בלדד השוחי
משתמש ותיק
בבא בתרא דף יד עמוד ב
'משה כתב ספרו ופרשת בלעם'.
וברש"י: ופרשת בלעם - נבואתו ומשליו אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וסדר מעשיו.
צריך להבין מהי כוונת רש"י 'ותורתו', האם פרשת בלעם אינה תורה?
וראיתי שכבר נתקשה בזה המהרי"ל דיסקין (עה"ת 'מאמר לסיום התורה' בסוף הספר, הובא באבי עזרי פ"ז מיסוה"ת ה"ו) וז"ל:
"א) נדחק רש"י דפ' בלעם אינה מכלל התורה שהיא מליצות ומשלים שאמר בלעם, ואני תמה הלא אמרו פרק חלק דאף אות אחת בתורה המבזהו נקרא אפיקורוס, ומנשה פקר באגדות של דופי וכך כתב הר"מ שקדושת עשרת הדברות וטבח גחם ומעכה שוין, והריטב"א בעיון יעקב נדחק, שהי' פרשה אחרת כתובה מסיפורי בלעם ודוחק הוא דלא מיירי הש"ס רק בכתבי הקודש".
וכן בשל"ה: 'ולא זכיתי להבין דברי הרב פה קדוש, הלא כל הסיפורים שבתורה, כמו הריגת קין להבל, וכיוצא בהן, אינם לכאורה צורך התורה וסדר מעשיו, אבל כולם תורת ה' תמימה, כמו שאמרו 'ותמנע היתה פלגש' הוא תורת ה' כמו שמע ישראל.
'משה כתב ספרו ופרשת בלעם'.
וברש"י: ופרשת בלעם - נבואתו ומשליו אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וסדר מעשיו.
צריך להבין מהי כוונת רש"י 'ותורתו', האם פרשת בלעם אינה תורה?
וראיתי שכבר נתקשה בזה המהרי"ל דיסקין (עה"ת 'מאמר לסיום התורה' בסוף הספר, הובא באבי עזרי פ"ז מיסוה"ת ה"ו) וז"ל:
"א) נדחק רש"י דפ' בלעם אינה מכלל התורה שהיא מליצות ומשלים שאמר בלעם, ואני תמה הלא אמרו פרק חלק דאף אות אחת בתורה המבזהו נקרא אפיקורוס, ומנשה פקר באגדות של דופי וכך כתב הר"מ שקדושת עשרת הדברות וטבח גחם ומעכה שוין, והריטב"א בעיון יעקב נדחק, שהי' פרשה אחרת כתובה מסיפורי בלעם ודוחק הוא דלא מיירי הש"ס רק בכתבי הקודש".
וכן בשל"ה: 'ולא זכיתי להבין דברי הרב פה קדוש, הלא כל הסיפורים שבתורה, כמו הריגת קין להבל, וכיוצא בהן, אינם לכאורה צורך התורה וסדר מעשיו, אבל כולם תורת ה' תמימה, כמו שאמרו 'ותמנע היתה פלגש' הוא תורת ה' כמו שמע ישראל.