שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי אח שלך » 05 ספטמבר 2019, 14:29

בפרשת השבוע "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריךבארצך אשר ה' אלוקיך נותן לך".

לא הבנתי מה קרה עכשיו, ולמה משה צריך לצוות אותם להעמיד שופטים ושוטרים בארץ.
כי לכאורה זה בכלל לא מצוות התלויות בארץ, אלא תמיד יש חיוב להעמיד שופטים ושוטרים ולדון בכל הדינים של פרשת משפטים וכדומה.
ואכן כבר בפרשת יתרו ישב משה לשפוט את העם, וכבר אז העמיד שרי אלפים לאחר ששאל את ה' על זה.
וכמו שאמר לו יתרו "אם את הדבר הזה תעשה וציווך אלקים ויכלת עמוד".

ולו יצוייר שנחדש שזהו דין אחר לגמרי מכל מה שכבר היה במדבר - וזה חיוב חדש ממש התלוי בארץ להעמיד בית דין מיוחד בשערי כל עיר ועיר.
אז למה אין לנו היום חיוב כזה להקים בית דין מיוחד בכל עיר ולקבוע אותו בפתח העיר?


פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי אח שלך » 05 ספטמבר 2019, 14:31

ואם באמת תלוי בעיר אז מה זה עיר? לפי הגבולות של תחומין? מוזר ביותר.


איש ווילנא
הודעות: 2397
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 ספטמבר 2019, 16:06

על דרך הפשט
שעד עכשיו המינוי של השופטים ושוטרים נעשה מלמעלה למטה
על ידי משה רבינו כמו השופטים של פרשת יתרו
ועכשיו שנתפזרו לכל מקומות מושבותייהם
הרי מוטל על שבט ושבט ועיר ועיר
להתעורר מלמטה ולמנות שופטים

ועל דרך הדרש
ההלכה ידועה שבארץ ישראל
יש חיוב מינוי שופטים בכל עיר ועיר
מה שאין כן בחוץ לארץ
שדי במינוי שופטים בכל פלך ופלך

לא הוזכר בשום מקום בפוסקים שהחיוב דווקא בשערי העיר
ומה גם בימינו שאין הערים מוקפות חומה אין שערים לעיר [ולדבריך זה סיבה לפטור לגמרי]

ובעצם הענין אי בימינו שייך מצוות מינוי שופטים
אחרי שנתבטל הסמיכה
ואין אנו דנים אלא משליחותייהו דראשונים
האריכו בזה בפוסקים

אגב חוץ מהשופטים יש גם מצוות מינוי "שוטרים"
אלא שבימינו שאין ידינו תקיפה אין לנו שוטרים


פרלמן משה
הודעות: 947
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 235 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי פרלמן משה » 05 ספטמבר 2019, 19:55

טעית בהעתקת לשון הכתוב


בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 375 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי בן של רב » 05 ספטמבר 2019, 20:51

היום שאין סמיכה הכל רק שליחותייהו - כמבואר בריש חו"מ.

ונוסף על זה שהיום רק עושים פשרה קרובה לדין כי האידנא לית חכים בדין.

ונוסף על זה שלצערינו אין פושעי ורשעי שלטון הערב רב נותנים שום סמכויות שוויוניות לדיינים והלואי תהא כהנת כפונדקית
וכל בתי הדין שלנו משמשים רק כבוררים ורק בהסכמת הצדדים.

ולגבי הקמת בתי דין אמיתיים באמת = היינו סנהדרין גדולה בירושלים וסנהדרין קטנה בכל עיר:
הנה ידוע שהחזו"א נקט שהוכרעה ההלכה נגד חידוש הסמיכה והסנהדרין.
וכן ידועה גם מלחמתו של הגרי"ז נגד הקמת "היכל שלמה".

אך זה נבע מחמת המציאות דאז והחששות מהציונים שישתמשו בזה כדי לעקור הלכות.
ואולם אם וכאשר ביום מן הימים יחליטו גדולי התורה בארץ שניתן להקים מנגנון כזה בידיעה שלא יסתאב ולא יהפוך לשלטון של פקידים וכדומה - מיד הדרא לה מצות מינוי סנהדרין וסמיכה.
וכמבואר ברמב"ם שזה תלוי בהסכמת חכמי ארץ ישראל.

ומסתמא יהיו חייבים להקים סנהדרין גם אם השלטון לא יכיר בה ואף אם ירדוף אותה.
וכמו שהיה בעבר שינאי הרג את הסנהדרין.
וכן בדור של החורבן "עשר מסעות גלתה סנהדרין" וכו' ובכל זאת תן לי יבנה וחכמיה וכשנכנסו חכמינו לכרם ביבנה אמרו עתידה תורה שתשתכח וכו' ויש מכתב של החזו"א שנכתב תוך כדי המלחמה בתש"ח שאותה התורה שגלתה במסעות אלו כעת מתחילה לחזור.

16 המכתבים הללו הם נגד הקמת סנהדרין מסיבות מענינות שחלקן עדיין אקטואליות לצערינו ובחלקן יש לדון שכבר באו על פתרונם ויל"ע.

אוסף מכתבי רבנים על חידוש הסמיכה וסנהדרין בימינו.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי אח שלך » 05 ספטמבר 2019, 21:54

אח שלך כתב:
05 ספטמבר 2019, 14:31
ואם באמת תלוי בעיר אז מה זה עיר? לפי הגבולות של תחומין?
מוזר ביותר, כי גם בתוך העיר יש לפעמים מרחקים בין בתים בשיעור קמ"א אמה ולהיפך יש ערים נפרדות שכולם מחוברות כמו הרבה ערים בגוש דן.

ואם לא זה אז מה כן קובע?


פותח הנושא
אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי אח שלך » 05 ספטמבר 2019, 22:08

איש ווילנא כתב:
05 ספטמבר 2019, 16:06
על דרך הפשט
שעד עכשיו המינוי של השופטים ושוטרים נעשה מלמעלה למטה
על ידי משה רבינו כמו השופטים של פרשת יתרו
ועכשיו שנתפזרו לכל מקומות מושבותייהם
הרי מוטל על שבט ושבט ועיר ועיר
להתעורר מלמטה ולמנות שופטים

ועל דרך הדרש
ההלכה ידועה שבארץ ישראל
יש חיוב מינוי שופטים בכל עיר ועיר
מה שאין כן בחוץ לארץ
שדי במינוי שופטים בכל פלך ופלך

לא הוזכר בשום מקום בפוסקים שהחיוב דווקא בשערי העיר
ומה גם בימינו שאין הערים מוקפות חומה אין שערים לעיר [ולדבריך זה סיבה לפטור לגמרי]

ובעצם הענין אי בימינו שייך מצוות מינוי שופטים
אחרי שנתבטל הסמיכה
ואין אנו דנים אלא משליחותייהו דראשונים
האריכו בזה בפוסקים

אגב חוץ מהשופטים יש גם מצוות מינוי "שוטרים"
אלא שבימינו שאין ידינו תקיפה אין לנו שוטרים
1. וכי כל הערים היו מוקפות חומה???

2. וכי בשעריך של מזוזה גם לא מעכב?

3. אני אישית לא יודע, אבל תסביר לי מנין כל כך פשוט לך שהמצוה כוללת רק מינוי דיינים סמוכים בסנהדרין.
ולמה לא נימא שזה גם ציווי כללי יותר על עצם עשיית הצדק והמשפט במידת האפשר - אם ע"י שליחותייהו, ואם ע"י תקנות השוק.

ואם לא אז מהיכן הכח של ז' טובי העיר, וכן "רשאין בני העיר להסיע על קיצתן", ועוד סמכויות כדומה.
(הרי יש כבר ציווי על הדינים לבני נח מלפני מתן תורה ומנין שזה נתבטל מכל וכל במתן תורה, הרי התורה באה במצוה זו לחזק את הצדק והמשפט ולא להחלישו ולבטלו מכל וכל בזמנים ובמקומות שלא יהיו סמוכים).


איש ווילנא
הודעות: 2397
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 ספטמבר 2019, 22:37

וודאי יש חיוב עשיית צדק ומשפט
ואולי נכלל במצווה זו
האחרונים דנים על המצווה היחודית שיהא דיינים בכל עיר ועיר שהיא נאמרה רק בסמוכים

בחוץ לארץ מפורש שאין מצוות מינוי בכל עיר ועיר ודי בכל פלך ופלך
זאת על אף שוודאי גם בחו"ל יש מצוות עשיית צדק ומשפט


משבט הכהונא
הודעות: 253
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שופטים ושוטרים בשעריך. מה נשתנה?

שליחה על ידי משבט הכהונא » 08 ספטמבר 2019, 10:02

אח שלך כתב:
05 ספטמבר 2019, 14:29
בפרשת השבוע "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריךבארצך אשר ה' אלוקיך נותן לך".

לא הבנתי מה קרה עכשיו, ולמה משה צריך לצוות אותם להעמיד שופטים ושוטרים בארץ.
כי לכאורה זה בכלל לא מצוות התלויות בארץ, אלא תמיד יש חיוב להעמיד שופטים ושוטרים ולדון בכל הדינים של פרשת משפטים וכדומה.
ואכן כבר בפרשת יתרו ישב משה לשפוט את העם, וכבר אז העמיד שרי אלפים לאחר ששאל את ה' על זה.
וכמו שאמר לו יתרו "אם את הדבר הזה תעשה וציווך אלקים ויכלת עמוד".

ולו יצוייר שנחדש שזהו דין אחר לגמרי מכל מה שכבר היה במדבר - וזה חיוב חדש ממש התלוי בארץ להעמיד בית דין מיוחד בשערי כל עיר ועיר.
אז למה אין לנו היום חיוב כזה להקים בית דין מיוחד בכל עיר ולקבוע אותו בפתח העיר?
המפרשים מסבירים שנסמך פרשה זו לפרשת יתרו לומר שאע"פ שישראל עולין לרגל שלש פעמים בשנה ושם ימצאו הכהנים הלוים ומורי התורה, והן יכולין לשאול מהם התורה והמצות ואיך יתנהגו בהם, והם יתירו להם כל ספקותיהם, אעפ"כ מצוה מוטלת עליהם למנות שופטים בכל עיר ועיר ויש בי"ד של ג' דהיינו דיני ממונות ויש בי"ד של כ"ג של דיני נפשות וכו' אבל היום ליכא בי"ד סמוכין ולכן אין דנים דיני נפשות אבל בי"ד של ג' ומורי הוראה יש בכל מקום
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שופטים”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח