בִּרְכָתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה מֵעֵין בִּרְכָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב"

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 9145
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 981 פעמים
קיבל תודה: 2404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בִּרְכָתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה מֵעֵין בִּרְכָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב"

שליחה על ידי יושב אוהלים » 08 יולי 2020, 11:33

בפרשת וזאת הברכה
ברש"י לג, יג: "אַתָּה מוֹצֵא בְכָל הַשְּׁבָטִים - בִּרְכָתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה מֵעֵין בִּרְכָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב".
וברש"י (שם לג כח) . על הפסוק וַיִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בֶּטַח בָּדָד עֵין יַעֲקֹב - פירש"י "כעין" הברכה שברכם יעקב:
יל"ע למה במקום א' כתב רש"י "מעין" ובמקום השני כתב "כעין"
ולכאורה משמעותם קצת שונות זמ"ז, ד"כעין" משמעותו שזה דומה לו, ו"מעין" פירושו שזה חלק ממנו או תמציתו, כמו שאומרים ברכה "מעין" שלש, או ברכה "מעין" שבע.
ועיין בכלי יקר שם (בתחילת הפרשה, בד"ה 'והשני הוא') וז"ל לפי שכל ברכותיו היו מעין ברכותיו של יעקב כמ"ש וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב - למדך שכל ברכותיו היו מעין ברכותיו של יעקב, ובודאי הוסיף בכל ברכה איזו דבר לכך נאמר וזאת הברכה שנוסף על ברכותיו של יעקב שנחתמו בוזאת ברכם גם הוא בתוספת בכל ברכה וברכה וכו', עכ"ל.
הרי שפסוק השני שהביא רש"י הוא המקור ל"מעין" ברכותיו של יעקב.

חזור אל “וזאת הברכה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח