האזינו - כי שם ה' אקרא

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יוסף יוסף
הודעות: 405
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האזינו - כי שם ה' אקרא

שליחה על ידי יוסף יוסף » 23 ספטמבר 2018, 01:21

בפרשה נאמר הפסוק "כי שם ה' אקרא, הבו גודל לאלוקינו", מבואר בחז""ל וכן הובא ברש"י על החומש
כי פסוק זה פי' שכשאחד קורא השני עונה לו, לדוגמא בזימון בברכת המזון אחד אומר רבותי נברך - כי שם ה' אקרא אז עונים לו יהי שם ה' מבורך - הבו גודל
וכן על משה רבינו שקרא בשם ה' ענו לו ברוך שם כבוד מלכותו כמובא ברש"י הנ"ל
אך זה כמה שנים קשה לי מדוע אומרים פסוק זה במנחה ובמוסף לפני שמו"ע, הרי כל אחד אומר את זה בלחש, ולמי הוא אומר "הבו גודל וגו'",
למי הוא מדבר? מי יביא גודל לאלוקינו??
התשובה שאני חשבתי בעוניי [אך הקושיא יותר טובה!]
שאנו מבקשים מהמלאכים שיעלו את התפילה לפני הקב"ה כראוי, וזה כי שם ה' אקרא - שכשאני אומר את התפילה, הבו גודל - המלאכים, לאלוקינו.

אך אשמח לשמוע תשובות יותר טובות, ובעיקר מקורות אם יהיה


נבשר
הודעות: 2950
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 1050 פעמים
קיבל תודה: 1036 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האזינו - כי שם ה' אקרא

שליחה על ידי נבשר » 23 ספטמבר 2018, 01:59

יוסף יוסף כתב: שאנו מבקשים מהמלאכים שיעלו את התפילה לפני הקב"ה כראוי, וזה כי שם ה' אקרא - שכשאני אומר את התפילה, הבו גודל - המלאכים, לאלוקינו.
אומרים כעין זה לגבי בעושה שלום ואמרו אמן.


יצחק
הודעות: 1612
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 544 פעמים
קיבל תודה: 585 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האזינו - כי שם ה' אקרא

שליחה על ידי יצחק » 27 ספטמבר 2018, 16:21

עלה בדעתי לתרץ את שאלתך עפ"י מה שפירשתי לעצמי את הפסוק הזה
אשר לכאורה אינו מובן מה הקשר בין הפסוק הזה לשירה ובמפרשי הפשט לא ראיתי דבר שיניח את דעתי. עוד יש להעיר שפתח בשם הויה וסיים בשם אלקים.
אולם נראה דע' בר"מ במו"נ א, סד, שאחת המשמעויות למושג "שם" של הקב"ה הוא דבריו ופקודותיו ורצונו, וכפי הנראה הר"מ פירש כך את המושג "כל התורה שמותיו של הקב"ה" ר"ל כל מצוותיו הם שמותיו משום שהם מבטאים דבריו ופקודותיו, ולפ"ז נראה שמה שכתוב כאן שם ה' הכוונה לתורתו ומצוותיו ולא לשמו ממש, וכן מבואר בגמ' בברכות שלמדו מכאן חיוב ברכות התורה, ולפ"ז הפירוש פשוט, כי שם ה' אקרא, כלומר כאשר אבא לפרוט לפניכם את דברי ה' בשירה זו ואתם תראו איך כל דברי השירה התקיימו במהלך ההסטוריה אזי אתם הבו גודל לאלוקינו השופט צדק כשתראו איך שלא נפל מדבריו ארצה והכל התקיים בדין אמת, ולזה נסמך הפסוק הצור תמים פעלו וכו' וזה פירוש נכון בהתכת הפסוקים.

ולפ"ז אפשר לומר שזה הטעם שמזכירים את הפסוק הזה לפני השמו"ע משום שרוצים לומר שאפילו שמתפלל ומבקש מ"מ אינו עוסק בעיון תפילה לראות שמגיע לו שתתקבל תפילתו אלא מקבל עליו את הדין שמה שקיבל זה מה שמגיע לו והוא לא מתלונן רק מבקש "ברכה" בשם הויה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “האזינו”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח