ספיקות באמונה על שאכלו מאכלות אסורות - איה דברי הרמב"ם

קמיע מומחה

משתמש ותיק
בדגל מחנה אפרים בפרשתן פר' עקב ד''ה ומלתם מביא מה ששמע מזקינו הבעשטה''ק על אנשי מדינה אחת ששאלו להרמב''ם במכתב קושיות על אמונת תחיית המתים מן התורה, והשיבם הרמב''ם שכיון שיש להם ספיקות באמונה בוודאי נכשלו במאכלות אסורות עיי''ש המשך המכתב והפירוש בפסוק של הדגל זי''ע.

מעודי לא מצאתי דברי הרמב''ם האלו שמציין הבעש''ט אליהם, אבל הלום ראיתי שגם בבריסק ידעו מרמב"ם זה עיין עובדות והנהגות לבית בריסק חלק ד' קס''ד ותמהני בכפליים איה דברי הרמב"ם? 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
בדגל מחנה אפרים בפרשתן פר' עקב ד''ה ומלתם מביא מה ששמע מזקינו הבעשטה''ק על אנשי מדינה אחת ששאלו להרמב''ם במכתב קושיות על אמונת תחיית המתים מן התורה, והשיבם הרמב''ם שכיון שיש להם ספיקות באמונה בוודאי נכשלו במאכלות אסורות עיי''ש המשך המכתב והפירוש בפסוק של הדגל זי''ע.

מעודי לא מצאתי דברי הרמב''ם האלו שמציין הבעש''ט אליהם, אבל הלום ראיתי שגם בבריסק ידעו מרמב"ם זה עיין עובדות והנהגות לבית בריסק חלק ד' קס''ד ותמהני בכפליים איה דברי הרמב"ם? 

מסתבר במאמר הרמב"ם בתחיית המתים. אמנם חפשתי מקופיא ולא מצאתי. [וי"א שלא יצא מתח"י הרמב"ם]
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
נדיב לב אמר:
[וי"א שלא יצא מתח"י הרמב"ם]
אכן היו שטענו כך, אך נתבדו כבר לפני עשרות בשנים.

צודק. כך זכרתי שפקפקו. אמנם הצדק הוא כמו שכתבת, וכדי שלא יכשלו במה שכתבתי אצטט ממה שנכתב כאן "היו שטענו שהאיגרת היא זיוף ולא כתב מקורי של הרמב"ם. אך לאחר פרסום האיגרות המקוריות של רבי שמואל בן עלי על ידי לנגרמן, ושל רבי יוסף בן יהודה בידי סטרומזה הוכח בבירור כי האיגרת אותנטית".
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
למעשה אין באגרת תחה"מ שמץ מזה, וכמדומה שבכל אגרות הרמב"ם <למיטב זכרוני>, וככלל הדברים כפשטם מאוד לא מתאימים לרמב"ם ובית מדרשו

ובזה קצת ניחא מה שכתב שם הרמב"ם לנמק משני סיבות בסיבת הכופרים בתחיית המתים, ולא זכר מטעם האמור.

וזה לשון הרמב"ם במאמר תחיית המתים: ודע שהכחשת שוב הנפש לגוף לא תמלט מאחת משתי סבות אם שיכחישנו המכחיש להיותו ענין בלתי טבעי ויתחייב לפי זאת הסבה שיכחיש הנפלאות כלם להיותם בלתי טבעיות. או שיכחישנו מפני שלא זכר בפסוק ולא באת בו ההגדה האמתית כמו שבא במופתים.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
המקור הראשון: צפנת פענח פרשת יתרו. כנראה מדובר בשמועה בעל פה. כנראה שמקורו של הגר"ח מבריסק מהספר הנ"ל, או מהמעתיקים אחריו.
 

קמיע מומחה

משתמש ותיק
פותח הנושא
קבלתי באישי מאחד מחו''ר הפורם ישוב על התמיה מתוך גליון שלמים מציון - ראה תשע''ח - מכבוד הגאון רבי בן ציון פלמן זצ''ל שמרן הגרי''ז סיפור שאביו הגר''ח מבריסק בביקור בווארשא ראה בשטיבל חסידי ספר התולדות או ספר הדגל השמועה מהבעשטה''ק משמיה דהרמב''ם עיי''ש המשך הסיפור.

יישר כח למפרע
 

ובכן

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
קבלתי באישי מאחד מחו''ר הפורם ישוב על התמיה מתוך גליון שלמים מציון - ראה תשע''ח - מכבוד הגאון רבי בן ציון פלמן זצ''ל שמרן הגרי''ז סיפור שאביו הגר''ח מבריסק בביקור בווארשא ראה בשטיבל חסידי ספר התולדות או ספר הדגל השמועה מהבעשטה''ק משמיה דהרמב''ם עיי''ש המשך הסיפור.

יישר כח למפרע
למה באישי?
אולי תבקש הימנו אם יוכל להעלות הגיליון המדובר.
 
חלק עליון תַחתִית