בלדד השוחי
משתמש ותיק
במדבר כח,טו:
וּשְׂעִ֨יר עִזִּ֥ים אֶחָ֛ד לְחַטָּ֖את לַד' עַל־עֹלַ֧ת הַתָּמִ֛יד יֵעָשֶׂ֖ה וְנִסְכּֽוֹ:
רש"י:
על עלת התמיד יעשה - כל הקרבן הזה:
ונסכו - אין ונסכו מוסב על השעיר, שאין נסכים לחטאת:
מבואר ברש"י, ש'ונסכו' לא קאי על השעיר. והשאלה על מה כן קאי 'ונסכו'.
והנה הרא"ם פי', דקאי על עולת התמיד, וז"ל הרא"ם: "רק הוא מוסב על עולת התמיד הסמוך לו, כאילו אמר: על עולת התמיד ונסכו יעשה כל הקרבן הזה".
אמנם ראיתי שהמהר"ל ב'גור אריה' כאן נראה שפירש, דקאי על קרבן מוסף דר"ח, והפירוש הוא: על עולת התמיד ייעשה כל הקרבן (דר"ח) הזה וגם נסכו. וז"ל: "ונסכו דכתיב לא קאי על שעיר החטאת, שאין נסכים לחטאת (מנחות צ ע"ב), אלא פירושו ונסכו של קרבן.
מעניין דעת החו"ר דפה, מה יותר נוטה בפשט הלשון, ומי המחדש.
וּשְׂעִ֨יר עִזִּ֥ים אֶחָ֛ד לְחַטָּ֖את לַד' עַל־עֹלַ֧ת הַתָּמִ֛יד יֵעָשֶׂ֖ה וְנִסְכּֽוֹ:
רש"י:
על עלת התמיד יעשה - כל הקרבן הזה:
ונסכו - אין ונסכו מוסב על השעיר, שאין נסכים לחטאת:
מבואר ברש"י, ש'ונסכו' לא קאי על השעיר. והשאלה על מה כן קאי 'ונסכו'.
והנה הרא"ם פי', דקאי על עולת התמיד, וז"ל הרא"ם: "רק הוא מוסב על עולת התמיד הסמוך לו, כאילו אמר: על עולת התמיד ונסכו יעשה כל הקרבן הזה".
אמנם ראיתי שהמהר"ל ב'גור אריה' כאן נראה שפירש, דקאי על קרבן מוסף דר"ח, והפירוש הוא: על עולת התמיד ייעשה כל הקרבן (דר"ח) הזה וגם נסכו. וז"ל: "ונסכו דכתיב לא קאי על שעיר החטאת, שאין נסכים לחטאת (מנחות צ ע"ב), אלא פירושו ונסכו של קרבן.
מעניין דעת החו"ר דפה, מה יותר נוטה בפשט הלשון, ומי המחדש.