איך הגעת לנתון הזה? לפי מה שאני רואה שם, גם אם ניקח את ההערכות המקילות לגבי היקפי הרצח (220,000) הגענו לסדר גודל של 3.5 אחוז ביחס לעם היהודי.
בכ"א אנחנו מדברים כאן על מספרים אבסולוטיים בעוד אני מחפש את הנתון היחסי לגודל העם הכולל.
|
---|
גם אתה לומד דף היומי? אתה לא לבד! הצטרף לקהילת לומדי דף היומי בפורום לתורה, רכוש ידיעות מחבריך, הענק להם מידיעותיך, ותעשיר את לימוד הדף שלך ושל עוד מאות חברי הפורום. מחכים לך,
היכנס עכשיו >>>
|
איך הגעת לנתון הזה? לפי מה שאני רואה שם, גם אם ניקח את ההערכות המקילות לגבי היקפי הרצח (220,000) הגענו לסדר גודל של 3.5 אחוז ביחס לעם היהודי.
על פי היסטוריון הפוראימוס, איאן האנקוק, שיעור הנרצחים היחסי בקרב אוכלוסיית הצוענים השתווה "וכמעט בוודאות אף עלה על שיעור הקורבנות בין היהודים".תיובתא כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:29איך הגעת לנתון הזה? לפי מה שאני רואה שם, גם אם ניקח את ההערכות המקילות לגבי היקפי הרצח (220,000) הגענו לסדר גודל של 3.5 אחוז ביחס לעם היהודי.
בכ"א אנחנו מדברים כאן על מספרים אבסולוטיים בעוד אני מחפש את הנתון היחסי לגודל העם הכולל.
שמעיה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:19דמגוגיה במירעה.רוצה להתעלות כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 20:27שיערתי שזה יהיה תגובתך - וע"ז יש רק לצטט את האני מאמין הראשון:
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים
כל עוד הינך מאשר את מה שכתבתי הרי הינך לא מאמין בעיקר זה, ויינך נסך.
אתה באמת חושב שאני לא מאמין בכל מה שכתבת?
לצד זאת, השאלה הרגשית 'היכן היה אלוקים בשואה' מקורה בהצטמצמות אנושית במרחב הכאוב האישי ללא העפת מבט אל העולם הגדול שבחוץ.
עניתי לכך.שמעיה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:19הבאתי, צוענים.
וכך המוני עמים אחרים שסבלו קשות ומרות. אלא שבעוד הם נטמעו בין החזקים והכובשים ונעלמו, אנו המשכנו להתקיים כבודדים, ולכן השנאה עדיין מפעפעת.
אם השרדותו של העם היהודי הוא טריוויאלי בעיניך כמו העברת כרטיס רב קו, שיערב לך.שמעיה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:22ידידי, כאשר אתה מביא לי חיזוק באמונה והשגחה פרטית מכך שהטענתי הרב קו, ותיקפתי אותו באוטובוס ו... הפלא ופלא, הוא צפצף באישור מאושר ומאשר, אינך יכול לתהות לפליאה שאני מציג לתוקף טיעונך.שמש מרפא כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 20:46לא הבנתי, אתה רוצה שיתעלמו מדבריך? אז אל תכתוב אותם...
קס"ד שבאתי להביא את הראיה הניצחת ש"יש אלוקים"?! אם כך, אפשר להתחיל שוב מהתחלה. חשבתי שאנשי הפורום כאן מאמינים באמונה שלמה, ולא צריכים ראיות ממין זה. ממילא גם אין טעם להתווכח עם טיעון שלא נטען.
אתה רוצה לטעון שאנו עם נבחר? לבריאות. אתה רוצה לטעון שניתן להתחזק בטיעון זה על בסיס הצרות שסבלנו? מגוחך בעיניי. זה הכל.
נכון, והכותרת אכן אינה מדויקת. הזעקה הפורצת מלב היהודי המאמין למול זוועות אותה שעה היא: אֲ-דֹנָ֗י, לָמָ֤ה הֲרֵעֹ֙תָה֙ לָעָ֣ם הַזֶּ֔ה?!ה' הוא האלוקים כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 22:21יש הבדל גדול בין הנסיון להבין מדוע עשה כן הקב"ה, לבין הנסיון לתהות האם אכן היה כאן הקב"ה.
כוונת הכותרת היתה לבאר שכוונת הפסוק היא לשאלה הזו.אור זרוע כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 18:32נותן כותרת מתריסה ופורש...הצעיר שבחבורה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 17:59היות שכל כוונתי היתה רק להראות את פירוש המלבי"ם לפסוק, שלדבריו כבר חזה הכתוב שיום יבוא ותשאל שאלה זו, והרי תשובתה בצידה...
ולא היתה כוונתי לפתוח שאלה זו מחדש...
הרי שאפרוש מן הנושא בשלב זה, ואקווה שכשם שקיבלתי שכר על הדרישה כך אקבל שכר על הפרישה.
בפעם הבאה תבחר כותרת מתונה יותר.
כמובן שאני מסכים לכל מה שאתה כותב, אלא שהקושי מתבטא בדרך כלל בעניין השואה ושאר צרות שבני ישראל עברו, למרות שיש להם הסבר טבעי. כל זאת ללא שום סתירה לכך שדרכי הטבע נחקקו על ידי טובעם ובוראם. מי שיודע שבאופן טבעי - כך חקק ה' בהתנהגות האנושות - יש שנאה לשונה ולמיעוט, אינו מקשה 'למה עשה ה' שישנאו את ישראל דווקא', כי הוא מקיש מכך שהוא עצמו - כאדם לבן - נגעל ומרגיש תחושת דחייה כלפי שחורים, לכך שהגיוני שהפולני והגרמני יחושו אותה תחושה כלפיו.רוצה להתעלות כתב: ↑13 ספטמבר 2021, 00:44שמעיה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:19דמגוגיה במירעה.רוצה להתעלות כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 20:27
שיערתי שזה יהיה תגובתך - וע"ז יש רק לצטט את האני מאמין הראשון:
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים
כל עוד הינך מאשר את מה שכתבתי הרי הינך לא מאמין בעיקר זה, ויינך נסך.
אתה באמת חושב שאני לא מאמין בכל מה שכתבת?
לצד זאת, השאלה הרגשית 'היכן היה אלוקים בשואה' מקורה בהצטמצמות אנושית במרחב הכאוב האישי ללא העפת מבט אל העולם הגדול שבחוץ.
אתה ממשיך לשכנע אותי שאתה לא מאמין בזה.
אולי תסביר ותפרט מהן המילים המפוצצות "העפת מבט אל העולם הגדול שבחוץ", מה ששם הוא יתברך לא נמצא ח"ו ? ?
ובכלל התייחסותי לשאלה "היכן היה ה' בשואה" הייתה כשאלת צדיק ורע לו וכו' שגם היא מגיעה מ"מרחב הכאוב האישי",
ואסביר - אולי תבאר לי את שאלת משה רבינו ואחריו כל הנביאים על צדיק ורע לו וכו', מה קשה, ראית צדיק שסובל - לדוגמא - בעניות, מה קשה הוא עני כי אין לו קונים בחנות, פשוט וחלק, צדיק שהבן שלו נהרג, מה מסובך ולא מובן הגיעה מכונית ופגעה בו, הוא חולה כיון שחיידק תפס אותו וכו', וכן רשע למה יש לו כסף כי הוא עשה ביזנעס והצליח וכו', מה השאלה בכלל, הכל טבעי מסודר ומובן לגמרי, מה הם התקשו בכלל ? ?
אלא [חבל שאני צריך לבאר בפורום לתורה כזה דבר] הם האמינו בעיקר הראשון וכמו שכתבתי ומימלא הקושיא נוקבת - רבוש"ע אתה שעושה הכל והכל ממך עושה ויעשה לכל המעשים, איך ממך יוצא צדיק ורע לו רשע וטוב לו ?, אותך אפשר לשאול - לא האם היית בשואה - אלא כיון שהיית איך יצא ממך דבר כזה, וע"ז ענה קב"ה למשה "כי לא יראני האדם וחי" - לא תבין זאת בעודך בחיים, וכמו שענה למלאכי השרת על ר"ע "כך עלה במחשבה לפני"
אין אנו שואלים -היית בשואה? כי מי ששואל זאת שואל מפקפק בעיקר הראשון אלא כמו שכתבו לעיל אנו מבינים שהיית שם אך השאלה הנוקבת איך עשית זאת, וע"ז אין לנו תשובה כי אילו ידעתיו הייתיו, [וכמו שכתבו למעלה בשם א' הצדיקים לא הייתי רוצה מנהיג לבירה שאבין אותו]
ומימלא כתבתי שמי שלא מאמין שה' היה בשואה על אף כל הקושי - יינו יין נסך, מסכים ? ?
ולנידון השני האם היה משהו נגד היהודים או גם לצוענים וכו - ההיסטוריה על היטלר וודאי כך אומרת וכמו שכתבתי, ובהשמדה של עם ישראל שכתוב עליהם "ממלכת כהנים וגוי קדוש"" "בנים אתם לה' אלוקיכם" וודאי שהקב"ה היה ולא כמו צירוף מקרים כתוצאה ממלחמה וכמו שכתבת לעיל, ולא מהסבל "מוכח" שאנו העם הנבחר, אלא כיון שאנו העם הנבחר לבורא עולם וכמו שכתב בתורתו, זה שאנו סובלים וודאי אמור להתקשר לכך, למה? מדוע? וכו' זה כבר קשור לקושיית צדיק וכו' וכש"כ.
ולעובדות - הבאת דוגמא מהעם [הם עם או מוצא איתני?] הצוענים, כמו שכבר כתבתי היה אומות שנלחמו זה בזה, היה גזענות בהיסטוריה, ומסתמא עם תדפדף בהיסטוריה תמצא עוד אומות שהיו תקופות שנלחמו בהם, אך עם שבשיטתיות לאורך כאלפיים שנה ובכל תפוצותיו בתבל מקומות שאין קשר ביניהם, סבל, נרדף, נהרג, והיה למשל ולשנינה בגויים, היה רק ביהודים, יש עוד עם כזה? האם לא רואים שזה עם שאלוקים מתייחס אליו אחרת משאר האומות?
שמש מרפא כתב: ↑13 ספטמבר 2021, 03:06אם השרדותו של העם היהודי הוא טריוויאלי בעיניך כמו העברת כרטיס רב קו, שיערב לך.שמעיה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:22ידידי, כאשר אתה מביא לי חיזוק באמונה והשגחה פרטית מכך שהטענתי הרב קו, ותיקפתי אותו באוטובוס ו... הפלא ופלא, הוא צפצף באישור מאושר ומאשר, אינך יכול לתהות לפליאה שאני מציג לתוקף טיעונך.שמש מרפא כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 20:46
לא הבנתי, אתה רוצה שיתעלמו מדבריך? אז אל תכתוב אותם...
קס"ד שבאתי להביא את הראיה הניצחת ש"יש אלוקים"?! אם כך, אפשר להתחיל שוב מהתחלה. חשבתי שאנשי הפורום כאן מאמינים באמונה שלמה, ולא צריכים ראיות ממין זה. ממילא גם אין טעם להתווכח עם טיעון שלא נטען.
אתה רוצה לטעון שאנו עם נבחר? לבריאות. אתה רוצה לטעון שניתן להתחזק בטיעון זה על בסיס הצרות שסבלנו? מגוחך בעיניי. זה הכל.
אבל אם כבר הזכרת את הרב קו, אכן יש בזה חיזוק עצום לאמונה. לפנינו מחזה מפליא: הבנאי הגדול שבנה את עולמו מחלקיקי אטומים ומלקלות קטנים עד אין תכלית, וכל אחד בהם בנוי מחלקיקי אלקטרונים, פרוטונים ונוטרוינים. ובנה את יסוד הברזל כך שיוטבע בכוחו לקבל מטען חשמלי הנוצר מכח האלקטרונים והפרוטנים, והבא לידי ביטוי ביצירת שדה חשמלי מסוג המכונה "שדה מגנטי", ובעזרת סידורם בצורת קוד מוסכם בתוך הכרטיס ניתן לקראם. וכן יצר באויר עולמו "גלי רדיו", הכוללים פוטונים הנושאים אנרגיה המתורגמת לקרינה אלקטרומגנטית, שגם יסודה בכח המטען אלקטרומגנטי של החלקיקים, אותו כח דק עד אין נבדק המכונה "גלי רדיו" המאפשר להעביר על גביו נתונים.
האין זה פלא נשגב?! האין זה עדות נאמנה לגדולת היוצר?! העיוורים הביטו לראות!!
קשה לדעת מה המשמעות של המשפט אותו ציטטת בלי לראות את מקורו המדוייק (אם יש לך אותו אשמח לקרוא).שמעיה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:32על פי היסטוריון הפוראימוס, איאן האנקוק, שיעור הנרצחים היחסי בקרב אוכלוסיית הצוענים השתווה "וכמעט בוודאות אף עלה על שיעור הקורבנות בין היהודים".תיובתא כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:29איך הגעת לנתון הזה? לפי מה שאני רואה שם, גם אם ניקח את ההערכות המקילות לגבי היקפי הרצח (220,000) הגענו לסדר גודל של 3.5 אחוז ביחס לעם היהודי.
בכ"א אנחנו מדברים כאן על מספרים אבסולוטיים בעוד אני מחפש את הנתון היחסי לגודל העם הכולל.
מסקנה:בצו שלו מיום 15 בנובמבר 1943 כתב הימלר:
(1 צוענים היושבים קבע וצוענים למחצה יזכו ליחס הניתן לאזרחי המדינה;
(2 צוענים נוודים וצוענים למחצה יהיו במעמד של יהודים ויישלחו למחנות ריכוז.
והוא אשר כתבתי.ההבדל בין גורלם של הצוענים לגורל היהודים ברור. היהודים נועדו להשמדה כללית ואילו הצוענים נידונו לרצח סלקטיווי בקנה מידה רחב יחסית
ליתר דיוק: כפי שהובטחנו ונתברכנו, דכתיב "הֶן־עָם֙ לְבָדָ֣ד יִשְׁכֹּ֔ן וּבַגּוֹיִ֖ם לֹ֥א יִתְחַשָּֽׁב" (ראה רבנו בחיי, רמב"ן, רלב"ג, העמ"ד ומלבי"ם עה"פ. ועד"ז ב'צרור המור' שם).
לא הובטחנו להתבדל, כי אם כן אין בחירה. אנו בחרנו בטוב, להתבדל.לבי במערב כתב: ↑13 ספטמבר 2021, 10:52ליתר דיוק: כפי שהובטחנו ונתברכנו, דכתיב "הֶן־עָם֙ לְבָדָ֣ד יִשְׁכֹּ֔ן וּבַגּוֹיִ֖ם לֹ֥א יִתְחַשָּֽׁב" (ראה רבנו בחיי, רמב"ן, רלב"ג, העמ"ד ומלבי"ם עה"פ. ועד"ז ב'צרור המור' שם).
הצוענים חיו בעוד מקומות (שגם הם אינם מוצאם הטבעי), ולא נרדפו שם כלל.
אין הכרח ש'חיזוק' יכלול אך ורק דברים שכליים סדורי־הגיון, אלא למקַדשי השכל לבדם - הרואים בו את חזות הכל; אמנם זוהי מעלת האדם, שהוא בר־דעת ובעל שכל, אך אין זה מפקיע את רגשותיו מלהתקיים.
תיובתא כתב: ↑13 ספטמבר 2021, 10:42קשה לדעת מה המשמעות של המשפט אותו ציטטת בלי לראות את מקורו המדוייק (אם יש לך אותו אשמח לקרוא).שמעיה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:32על פי היסטוריון הפוראימוס, איאן האנקוק, שיעור הנרצחים היחסי בקרב אוכלוסיית הצוענים השתווה "וכמעט בוודאות אף עלה על שיעור הקורבנות בין היהודים".תיובתא כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 23:29
איך הגעת לנתון הזה? לפי מה שאני רואה שם, גם אם ניקח את ההערכות המקילות לגבי היקפי הרצח (220,000) הגענו לסדר גודל של 3.5 אחוז ביחס לעם היהודי.
בכ"א אנחנו מדברים כאן על מספרים אבסולוטיים בעוד אני מחפש את הנתון היחסי לגודל העם הכולל.
כדאי גם לראות כאן כמה נקודות חשובות:
מסקנה:בצו שלו מיום 15 בנובמבר 1943 כתב הימלר:
(1 צוענים היושבים קבע וצוענים למחצה יזכו ליחס הניתן לאזרחי המדינה;
(2 צוענים נוודים וצוענים למחצה יהיו במעמד של יהודים ויישלחו למחנות ריכוז.
השמדת הצוענים לא נעשתה בהכרח על בסיס שנאה כעם, אלא לפי קריטריונים שונים של הרייך השלישי.
ראו שם גם:
והוא אשר כתבתי.ההבדל בין גורלם של הצוענים לגורל היהודים ברור. היהודים נועדו להשמדה כללית ואילו הצוענים נידונו לרצח סלקטיווי בקנה מידה רחב יחסית
כל נבואת האזינו הנידונה כאן מדברת אלינו כעם, ולכן האבחנה הזאת מהותית בעיני.שמעיה כתב: ↑13 ספטמבר 2021, 11:35אכן, קשה לדעת מה המשמעות, אך כשכתבתי שכך מבואר בהמכלול, התכוונתי למשפט זה.תיובתא כתב: ↑13 ספטמבר 2021, 10:42קשה לדעת מה המשמעות של המשפט אותו ציטטת בלי לראות את מקורו המדוייק (אם יש לך אותו אשמח לקרוא).
כדאי גם לראות כאן כמה נקודות חשובות:
מסקנה:בצו שלו מיום 15 בנובמבר 1943 כתב הימלר:
(1 צוענים היושבים קבע וצוענים למחצה יזכו ליחס הניתן לאזרחי המדינה;
(2 צוענים נוודים וצוענים למחצה יהיו במעמד של יהודים ויישלחו למחנות ריכוז.
השמדת הצוענים לא נעשתה בהכרח על בסיס שנאה כעם, אלא לפי קריטריונים שונים של הרייך השלישי.
ראו שם גם:
והוא אשר כתבתי.ההבדל בין גורלם של הצוענים לגורל היהודים ברור. היהודים נועדו להשמדה כללית ואילו הצוענים נידונו לרצח סלקטיווי בקנה מידה רחב יחסית
אני לא מתייחס כרגע להשמדת הצוענים כעם וכל זה, אני מביא, שישנה קבוצה אנושית נוספת שסבלה רדיפות כמונו. ושרדה, כמונו.
הובטחנו, כי מושג הבחירה אינו שולל ח"ו את הנהגת העולם - עכ"פ בסדרו הכללי - ע"י השי"ת. שמא גם לא הובטחנו לנחול את א"י, כי הדבר תלוי בבחירת יהושע בטוב?...
יראתי בפצותי כתב: ↑13 ספטמבר 2021, 18:00לדעתי הקושיא לא קשה כלל, איפה היה הקב"ה בשואה, שהרי הקב"ה הבטיח בקללות ככל אשר אירע, ואדרבה זה הראיה למציאותו. והשואל על הצדק, ועל אינו מבחין בין צדיק לרשע, ושאר כל כעין זה, שישאל על עצמו מה תירץ עד היום, על צדיקים גדולים בהרבה, שמתו בייסורים נוראיים ה"י. אלא שכל זמן שהיה רחוק מהעין התשובות היו נראות לו מספיקות, אך כשפגע קרוב אליו, כבר יש רגשות, ולהם אין תשובה..
אמנם לענ"ד, האמת מורכבת בהרבה, וכביכול לא היה הקב"ה בשואה, ככתוב אסתירה פני מהם. והסתרת פנים משמעותה כביכול אינו רואה, ויעוי' באוה"ח במקום, שהקשה א"כ יבוא עליהם יותר מהחטא ואיך יתכן, ומה שתירץ, ובזכרוני תירוץ אחר מהראשונים (אולי מהרמב"ם), שהעונש שנמסר למקרה הטובה ומוסרת ממנו ההשגחה, ויש עונש לפרט ועונש לכלל.
ויעויין, בכס"מ הל' תשובה פ"ג ה"ה, שיתכן שאדם יהיה צדיק, ואעפ"כ לא יהיה לו חלק לעוה"ב, כי אותו דור אין לו חלק לעוה"ב יעו"ש (וה' יאיר עיני), כ"ש וכ"ש בעונשי עוה"ז.
הצעיר שבחבורה כתב: ↑12 ספטמבר 2021, 12:32מלבי"ם כתב: ועפ"ז יוכיחו ישראל אחר שמצאו אותם צרות רבות ואין משגיח עליהם מכלל שאין אלהים שופטים בארץ, אבל אדרבה היה להם להוכיח בהפך ממה שהסתיר פנים ע"י עונותם הרי שיש שופט. ז"ש: ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה. ויוכיחו מזה שאין השגחה, אדרבה הלא: (יח) ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא. דוקא לא מקודם שהשגחתי עליהם והטעם שהסתרתי עתה הוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלהים אחרים. ולכן: (יט) ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל. שמן השירה הזאת ילמדו הכלל הגדול הזה כי השם מעניש אותם ע"י הסתרת פנים לבד: למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל.
אין הבדל בצורת המוות, יש הבדל בציבוריות המוות.
יראתי בפצותי כתב: ↑13 ספטמבר 2021, 18:00לדעתי הקושיא לא קשה כלל, איפה היה הקב"ה בשואה, שהרי הקב"ה הבטיח בקללות ככל אשר אירע, ואדרבה זה הראיה למציאותו. והשואל על הצדק, ועל אינו מבחין בין צדיק לרשע, ושאר כל כעין זה, שישאל על עצמו מה תירץ עד היום, על צדיקים גדולים בהרבה, שמתו בייסורים נוראיים ה"י. אלא שכל זמן שהיה רחוק מהעין התשובות היו נראות לו מספיקות, אך כשפגע קרוב אליו, כבר יש רגשות, ולהם אין תשובה..
אמנם לענ"ד, האמת מורכבת בהרבה, וכביכול לא היה הקב"ה בשואה, ככתוב אסתירה פני מהם. והסתרת פנים משמעותה כביכול אינו רואה, ויעוי' באוה"ח במקום, שהקשה א"כ יבוא עליהם יותר מהחטא ואיך יתכן, ומה שתירץ, ובזכרוני תירוץ אחר מהראשונים (אולי מהרמב"ם), שהעונש שנמסר למקרה הטובה ומוסרת ממנו ההשגחה, ויש עונש לפרט ועונש לכלל.
ויעויין, בכס"מ הל' תשובה פ"ג ה"ה, שיתכן שאדם יהיה צדיק, ואעפ"כ לא יהיה לו חלק לעוה"ב, כי אותו דור אין לו חלק לעוה"ב יעו"ש (וה' יאיר עיני), כ"ש וכ"ש בעונשי עוה"ז.
הכלל נידון ע"פ הרוב, והבאתי מהכס"מ שאדם יכול להיות צדיק ואין לו חלק לעוה"ב, כי דורו אין לו חלק לעוה"ב. כ"ש בעונשי עוה"ז, כ"ש כשיתכן שבצדיקים יש גם אשמה בעצם קלקול הדור, וסוגיא שלימה היא בשבת גבי וממקדשי תחלו ממקודשי תחלו.
אֵיכָ֞ה יִרְדֹּ֤ף אֶחָד֙ אֶ֔לֶף וּשְׁנַ֖יִם יָנִ֣יסוּ רְבָבָ֑ה אִם־לֹא֙ כִּי־צוּרָ֣ם מְכָרָ֔ם וַֽי’ הִסְגִּירָֽם׃
תיקון טעות זה לא ר' חצ'קל אלא הפונוביזע'ר רב.
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח