אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 1058
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי פרלמן משה » 23 יוני 2019, 00:15

אל תפן אל מנחתם.
ברש"י והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו.
צ"ע דהכתוב אומר "אל מנחתם" והתמיד הוא עולה, וכיצד מתיישבים דברי רש"י עם לשון הכתוב?

ערכים:


שף ויתיב
הודעות: 88
הצטרף: 08 יוני 2017, 01:00
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי שף ויתיב » 23 יוני 2019, 02:48

אף בחלקם שבתמידי ציבור.


פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 1058
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי פרלמן משה » 27 יוני 2019, 15:35

שף ויתיב כתב:
23 יוני 2019, 02:48
אף בחלקם שבתמידי ציבור.
לא הבנתי, רש"י מוסיף מה שלא הוזכר במקרא?
 


יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 299 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי יהודה1 » 27 יוני 2019, 15:46

פרלמן משה כתב:
27 יוני 2019, 15:35
שף ויתיב כתב:
23 יוני 2019, 02:48
אף בחלקם שבתמידי ציבור.
לא הבנתי, רש"י מוסיף מה שלא הוזכר במקרא?

לא הבנתי את ההודעות האחרונות
לגוף השאלה כנראה הכוונה למנחת נסכים הבאה עם התמיד. ובאמת צ"ב למה לא נכתב אל קרבנם.
 


דעתו יפה
הודעות: 70
הצטרף: 11 נובמבר 2020, 19:43
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי דעתו יפה » 10 יוני 2021, 18:54

אגב - ידוע היסוד של האחרונים (קו' שיעורים פ' יש נוחלין) גבי תפיסת הבית, ועוד) ש'ציבור' הוא לא משהו שמורכב מהרבה אנשים כ'שותפות' אלא ציבור הוא משהו שמורכב מכולם. ומחלק בין קרבן ציבור לקרבן שותפים. וא"כ כאן שזה קרבן של ציבור לא שייך לומר שיש להם איזה חלק מסויים כשותפין

מקוה שהשאלה מובנת


נדיב לב
הודעות: 4090
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 1488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי נדיב לב » 10 יוני 2021, 20:14

פרלמן משה כתב:
23 יוני 2019, 00:15
אל תפן אל מנחתם.
ברש"י והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו.
צ"ע דהכתוב אומר "אל מנחתם" והתמיד הוא עולה, וכיצד מתיישבים דברי רש"י עם לשון הכתוב?

רש"י שם בחלקו הראשון מפרש על קטורת. ובפירוש השני בשם המדרש כותב 'תמידי צבור'. וההסבר שנטה* מהפי' הראשון והביא את המדרש, פירש בשפתי חכמים משום שקטורת אינה מנחה, אמנם לדבריך לא הועיל שפרשו בתמידי ציבור שהם עולה כליל ואינם מנחה. אמנם לפי מה שנתפרש בסמוך דברי הש"ח מובנים, ובלא"ה לא שייך לפרש על קטורת של"ש בדתן ואבירם וכלקמן. [כמו"כ מצינו במנחה שנקראת קרבן כמו בפסוק "נפש כי תקריב קרבן מנחה", הרי שסמך קרבן למנחה ואפשר שענינו אחד וי"ל.]

אבל לדעתי הפשט הפשוט שלשון מנחה נופל על כל פעולה שהאדם מניח לפי הקל, וכמנחה כך כל הקרבנות. ומצאתי בזה רמב"ן מפורש וז"ל שם: אל תפן אל מנחתם לפי פשוטו הקטרת שהם מקריבים לפניך למחר אל תפן אליה ומדרשו אמר יודע אני שיש להם חלק בתמידי צבור חלקם לא יקרב לפניך לרצון, לשון רש"י ואינו נכון בעיני שיהיה על הקטרת, לפי שעל דתן ואבירם הוא אומר כן שחרה לו על דבריהם והם לא היו בתוך העדה הנועדים להקטיר קטרת אבל פשוטו, כי בעבור שהיו אלה רוצים בכהונה להקריב קרבן, אמר משה "אל תפן אל מנחתם" אל תפן אל קרבן שיקריבו לפניך ואל תפלה שיתפללו לך, כי כל הקרבנות גם התפלה יקראו מנחה בכתוב וגם אמר אונקלוס קרבנהון, איזה דבר שיקריבו לפניך עכ"ל. וראה כאן מש"כ השל"ה בפירוש מנחה.

*ולא כמו שעולה במחשבה הראשונה, שהפי' הראשון הוא פשוטם של דברים והשני כמדרשו. הדגשה שראויה לשימת לב, ושלא כדרכו של רש"י.


כמעיין המתגבר
הודעות: 2090
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1937 פעמים
קיבל תודה: 624 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 10 יוני 2021, 22:52

פרלמן משה כתב:
23 יוני 2019, 00:15
אל תפן אל מנחתם.
ברש"י והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו.
צ"ע דהכתוב אומר "אל מנחתם" והתמיד הוא עולה, וכיצד מתיישבים דברי רש"י עם לשון הכתוב?
לק''מ, ואל הבל ואל מנחתו לא שעה.
 


הערשלה
הודעות: 764
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 338 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי הערשלה » 10 יוני 2021, 23:01

דעתו יפה כתב:
10 יוני 2021, 18:54
אגב - ידוע היסוד של האחרונים (קו' שיעורים פ' יש נוחלין) גבי תפיסת הבית, ועוד) ש'ציבור' הוא לא משהו שמורכב מהרבה אנשים כ'שותפות' אלא ציבור הוא משהו שמורכב מכולם. ומחלק בין קרבן ציבור לקרבן שותפים. וא"כ כאן שזה קרבן של ציבור לא שייך לומר שיש להם איזה חלק מסויים כשותפין

מקוה שהשאלה מובנת
אם הבנתי, התכוונת לשאול כיצד אפשר להפריד את חלקם?

אולי אפשר לומר שכל התורם על דעת ב"ד הוא תורם ויש כח לב"ד להפקיעו מהציבור.
אולי אפשר לומר שבמקרה זה שחלקו על הציבור שהיה עם משה, גילו דעתם שאינם חלק מהציבור וממילא איגלאי מילתא למפרע שמעולם לא היו יחד עם הציבור.

ועיין בשם משמואל ליקוטים פרשת קרח וז"ל:
"ובזה יש לפרש מה שאמר משה אל ה' אל תפן אל מנחתם, ובמדרש מהו אל מנחתם כך אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע יודע אני שיש לאלו חלק באותה מנחה שהקריבו שנאמר מלבד עולת התמיד ומנחתה והיתה של כל ישראל קריבה הואיל ופרשו אלו מבניך אל תסתכל בחלקם תניחנו האש ואל תאכלנה. ולכאורה אינו מובן למה דוקא המנחה ולא כל קרבן התמיד, ועוד הלוא מקבלין קרבנות מפושעי ישראל כדי שיחזרו בתשובה, ומשה בעצמו הי' משתדל להחזירם בתשובה כמבואר בכתוב אשר אחר כל אלה כתיב ויקם משה וילך אל דתן ואבירם פירש"י כסבור שישאו לו פנים, וא"כ למה התפלל שלא יתקבל חלקם, אדרבה מוטב שיתקבל אולי יהי' זה להם לסיוע לחזור בתשובה.
אך לפי דרכנו ניחא, דהנה כל הקרבנות באין בשותפות חוץ ממנחה שנאמר בה נפש, אך ציבור מקריבין מנחה, והטעם מפני שכל הציבור הם כאיש אחד, ע"כ מאחר שהם פגמו בכללות ישראל ונדבקו בכללות כתרי דמסאבותא וע"כ הם ממילא נדחין מכללות ישראל, שוב חזר חלקם כמו חלק השותף, ע"כ תניחנה האש ולא תאכלנה: 


כמעיין המתגבר
הודעות: 2090
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1937 פעמים
קיבל תודה: 624 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 10 יוני 2021, 23:10

דעתו יפה כתב:
10 יוני 2021, 18:54
אגב - ידוע היסוד של האחרונים (קו' שיעורים פ' יש נוחלין) גבי תפיסת הבית, ועוד) ש'ציבור' הוא לא משהו שמורכב מהרבה אנשים כ'שותפות' אלא ציבור הוא משהו שמורכב מכולם. ומחלק בין קרבן ציבור לקרבן שותפים. וא"כ כאן שזה קרבן של ציבור לא שייך לומר שיש להם איזה חלק מסויים כשותפין

מקוה שהשאלה מובנת
הכוונה שהאש לא תאכל כנגד חלקם באופן יחסי וזה יהיה בגלל עוונם וממילא יוצא שמחמתם לא אכלה האש כמות מסוימת וממילא אין להם הרבה שכר כי כשם שחלק מסויים שייך להם מבחינת שכרם כנגד זה האש לא אכלה ונמצא שבסופו של דבר אין להם שכר כל כך על מצוות התמיד כי בגללם נגרע מהתמיד, אין כאן גדרים אלא רק ענין של שכר ועונש.
 


אבוה דשמואל
הודעות: 145
הצטרף: 03 ינואר 2021, 11:50
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי אבוה דשמואל » 10 יוני 2021, 23:53

כמעיין המתגבר כתב:
10 יוני 2021, 22:52
פרלמן משה כתב:
23 יוני 2019, 00:15
אל תפן אל מנחתם.
ברש"י והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו.
צ"ע דהכתוב אומר "אל מנחתם" והתמיד הוא עולה, וכיצד מתיישבים דברי רש"י עם לשון הכתוב?
לק''מ, ואל הבל ואל מנחתו לא שעה.


ואומר: ויקח מן הבא בידו מנחה לעשיו אחיו.


נדיב לב
הודעות: 4090
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 1488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יוני 2021, 00:20

אבוה דשמואל כתב:
10 יוני 2021, 23:53
כמעיין המתגבר כתב:
10 יוני 2021, 22:52
פרלמן משה כתב:
23 יוני 2019, 00:15
אל תפן אל מנחתם.
ברש"י והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו.
צ"ע דהכתוב אומר "אל מנחתם" והתמיד הוא עולה, וכיצד מתיישבים דברי רש"י עם לשון הכתוב?
לק''מ, ואל הבל ואל מנחתו לא שעה.


ואומר: ויקח מן הבא בידו מנחה לעשיו אחיו.

כמדומני שעיקר שאלתו, מצד שתמידי ציבור ה"ה עולה כליל ואינו כמנחה, וממילא אין ראיה מהפסוק שהזכרת. משא"כ הפסוק שהזכיר @כמעיין המתגבר זו ראיה טובה. ובעיקר כוונתך שמנחה נופל על כל דבר שאדם מניח לפי הקל לרצותו או להבדיל לרצות אדם עיין כאן הקישור תוקן בדברי הרמב"ן שהוזכרו.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1204
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 341 פעמים
קיבל תודה: 467 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 11 יוני 2021, 00:54

נראה לפלפל בעזרת השי"ת דבקרבן לא שייך לחלק כי אין הבהמה מעט לזה ומעט לזה כיון שכולה בריה אחת, מה שאין כן מנחות הרי עשוי מרבוי חלקים נפרדים, ובזה שייך לחלק בין השותפים. ואף דבעי עישרון, מסתמא במשהו של דתן ואבירם לא היה להחסירו מעשרון.


משיב דבר
הודעות: 373
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי משיב דבר » 11 יוני 2021, 00:59

פרלמן משה כתב:
23 יוני 2019, 00:15
אל תפן אל מנחתם.
ברש"י והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו.
צ"ע דהכתוב אומר "אל מנחתם" והתמיד הוא עולה, וכיצד מתיישבים דברי רש"י עם לשון הכתוב?
ז"ל הילקוט: 
כך אמר לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע יודע אני שיש לאלו חלק באותה מנחה שהקריבו מלבד עולת התמיד ומנחתה והיתה של כל ישראל קרבה, הואיל ופירשו אלו מבניך אל תסתכל בחלקם תניחנו האש ולא תאכלנו כו'


עת הזמיר
הודעות: 422
הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 170 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי עת הזמיר » 11 יוני 2021, 01:04

דעתו יפה כתב:
10 יוני 2021, 18:54
אגב - ידוע היסוד של האחרונים (קו' שיעורים פ' יש נוחלין) גבי תפיסת הבית, ועוד) ש'ציבור' הוא לא משהו שמורכב מהרבה אנשים כ'שותפות' אלא ציבור הוא משהו שמורכב מכולם. ומחלק בין קרבן ציבור לקרבן שותפים. וא"כ כאן שזה קרבן של ציבור לא שייך לומר שיש להם איזה חלק מסויים כשותפין

מקוה שהשאלה מובנת

כמדומני שרא"ו בקוב"ש מתייחס לזה.
מ"מ אם אני זוכר נכון יש לראי"ל שטיינמן אריכות בזה בספרו על התורה


נדיב לב
הודעות: 4090
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 1488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אל תפן אל מנחתם- פרשת קרח

שליחה על ידי נדיב לב » 11 יוני 2021, 02:54

משיב דבר כתב:
11 יוני 2021, 00:59
פרלמן משה כתב:
23 יוני 2019, 00:15
אל תפן אל מנחתם.
ברש"י והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי ציבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו.
צ"ע דהכתוב אומר "אל מנחתם" והתמיד הוא עולה, וכיצד מתיישבים דברי רש"י עם לשון הכתוב?
ז"ל הילקוט: 
כך אמר לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע יודע אני שיש לאלו חלק באותה מנחה שהקריבו מלבד עולת התמיד ומנחתה והיתה של כל ישראל קרבה, הואיל ופירשו אלו מבניך אל תסתכל בחלקם תניחנו האש ולא תאכלנו כו'

דומני שלא יתרץ לגמרי, דסו"ס הזכיר בפסוק רק מנחה ולא את עולת התמיד, ובהכרח לומר כמו שנכתב כאן שמנחה כולל את הקרבנות, ולכן גם אם מיירי רק בקרבן [לא כהמדרש] מובן מה שתפס לשון מנחה.

עוד אעיר שלפ"ז אזלא קושיא מהמדרש עצמו שהזכיר רש"י והדרא לדברי רש"י שמדגיש 'חלק בתמידי צבור' ולא הזכיר המנחה שמביאים עמה. וצ"ל בדוחק דכוונתו על המנחה שמביאים עמו. ובפשטות כמו שנכתב לעיל דמנחה כולל הכל.

רש"י על הפסוק: אל תפן אל מנחתם - לפי פשוטו הקטרת שהם מקריבים לפניך מחר אל תפן אליהם והמדרש אומר יודע אני שיש להם חלק בתמידי צבור אף חלקם לא יקובל לפניך לרצון תניחנו האש ולא תאכלנו:

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “קרח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח