לאן נעלם פירוש רש"י?

הכהן

משתמש ותיק
איל זה שרש"י לא פירש ששה עשר פסוקים רצופים (מ"וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ") חוץ מ"זית שמן - זיתים העושים שמן"?
 

אור זורח

משתמש ותיק
הכהן אמר:
איל זה שרש"י לא פירש ששה עשר פסוקים רצופים (מ"וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ") חוץ מ"זית שמן - זיתים העושים שמן"?

מסתמא חשב כת''ר על התירוץ שלהלן ואיני ידוע מדוע לא מיישב את לבו
רש''י לא הלך למלאות את החומש בחיבור אלא בא לפרש את הפסוקים ואם ראה שהכל מובן למעיין על פי פשט אין מה לכתוב כלל
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מצא לי במקום אחר שלושה פסוקים בלי רש"י!
ומעניין שלרמב"ן ואב"ע וחבריהם היה מה לפרש כאן.
 

אור זורח

משתמש ותיק
הכהן אמר:
מצא לי במקום אחר שלושה פסוקים בלי רש"י!
ומעניין שלרמב"ן ואב"ע וחבריהם היה מה לפרש כאן.


א. היכן שהיה לו מה לפרש פירש היכן שלא לא , רש''י לא קיבל על עצמן בנדר או בשבועה לכתוב על כל פסוק אלא רצה רק לפרש מה שטעון ביאור


ב.מן הראוי היה לציין פירוש אחד או שתיים לפחות של האבן עזרא או הרמב''ן ואז ניתן יהיה לדון אם זה פשט פשוט שרש''י אכן לא היה צריך לכתוב דבר כלל
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
אותי למדו שאם הבנת הכל בלי להתאמץ - סימן שלא הבנת כלום.

הסבר נא לי מה זה "עינות ותהומות", "במסכנות" "למען ענתך ולמען נסתך"

ומאידך, בלי להסתכל ברש"י -הבנתי מה זה "התשמור מצותיו אם לא", רש"י הוסיף - "שלא תנסהו ושלא תהרהר אחריו". תוספת כזו גם לא היה לו בכל העמוד הזה?

אולי מצאת עמוד בגמ' שלא היה לרש"י מה לפרש?
 

עם הארץ חסיד

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
יוסף אומץ אמר:
הכהן אמר:
על זה נאמר חוכעם...

מעניין מה ה״ועוד״
בפר' מסעי במסעות....
חוכעם...
זה מסוג הקושיות שלא חכמה לשאול אותם כדי לקבל תירוץ ממישהו אחר, אלא הם משמשים כהקדמה לדרשה פשעטל וכדו', בקיצור אם יש לך תירוץ תשאל ותענה אם לא אז שים לב שפתחת כאן אשכול בדיחות
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
צבי אריה רוט אמר:
בשלמא אמר:
יוסף אומץ אמר:
מעניין מה ה״ועוד״
בפר' מסעי במסעות....
חוכעם...
זה מסוג הקושיות שלא חכמה לשאול אותם כדי לקבל תירוץ ממישהו אחר, אלא הם משמשים כהקדמה לדרשה פשעטל וכדו', בקיצור אם יש לך תירוץ תשאל ותענה אם לא אז שים לב שפתחת כאן אשכול בדיחות
כאן דנו החברים איזה סוג שאלות מותר לשאול כשאין פשעטיל בא אחריו
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=11&t=28380#p489104
 
 

עם הארץ חסיד

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
צבי אריה רוט אמר:
בשלמא אמר:
בפר' מסעי במסעות....
חוכעם...
זה מסוג הקושיות שלא חכמה לשאול אותם כדי לקבל תירוץ ממישהו אחר, אלא הם משמשים כהקדמה לדרשה פשעטל וכדו', בקיצור אם יש לך תירוץ תשאל ותענה אם לא אז שים לב שפתחת כאן אשכול בדיחות
כאן דנו החברים איזה סוג שאלות מותר לשאול כשאין פשעטיל בא אחריו
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=11&t=28380#p489104
נו ומה הוסכם ? להיכן אתה משייך שאלה זו?
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אולי מצאת עמוד בגמ' שלא היה לרש"י מה לפרש?
יש מלא עמודים כאלה!
רק שמחמת שאין שם רש"י הוספה לשם הגמרא של העמוד הבא ועליה יש רש"י.....
(כלומר אם חצי עמוד עב שאין עליו רש"י ורק על החצי השני יש זה בעצם גמרא בכמות שבדרך כלל תופסת עמוד)
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
זו שאלה מאד מענינת מתי רש"י מפרש דברים באריכות ומתי לא. ולמה רש"י בחומש יותר ארוך מרש"י על נביאים. וכו'.

בדרך כלל כשרוצים להבין ענינים כאלה מסתכלים בהקדמה לספר, ההקדמה לפרש"י על התורה משולבת בין השיטין לאורך כל הפרשה הראשונה [בראשית].

תוכן ההקדמה היא שמטרת רש"י וכוונתו היא לסדר בפירושו כל פירושי חז"ל שמשתלבים עם פשטי הפסוקים.

וכאן צריך לדעת שרוב דרשות חז"ל על המקרא אינם בידינו, ורש"י אסף כל מה שכן שרד עד ימיו ועשה בפירושו ליקוט נפלא מכל ספרי חז"ל [שחלקם אינם בידינו].

ואידך זיל גמור.
 
חלק עליון תַחתִית