פרשת במדבר

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יהודי פשוט
הודעות: 38
הצטרף: 20 מאי 2016, 10:58
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת במדבר

שליחה על ידי יהודי פשוט » 30 מאי 2016, 21:05

שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם. וכתב רש"י: מתוך חיבתן לפניו מונה אותם כל שעה: כשיצאו ממצרים מנאן. כשנפלו בעגל מנאן לידע מנין הנותרים. כשבא להשרות שכינתו עליהן מנאן. באחד בניסן הוקם המשכן, ובאחד באייר מנאם: עכ"ל.
יצאתי לחפש את מנייני בנ"י שמנה רש"י ולא מצאתי שנמנו בנ"י כשיצאו ממצרים, מלבד מה שנאמר שמות פרק יב פסוק לז וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים לְבַד מִטָּף:
וגם לא מצאתי שנמנו כשנפלו בעגל. מלבד מה שנאמר ויפול מן העם ביום ההוא כשלשת אלפי איש.
והסתפקתי האם מש"כ רש"י באחד בניסן הוקם המשכן, ובאחד באייר מנאם, הוא המשך למש"כ כשבא להשרות שכינתו עליהן מנאן. או שמא הוא מניין נוסף.
ואדרבה תמהתי מדוע לא מנה רש"י שמנאן כשהתחילו בנדבת המשכן ונתנו כל אחד ואחד מחצית השקל, ועלה למאת ככר, שנאמר (שמות לח כה) וְכֶסֶף פְּקוּדֵי הָעֵדָה מְאַת כִּכָּר וְאֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת וַחֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ: בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים: ורש"י בעצמו ציין למניין זה בתחילת פרשת כי תשא.
ושמא אכן זו כוונת רש"י שכתב כשבא להשרות שכינתו עליהן מנאן. ולפ"ז מש"כ באחד בניסן הוקם המשכן, ובאחד באייר מנאם, הוא מניין רביעי. אך אין משמע כן בלשונו.
וה' יאיר עיננו על ידי תלמידי חכמים חברי הפורום הנעלה.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1062
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 413 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יעבץ » 30 מאי 2016, 22:35

אתה צודק בנקודות שהעלת.
רש"י מתכוון למנינים הבאים:
1. ביציאה מארץ מצרים "כשש מאות אלף רגלי", כמו שכתבת. אמנם לא מוזכר שהיה "מפקד" כמו כאן, אבל התורה מונה את מספר בני ישראל.
2. אחרי העגל - המנחת יהודה אכן מסביר כמו שכתבת שעל ידי מנין הנספים נודע כמה נשארו. אבל יותר פשוט לתרץ על ידי השאלה הבאה שלך, ולומר שמנין שבפרשת כי תשא זה המנין שאחרי חטא העגל, שנועד "לכפר על נפשותיכם".
3. המנין השלישי הוא בפרשה, והפירוש הנכון הוא כמו שכתבת בהתחלה. שבאחד בניסן הוקם המשכן - ומיד חודש אחר כך נמנו בני ישראל.


פותח הנושא
יהודי פשוט
הודעות: 38
הצטרף: 20 מאי 2016, 10:58
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יהודי פשוט » 30 מאי 2016, 22:57

אבל יותר פשוט לתרץ על ידי השאלה הבאה שלך, ולומר שמנין שבפרשת כי תשא זה המנין שאחרי חטא העגל, שנועד "לכפר על נפשותיכם

בפרשת כי תשא אין מניין אלא רק ציווי וכבודו מתכוין לפרשת פקודי שנאמר שם ויהיו פקודי משכן שש מאות אלף וכולי.
שוב ראיתי שכך פירש רשי בפרק ל פסוק טז
ישר כח


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1062
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 414 פעמים
קיבל תודה: 413 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יעבץ » 30 מאי 2016, 23:22

כמובן התכוונתי למנין שנצטוו עליו בכי תשא.
ואגב יש להקשות מזה גופא שהציווי היה כבר לפני חטא העגל, לכאורה אין קשר בין המנין לנגף. אבל באתי רק ליישב את כוונת רש"י.


פותח הנושא
יהודי פשוט
הודעות: 38
הצטרף: 20 מאי 2016, 10:58
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת במדבר

שליחה על ידי יהודי פשוט » 31 מאי 2016, 18:37

מה שהקשה שהציווי היה לםני חטא העגל י"ל שאין ציווי למנות אלא שכאשר ירצה למנות יהיה זה על ידי מחצית השקל

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “במדבר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים