אין השכינה שורה על פחות משני אלפים ושני רבבות

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
במס' בבא קמא (פג,א): דריש ר' דוסתאי דמן בירי ובנחה יאמר שובה ה' רבבות אלפי ישראל ללמדך שאין שכינה שורה על ישראל פחות משני אלפים ושני רבבות וכו'.
וב"תורת חיים" שם: "אין השכינה שורה על פחות משני אלפים ושני רבבות. נראה דלהכי נקט קרא שובה ה' רבבות אלפי ישראל לפי שמרכבתו יתברך למעלה נמי לא הוי בפחות משני אלפים וב' רבבות מלאכים שנאמר 'רכב אלהים רבותים אלפי שנאן' ובשעה שפרקו המשכן בנסוע הארון ואמר משה קומה ה' נסתלק שכינה למעלה ולכך כשהקימו המשכן ונח הארון אמר משה "שובה ה' רבבות אלפי ישראל" שישוב מרבבות אלפי שנאן אל רבבות אלפי ישראל".

מעניין לציין, שפסוק זה שהביא התו''ח 'רכב אלה-ים רבותים אלפי שנאן' לבאר בזה ענין 'ויהי בנסוע הארון' שאז השכינה למעלה - שהוא מקביל ל'ובנחה' שהשכינה למטה, מופיע הוא בתהילים בפרק ס''ח, ושם אכן בתחילת הפרק מופיע גם הפסוק "יָקוּם אֱלֹקים יָפוּצוּ אוֹיְבָיו וְיָנוּסוּ מְשַׂנְאָיו מִפָּנָיו", שהוא העתק ממש של הפסוק הנ'ל הנאמר בנסוע הארון כמובן.
ומה מאוד מתאימים הדברים להסברו של התו''ח, וכנראה שכל פרק זה בתהילים [שמדבר על מלחמה] אכן נסוב הוא על שעת 'ויהי בנסוע הארון', וכמ''ש שם עוד: "אֱלֹקים בְּצֵאתְךָ לִפְנֵי עַמֶּךָ בְּצַעְדְּךָ בִישִׁימוֹן סֶלָה".
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
יש להעיר מדברי רש"י בפרשתנו רש"י שהביא פסוק זה דוקא לענין שלום, וצ''ב באמת מקורו.

ז''ל רש''י בפ' יב פס' ה: ''ומדת הקדוש ברוך הוא יוצא למלחמה יחידי, שנאמר (שמות טו, ג) ה' איש מלחמה, ויוצא לשלום באוכלוסין, שנאמר (תהלים סח, יח) רכב אלהים רבותים אלפי שנאן'':
 
חלק עליון תַחתִית