אור עולם אמר:כהושעת טבועים בצול גזרים, יקרך עמם מעבירים.
אור זורח אמר:פרשת שמע נאמרה רק בפרשת ואתחנן בערבות מואב וכן פרשת והיה אם שמוע בפרשת עקב
האם יש להסיק מכך שלא הניחו תפילין במדבר
דוד 123 אמר:יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
כמעיין המתגבר אמר:וא''כ אולי גם לא קראו ק''ש ולא התחייבו בלימוד תורה וכו', אבל חז''ל אמרו שקיבלו כמה דברים במרה מלבד שבת, וכמדומני שזה לא מוזכר בתורה שם וא''כ אפשר דגם זה לא הוזכר אע''ג דקיבלוהו.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=8418&p=257400&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%AA#p257400דוד 123 אמר:יש שרצו לומר שהניחו רק שתי פרשיות.
ראיתי מאמר של הרבי מליובאוויטש ע"ז, והאריך שם באופן נפלא שהניחו ד' בתים וב' פרשיות. וביאר בזה מה שרש"י בפרשת בא פירש דטטפות היינו שניים שניים, ע"ש מניין הבתים. ובפרשת ואתחנן פירש דזהו ע"ש מניין הפרשיות. וביאר הנ"ל שמתחילה כשהניחו ב' פרשיות היתה חלוקה ברורה בין הבתים, שהיו שניים מלאים ושניים ריקים, ואחר שהתחילו להניח את שתי הפרשיות הנוספות, שוב לא היתה חלוקה בין הבתים, אלא רק בין הפרשיות, ששתיים עוסקות ביצ"מ ושתיים בקבלת עול מלכות שמים ועול מצוות.דוד 123 אמר:יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
ראה כאן:סנגורן של ישראל אמר:ראיתי מאמר של הרבי מליובאוויטש ע"ז, והאריך שם באופן נפלא שהניחו ד' בתים וב' פרשיות. וביאר בזה מה שרש"י בפרשת בא פירש דטטפות היינו שניים שניים, ע"ש מניין הבתים. ובפרשת ואתחנן פירש דזהו ע"ש מניין הפרשיות. וביאר הנ"ל שמתחילה כשהניחו ב' פרשיות היתה חלוקה ברורה בין הבתים, שהיו שניים מלאים ושניים ריקים, ואחר שהתחילו להניח את שתי הפרשיות הנוספות, שוב לא היתה חלוקה בין הבתים, אלא רק בין הפרשיות, ששתיים עוסקות ביצ"מ ושתיים בקבלת עול מלכות שמים ועול מצוות.
משה נפתלי אמר:https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=8418&p=257400&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%AA#p257400
אבל מה הביאור בזה גם בחז''ל כתוב והמים להם חומה מימינם ומשמאלם זה מזוזה ותפיליןאור עולם אמר:דברי הרש"י הנ"ל מובאים בסידור "אוצר התפלות" על ההושענות.
אבות לחוד ישראל לחודלבי במערב אמר:"קימו האבות כל התורה כולה עד שלא ניתנה".
אור עולם אמר:"שמע ישראל" אמרוהו בני יעקב, ונכתב רק בספר דברים, אולי כן הוא לגבי שאר הפרשיות?
איך תפילין של ב' פרשיות היו כשרות ולפתע נפסלות ובזמנינו אם יש לאדם ב' פרשיות לא נימא ליה להניח, ולא יתכנו שינויים בתורה זו סברת הרשב''א, אפשר שלא נצטוו אבל אי אפשר שהיה להם מצוות אחרות.אור זורח אמר:דוד 123 אמר:יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
יישר כח על הדברים
יש לעיין מה היה דוחק להרשב''א לפרש כן
הרי גם ספר תורה שלם לא היה להם עד סוף הארבעים שנה במדבר
ויש לומר שגם תפילין היה להם רק ב' פרשיות ואדרבה בזה יהיה מובן טטפת טט פת שתיים שתיים כי ניתנו שתיים שתיים
כמדו' שכוונתך לרשב"א במנחות לד. המיוחס לתורי"ד.דוד 123 אמר:אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
הרשב"א שם הכריח ממה דכתיב בפרשיות והיה וקדש "והיה לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך" דהקב"ה הזהיר על התפילין בשעת יציאת מצרים כבר.אור זורח אמר:לא מסתבר שהניחו לפני מתן תורה
בסידור אוצר התפילות לסדר הושענות הביא ד' המהריל"ד לבאר על זה, דמיד כשגמרו לאכול הפסחים א"ל משה פרשת קדש והזהירם על התפילין ומיד הלכו ועשו להם תפילין וכו' יעו"ש.אור עולם אמר:כהושעת טבועים בצול גזרים, יקרך עמם מעבירים.
דיבוק חברים אמר:הרשב"א שם הכריח ממה דכתיב בפרשיות והיה וקדש "והיה לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך" דהקב"ה הזהיר על התפילין בשעת יציאת מצרים כבר.
חידושי הרשב"א מסכת מנחות (מיוחס לו) דף לד עמוד אאור זורח אמר:הקב''ה גם נתן להם פרה אדומה ולא נהג מיד ואולי כונת הרשב''א לאחר מתן תורה
דיבוק חברים אמר:ומ"מ קשיא דאיך הוה ילפי' פסח מצרים מפ' שמע דעדין לא נכתבה. וי"ל דאין מוקדם ומאוחר בתורה ואעפ"י שלא נאמרה עדיין ניתנה לידרש, אי נמי ע"כ נראה שנאמרה שמע והיה אם שמוע בשעת פסח מצרים ואעפ"י שנכתבה במשנה תורה שהרי קדש והיה כי יביאך נאמרו בשעת יציאת מצרים וכתוב בהם והיה לאות על יד(י)ך ולטוטפות בין עיניך אלמא הזהיר אז הקדוש ברוך הוא על התפילין והתפילין הם נעשים מארבע פרשיות הללו א"כ היה צריך שנאמרו אז בשעת יציאת מצרים.
ראיתי שמדייקים דברש"י בפרת בא כתב ד' בתים ובפרשת ואתחנן כתב ד' פרשיות משום שכאן הניחו ד' בתים עם שתי פרשיות אבל בואתחנן כבר היה ד' פרשיותדוד 123 אמר:יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=8418&start=30#p257400הרב מרודוש אמר:ראיתי שמדייקים
אור זורח אמר:פרשת שמע נאמרה רק בפרשת ואתחנן בערבות מואב וכן פרשת והיה אם שמוע בפרשת עקב
האם יש להסיק מכך שלא הניחו תפילין במדבר