"על גוזליו ירחף"

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
מה אדבר
הודעות: 807
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
מיקום: ירושלים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"על גוזליו ירחף"

שליחה על ידי מה אדבר » 25 ספטמבר 2020, 14:40

על גוזליו ירחף (לב יא).
ז"ל רש"י אינו מכביד עצמו עליהם אלא מחופף, נוגע ואינו נוגע, אף הקדוש ברוך הוא כשבא ליתן תורה לא נגלה עליהם מרוח אחת אלא מארבע רוחות, עכ"ל. 
ואינו מובן כלל מדוע התגלות מד' רוחות דומה לנוגע ואינו נוגע.


HaimL
הודעות: 6941
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1436 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: "על גוזליו ירחף"

שליחה על ידי HaimL » 25 ספטמבר 2020, 15:52

הכוונה הפשוטה נראית, לכאורה, שהוא לא רובץ על גוזליו, וכך, הקב"ה, כביכול, אינו מכביד על עם ישראל.
אבל לאור הבחנתך בדקדוק פירוש רש"י, ייתכן לפרש שאינו מכביד עליהם, הכוונה היא, שהנשר, והנמשל הוא הקב"ה, אינו מיירא את גוזליו לעמוד עליהם רק מצד אחד. אלא פעמים שהוא נגלה עליהם מצד זה, ופעמים מצד אחר. וכך, לפעמים הם רואים אותו מול עיניהם, ופעם הוא נמצא מאחוריהם.


יצחק
הודעות: 1612
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 544 פעמים
קיבל תודה: 585 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "על גוזליו ירחף"

שליחה על ידי יצחק » 25 ספטמבר 2020, 15:56

אולי הפירוש הוא כך, דבלא"ה צ"ב וכי הקב"ה אינו "מכביד"? הרי היה שם מורא גדול!
לכן נראה שהנמשל הוא שאם היה מתגלה רק מצד אחד א"כ היו הם בצד אחד והקב"ה בצד אחר וכעת כורתים ברית, כמו בכל התמונות של נציגי שתי מדינות שעושים הסכם שיושבים משני צדדי שולחן, אבל הקב"ה עשה להם בדרך קירוב שהיו מסובבים מד' רוחות ניתנה בהם ההרגשה כאילו הם שרויים בתוכו, ובאופן זה נכנסו לברית. וזה הנמשל שאינו מכביד, דהיינו ההופעה שלו לא מכבידה.


קדמא ואזלא
הודעות: 1211
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 610 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "על גוזליו ירחף"

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 25 ספטמבר 2020, 16:18

מש"כ רש"י שלא בא מרוח אחת אלא מד' רוחות אינו מתייחס (רק) ל'נוגע ואינו נוגע', אלא לדברי רש"י מקודם בד"ה כנשר וכו', ששם הוא מב' שהנשר אינו בא מיד אל קינו אלא מקודם מטרף בכנפיו בין אילן לאילן ובין שוכה לחברתה לעוררם, וזה מקביל לד' רוחות.

וכן הוא לשון מדרש תנאים:
כנשר יעיר קנו. כדרך שאין הנשר הזה בא על קנו בת אחת אלא מפסיע מאילן לאילן ומסוכה לסוכה כדי שיעורו בניו ויהא בהם כוח לקבלו כך כשנגלה הקדוש ברוך הוא ליתן תורה לישראל לא נגלה להם מרוח אחת אלא מארבע רוחות שנ' (לג ב) ה' מסיני וכו'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “האזינו”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח