ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי משה אמת » 15 אוקטובר 2020, 14:11

אמונת אומן כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:07
אחד התלמידים כתב:
15 אוקטובר 2020, 12:04
אין זו קושיא, אבל דומני שלא רואים השפעת דרך לימודו של הגרי"ז בספר שפע חיים.
מה רב גובריה, ללמוד אצל הבריסקער רב ולהשאר צמוד לדרך הלימוד שחונך עליה, לא רבים היו עומדים בזה !

אז מה התועלת בשמיעת השיעורים, כדי שיהיה על מה להתווכח?


HaimL
הודעות: 4311
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 620 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי HaimL » 15 אוקטובר 2020, 14:24

HaimL כתב:
14 אוקטובר 2020, 15:16
משה אמת כתב:
14 אוקטובר 2020, 14:40
HaimL כתב:
14 אוקטובר 2020, 00:08

ב"ב דף ק"ל.

אמר להו רבא לרב פפא ולרב הונא בריה דרב יהושע כי אתי פסקא דדינא דידי לקמייכו וחזיתו ביה פירכא לא תקרעוהו עד דאתיתו לקמאי אי אית לי טעמא אמינא לכו ואי לא הדרנא בי וכו'

רק אמרתי לתת קרדיט. בדקת וראית שאין שום מקום וטעם לסברת הרב הנ"ל?
אתה צודק, אני מדבר כבר אחרי,
אני אתמקד בדוגמה נוספת שלא תגלה מי האישיות,
ישנו איש מפורסם מאוד כת"ח שלוקה בבעיות אשכול זה, אבל יתירה מכך הוא באמת לא צמוד לאמת,
במה דברים אמורים?
הוא פרסם פסק שנרות חנוכה צריך ליזהר שלא יהיה בליטה בכוסית באופן שלא יכול לעמוד לבד, ע"פ התוס' והראשו' בחולין קז, שכלי שאינו יכול לעמוד שלא מסומכת לא חשיב כלי, כמובן שהוא מסביר את פשר הענין למה נרות חנוכה צריך כלי וזה לא עניינינו.
הנ"ל מוסיף לכתוב שלכן לא זוכים היום לבנים תלמידי חכמים. למרות המבואר ברגיל בנר.
מאן דהוא העיר לו שמפורש בראשו' ובב"י ללא חולק שכלי שמלכתחילה מיועד לשימוש כזה אין בזה בעיה.
במקום להגיד טעיתי, הוא מביא את הטענה של הוא, וכותב שנראה לו שבגלל שזה צריך להיות פה דומיא דמקדש זה יותר גרוע (ומה עם הבזיכין?)
ניכר בעליל שאדם זה מלבד שהוא סתם ממציא, הוא גם לא הולך עם האמת לחלוטין.
וכ"ז אצלו באופן שיטתי, זה מטריף את דעתי היחצנו"ת שיש לאותו אחד.
האם זהו אותו "ראש ישיבה ידוע מאירופה", שהזכירו כאן בדיון? כי זה נשמע כמו חילוק נאה לראש ישיבה, אבל לא משהו שבא להכריע הלכה למעשה. 

יש לי בעיה עם סוף דבריך. במה שונה, מה שאתה קורא יחצ"נות, מטענה שהושמעה כאן בפורום (נדמה לי בשם או ברוח דברי מרן החזו"א, אבל אני לא בטוח בכך) שאם ראשונים מסוימים זכו שהתגלו, והודפסו, ונלמדו, ושקלו וטרו בדבריהם, מוכח שהייתה להם סייעתא מן שמיא.

אני מעלה את דבריי, שוב, על סדר יומו של הדיון הנוכחי, מאחר והם אושרו לאחר זמן, ולא קיבלתי תגובה (ומקווה לקבל) על טענתי הצודקת (בעיניי).
 


מ אלישע
הודעות: 82
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי מ אלישע » 15 אוקטובר 2020, 14:29

ספר וסופר כתב:
15 אוקטובר 2020, 00:17


אכתוב מקרה אחד חריף שזכור לי בתור נער צעיר
התפרסם סיפור עליו במוסף שבת קודש של יתד נאמן
ותוכן הסיפור היה על הגאונות והמקוריות של דרכי הפסק של הגדול הנ"ל
והמעשה היה, עם קהילה בחו"ל, שחכרה קרקע לבית קברות אולם הסכימו להם רק למספר שנים מוגבל, ואח"כ הם התנו איתם שהם מפקיעים את הקרקע מהם ועושים בה כרוצנם, כולל חרישת הקברים, הרב הנ"ל פסק על פי הביאור הלכה בריש סימן תכז, לגבי שני ימים ראש חודש, אם מחשבים לפי עיגול של י"ג מחזורים דר' נחשון גאון, והביאור הלכה מחשבן מתי יהיה בעיה עם זה, והוא קובע שלגבי תתמ"ז אין מה לדבר, כי בודאי הרבה לפני זה תהיה הגאולה ונקדש על פי הראיה.
על סמך הביאור הלכה הזה הוא פסק שאין לחוש אם החוזה יתבטל אז.
אני זוכר שעיצבן אותי מאוד הגישה הזאת [אם אתה חושב שאין לחוש, אז תאמר שאין לחוש, אבל אם אתה היית חושש, ובגלל 'פסק של הביאור הלכה' 'שבודאי בשמים עושים כמו שהוא כתב וכו'', כל מילה מיותרת].
לא הבנתי, שם כתב הביאור הלכה גם על תשמ"ג
 


אמונת אומן
הודעות: 2402
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 347 פעמים
קיבל תודה: 868 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי אמונת אומן » 15 אוקטובר 2020, 14:55

משה אמת כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:11
אמונת אומן כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:07
אחד התלמידים כתב:
15 אוקטובר 2020, 12:04
אין זו קושיא, אבל דומני שלא רואים השפעת דרך לימודו של הגרי"ז בספר שפע חיים.
מה רב גובריה, ללמוד אצל הבריסקער רב ולהשאר צמוד לדרך הלימוד שחונך עליה, לא רבים היו עומדים בזה !
אז מה התועלת בשמיעת השיעורים, כדי שיהיה על מה להתווכח?
לא ידועה לי ההסטוריה, אולי רצה לבחון את דרך הלימוד והגיע למסקנה מסויימת, אולי לא היו אופציות אחרות.
 


דרומאי
הודעות: 2666
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 610 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי דרומאי » 15 אוקטובר 2020, 18:37

ישראל הכהן כתב:
15 אוקטובר 2020, 12:05
דרומאי כתב:
15 אוקטובר 2020, 11:17
ישראל הכהן כתב:
14 אוקטובר 2020, 23:56


תלמידו???
אכן. בתקופה שהרב מבריסק שהה בווארשא והיה מוסר שיעורים מידי יום, היה הרבי מקלויזנבורג אחד מהשומעים הקבועים של השיעור.
שמעתי זאת בעצמי מפיו של הרבי מקלויזנבורג, והוא אף אמר לי איזה מסכתות למדו אלא שאני שכחתי.


טוב אולי הוא שמע כמה שיעורים.
זה הופך לתלמיד?

לא נראה שהוא הרגיש כך.

וא"כ במה זה התבטא?
היה הולך אליו רבות כשהיה בארץ, וכשנפטר הרב מבריסק קרע קריעה.
 


אחד התלמידים
הודעות: 1825
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 154 פעמים
קיבל תודה: 572 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 15 אוקטובר 2020, 20:36

אמונת אומן כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:55
משה אמת כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:11
אמונת אומן כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:07

מה רב גובריה, ללמוד אצל הבריסקער רב ולהשאר צמוד לדרך הלימוד שחונך עליה, לא רבים היו עומדים בזה !
אז מה התועלת בשמיעת השיעורים, כדי שיהיה על מה להתווכח?
לא ידועה לי ההסטוריה, אולי רצה לבחון את דרך הלימוד והגיע למסקנה מסויימת, אולי לא היו אופציות אחרות.
 

כשהוא למד אצל הגרי"ז היה בחור צעיר, ולא נראה שבגיל כזה "רצה לבחון את דרך הלימוד והגיע למסקנה מסויימת". יתכן שהוא לא התחבר לדרכו של הגרי"ז, אבל מסתבר יותר שהוא לא למד אצלו מספיק זמן לקבל דרכו. או שהוא שוב למד אצל אחרים עם דרך שונה וקיבל גם מהם.
באמת בספריו רואים שהוא לא היה מחויב לדרך אחד בלימוד. הוא היה יכול לומר דבריו שיהיו מקובלים בבריסק, ותוכ"ד דרכים המתאימים לדרך הפוכה ממש.


אמונת אומן
הודעות: 2402
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 347 פעמים
קיבל תודה: 868 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי אמונת אומן » 15 אוקטובר 2020, 20:49

אחד התלמידים כתב:
15 אוקטובר 2020, 20:36
כשהוא למד אצל הגרי"ז היה בחור צעיר, ולא נראה שבגיל כזה "רצה לבחון את דרך הלימוד והגיע למסקנה מסויימת".

אני לא יודע מה הכוונה בחור צעיר,
אבל השפע חיים קיבל היתר הוראה בגיל 14 מר' מאיר אריק... 
לא מדברים פה על אדם רגיל במושגים שלנו.


דרומאי
הודעות: 2666
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 610 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי דרומאי » 15 אוקטובר 2020, 21:19

אחד התלמידים כתב:
15 אוקטובר 2020, 20:36
אמונת אומן כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:55
משה אמת כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:11

אז מה התועלת בשמיעת השיעורים, כדי שיהיה על מה להתווכח?
לא ידועה לי ההסטוריה, אולי רצה לבחון את דרך הלימוד והגיע למסקנה מסויימת, אולי לא היו אופציות אחרות.

כשהוא למד אצל הגרי"ז היה בחור צעיר, ולא נראה שבגיל כזה "רצה לבחון את דרך הלימוד והגיע למסקנה מסויימת". יתכן שהוא לא התחבר לדרכו של הגרי"ז, אבל מסתבר יותר שהוא לא למד אצלו מספיק זמן לקבל דרכו. או שהוא שוב למד אצל אחרים עם דרך שונה וקיבל גם מהם.
באמת בספריו רואים שהוא לא היה מחויב לדרך אחד בלימוד. הוא היה יכול לומר דבריו שיהיו מקובלים בבריסק, ותוכ"ד דרכים המתאימים לדרך הפוכה ממש.
אולי צעיר, אך בחור הוא לא היה.
 


איש ווילנא
הודעות: 2394
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 665 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוקטובר 2020, 21:31

אני לא מבין את כל הנידון כאן 
הוא היה כבר עילוי וגאון גדול כשהכיר את הגרי"ז 
והיה בסביבה של גאוני עולם שלמדו בדרך אחרת ועל זה צמח מגיל אפס 
[היה בקשר עם הרבה מאוד גדולים מגליציה ופולין] 
אז מהייכי תייתי שמכמה שיעורים מהגרי"ז ישנה את דרכו 

רוב אלו שקבלו מהגרי"ז 
זה כאלה שהתחנכו בישיבות שהיו לא רחוקים מהגרי"ז 
אבל מה"ת שאדם שישנה את כל דרכו על פי הגרי"ז 
[ואמנם האדמו"ר מסטריקוב בנה את דרכו על פי הגרי"ז] \

וברור שחפץ גם להכיר דרכים נוספות 
ומי שיקרא תולדות חייו יראה כמה שאף להכיר הרבה דרכים בלימוד 
[אגב סיפור תולדות חייו בזמן השואה ולאחריה חובה לכל אחד] 
 


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 740
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי משה אמת » 16 אוקטובר 2020, 02:06

HaimL כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:24
HaimL כתב:
14 אוקטובר 2020, 15:16
משה אמת כתב:
14 אוקטובר 2020, 14:40

אתה צודק, אני מדבר כבר אחרי,
אני אתמקד בדוגמה נוספת שלא תגלה מי האישיות,
ישנו איש מפורסם מאוד כת"ח שלוקה בבעיות אשכול זה, אבל יתירה מכך הוא באמת לא צמוד לאמת,
במה דברים אמורים?
הוא פרסם פסק שנרות חנוכה צריך ליזהר שלא יהיה בליטה בכוסית באופן שלא יכול לעמוד לבד, ע"פ התוס' והראשו' בחולין קז, שכלי שאינו יכול לעמוד שלא מסומכת לא חשיב כלי, כמובן שהוא מסביר את פשר הענין למה נרות חנוכה צריך כלי וזה לא עניינינו.
הנ"ל מוסיף לכתוב שלכן לא זוכים היום לבנים תלמידי חכמים. למרות המבואר ברגיל בנר.
מאן דהוא העיר לו שמפורש בראשו' ובב"י ללא חולק שכלי שמלכתחילה מיועד לשימוש כזה אין בזה בעיה.
במקום להגיד טעיתי, הוא מביא את הטענה של הוא, וכותב שנראה לו שבגלל שזה צריך להיות פה דומיא דמקדש זה יותר גרוע (ומה עם הבזיכין?)
ניכר בעליל שאדם זה מלבד שהוא סתם ממציא, הוא גם לא הולך עם האמת לחלוטין.
וכ"ז אצלו באופן שיטתי, זה מטריף את דעתי היחצנו"ת שיש לאותו אחד.
האם זהו אותו "ראש ישיבה ידוע מאירופה", שהזכירו כאן בדיון? כי זה נשמע כמו חילוק נאה לראש ישיבה, אבל לא משהו שבא להכריע הלכה למעשה. 

יש לי בעיה עם סוף דבריך. במה שונה, מה שאתה קורא יחצ"נות, מטענה שהושמעה כאן בפורום (נדמה לי בשם או ברוח דברי מרן החזו"א, אבל אני לא בטוח בכך) שאם ראשונים מסוימים זכו שהתגלו, והודפסו, ונלמדו, ושקלו וטרו בדבריהם, מוכח שהייתה להם סייעתא מן שמיא.
אני מעלה את דבריי, שוב, על סדר יומו של הדיון הנוכחי, מאחר והם אושרו לאחר זמן, ולא קיבלתי תגובה (ומקווה לקבל) על טענתי הצודקת (בעיניי).

רק עכשיו שמתי לב להודעה, וע"כ לא השבתי עד הנה.

ראשית זה לא אותו ראש ישיבה ידוע מאירופה.

לגוף שאילתך, אם נניח אני מוצא פסק מוזר של הרב אלישיב לדוגמה, אתה מבין שאני לא יקרא לזה יחצנות, ודי במה שאני מכיר את הרב אלישיב ממק"א. אמנם, פסק מוזר יכול להיות גם אצל הרב אלישיב ולגיטימי לבקר את הפסק ולתמוה, אבל באופן אוטומטי הביקורת שונה.
לעומת זאת, ישנם אנשים שרואים שיש להם חיסרון מסוים, נניח כמו הדוגמה מיהודי שלוקה בדמיונות, הוא ת"ח חשוב, אבל לפעמים הבאז' מסביבו מונע מלאפשר לבקר עניינית את החיסרון, וכמובן שבאופן מכבד.
כך גם בכל חיסרון אחר, יש א' שבאופן עקבי הוא לא מודה על האמת, או באופן עקבי אומר חידושים מוזרים, הוא לא צריך להיפסל אבל מותר להתייחס לביקורת.
לא נ"ל שיש מושג כזה בכלל אצל הראשונים.
ויתירה מכך, על הראשו' מקובל שהם בעלי התורה ויש בזה אלו ואלו דברי אלקים חיים (בשם הגר"ח), וזה גם יש לזה משמעות, גם כשהביקורצת אינה עקבית אלא על חידוש מסויים, שנניח אצל הרב אלישיב נוכל לדון ולבקר, ואצל הרשב"א אנחנו נבין שהרשב"א הוא הוא ממוסרי התורה, ואחרי שיש כזה רשב"א זה חלק מהתורה.


שמח בחור
הודעות: 379
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי שמח בחור » 16 אוקטובר 2020, 04:41

משה אמת כתב:
14 אוקטובר 2020, 15:33
אני יודע שהיה גישה שונה בין הגרי"ז לחזו"א, לגבי הגרצפ"פ, שהחזו"א לא הכיר בו בכלל כמ"ד בגלל הרבנות והמסתעף, והגרי"ז כן העריך אותו מאוד בכפוף לביקורת, אבל זה פחות קשור לנושא האשכול.

זה כן קצת קשור לאשכול זה. החזון איש דיבר נגדו דברים חריפים מאוד, (אני לא יצאו אבל מי שיודע יודע) ובכלל לא בשל כך שהיה ברבנות (קלמן כהנא היה ח"כ, וזכה לאמון רב מצד החזון איש. את ר' יעקב אדלשטיין והרב יעקובוביץ החזו"א עודד ללכת לרבנות) אלא בשל סברות שלדעת החזון איש היו מעין הסברות של נושא האשכול.


שמח בחור
הודעות: 379
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי שמח בחור » 16 אוקטובר 2020, 05:09

למעשה, השאלה כאן מורכבת משתי שאלות.
א. תלמיד חכם, שלכאורה, אין צד שאינו תלמיד חכם, ובכל אופן ישנם דברים שהוא אומר שבוודאות אינם נכונים. מחמת שלדעתינו הם פשוט שטויות. מה אמור להיות היחס לדברים? האפשרויות, א. לבטל את דעתנו. (הבעיה, לא מסתבר שיש לבטל את דעתנו בפני כל אחד תלמיד חכם בן דורינו, ופשוט שאין משוי פנים כה"ג) ב. לא להסכים איתו אך להבין שיש צד כמוהו, רק שאנחנו חושבים שהצד שלו אינו נכון. (הבעיה, לא מסתבר, היות ולדעתינו אין צד הפוך, וכל החושב כך הרי הוא מדבר שטויות, ולקבל שיש אפילו רק צד כזה, הוי בכלל משוי פנים, שאין לנו לישא, בכהאי גוונא.) ג. להחליט שפלוני למרות שהוא תלמיד חכם, מדבר שטויות ( הבעיות א. לא מסתבר שתלמידי חכמים ידברו שטויות. ב. אם ת"ח מדברים שטויות מה נענה אנן?) ד. להחליט שכל מי שמדבר שטויות הרי מוכח שאינו תלמיד חכם (הבעיות, שהרי אותו פלוני מוחזק התלמיד חכם ולא מסתבר לחלוק על כל העולם בזה, וחומר שאינו תלמיד חכם)

השאלה השניה שיש כאן, בהנחה שהחלטנו על אחת מהאופציות הקודמות היאך מסבירים את המורכבות שבה לילדינו. לדעתי, בדרך כלל, ילד ששואל מדעתו כאלה שאלות אמור להבין (לפחות בערך) גם את התשובות. אם כי בנושא הקורונה (שבזה נפתח האשכול), גם ילד שאינו יודע לשאול בד"כ יכול לשאול שאלות כה"ג.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2346
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 16 אוקטובר 2020, 09:03

שמח בחור כתב:
16 אוקטובר 2020, 04:41
(קלמן כהנא היה ח"כ, וזכה לאמון רב מצד החזון איש.
הוא היה ת"ח עוד הרבה לפני שהיה ח"כ ואדרבה אחרי שנהיה ח"כ החזו"א הרחיקו בגלל גיוס בנות
 


בעל אוצר
הודעות: 244
הצטרף: 21 מרץ 2020, 23:50
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי בעל אוצר » 16 אוקטובר 2020, 10:51

חלק א׳ ממעל כתב:
16 אוקטובר 2020, 09:03
החזו"א הרחיקו בגלל גיוס בנות
הרחיקו עד כדי כך שנפגש עמו הרבה פעמים

 


איש ווילנא
הודעות: 2394
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 665 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי איש ווילנא » 16 אוקטובר 2020, 10:56

בעל אוצר כתב:
16 אוקטובר 2020, 10:51
חלק א׳ ממעל כתב:
16 אוקטובר 2020, 09:03
החזו"א הרחיקו בגלל גיוס בנות
הרחיקו עד כדי כך שנפגש עמו הרבה פעמים


הסיפור של גיוס בנות היה בסוף חייו של החזון איש 
והחזון איש שלח לו מכתבים חריפים והיה נתק מוחלט בינייהם 
הק"כ  כותב על זה בספרו על החזון איש  
אמנם מביא שהחזון איש לפני פטירתו שלח לו מכתב בנסיון לחדש את הקשר 


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2346
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 16 אוקטובר 2020, 11:03

בעל אוצר כתב:
16 אוקטובר 2020, 10:51
חלק א׳ ממעל כתב:
16 אוקטובר 2020, 09:03
החזו"א הרחיקו בגלל גיוס בנות
הרחיקו עד כדי כך שנפגש עמו הרבה פעמים


יכולת להוסיף שגם עד כדי כך שכתב ספרים וקיצורי הלכות בהדרכתו כשהחזו"א נוטל את האחריות
אבל כבר ענו לך
 


בלדד השוחי
הודעות: 543
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 16 אוקטובר 2020, 11:59

שמח בחור כתב:
16 אוקטובר 2020, 04:41
משה אמת כתב:
14 אוקטובר 2020, 15:33
אני יודע שהיה גישה שונה בין הגרי"ז לחזו"א, לגבי הגרצפ"פ, שהחזו"א לא הכיר בו בכלל כמ"ד בגלל הרבנות והמסתעף, והגרי"ז כן העריך אותו מאוד בכפוף לביקורת, אבל זה פחות קשור לנושא האשכול.

זה כן קצת קשור לאשכול זה. החזון איש דיבר נגדו דברים חריפים מאוד, (אני לא יצאו אבל מי שיודע יודע) ובכלל לא בשל כך שהיה ברבנות (קלמן כהנא היה ח"כ, וזכה לאמון רב מצד החזון איש. את ר' יעקב אדלשטיין והרב יעקובוביץ החזו"א עודד ללכת לרבנות) אלא בשל סברות שלדעת החזון איש היו מעין הסברות של נושא האשכול.
מותר לכתוב ר' קלמן כהנא.


HaimL
הודעות: 4311
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 620 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי HaimL » 17 אוקטובר 2020, 21:03

משה אמת כתב:
16 אוקטובר 2020, 02:06
HaimL כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:24
HaimL כתב:
14 אוקטובר 2020, 15:16

האם זהו אותו "ראש ישיבה ידוע מאירופה", שהזכירו כאן בדיון? כי זה נשמע כמו חילוק נאה לראש ישיבה, אבל לא משהו שבא להכריע הלכה למעשה. 

יש לי בעיה עם סוף דבריך. במה שונה, מה שאתה קורא יחצ"נות, מטענה שהושמעה כאן בפורום (נדמה לי בשם או ברוח דברי מרן החזו"א, אבל אני לא בטוח בכך) שאם ראשונים מסוימים זכו שהתגלו, והודפסו, ונלמדו, ושקלו וטרו בדבריהם, מוכח שהייתה להם סייעתא מן שמיא.
אני מעלה את דבריי, שוב, על סדר יומו של הדיון הנוכחי, מאחר והם אושרו לאחר זמן, ולא קיבלתי תגובה (ומקווה לקבל) על טענתי הצודקת (בעיניי).
רק עכשיו שמתי לב להודעה, וע"כ לא השבתי עד הנה.

ראשית זה לא אותו ראש ישיבה ידוע מאירופה.

לגוף שאילתך, אם נניח אני מוצא פסק מוזר של הרב אלישיב לדוגמה, אתה מבין שאני לא יקרא לזה יחצנות, ודי במה שאני מכיר את הרב אלישיב ממק"א. אמנם, פסק מוזר יכול להיות גם אצל הרב אלישיב ולגיטימי לבקר את הפסק ולתמוה, אבל באופן אוטומטי הביקורת שונה.
לעומת זאת, ישנם אנשים שרואים שיש להם חיסרון מסוים, נניח כמו הדוגמה מיהודי שלוקה בדמיונות, הוא ת"ח חשוב, אבל לפעמים הבאז' מסביבו מונע מלאפשר לבקר עניינית את החיסרון, וכמובן שבאופן מכבד.
כך גם בכל חיסרון אחר, יש א' שבאופן עקבי הוא לא מודה על האמת, או באופן עקבי אומר חידושים מוזרים, הוא לא צריך להיפסל אבל מותר להתייחס לביקורת.
לא נ"ל שיש מושג כזה בכלל אצל הראשונים.
ויתירה מכך, על הראשו' מקובל שהם בעלי התורה ויש בזה אלו ואלו דברי אלקים חיים (בשם הגר"ח), וזה גם יש לזה משמעות, גם כשהביקורצת אינה עקבית אלא על חידוש מסויים, שנניח אצל הרב אלישיב נוכל לדון ולבקר, ואצל הרשב"א אנחנו נבין שהרשב"א הוא הוא ממוסרי התורה, ואחרי שיש כזה רשב"א זה חלק מהתורה.
כאן בדיוק הבעיה שלי. אם היינו אומרים שכך היא דרכה של תורה. כל מי שחי וכתב ספרים בימי הביניים חשוב יותר ממי שחי וכתב לאחריהם, הייתי אומר ניחא, ירידת הדורות. אבל כשאנשים מביאים דברי זלזול במגדל עוז, שמבוססים על דברים שכתבו אחרונים מובהקים, כאן מתחילה הבעיה. זה לא הולך לפי סדר הדורות? אז לפי מה זה כן הולך, לפי פופולריות? זה מה שלא ברור לי כאן
 


בן המתחטא
הודעות: 184
הצטרף: 02 ספטמבר 2019, 22:20
נתן תודה: 218 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי בן המתחטא » 17 אוקטובר 2020, 23:50

מ אלישע כתב:
15 אוקטובר 2020, 14:29
לא הבנתי, שם כתב הביאור הלכה גם על תשמ"ג

טעות. תקרא שוב את הבה"ל.


אלף זעירא
הודעות: 74
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 15:06
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי אלף זעירא » 18 אוקטובר 2020, 02:54

דובר לעיל על קובץ סיפורים על הגרי''ז מרב אחד שיש שערערו על הדברים.
האם מדובר בקובץ שמכונה 'יומני בריסק'?
ואם לאו האם מאן דהו יודע מי בעל היומן?


דרומאי
הודעות: 2666
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 610 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי דרומאי » 18 אוקטובר 2020, 10:19

אמונת אומן כתב:
14 אוקטובר 2020, 23:19
דרומאי כתב:
14 אוקטובר 2020, 18:51
והופכים אותו לזקן מדומיין

 הכותבים לשון זו נוקטים לישנא מעליא, וד"ל. 

זה לא מחייב שלא נשתרבבו לשם סיפורים אמיתיים...
אבל הם היוצאי דופן. 
זאת בדיוק הטענה שלי.
אנשים שמטילים ספק [ובצדק] בפרשנות הקנאית שלו לחזו"א ולרב מבריסק, וגם מתוך רצון לבטל את דבריו, טוענים שהסיפורים עצמם מדומיינים.
אולי ישנם סיפורים לא מדוייקים [לא ידוע לי]- אך הם היוצאי דופן.
ובכל מקרה, בסיפורים שאין בהם נגיעה לקנאות הוא אפילו לא חשוד על הדמיון.
 


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2346
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 אוקטובר 2020, 10:36

דרומאי כתב:
18 אוקטובר 2020, 10:19
אמונת אומן כתב:
14 אוקטובר 2020, 23:19
דרומאי כתב:
14 אוקטובר 2020, 18:51
והופכים אותו לזקן מדומיין

הכותבים לשון זו נוקטים לישנא מעליא, וד"ל.

זה לא מחייב שלא נשתרבבו לשם סיפורים אמיתיים...
אבל הם היוצאי דופן.
זאת בדיוק הטענה שלי.
אנשים שמטילים ספק [ובצדק] בפרשנות הקנאית שלו לחזו"א ולרב מבריסק, וגם מתוך רצון לבטל את דבריו, טוענים שהסיפורים עצמם מדומיינים.
אולי ישנם סיפורים לא מדוייקים [לא ידוע לי]- אך הם היוצאי דופן.
ובכל מקרה, בסיפורים שאין בהם נגיעה לקנאות הוא אפילו לא חשוד על הדמיון.
חבל שאתה מתעקש, הוא טוען שהחזו"א אסר להצביע בבחירות
זה ש ק ר  וזה לא פרשנות זה המצאת עובדות


דרומאי
הודעות: 2666
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 610 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי דרומאי » 18 אוקטובר 2020, 11:00

חלק א׳ ממעל כתב:
18 אוקטובר 2020, 10:36
חבל שאתה מתעקש, הוא טוען שהחזו"א אסר להצביע בבחירות
זה ש ק ר  וזה לא פרשנות זה המצאת עובדות
תביא את הציטוט ונתמודד
 


אברהם העברי
הודעות: 1045
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 239 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי אברהם העברי » 18 אוקטובר 2020, 14:45

אני לא אוהב להתעסק בנושאים רגישים כאלה אע"פ שאני עוקב בעניין אחר האשכול מתחילתו
אך לבקשת הרב @דרומאי העליתי מה שיש לי ממנו בגנזי
מכתב הזוי.jpeg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


חידוד
הודעות: 156
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי חידוד » 18 אוקטובר 2020, 15:13

בקיצור מאריך על ההתנגדות למדינה, ועל הבחירות הוא כותב שאגודה לא קיבלו חתימה וזה נכון רק שיש ויכוח בפרשנות למה זה היה כך.
ברור שדעת כל תלמידי החזו"א עדיפה אבל לא הבנתי איך מהנידון הזה רצו להוכיח שהוא משקר בעובדות מפורשות.


דרומאי
הודעות: 2666
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 610 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי דרומאי » 18 אוקטובר 2020, 16:42

אברהם העברי כתב:
18 אוקטובר 2020, 14:45
אני לא אוהב להתעסק בנושאים רגישים כאלה אע"פ שאני עוקב בעניין אחר האשכול מתחילתו
אך לבקשת הרב @דרומאי העליתי מה שיש לי ממנו בגנזי
מכתב הזוי.jpeg
השקר היחיד לכאורה הוא שתלו מודעה בדבר איסור בחירות בבית המדרש של החזון איש לבקשתו.
והנה, למרבה הפלא, גם ר' דוד'ל פרנקל העיד שהיה תלוי בבית מדרשו של החזו"א מודעה מטעם העדה החרדית, והחזו"א ראה וחייך ולא אמר כלום.
דהיינו, שהמילה 'לבקשתו' היא מופכרכת, ותו לא מידי.

חוץ מזה המכתב מלא השקפות ולא עובדות.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2346
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 אוקטובר 2020, 18:53

א. גם במכתב הוא משקר, הוא כותב שכל תלמידיו האמיתיים לא השתתפו מעולם בבחירות, מי הם? (ר׳ גדלי׳ נדל לא הצביע במודע שזה כנגד דעת רבו), הוא כותב שהוא חיזק את העדה במלחמתם נגד הבחירות, עוד עובדה.
ב. הוא מספר בשם החזו"א עוד ׳עובדות׳ על שאסר הבחירות, כמדומני חלקם נדפסו גם בספרו הדור והתקופה(?), קישקושיאדה.


בלדד השוחי
הודעות: 543
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 אוקטובר 2020, 19:30

בקובץ 'ישורון' (מא) שי"ל לא מזמן, הובא במאמר של ר' בצלאל דבילצקי על סבו ר' שריה זצ"ל מכתב בו הוא מעיד שהחזו"א הורה לו אישית ביום הבחירות לכנסת ללכת להצביע.


דרומאי
הודעות: 2666
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 610 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי דרומאי » 18 אוקטובר 2020, 21:40

חלק א׳ ממעל כתב:
18 אוקטובר 2020, 18:53
א. גם במכתב הוא משקר, הוא כותב שכל תלמידיו האמיתיים לא השתתפו מעולם בבחירות, מי הם? (ר׳ גדלי׳ נדל לא הצביע במודע שזה כנגד דעת רבו), הוא כותב שהוא חיזק את העדה במלחמתם נגד הבחירות, עוד עובדה.
ב. הוא מספר בשם החזו"א עוד ׳עובדות׳ על שאסר הבחירות, כמדומני חלקם נדפסו גם בספרו הדור והתקופה(?), קישקושיאדה.
א. זכותו להחליט מי לדעתו הם 'תלמידיו האמיתיים' של החזון איש. ולמרות שהוא כמובן לא צודק, זה שיבוש בדעה ולא בעובדה.
ב. תביא ונתמודד.
 


בלדד השוחי
הודעות: 543
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביקורת חריפה על מוחזקים לתלמידי חכמים, עד היכן?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 אוקטובר 2020, 22:53

בלדד השוחי כתב:
18 אוקטובר 2020, 19:30
בקובץ 'ישורון' (מא) שי"ל לא מזמן, הובא במאמר של ר' בצלאל דבילצקי על סבו ר' שריה זצ"ל מכתב בו הוא מעיד שהחזו"א הורה לו אישית ביום הבחירות לכנסת ללכת להצביע.
image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “נושאים בפיקוח [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור]”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: דוד ריזל (הפרסומאי) | 2 אורחים