מעתיק לך מתוק ספרי הק' בגדי ישע:
שמלתך לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה זה ארבעים שנה.
(פרק ח פסוק ד)
לא נפחה כבצק, כדרך הולכי יחף שרגליהם נפוחות (רש"י).
יש להקשות דלהלן (כט. ה.) נאמר ונעלך לא בלתה מעל רגלך, ומפורש הדבר שהיו להם נעליים, א"כ מהו שכתב רש"י כדרך הולכי יחף.
והנה יעוין בשפת"ח שכתב לחלק דיוצאי מצרים אכן היו עם נעליים שיצאו אתם ממצרים ועליהם אמר ונעלך לא בלתה, ורק הנולדים לאחמ"כ במדבר, היו יחפים ועליהם אמר ורגלך לא בצקה.
אכן דא תברא דהנביא יחזקאל (טז. ד.- י.) אומר ומולדותיך ביום הולדת אתך וגו' ואלבישך רקמה ואנעלך תחש, כלו' דבמדבר לבשו נעליים מעור תחש, והנה איתא בגמ' שבת (דף כח:) אמר רבי אלעא אמר רבי שמעון בן לקיש, אומר היה רבי מאיר, תחש שהיה בימי משה, בריה בפני עצמה היה וכו', ולפי שעה נזדמן לו למשה ועשה ממנו משכן ונגנז ע"כ, ומבואר א"כ דהיה התחש רק באותו הזמן שהיו במדבר, וע"כ צריך אתה לומר דבאותו הזמן גם הכינו ממנו המנעלים, ולא שהוציאום ממצרים, וא"כ החילוק בין היוצאים ממצרים לנולדים במדבר, לא אתי שפיר לכאורה.
וצריך לומר כמש"כ שם בשם הרא"ם דאכן הלכו במנעלים וכונת הפסוק לומר דרגלך לא בצקה כדרך הולכי יחף, כיון שמנעלים היו לרגלך ולא בלו.