פרשת ראה. שאלה בדברי האור החיים

מוחל וסולח

משתמש ותיק
וז"ל אור החיים פרשת ראה פרק יג' פסוק ד'

{ד} כי מנסה וגו'. ואם תאמר מעתה כי לנסותינו בא ה' נביא זה למה יומת אם דבר ה' בפיהו לנסות, ונראה כי מאמר כי מנסה לא בא לומר כי ה' אמר לנביא לו' כדברים האלה אלא בא לתת טעם למופתים שנתן ה' ואמר כי מנסה וגו', וכפי זה ה' נתן מופת זה לנסות:
או אפשר כי לעולם מופת ואות זה לא עשאו ה' לנסות אלא לאשר יגידו אותות השמים נפלאים מעשה ה', ונתן טעם כי מנסה תשובה למה שיאמרו ישראל למה ה' לא הסיר המופת והאות לבל יטעו ישראל מאחרי ה' לזה אמר כי מנסה וגו' לזה הניח העולם כמנהגו, אבל זולת טעם זה ה' יעשה לבל תחזקנה ידי רשעים ולא יהיה לא אות ולא מופת:

מהו ההבדל בין שני האפשרויות שנותן אור החיים?
 

סבא

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
וז"ל אור החיים פרשת ראה פרק יג' פסוק ד'

{ד} כי מנסה וגו'. ואם תאמר מעתה כי לנסותינו בא ה' נביא זה למה יומת אם דבר ה' בפיהו לנסות, ונראה כי מאמר כי מנסה לא בא לומר כי ה' אמר לנביא לו' כדברים האלה אלא בא לתת טעם למופתים שנתן ה' ואמר כי מנסה וגו', וכפי זה ה' נתן מופת זה לנסות:
או אפשר כי לעולם מופת ואות זה לא עשאו ה' לנסות אלא לאשר יגידו אותות השמים נפלאים מעשה ה', ונתן טעם כי מנסה תשובה למה שיאמרו ישראל למה ה' לא הסיר המופת והאות לבל יטעו ישראל מאחרי ה' לזה אמר כי מנסה וגו' לזה הניח העולם כמנהגו, אבל זולת טעם זה ה' יעשה לבל תחזקנה ידי רשעים ולא יהיה לא אות ולא מופת:

מהו ההבדל בין שני האפשרויות שנותן אור החיים?
לא הבנתי השאלה כלל, דרך א' הוא שה' משנה את הטבע ששיהיה באמת מופת ונס לצד השקר, כדי לנסות אותנו, ודרך ב' סוברת שהקב"ה לא יעשה ניסים ושינוי הטבע לצד השקר רק כדי לנוסינו, אלא מדובר בדברים כאלו שהם מטבע העולם [כגון שנביא השקר היה בקי באצטגנינות וידע על דבר העתיד לקרות, ו"ניבא" אותו כדי שיאמינו לדבריו], ורק הקב"ה אינו מתערב בזה [שהיה הו"א לומר שהיה לו להתערב ולבטל המופת כדי שלא ינהו אחר הרע] כדי לנסותנו.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
פותח הנושא
סבא אמר:
לא הבנתי השאלה כלל, דרך א' הוא שה' משנה את הטבע ששיהיה באמת מופת ונס לצד השקר, כדי לנסות אותנו, ודרך ב' סוברת שהקב"ה לא יעשה ניסים ושינוי הטבע לצד השקר רק כדי לנוסינו, אלא מדובר בדברים כאלו שהם מטבע העולם [כגון שנביא השקר היה בקי באצטגנינות וידע על דבר העתיד לקרות, ו"ניבא" אותו כדי שיאמינו לדבריו], ורק הקב"ה אינו מתערב בזה [שהיה הו"א לומר שהיה לו להתערב ולבטל המופת כדי שלא ינהו אחר הרע] כדי לנסותנו.

פירוש יפה.
למרות שעוד לא ראיתי פרשן שכותב, שיש נביא שקר שמוכן להעמיד דבריו, דברי שקר, ללא ידיעה שאכן האות או המופת יקרה, (ויתברר שהוא שקרן), ולכן ראיתי רק שמסבירים שמדובר באדם שיש בו כח לדעת העתיד. (כלומר, אין אדם שפוי, שמתנבא וסתם מבטיח מופתים שלא יהיו, הרי לא יכירו בו יותר לעולם, ולא תהיה לו כל השפעה)
ואתה לומד בדברי אור החיים, שהקב"ה יעשה במיוחד אות ומופת, ע"פ דבריו של נביא השקר.

לא הייתי מקבל סתם כך את דבריך, אך כיון שאור החיים פותר את הבעיה שהזכרתי. בדבריו בפסוק ב', הרי שדבריך משתלבים היטב בדברי אור החיים.
ואלו דבריו:
"ונראה שנתכון הכתוב לדבר כנגד נביא שבא ודיבר בסדר זה ה' אמר אליו שאם יתן מופת זה או אות זה כוונת האות הוא לומר שנעבוד עבודה זרה ואם יהיה האות והמופת בסדר זה אין הכוונה כן אלא אדרבא לתעבה ולשורפה כמשפטה הראשון, ובא האות והמופת פירוש הגם שהוא לא אמר אלא או זה או זה ובאו שניהם האות והמופת והיו בסדר אשר אמר שיגידו על כונת ה' שרצונו שיעבדו ע''ז, לא תשמע וגו' וחייב מיתה הנביא וגו' הגם שלא החליט בדבריו שיעבדו עד בא האות והמופת והם האומרים לעבוד, ועוד שהוא לא אמר אלא או אות או מופת והיו שניהם אף על פי כן לא תשמע וגו':"

יישר כח.
 

סבא

משתמש ותיק
כיוון שכתבת שזה נראה פירוש מחודש מאוד, חיפשתי במפרשי אור החיים, ומצאתי שכן מבאר הרב הלחמי את דבריו-
הרב הלחמי ביאור האור החיים.jpg
 
חלק עליון תַחתִית