהם נשואים וכבר יש להם בנים. ואם כן לכל אחד יש בן או בת ואפילו נאמר רק למיעוט יש בן הרי לא מסתבר שיש פחות מעשירית, והם צריכים להיות או בתוך המנויים מבן עשרים או במנויים מבן חודש ולא מנויים מבן עשרים. א"כ קשה למה רק 22 אלף.
כעין זה קשה בלויים שנמנו בפרשת במדבר 22,000 וכתב רש"י ששלוש מאות נוספים היו בכורים. והרי מספר הלויים מבן שלושים עד חמישים מפורש בפרשת נשא שהוא 8,580 ואיך ייתכן שיש רק 300 בכורים (הקושיא לא בגלל שבמשפחה רגילה יש רק עד 20 נפשות שעל זה יש לומר שהתרבו מאוד, אלא על כך שלרוב בני אדם בן שלושים כבר יש בן או בת ואם כן אם לא נאמר שמתו ולא שרובם בנות או לאחר נפלים היה צריך להיות בכורים לפי מספפר זה לפחות 1,000 מבן חודש ומעלה. וגם זה לפי חישוב ממעיט. 
כמובן יש לומר שהכל בהשגחה שכך יהיה המניין אבל ארצה לדעת אם אפשר לטעון שעל פי המציאות השאלה לא נכונה. 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
בפרשת במדבר מבואר שהמניין של ישראל מבן עשרים שנה ומעלה הוא 603,550. מאידך מניין הבכורים מבן חודש ומעלה היה 22,273. 
כל אלה (מלבד הבכורים שנולדו בשנה האחרונה) נולדו תחת שעבוד מצרים, בתקופה של ריבוי על־טבעי (ששה בכרס אחת), וממילא היחס בין מספר הבכורים ומספר הגברים המבוגרים (1:27) סביר בהחלט.
 
 
חלק עליון תַחתִית