שרח בתו של אשר או ילדה חורגת...

ערבה

משתמש ותיק
הרמב"ן בפר' פנחס כותב ע"פ גרסתו בתרגום אונקלוס דשרח הייתה בתה של אשת 'אשר' מאיש אחר,
וא"כ לא הייתה כלל מזרע יעקב,
אאל"ט ראיתי בעבר בספר הישר שגם כתוב כך ש'אשר' נשא את אשתו לאחר שילדה את שרח מאיש אחר,
(אולי הרב @במבי יתקנני). 
 

ובכן

משתמש ותיק
ערבה אמר:
הרמב"ן בפר' פנחס כותב ע"פ גרסתו בתרגום אונקלוס דשרח הייתה בתה של אשת 'אשר' מאיש אחר,
וא"כ לא הייתה כלל מזרע יעקב,
דומה לי שעיקר הערתך הוא על החידוש הסנסציוני.
אלא שלדעתי, הרמב"ן כותב חידוש גדול מזה, ולא כדבריך שלא היתה מזרע יעקב, אלא כלשונו:
נתכוין בזה לומר כי היתה בת יורשת נחלה... ואלו היתה בת אשר עצמו לא היתה יורשת, כי בנים זכרים היו לו, אבל היתה בת אשתו מאיש אשר לא היה לו בן, והיתה נחלתו לבתו. ויהיה טעם ושרח אחותם (בראשית מו יז), כי היתה אחות בניו לא בתו. עכ"ל.
והיינו שהיתה בת אשר בת יחידה לאביה, וירשה אותו בנחלת הארץ.
והוא חידוש עצום ונשגב, לומר שלקח אשר בן יעקב אשה בת מי שיצא ממצרים [לפחות, ואכמ"ל בעומק השיטות הוא לבאי הארץ נתחלקה ובמהות חזרת הנחלה ליוצאי מצרים].
ואדרבה, אולי יעזורונו בני אתרא דידן לאור עינינו בדברי קדשו.
 

עטסופר

משתמש ותיק
כמה הערות ותמיהות על שרח בת אשר.
שני חידושים נוספים מצינו בשרח בת אשר:
אחד דברי המדרש (פסיקתא דרב כהנא פיסקא ז; וכן בילקוט שמעוני בא קפו ועוד): 'אמר רבי יודה בן פזי מסורת אגדה היא סרח כד ירדה למצרים כדנוה לרחים'. הלשון כד ירדה משמע שמיד עם ירידתה למצרים קשרוה לריחיים, ואם המדרש כפשוטו תמוה כיצד בימי יוסף הצליחו לשעבדה לעבודה כה בזויה וקשה, ועבדה בעבודה זו 210 שנה.
השני דברי האור החיים ששרח ודינה לא ירדו ברצונם למצרים וכפהם יעקב לרדת עמהם, ואילו שאר השבעים נפש ירדו ברצון.

מאידך מצינו ששרח אמרה (שמואל ב' כ יט) שהיא משלומי אמוני ישראל, והיינו לדעת המפרשים שבה נשלם מנין השבעים, ומשמע קצת שיש חידוש בכך שגם היא מנויה בשבעים, ואולי הכוונה שהוכיחה שהיא חלק מעם ישראל אף שאינה מזרע יעקב, שהרי היא מנויה בכלל השבעים.
 

4568734

משתמש ותיק
מי מהראשונים כותב שסרח בת אשר לא היתה בתו, אלא מאומצת, ולפי שגידלה נקראת על שמו.
 
חלק עליון תַחתִית