הלא המה בעבר הידן וכו' כ"כ הרבה הסברים איפה זה ולא כתוב "בשכם"

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
??
ואין לומר שזה אצל אלוני מרה
כי אם התורה רוצה להסביר לי בדיוק איפה זה למה לא כתוב שכם.??
 

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברכות וקללות כיצד? כיון שעברו ישראל את הירדן ובאו אל הר גריזים ואל הר עיבל שבשומרון שבצד שכם שבאצל אלוני מורה שנאמר (דברים יא, ל) הלא המה בעבר הירדן וגו' ולהלן הוא אומר (בראשית יב, ו) ויעבר אברם בארץ עד מקום שכם עד אלון מורה מה אלון מורה האמור להלן שכם אף אלון מורה האמור כאן שכם [סוטה לב ע"א]
 

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
פותח הנושא
תנו רבנן (דברים יא, ל) הלא המה בעבר הירדן מעבר לירדן ואילך דברי רבי יהודה (דברים יא, ל) אחרי דרך מבוא השמש מקום שחמה זורחת (דברים יא, ל) בארץ הכנעני היושב בערבה אלו הר גריזים והר עיבל שיושבין בהם כותיים (דברים יא, ל) מול הגלגל סמוך לגלגל (דברים יא, ל) אצל אלוני מורה שכם ולהלן הוא אומר (בראשית יב, ו) ויעבר אברם בארץ עד מקום שכם עד אלון מורה מה אלון מורה האמור להלן שכם אף כאן שכם תניא אמר רבי אלעזר ברבי יוסי בדבר זה זייפתי ספרי כותיים אמרתי להם זייפתם תורתכם ולא העליתם בידכם כלום שאתם אומרים אלוני מורה שכם אף אנו מודים שאלוני מורה שכם אנו למדנוה בגזרה שוה אתם במה למדתום רבי אלעזר אמר הלא המה בעבר הירדן סמוך לירדן דאי מעבר הירדן ואילך הלא כתיב (דברים כז, ד) והיה בעברכם את הירדן אחרי דרך מבוא השמש מקום שהחמה שוקעת בארץ הכנעני ארץ חוי היא היושב בערבה והלא בין הרים וגבעות הן יושבין מול הגלגל והלא לא ראו את הגלגל רבי אליעזר ב"י אומר לא בא הכתוב אלא להראות להן דרך בשניה כדרך שהראה להן בראשונה דרך בדרך לכו ולא בשדות וכרמים היושב בישוב לכו ולא במדברות בערבה בערבה לכו ולא בהרים וגבעות תנו רבנן כיצד עברו ישראל את הירדן בכל יום ארון נוסע אחר שני דגלים והיום נסע תחילה שנאמר (יהושע ג, יא) הנה ארון הברית אדון כל הארץ עובר לפניכם בכל יום ויום לוים נושאין את הארון והיום נשאוהו כהנים שנאמר (יהושע ג, יג) והיה כנוח כפות רגלי הכהנים נושאי ארון ה' וגו' תניא רבי יוסי אומר בשלשה מקומות נשאו כהנים את הארון כשעברו את הירדן וכשהסיבו את יריחו וכשהחזירוהו למקומו [סוטה לג ע"ב]
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
??
ואין לומר שזה אצל אלוני מרה
כי אם התורה רוצה להסביר לי בדיוק איפה זה למה לא כתוב שכם.??
לפי הפשט, מעשה ידי אדם לא חשיבא לה' לסמן בהו ועוד שבזמן ההוא עבדו שם ע''ז, ועוד אפשר כדי שלא נחשוש שמא יש עוד שכם.
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
התורה גם היתה יכולה לכתוב אצל שכם, ומה נ"מ אם אצל אילוני מורה או אצל שכם.
וכל התיאור נדרש.
לציין שכמובן לא עמדו בשכם אלא לידה לאורך הגיא בין שני רכסי ההרים.
 
חלק עליון תַחתִית