וז"ל הרש"י (דברים פרק ג פסוק כג):
צ"ב מדוע אין הצדקים מבקשים בזכות מעשיהם? וכי מי שיש לו מליארד דולר יכנס למכולת או לחסדי נעמי ויבקש שקית חלב בחינם? והרי כל מטרת המצוות היא כדי שהאדם לא יאכל נהמא דכיסופא אלא בזכות מעשיו?!
וי"ל שמשה חשש מהחטא שיש לו, דהיינו חטא מי מריבה, ולכן לא יכל לבקש בזכות עצמו, כי אם יבקש ללכת לפי הדין ולקבל על מעשיו הטובים גם ה' ילך עמו בדין ויתבענו על חטאו, ולכן היה מוכרח לבקש מתנת חינם. כך שאין זה דומה למכולת שבמשל דלעיל, כיון שלמכולת אין הוא חייב כלום אז למה שלא יקנה בכספו? אבל משה יש לו חוב כלומר חטא ולכן אינו יכול לבקש בזכות עצמו, כי ה' יענה לו עד שאתה דורש שכר על מעשיך אני דורש פרעון לחוב.
אף על פי שיש להם לצדיקים לתלות במעשיהם הטובים, אין מבקשים מאת המקום אלא מתנת חנם. לפי שאמר לו (שמות לג יט) וחנותי את אשר אחון, אמר לו בלשון ואתחנן.
צ"ב מדוע אין הצדקים מבקשים בזכות מעשיהם? וכי מי שיש לו מליארד דולר יכנס למכולת או לחסדי נעמי ויבקש שקית חלב בחינם? והרי כל מטרת המצוות היא כדי שהאדם לא יאכל נהמא דכיסופא אלא בזכות מעשיו?!
וי"ל שמשה חשש מהחטא שיש לו, דהיינו חטא מי מריבה, ולכן לא יכל לבקש בזכות עצמו, כי אם יבקש ללכת לפי הדין ולקבל על מעשיו הטובים גם ה' ילך עמו בדין ויתבענו על חטאו, ולכן היה מוכרח לבקש מתנת חינם. כך שאין זה דומה למכולת שבמשל דלעיל, כיון שלמכולת אין הוא חייב כלום אז למה שלא יקנה בכספו? אבל משה יש לו חוב כלומר חטא ולכן אינו יכול לבקש בזכות עצמו, כי ה' יענה לו עד שאתה דורש שכר על מעשיך אני דורש פרעון לחוב.