מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?


פותח הנושא
עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 742
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 818 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 04 אוגוסט 2020, 09:19

ציטוט מאתר יד ושם
מטבע הדברים, היו רבנים אשר בחרו לפעול אחרת וחלקם זכו בשל כך לביקורת קשה. כך למשל, כבר בתקופת המלחמה כמו גם לאחריה, הוטחו טענות קשות כנגד הרבי מבלז, שברח מפולין להונגריה בשנת 1943. הרבי נשא מספר דרשות בהם עודד והרגיע את יהודי הונגריה, אך עם כיבושה במרס 1944 נמלט ממנה וניצל, בזמן שחלק ניכר משומעי דרשותיו נספו; פרשה מיוחדת במינה היא יציאתם והצלתם של ישיבות ליטאיות על רבניהם ותלמידיהם. ישיבת מיר כמו גם מספר ישיבות נוספות הצליחו לברוח באופן מאורגן דרך ליטא העצמאית, רוסיה, יפן וסין לשנחאי – ועל ידי כך ניצלו מאימת הכיבוש הנאצי.


הוא ברח או שהבריחו אותו?
הוא נטע תקוות שווא בחסידיו?
מה הסיפור מאחורי בריחתו של הרבי מבעלז זצ"ל בזמן השואה?

סמל אישי של משתמש

עושה שלום
הודעות: 90
הצטרף: 25 יוני 2018, 13:18
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי עושה שלום » 04 אוגוסט 2020, 09:35

עקביא בן מהלל אומר כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:19
ציטוט מאתר יד ושם
מטבע הדברים, היו רבנים אשר בחרו לפעול אחרת וחלקם זכו בשל כך לביקורת קשה. כך למשל, כבר בתקופת המלחמה כמו גם לאחריה, הוטחו טענות קשות כנגד הרבי מבלז, שברח מפולין להונגריה בשנת 1943. הרבי נשא מספר דרשות בהם עודד והרגיע את יהודי הונגריה, אך עם כיבושה במרס 1944 נמלט ממנה וניצל, בזמן שחלק ניכר משומעי דרשותיו נספו;

אכן הדברים הם אמת לאמיתם

ואחיו הרה"ק אב"ד בולגורייא זצ"ל שניצל ביחד עמו מתייחס לכך במכתביו
ומסביר את זה שבאמת לא היה שום דרך ושם אמצעי לברוח
לכן הורה באופן כללי שאין צורך לברוח והרגיע אותם שלא יחיו בלחצים בנוסף לצרות שכבר היה להם שם


(בניגוד להיום שבנוסף למחלה המשתוללת יש אנשים שאוהבים להפחיד עוד יותר ורבים חללים הפילה................ וד"ל)

וכמובן מי ששאל באפון פרטי התשובה הייתה תמיד שמי שיכול לברוח שיברח

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 211
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי ובכן » 04 אוגוסט 2020, 09:42

עקביא בן מהלל אומר כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:19
ציטוט מאתר יד ושם
מטבע הדברים, היו רבנים אשר בחרו לפעול אחרת וחלקם זכו בשל כך לביקורת קשה. כך למשל, כבר בתקופת המלחמה כמו גם לאחריה, הוטחו טענות קשות כנגד הרבי מבלז, שברח מפולין להונגריה בשנת 1943. הרבי נשא מספר דרשות בהם עודד והרגיע את יהודי הונגריה, אך עם כיבושה במרס 1944 נמלט ממנה וניצל, בזמן שחלק ניכר משומעי דרשותיו נספו; פרשה מיוחדת במינה היא יציאתם והצלתם של ישיבות ליטאיות על רבניהם ותלמידיהם. ישיבת מיר כמו גם מספר ישיבות נוספות הצליחו לברוח באופן מאורגן דרך ליטא העצמאית, רוסיה, יפן וסין לשנחאי – ועל ידי כך ניצלו מאימת הכיבוש הנאצי.


הוא ברח או שהבריחו אותו?
הוא נטע תקוות שווא בחסידיו?
מה הסיפור מאחורי בריחתו של הרבי מבעלז זצ"ל בזמן השואה?
יש על זה ערך בהמכלול, 'יציאת הרבי מבעלז מהונגריה' כמדומני.
 


חיים ליצא
הודעות: 348
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי חיים ליצא » 04 אוגוסט 2020, 10:38

לדון על אנשים שהיו צריכים להחליט החלטות במצבים לא מצבים שאתה יושב בחדר ממוזג ונח זה נראה לי מעט לא הגיוני
ולגופו של עניין היה הסכם שהיטלר לא יכנס להונגריה ורוב ההיגיון היה שהוא יעמוד בהסכם ולא יכנס ולפי זה אמר הבעלזארוב מה שאמר ושראה שטעה ברח מהונגריה


אחד הבנים
הודעות: 473
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 159 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי אחד הבנים » 04 אוגוסט 2020, 10:42

עקביא בן מהלל אומר כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:19
ציטוט מאתר יד ושם
מטבע הדברים, היו רבנים אשר בחרו לפעול אחרת וחלקם זכו בשל כך לביקורת קשה. כך למשל, כבר בתקופת המלחמה כמו גם לאחריה, הוטחו טענות קשות כנגד הרבי מבלז, שברח מפולין להונגריה בשנת 1943. הרבי נשא מספר דרשות בהם עודד והרגיע את יהודי הונגריה, אך עם כיבושה במרס 1944 נמלט ממנה וניצל, בזמן שחלק ניכר משומעי דרשותיו נספו; פרשה מיוחדת במינה היא יציאתם והצלתם של ישיבות ליטאיות על רבניהם ותלמידיהם. ישיבת מיר כמו גם מספר ישיבות נוספות הצליחו לברוח באופן מאורגן דרך ליטא העצמאית, רוסיה, יפן וסין לשנחאי – ועל ידי כך ניצלו מאימת הכיבוש הנאצי.


הוא ברח או שהבריחו אותו?
הוא נטע תקוות שווא בחסידיו?
מה הסיפור מאחורי בריחתו של הרבי מבעלז זצ"ל בזמן השואה?
רק לציין שלא הוא דיבר בפני יהודי הונגריה אלא אחיו הר"מ מבילגורייא. 
הם לא היו חסידיו כמובן שהרי הוא בא מגליציה, אלא היו אלו יהודי הונגריה.
דומני שהיטלר חיפש את ר"א מבעלזא אישית והיה מוכרח לברוח.
והניגוח בזה ידוע, ואציין לספרה של חוקרת השואה החרדית הרבנית אסתר פרבשטיין [אשת ר"י חברון] הנקרא "בסתר רעם" על היהדות החרדית בשואה, שם מסבירה הכל בטו"ט.
 


שמעיה
הודעות: 1966
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 592 פעמים
קיבל תודה: 565 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי שמעיה » 04 אוגוסט 2020, 10:48

לפי מיטב ידיעתי הרבי לא נשא דרשות להרגיע את יהודי הונגריה, אלא אחיו דרש דרשה אחת בשמו בפרידתו ואמר את הפירוש על הפסוק וירא מנוחה כי טוב. ותוכן הדברים, למרות שבעצם כאן בהונגריה הוא מקום מנוחה (מה שהיה נכון לאותה תקופה והשתנה אחר זמן מה), אך בכל זאת הצדיק משתוקק להגיע לארץ ישראל.

כל כותבי הביוגרפיות הפולנים שנמלטו להונגריה באותה תקופה (ממש עכשיו קראתי את ואמונתך בלילות של הרב משה שיינפלד) מתארים את חוסר האימון המוחלט שנתקלו אצל יהודי הונגריה השלווים והרגועים בנוגע לסיפורי הזוועה אשר הביאו עמם באמתחתם.
ר' משה הנ''ל גם מתאר את הישרות הטיפוסית להונגרים, אשר לא ידעו איך להסתדר בצורה לא חוקית, להימלט וכדו'.
לא היה כל דרך למלט את יהודי הונגריה כולם, ורמ''ד ווייסמאנדל עשה ככל שביכולתו להאיט את ההשתלטות הסופית של הנאצים בהונגריה.
הרבי מבעלזא היה פליט מפולין, ושהה בהונגריה במסמכים מזויפים, תוך סיכון רב. לא פעם ולא פעמיים באו לבקש אחריו ולבדוק את ניירותיו.

אגב, אחיו היה זה שדחף להמלט מהונגריה, כאשר כל נכבדי העדה בהונגריה התחננו שישאר שם. יתכן מאוד שאחיו הרגיש מטופש להסביר לקהל ההמונים התמים שסכנת כליה מאיימת עליהם, כאשר הם התייחסו לכל פולני כזה כמספר סיפורי סבתא בעלמא, ועל כן נימק את עזיבת הרבי ברצונו להגיע לארץ ישראל.
עיקר הטעות הייתה כשצנזרו את הדרשה במהדורה שיצאה אחרי המלחמה, ובכך פתחו פתח לטענת ההטעיה המכוונת.


ישראל הכהן
הודעות: 753
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי ישראל הכהן » 04 אוגוסט 2020, 10:57

יש גם שמועות על חייו בארץ של הר"מ מבילגורייא,
שנרדף על ידי אישים שונים, גם חרדים,
וגם על פטירתו המיסתורית בצעירותו.


מלך שבא
הודעות: 410
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי מלך שבא » 04 אוגוסט 2020, 10:59

הנה הדרשה הלא מצונזרת
משמיע ישועה1.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אחד הבנים
הודעות: 473
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 159 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי אחד הבנים » 04 אוגוסט 2020, 11:01

ישראל הכהן כתב:
04 אוגוסט 2020, 10:57
יש גם שמועות על חייו בארץ של הר"מ מבילגורייא,
שנרדף על ידי אישים שונים, גם חרדים,
וגם על פטירתו המיסתורית בצעירותו.

זה דווקא נשמע מעניין לא הכרתי, מה ידוע לך?


מלך שבא
הודעות: 410
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי מלך שבא » 04 אוגוסט 2020, 11:02

עושה שלום כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:35
ואחיו הרה"ק אב"ד בולגורייא זצ"ל שניצל ביחד עמו מתייחס לכך במכתביו
ומסביר את זה שבאמת לא היה שום דרך ושם אמצעי לברוח
לכן הורה באופן כללי שאין צורך לברוח והרגיע אותם שלא יחיו בלחצים בנוסף לצרות שכבר היה להם שם

...


לא נכון. ברור שלכל יחיד היה סיכוי מסויים להציל אצת עצמו, הרי אפי' בפולין שהתחיל ההשמדה כמה שנים קודם היה ניצולים. ואם כדבריך שידע את המציאות ומ"מ שיקר לחסידיו אינו אלא שקרן ורוצח.
אבל האמת היא שהוא פשוט לא ידע את העתידות, הוא לא היה נביא, ולק"מ.
 


אחד הבנים
הודעות: 473
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 159 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי אחד הבנים » 04 אוגוסט 2020, 11:05

אגב למה במכלול בערכו של הר"מ רוקח לא כתוב ע"ז כלום [בויקי' כמובן כתוב]
לדעתי צריך לפחות להזכיר.


מלך שבא
הודעות: 410
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי מלך שבא » 04 אוגוסט 2020, 11:05

מנחם ציון כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:57
דבר פשוט הוא שבנושא זה הכותבים צריכים לזכור [או ללמוד] על מי מדברים ועם מי מתעסקים כאן, וכמו שאין לנו השגה במלאך מיכאל או במלאך גבריאל כך כשמדברים על איש אלוקים המקודש [בכל הציבור היהודי] עלינו לזכור שאין לנו שיג ושיח והבנה כל שהיא בשיחת חולין הכי פשוטה שלו וכ"ש בנושא כזה של חיי נפשות.


מילתא דעבידא לאיגלויי לא משקרי אינשי. לא "דבר פשוט" ולא "בכל הציבור היהודי". המציאות היא שרוב הציבור החרדי אינו חושב ש"אין לנו השגה" בהנידון, ואינו מייחס נבואה או רוה"ק לאדמו"ר זה או אחר.
 


ישראל הכהן
הודעות: 753
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי ישראל הכהן » 04 אוגוסט 2020, 11:13

אחד הבנים כתב:
04 אוגוסט 2020, 11:05
אגב למה במכלול בערכו של הר"מ רוקח לא כתוב ע"ז כלום [בויקי' כמובן כתוב]
לדעתי צריך לפחות להזכיר.

אף אחד לא מעוניין לדבר על זה.


אחד התלמידים
הודעות: 1980
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 195 פעמים
קיבל תודה: 686 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 04 אוגוסט 2020, 11:19

זו עלילה פשוטה כמשמעו. הרב אהרן מבעלזא איבד אשתו וכל יוצאי חלציו במלחמה. אינו עולה על הדעת שהוא דאג רק לעצמו והפקיר את חסידיו, כמו שמציגים את זה, כשהוא לא דאג גם לבניו.
יתכן שהוא באמת לא תפס המצב, והיו הרבה כאלו. אבל אין זו גדלות להיות חכם לאחר המעשה. לא ברור מה היה נראה ההיא חכם בשעתו, ומה שנתברר אחר כך כהחלטה הנכונה, אינו מהפך אותה להכי חכמה. לא פעם החלטה לא הכי הגיוני וחכמה נמצאה בסוף להיות החלטה הנכונה. קשה לדבר היום על מה היו צריכים לעשות אז ע"פ שכל הישר. אבל דומני שאין אף אחד היום המבין הידיעות ונתונים שהיו לפניהם אז, וממילא א"א לנו לדון אותם.
גם הטענה שצנזרו את הדרשה במהדורה שיצאה אחרי המלחמה, עוד עלילה. הדרשה נדפסה פעם שנייה עוד לפני המלחמה, זמן קצר אחר הדפסה הראשונה, וכבר אז הדפיסו הנוסח שחזרו והדפיסו אחר המלחמה. צריך לדעת למה שינו אותה, אבל בודאי לא היה משום שהתברר אחר המלחמה שטעה.
ובכלל יש לדעת שהציונים עסקו בהשמצות ממוסדת נגד יהדות החרדית, כחלק ממסע תעמולה במטרה להעביר יהודים על הדת. וכל דבר מסוג הזה חשוד וטעון בדיקה.


פותח הנושא
עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 742
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 818 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 04 אוגוסט 2020, 11:37

חיים ליצא כתב:
04 אוגוסט 2020, 10:38
לדון על אנשים שהיו צריכים להחליט החלטות במצבים לא מצבים שאתה יושב בחדר ממוזג ונח זה נראה לי מעט לא הגיוני
ולגופו של עניין היה הסכם שהיטלר לא יכנס להונגריה ורוב ההיגיון היה שהוא יעמוד בהסכם ולא יכנס ולפי זה אמר הבעלזארוב מה שאמר ושראה שטעה ברח מהונגריה

 כל בשר ודם יכול לטעות ולא על זה קמה המהומה
השאלה על זה שבניגוד לאדמורים או רבנים שלא הפקירו את צאן מרעיתם, ובעודם הולכים למות יחד עם היהודי הפשוט עמדו וחזקו את רוחו כמו האדמו"ר מפיאסצנה וכיו"ב, היו רבנים ואדמורים שנסו על נפשם, ובכזה מתעוררת השאלה למה?


פותח הנושא
עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 742
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 818 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 04 אוגוסט 2020, 11:39

אחד הבנים כתב:
04 אוגוסט 2020, 11:01
ישראל הכהן כתב:
04 אוגוסט 2020, 10:57
יש גם שמועות על חייו בארץ של הר"מ מבילגורייא,
שנרדף על ידי אישים שונים, גם חרדים,
וגם על פטירתו המיסתורית בצעירותו.

זה דווקא נשמע מעניין לא הכרתי, מה ידוע לך?

מצטרף להתעניינות, מה ידוע לך


פותח הנושא
עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 742
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 818 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 04 אוגוסט 2020, 11:44

שמעיה כתב:
04 אוגוסט 2020, 10:48
לפי מיטב ידיעתי הרבי לא נשא דרשות להרגיע את יהודי הונגריה, אלא אחיו דרש דרשה אחת בשמו בפרידתו ואמר את הפירוש על הפסוק וירא מנוחה כי טוב. ותוכן הדברים, למרות שבעצם כאן בהונגריה הוא מקום מנוחה (מה שהיה נכון לאותה תקופה והשתנה אחר זמן מה), אך בכל זאת הצדיק משתוקק להגיע לארץ ישראל.

כל כותבי הביוגרפיות הפולנים שנמלטו להונגריה באותה תקופה (ממש עכשיו קראתי את ואמונתך בלילות של הרב משה שיינפלד) מתארים את חוסר האימון המוחלט שנתקלו אצל יהודי הונגריה השלווים והרגועים בנוגע לסיפורי הזוועה אשר הביאו עמם באמתחתם.
ר' משה הנ''ל גם מתאר את הישרות הטיפוסית להונגרים, אשר לא ידעו איך להסתדר בצורה לא חוקית, להימלט וכדו'.
לא היה כל דרך למלט את יהודי הונגריה כולם, ורמ''ד ווייסמאנדל עשה ככל שביכולתו להאיט את ההשתלטות הסופית של הנאצים בהונגריה.
הרבי מבעלזא היה פליט מפולין, ושהה בהונגריה במסמכים מזויפים, תוך סיכון רב. לא פעם ולא פעמיים באו לבקש אחריו ולבדוק את ניירותיו.

אגב, אחיו היה זה שדחף להמלט מהונגריה, כאשר כל נכבדי העדה בהונגריה התחננו שישאר שם. יתכן מאוד שאחיו הרגיש מטופש להסביר לקהל ההמונים התמים שסכנת כליה מאיימת עליהם, כאשר הם התייחסו לכל פולני כזה כמספר סיפורי סבתא בעלמא, ועל כן נימק את עזיבת הרבי ברצונו להגיע לארץ ישראל.
עיקר הטעות הייתה כשצנזרו את הדרשה במהדורה שיצאה אחרי המלחמה, ובכך פתחו פתח לטענת ההטעיה המכוונת.

ואיך עזב את פולין שנה לפני שהגיע להונגריה?
ציטוט ממכלול "בשנת תש"ג חולץ מגטו בוכניה, ליד קרקוב, תמורת ממון רב, ביחד עם אחיו"
גם כאן מתעוררת השאלה

הפרשנות שכתבת בדבר הנימוק שנתן אחיו, חלולה מדי


פותח הנושא
עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 742
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 818 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 04 אוגוסט 2020, 11:47

עושה שלום כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:35
עקביא בן מהלל אומר כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:19
ציטוט מאתר יד ושם
מטבע הדברים, היו רבנים אשר בחרו לפעול אחרת וחלקם זכו בשל כך לביקורת קשה. כך למשל, כבר בתקופת המלחמה כמו גם לאחריה, הוטחו טענות קשות כנגד הרבי מבלז, שברח מפולין להונגריה בשנת 1943. הרבי נשא מספר דרשות בהם עודד והרגיע את יהודי הונגריה, אך עם כיבושה במרס 1944 נמלט ממנה וניצל, בזמן שחלק ניכר משומעי דרשותיו נספו;

וכמובן מי ששאל באפון פרטי התשובה הייתה תמיד שמי שיכול לברוח שיברח[/size]

מנין?


פותח הנושא
עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 742
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 818 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 04 אוגוסט 2020, 11:52

https://www.hamichlol.org.il/%D7%99%D7% ... 7%99%D7%94

רקע היסטורי
חסידות בעלז לפני המלחמה
האדמו"ר הרביעי לבית בעלז, הרב אהרון רוקח, היה מן האדמו"רים המפורסמים בפולין שבין שתי מלחמות העולם. הוא ירש את אביו, האדמו"ר יששכר דב מבעלז, בשנת 1926 בהנהגת חסידות בעלז - אחת החצרות החסידיות הגדולות בתקופתו. אחיו הצעיר, הרב מרדכי רוקח, שכיהן כרב בבילגוריא, הצטרף למסע הנדודים של האדמו"ר בשהותו בפרימישלאן והפך ל"יד ימינו" של האדמו"ר[1][2].

בריחת האדמו"ר להונגריה
בעלז נכבשה על ידי הגרמנים כשבועיים לאחר תחילת המלחמה. ואולם, לפי הסכם ריבנטרופ-מולוטוב הייתה בעלז שייכת לאזור הרוסי, ולפיכך הועברה לידי הרוסים. חסידי הרבי ראו סכנה לחייו דווקא מצד השלטון הקומוניסטי האתאיסטי. בעקבות זאת ברח הרבי, יחד עם אחיו, לעיירות בסביבת בעלז, שהיו בשליטת הגרמנים[3]. הם שהו בעיירה סוקאל, שבה שימש כאדמו"ר דודו וחותנו של רבי אהרן, רבי שמואל רוקח, עד שבועות שנת ת"ש - אמצע יוני 1940, ובעיירה פרמישלני עד שבועות תש"א - תחילת יוני 1941. תמונתו של הרבי פורסמה בעיתון הגרמני "דר שטירמר" והנאצים חיפשו אחריו. לאחר פלישת הגרמנים לפולין המזרחית (מבצע ברברוסה, יוני 1941), שרפו הנאצים ב-8 ביולי את בית הכנסת בפרמישלני, שריפה שבה נספו בנו של הרבי וחלק גדול ממשפחתו[4]. חסידיו של הרבי הצליחו להבריח אותו ואת אחיו לאזור קרקוב. הרבי שהה כשבעה חודשים בזהות בדויה בגטו בעיירה וישניצה עד לתחילת השילוחים ההמוניים למחנות ההשמדה מאזור זה בקיץ 1942. אז הועברו הרבי ואחיו לקרקוב עצמה, שם שהו במסתור כחמישה חודשים. למרות המסתור הפך ביתו של הרבי בקרקוב למקום עלייה לרגל של החסידים. עם חיסול גטו קרקוב הועברו הרבי ואחיו לגטו בוכניה בספטמבר 1942. גטו בוכניה שימש כמחנה עבודה, והיה מקום מסתור עבור אדמו"רים נוספים (כדוגמת רבי שלמה מבאבוב ועוד). שם שימשו הרבי ואחיו כחייטים, והרבי הסתתר תחת השם אהרון זינגר[5]. לאור הסכנה הגוברת לחיי הרבי, הועברו הוא ואחיו לבודפשט במבצע מסובך, במכוניתו של קצין פולני שמילא תפקיד גם בשירות הביטחון ההונגרי (מאי 1943)[1].

יציאת האדמו"ר מהונגריה לארץ ישראל
מיד עם בואו לבודפשט הוטל על הרבי מעצר בית, ואילו הרב מבילגורי הושם במאסר זמני בתחומי בית החולים היהודי. בבודפשט, שעדיין לא הייתה תחת כיבוש גרמני, שימש ביתו של הרב – שוב - כמקום עלייה לרגל של פליטים וחסידים מפולין ומהונגריה. הרבי דאג לפעילות הצלה למען הנשארים בפולין (אשר כונתה בפי הרבי "גיא ההריגה"), ומאידך – פנה למקורבים בשווייץ, בממלכה המאוחדת ובארצות הברית לעשות כל שביכולתם, על מנת לאפשר את עלייתו לארץ ישראל[6]. במשך כחצי שנה שבה שהה בהונגריה התקיימה פעילות והתכתבות קדחתנית בין נציגי החסידות ואנשי שלומו של הרבי לבין ההסתדרות הציונית, על מנת להשיג סרטיפיקט לרבי כדי לחלץ אותו מאירופה[7]. חסידות בעלז הייתה אחת מהחסידויות הגדולות שבין שתי המלחמות, אך לא הייתה חברה באגודת ישראל, שייצגה את היהדות החרדית בהסתדרות הציונית והרבי עצמו היה ממתנגדי הציונות. השתדלנות הענפה נשאה פרי, והסוכנות היהודית נתנה את הסכמתה הסופית להנפקת סרטיפיקטים לרבי ואחיו בספטמבר 1943, סרטיפיקטים שאושרו על ידי הבריטים בדצמבר[1].

ב-17 בינואר 1944 נפרדו הרבי ואחיו מחסידיהם ויצאו לארץ ישראל דרך רומניה, בולגריה, יוון, איסטנבול וביירות; וב-ט' בשבט תש"ד (3 בפברואר) הגיעו לארץ ישראל[1]. הגעתו של האדמו"ר לארץ ישראל סימנה את תחילת תחייתה של חסידות בעלז; האדמו"ר ואחיו הניחו את היסודות לצמיחתה מחדש של החסידות, שהפכה לאחת החסידויות החשובות במדינת ישראל[8].

ב-19 במרץ פלשו הנאצים להונגריה, וב-15 במאי החלו המשלוחים מהונגריה לאושוויץ שכללו כ-5,000 איש מדי יום; עד יולי 1945 הושמדו כחצי מיליון מיהודי הונגריה[9].

דרשת הפרידה
מסגרת הדרשה ותוכנה

צילום עמוד השער של תדפיס הדרשה; הדרשה הודפסה זמן קצר לאחר אמירתה. התמונה באדיבות אתר דעת
יום לפני יציאתם של האדמו"ר ואחיו מבודפשט נשא אחי האדמו"ר, הרב מרדכי רוקח (ששימש כמעין דובר, וכונה, כאמור, הרב מבילגוריא), דרשת פרידה בפני החסידים ששהו באותה עת בהונגריה. אף שהדרשה נאמרה על ידי אחיו של האדמו"ר, היא נתפסת כדבריו של האדמו"ר עצמו. הדרשה נאמרה ב-כ"א בטבת תש"ד, 16 בינואר 1944. הדרשות הודפסו בסוף חודש שבט תש"ד, או בתחילת חודש אדר, כלומר בפברואר או במרץ 1944[10].

הייתה זו דרשה חסידית אופיינית, המשלבת מקורות תלמודיים והלכתיים, שבהם עושה הרב שימוש חופשי ונרחב. בדרשה טען הרב שמאורעות אותם ימים הם חבלי משיח וקרא לחסידיו לעשות את המאמץ הנדרש כדי להביא את הגאולה, על ידי חזרה בתשובה ושמירת המסגרת הדתית, הלבוש ואורח החיים החרדי[11].

חלק נכבד מהדרשה מוקדש להתמודדות עם השאלה הקשה שנשאלה באותם ימים: מדוע לא התריעו הרבנים מפני האסון ההולך ומתקרב ומדוע לא הורו לעלות לארץ ישראל כפי שעשה המחנה הציוני, שעל פני השטח נראה כי צדק בדרכו? לכאורה, לו היו גדולי ישראל מקבלים את הדרך הציונית, היו קהילות שלמות ניצלות ממוות. הרב מכנה את השואלים "חלושים באמונתם ובפקפוקם". הציונות, טוען הרב מבילגוריא, היא נבואת שקר ושליחיה הם נביאי בעל, נביאי שקר. העובדה שדבריהם של אותם נביאים התקיימו אינה מוכיחה את צדקתם, מכיוון שזהו ניסיון שה' מנסה את הציבור החרדי, כדי לראות אם יתפתה אחריהם.

חלק מרכזי וחשוב בדרשה הוא קריאתו של הרב רוקח, כנראה בשם אחיו האדמו"ר, לתמיכה בפליטים מפולין. בהונגריה היו באותה עת פליטים רבים; חלקם הוחזרו לארץ שממנה באו, כלומר למוות, וחלקם היו במחנות באזור בודפשט או חיו במסתור. הדברים נאמרו בהתרגשות רבה, במרירות ובכעס כלפי התרבות המערבית, ובכאב רב על חורבנה של יהדות פולין:

...חושו, חושו לעזרתם, קומו צאו בעזרת ישראל, באו שכם אחד לעזרת העם לעזרת העם! במה? אל תשאלו – בכל לב ובכל נפש ומאוד, במי? אל תבדקו – כל אשר ידבנו ליבו, למי? אל תחקרו – לכל נרדף, ולכל פליט, בלי שאלות ובלי הכנה, אין בודקים בשעת סכנה, והשואל הרי זה מגונה, ... מלטו נפשות! הצילו משפחות!...

דברי ההרגעה
הרב מסביר שהוא ואחיו, האדמו"ר, יוצאים מהונגריה ומשאירים, לכאורה, את חסידיהם לגורלם; הפחד והחשש מצד החסידים הוא רב, והקשר העמוק לצדיק ניכר כאן: מי יציל אותנו? מי יעתיר (=יתפלל) עבורנו? הרב מרגיע באומרו כי נסיעתו של האדמו"ר היא משום רצונו העז, מזה שנים, לעלות לארץ, והיא מטעמים רוחניים בלבד. אך דברי הרגעה אלו אינם הכול; לא רק שאין לדאוג בשל עזיבת האדמו"ר, אלא –

עוד דבר בפי מה שהנני רוצה להעיר לבכם ולהאיר עיניכם על אודות אשר שמעתי רבבות רבים אשר פחדו פחד חיל ורעדה יאחזון יאמרו הנה קשה להם פרידתנו אבל ביותר דואגים על העתיד באמרם שאולי ח"ו איזו סכנה מרחפת על מדינה זו ואחי צדיק הדור שליט"א רואה את הנולד על כן הוא הולך הלוך ונסוע לא"י... והוא הולך למקום שלוה ומנוחה ואותנו חס וחלילה עזב לאנחה, מה יהיה באחריתנו, מי יגן עלינו, מי יציל אותנו, מי יעתיר בעדנו ומי ישתדל בעבורנו?

על כן מוטל עלי החוב להודיע לכם ידידים יקרים חכמי אונגארין (=הונגריה) את קושט דבר אמת, כי מי שהוא קרוב ועומד בסביבת אחי הגדול מרבן שמו שליט"א יודע בוודאי שלא במנוסה הולך ולא בחיפזון רץ ונמהר כאלו רוצה לנוס ולנסוע מכאן, רק שאיפתו ותשוקתו לעלות לאה"ק (=לארץ הקודש) המקודשת בעשר קדושות, ויודע אני שזה זמן כביר הוא משתוקק מאוד לא"י וכל אדיר חפצו ונפשו הטהורה שוקקה לעלות לעיר ה' שמה לעורר רחמים ורצון על הכלל כלו שלא יוסיף לדאבה עוד ויהיה המחנה הנשאר לפליטה... שהצדיק רואה שתשרה פה לתושבי מדינה זאת מנוחה ושלוה, כי טוב שהצדיק רואה כי טוב וכל טוב ואך טוב וחסד ירדוף וישיג את אחינו בית ישראל בני מדינה זו...

(השורות המודגשות הן השורות שהושמטו במהדורות מאוחרות יותר. ההדגשה מופיעה במקור על ידי מרווח אותיות גדול יותר).

הרב טען בשם אחיו כי עלייתו לארץ ישראל היא בשל שאיפתו העזה לעלות אליה, אך הוא "רואה" – חוזה, מנבא, שלא תהיה סכנה ליהדות הונגריה, וכי טוב וחסד מחכה לאנשי מדינה זו.

תחזית זו הוכחה, למרבה האסון, כלא נכונה. במהדורות מאוחרות יותר הושמט משפט זה ודבר זה הוסיף לפולמוס.

דרשת הפרידה הודפסה כמה פעמים בהונגריה, ועותקי הדרשה התפשטו במהירות רבה. בפתח אחת מן המהדורות מציין העורך את אמונתו שכל ההבטחות שבדרשת הרבי יתמלאו.

פולמוס הדרשה
יציאתו של האדמו"ר מהונגריה עוררה פולמוס חריף. המבקרים העלו כלפיו כמה טענות:

האדמו"ר כביכול נטש את חסידיו, דבר שאינו ראוי למנהיג;
מעבר לנטישת חסידיו, האדמו"ר כביכול גם הטעה אותם, בהבטחתו שלא יקרה דבר ושבהונגריה ישררו שלום ושלווה;
האדמו"ר, שהתנגד בחריפות לציונות, עשה שימוש בסרטיפיקט ציוני ונעזר בציונים;
ולבסוף, חסידיו השמיטו מן הדרשה את השורות המוקשות.
כלפי טענות אלו הועלו כמה תשובות:

האדמו"ר לא התגורר באופן קבוע בבודפשט, ולמעשה מעת שעזב את ביתו בבעלז נדד ממקום למקום. יהודי בודפשט לא היו חסידיו.
האדמו"ר קיווה שתפילותיו יגרמו להצלת יהודי הונגריה, תקווה שנכזבה. דבריו לא התיימרו להיות נבואה.
החסידים רצו בהצלתו של האדמו"ר, כדי שימשיך להנהיג את החסידות.
איש לא יכול היה לחזות את פלישת הגרמנים והשמדת יהודי הונגריה, כולל האדמו"ר.
חסידיו של האדמו"ר טוענים כי אין זה נכון שניצל בזכות סרטיפיקט ציוני, אלא היה בתוך המכסה של אגודת ישראל, מה גם שההסתדרות הציונית עצמה הייתה צריכה לדאוג להצלתו, ללא קשר לדעתו הפוליטית. השמטת השורות מן הדרשה מוסברת גם היא, כפי שמפורט להלן.

ביקורת על הדרשה
בין המבקרים את ההתנהגות ניתן למנות את מנדל פייקאז' שנסמך על דברי הרב יששכר טייכטל בספרו "אם הבנים שמחה" והסופר והפובליציסט מאיר שלו.

סנגוריה
הרב נתן אורטנר, רבה של לוד ונכדו של בעריש אורטנר שהיה בין עסקני בעלז בזמן המלחמה וסייע לעליית הרבי לארץ, טוען שהגסטאפו דרש להסגיר לידיו את האדמו"ר. לכן, בעצת המשטרה ההונגרית, נאלץ האדמו"ר לברוח במהירות מהונגריה. מפקד המשטרה דרש שהאדמו"ר לא ישמיץ את ממשלת הונגריה, ויציג אותה כמי שאינה מעורבת בזוועות המתרחשות בה, אלא עושה ככל שביכולתה להציל את היהודים. הרבי קיבל תנאי זה, והוא בא לידי ביטוי באותן שורות בדרשה, אך מאותה סיבה הושמטו שורות אלו לאחר מכן. לדברי אורטנר, בשיחות בעל פה הביעו הרבי ואחיו תחושה שונה לגמרי, והזהירו מפני הסכנה הקרבה. בעריש אורטנר היה בין המקורבים לאדמו"ר, ולפיכך ייתכן שידע דברים שלא פורסמו; ואולם, אין הוא מביא הוכחה כלשהי לדבריו[12].

שמואל פורגס, שהיה משמשו של האדמו"ר, מספר שרבי מרדכי רצה להתריע לברוח, אך האדמו"ר אמר לו שאין בכך טעם, מאחר שמי שיכול להשיג סרטיפיקט או לברוח, עושה זאת ממילא, וכל השאר ממילא אינם יכולים להימלט ואין תועלת בכך שייכנסו לפאניקה. אמנם האדמו"ר גם לא הורה לאחיו לומר דברי הרגעה. חסיד נוסף, חיים שלמה פרידמן, מספר שקבוצת יהודים ניסתה לשכנע את רבי אהרן להישאר בהונגריה, ורבי מרדכי רוקח גער בהם שהנאצים מתכוננים לפלוש גם להונגריה. פורגס ופרידמן מספרים עוד, שלאחר פרידתו של האדמו"ר החלו רבים לבכות ביודעם שמצבם אינו בטוח[13].

על פי פרסום בעיתון "מרכז העניינים", נוסח הדרשה שכתב רבי מרדכי עצמו מספר ימים לאחר מכן נחרץ פחות מאשר שני נוסחים אחרים שהתפרסמו, ובנוסח זה דברי ההרגעה נאמרו בלשון ברכה ולא בלשון הבטחה[14].

ההיסטוריונית אסתר פרבשטין, המתמקדת בחקר היהדות החרדית בשואה, טוענת כי יציאתו של האדמו"ר מהונגריה הייתה חלק ממהלך כולל של ניסיון להצלת המנהיגים, שחשיבותם במערכת ההגות החסידית היא מרכזית, מה גם שהם היו היעד הראשון לרדיפות הנאצים. הרצון להציל את הרבי נבע לא מרצונו האישי ולא רק מרצון חסידיו הקרובים, אלא מרצונם של גורמים רחוקים יותר, גם לא דתיים. תחושת החסידים עם הפרידה ממנהיגם הייתה אמביוולנטית; היו שחשו תחושת הקלה על הצלת הרבי, והיו שהרגישו כאב על כך שהענף עליו נשענו נכרת.

פרבשטין רואה את המסר העיקרי של הדרשה בקריאה לעזרה לפליטים ועשיית צדקה וחסד עם שרידי יהדות פולין, ללא הגבלה כלשהי. פרבשטין מציינת, שכאשר נפתחה אפשרות לעלייה לארץ, ב-1943, הסכימו רוב יהודי הונגריה שיש לתת עדיפות לפליטים; הם עצמם לא ראו דחיפות בעלייה לארץ, כולל הציונים שבהם. באותה תקופה שבה עלו הרבי ואחיו לארץ, עלו גם מנהיגי תנועות הנוער שבין הפליטים וכמה מן הפעילים, כדי לנסות ולפעול מתוך העולם החופשי.

פרבשטין טוענת, שהרב הבין היטב את מצוקת השומעים ואת פחדם, והתאמץ להרגיע את שומעיו; לטענתה, הדברים שאמר הרב משקפים את מה שיכול היה הרבי לראות, את התחזית הפוליטית שנראתה לא רק לרב אלא לכל הגורמים. גם עסקנים אחרים, ובהם עסקנים ציוניים, לא ראו כל סכנה ולא עשו מאמץ להציל את מקורביהם ומשפחותיהם. הונגריה הייתה אחת ממדינות הציר, ואיש לא העלה על דעתו פלישה גרמנית להונגריה. ואולם, הפער העצום בין המציאות האיומה לבין דברי ההרגעה של הרבי, שנאמרו בתום לב, ומתוך ראייה פוליטית שהייתה משותפת לכל הגורמים, הפכו אותם לאכזבה עמוקה מאוד.

פרבשטין תוקפת את פייקאז' ומגדירה את סגנונו כ"כוללני, מוקצן ופופוליסטי"; לטענתה, פייקאז' אינו שואל את השאלות הנכונות: איזה מנהיג בהונגריה בסוף 1943 אכן התריע והזעיק? מי מהם חזה את העתיד? התשובה היא שאיש לא יכול היה לחזות אותו. לטענתה, "פייקאז' מוציא לחלוטין את האירוע מעיתויו ומהקשרו, מתעלם מעדויות, מסמכים ועובדות אחרות, ומצייר את דמות הרבי באופן שאין לו כל קשר לאישיותו, לסיפור חייו ולהנהגתו בשואה". היא רואה כחמור מכול את ניסיונו של פייקאז' להציג את הדרשה כהטעיה מכוונת של קהל היהודים.

גם השמטת עשרים ושתיים השורות אינה ביטוי לטיוח של החסידים; פרבשטין טוענת שההשמטה לא נועדה להסתיר עובדות, אך קשה היה לחסידים להודות בטעותו של הרבי. מעבר לכך, באווירה שהייתה בישראל בעשוריה הראשונים היה העיסוק בנושא השואה בכלל טעון מאוד, ושורות אלו היו קשות מאוד להבנה אז, ומכאן ההשמטה[1].


ישראל הכהן
הודעות: 753
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי ישראל הכהן » 04 אוגוסט 2020, 12:01

יש גם חידוש מעניין בסוף דבריו,
שהוא מתחבט הרבה מה העניין לעלות לארץ,
שהרי למלט עצמו יכול ללכת לתורכיא, ולאכול מפריה יכול ללכת לאמריקה.
אלא שהרבי רוצה לפסוק כבי"ד סמוכים בארץ ישראל [קיים גם בזמן הזה?]

ומשמע שאין שום ענין לגור בארץ?

ומעניין אם באמת הוא עלה בשביל זה למה לא שמענו על הבי"ד סמוכים שפסקו להחיש הישועה.

[דבר שהיה נהוג אצל הרבי מחב"ד, שדיבר המון על הארץ ויישובה, וגם לא הגיע ולא גר בארץ, וזה נושא בפני עצמו]


אני שומע את כל הפילפולים, אבל כמדומה שיהדות אונגריה עברה באופן היותר קשה את השואה.


פותח הנושא
עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 742
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 818 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 04 אוגוסט 2020, 12:01

מלך שבא כתב:
04 אוגוסט 2020, 10:59
הנה הדרשה הלא מצונזרת
משמיע ישועה1.png

זו דרשה שנאמרה כשכבר הגיע לארץ ישראל

הדרשה שנאמרה בהונגריה בלי צנזור
"עוד דבר בפי מה שהנני רוצה להעיר לבכם ולהאיר עיניכם על אודות אשר שמעתי רבבות רבים אשר פחדו פחד חיל ורעדה יאחזון יאמרו הנה קשה להם פרידתנו אבל ביותר דואגים על העתיד באמרם שאולי ח"ו איזו סכנה מרחפת על מדינה זו ואחי צדיק הדור שליט"א רואה את הנולד על כן הוא הולך הלוך ונסוע לא"י... והוא הולך למקום שלוה ומנוחה ואותנו חס וחלילה עזב לאנחה, מה יהיה באחריתנו, מי יגן עלינו, מי יציל אותנו, מי יעתיר בעדנו ומי ישתדל בעבורנו?
על כן מוטל עלי החוב להודיע לכם ידידים יקרים חכמי אונגארין (=הונגריה) את קושט דבר אמת, כי מי שהוא קרוב ועומד בסביבת אחי הגדול מרבן שמו שליט"א יודע בוודאי שלא במנוסה הולך ולא בחיפזון רץ ונמהר כאלו רוצה לנוס ולנסוע מכאן, רק שאיפתו ותשוקתו לעלות לאה"ק (=לארץ הקודש) המקודשת בעשר קדושות, ויודע אני שזה זמן כביר הוא משתוקק מאוד לא"י וכל אדיר חפצו ונפשו הטהורה שוקקה לעלות לעיר ה' שמה לעורר רחמים ורצון על הכלל כלו שלא יוסיף לדאבה עוד ויהיה המחנה הנשאר לפליטה... שהצדיק רואה שתשרה פה לתושבי מדינה זאת מנוחה ושלוה, כי טוב שהצדיק רואה כי טוב וכל טוב ואך טוב וחסד ירדוף וישיג את אחינו בית ישראל בני מדינה זו... "


חזק וברוך
הודעות: 779
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 806 פעמים
קיבל תודה: 430 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי חזק וברוך » 04 אוגוסט 2020, 12:05

אחד התלמידים כתב:
04 אוגוסט 2020, 11:19
זו עלילה פשוטה כמשמעו. הרב אהרן מבעלזא איבד אשתו וכל יוצאי חלציו במלחמה. אינו עולה על הדעת שהוא דאג רק לעצמו והפקיר את חסידיו, כמו שמציגים את זה, כשהוא לא דאג גם לבניו.
יתכן שהוא באמת לא תפס המצב, והיו הרבה כאלו. אבל אין זו גדלות להיות חכם לאחר המעשה. לא ברור מה היה נראה ההיא חכם בשעתו, ומה שנתברר אחר כך כהחלטה הנכונה, אינו מהפך אותה להכי חכמה. לא פעם החלטה לא הכי הגיוני וחכמה נמצאה בסוף להיות החלטה הנכונה. קשה לדבר היום על מה היו צריכים לעשות אז ע"פ שכל הישר. אבל דומני שאין אף אחד היום המבין הידיעות ונתונים שהיו לפניהם אז, וממילא א"א לנו לדון אותם.
גם הטענה שצנזרו את הדרשה במהדורה שיצאה אחרי המלחמה, עוד עלילה. הדרשה נדפסה פעם שנייה עוד לפני המלחמה, זמן קצר אחר הדפסה הראשונה, וכבר אז הדפיסו הנוסח שחזרו והדפיסו אחר המלחמה. צריך לדעת למה שינו אותה, אבל בודאי לא היה משום שהתברר אחר המלחמה שטעה.
ובכלל יש לדעת שהציונים עסקו בהשמצות ממוסדת נגד יהדות החרדית, כחלק ממסע תעמולה במטרה להעביר יהודים על הדת. וכל דבר מסוג הזה חשוד וטעון בדיקה.


מֵשִׁיב חֲכָמִים אָחוֹר וְדַעְתָּם יְשַׂכֵּל (ישעיה מד, כה). ועי' גיטין נו ע"ב שיש בזה ב' בחינות: א. שטועה לגמרי בלי בסיס הגיוני. ב. ששוקל הדברים ומחליט לפי מיטב שיקול דעתו, ומ"מ יש בידו טעות בניתוח הנתונים.
כלל הדברים, החורבן היה גזירת שמים שנחתמה בדם, ובמקרים אלו הקב"ה מעוור עיני פיקחים ואבדה חכמת חכמיו.

אודות יהדות הונגריה שלא יכלה להאמין לפליטי פולין על הזוועות ולא ניסתה להמלט, ראה בינת נבונים עמ' נח ואילך. מוזכר שם פרטים אודות בריחת האדמו"ר מבעלז.


 


ישראל הכהן
הודעות: 753
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי ישראל הכהן » 04 אוגוסט 2020, 12:11

עקביא בן מהלל אומר כתב:
04 אוגוסט 2020, 11:47
עושה שלום כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:35
וכמובן מי ששאל באפון פרטי התשובה הייתה תמיד שמי שיכול לברוח שיברח[/size]

מנין?


לא מסתבר כלל,
שיבטיח דבר אחד ובפרטי יגיד לברוח.
אבל היה אדמורי"ם שברחו ובירכו את צאן מרעיתם שלא ינזקו,
אבל בד בבד אמרו שהיכול להמלט ימלט,
ולא סמכו שישאלו באישי, כי אולי יסמכו על הברכה, לכן הורו מפורש שאם אפשר יש להימלט.


אחד התלמידים
הודעות: 1980
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 195 פעמים
קיבל תודה: 686 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 04 אוגוסט 2020, 12:30

חזק וברוך כתב:
04 אוגוסט 2020, 12:05
אחד התלמידים כתב:
04 אוגוסט 2020, 11:19
זו עלילה פשוטה כמשמעו. הרב אהרן מבעלזא איבד אשתו וכל יוצאי חלציו במלחמה. אינו עולה על הדעת שהוא דאג רק לעצמו והפקיר את חסידיו, כמו שמציגים את זה, כשהוא לא דאג גם לבניו.
יתכן שהוא באמת לא תפס המצב, והיו הרבה כאלו. אבל אין זו גדלות להיות חכם לאחר המעשה. לא ברור מה היה נראה ההיא חכם בשעתו, ומה שנתברר אחר כך כהחלטה הנכונה, אינו מהפך אותה להכי חכמה. לא פעם החלטה לא הכי הגיוני וחכמה נמצאה בסוף להיות החלטה הנכונה. קשה לדבר היום על מה היו צריכים לעשות אז ע"פ שכל הישר. אבל דומני שאין אף אחד היום המבין הידיעות ונתונים שהיו לפניהם אז, וממילא א"א לנו לדון אותם.
גם הטענה שצנזרו את הדרשה במהדורה שיצאה אחרי המלחמה, עוד עלילה. הדרשה נדפסה פעם שנייה עוד לפני המלחמה, זמן קצר אחר הדפסה הראשונה, וכבר אז הדפיסו הנוסח שחזרו והדפיסו אחר המלחמה. צריך לדעת למה שינו אותה, אבל בודאי לא היה משום שהתברר אחר המלחמה שטעה.
ובכלל יש לדעת שהציונים עסקו בהשמצות ממוסדת נגד יהדות החרדית, כחלק ממסע תעמולה במטרה להעביר יהודים על הדת. וכל דבר מסוג הזה חשוד וטעון בדיקה.


מֵשִׁיב חֲכָמִים אָחוֹר וְדַעְתָּם יְשַׂכֵּל (ישעיה מד, כה) ועי' גיטין נו ע"ב.

אודות יהדות הונגריה שלא יכלה להאמין לפליטי פולין על הזוועות ולא ניסתה להמלט, ראה בינת נבונים עמ' נח ואילך. מוזכר שם פרטים אודות בריחת האדמו"ר מבעלז.



לא ברור מי היה החכם.
גם לגבי ישיבת מיר לא היה ברור כלל שהם עשו דבר הכי חכם. כפי מה ששמעתי, התחושה ברחוב של אז היתה שפעולת ההצלה של ישיבת מיר אין להן שום סיכוי להצליח, ורק מסכנת אותם ואולי גם שאר היהודים. גם רבני הישיבה לא תמכו בפעולת ההצלה. אבל היו שם בחורים מבוגרים, כגון הגאון הרב אריה לייב מאלין ז"ל, שמצד אחד היו מבוגרים דיו לפעול בעצמם, ומצד שני החשיבו עצמם לתלמידי המשגיח הרב ירוחם זצ"ל ולא בטלו את דעתם לרבי הישיבה, והם ניהלו את העסק. בדיעבד הלך להם והישיבה ניצלה. אבל כשמסתכלים על שרשרת הנסים הלא כ"כ הגיוני שיקרו, יתכן שהצלת הישיבה היתה יותר בזכות גזירת הקב"ה, ולא מחמת חכמה יתירה מצד הפועלים נגד הגיון בריא.


איכא מאן דאמר
הודעות: 779
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 270 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 04 אוגוסט 2020, 13:10

היה ויכוח בין האדמו"רים האם עדיף להיהרג עם החסידים יחד, או שמא לנסות להינצל לפחות הם בעצמם על מנת לשקם את הדור שאחר החורבן.
היו צדיקים כדוגמת הרה"ק מפיאסצנה הי"ד והעקידת יצחק מאלכסנדר הי"ד והרה"ק ר' אברהם אלימלך מקרלין הי"ד
שסירבו בתוקף להקשיב למאמצי החסידים למלטם והעדיפו להישאר בגי ההריגה יחד עם צאן מרעיתם.
לעומת זאת צדיקים אחרים דוגמת הרה"ק מבעלזא והאמרי אמת והאמרי חיים והרה"ק מסאטמר שכן התאמצו להנצל ולבנות את הדור הבא
ואכן השפעתם על הדור שאחרי החורבן הייתה עצומה.
בכלל זו חוצפה מצד הציונים שהם הקצו מעט שבמעט סרפקיסטים למען אגודת ישראל, ואת העיקר לקחו לעצמם, אלו שניתנו לאגוד"י נוצלו כמובן עד תום, ואחר כך הם באו בטענה על מנהיגי החרדים שלא שלחו את כולם לארץ...
ובכלל אלו שדאגו למלט את עצמם באים בטענה לאדמו"רים מדוע הם לא נהרגו עם חסידיהם, כלומר הרבי את כל חייו הקדיש למען חסידיו ובסוף באים אליו בטענה מדוע הציל את חייו?


אחד הבנים
הודעות: 473
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 159 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי אחד הבנים » 04 אוגוסט 2020, 14:16

אחד הבנים כתב:
04 אוגוסט 2020, 11:05
אגב למה במכלול בערכו של הר"מ רוקח לא כתוב ע"ז כלום [בויקי' כמובן כתוב]
לדעתי צריך לפחות להזכיר.
שו"ר שדווקא כן יש ע"ז ערך יציאת הרבי מהונגריה והביאו את הפולמוס, וציטטוהו כאן בארוכה. וטל"ח.
 


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 697
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 04 אוגוסט 2020, 14:27

עקביא בן מהלל אומר כתב:
04 אוגוסט 2020, 09:19
ציטוט מאתר יד ושם
מטבע הדברים, היו רבנים אשר בחרו לפעול אחרת וחלקם זכו בשל כך לביקורת קשה. כך למשל, כבר בתקופת המלחמה כמו גם לאחריה, הוטחו טענות קשות כנגד הרבי מבלז, שברח מפולין להונגריה בשנת 1943. הרבי נשא מספר דרשות בהם עודד והרגיע את יהודי הונגריה, אך עם כיבושה במרס 1944 נמלט ממנה וניצל, בזמן שחלק ניכר משומעי דרשותיו נספו; פרשה מיוחדת במינה היא יציאתם והצלתם של ישיבות ליטאיות על רבניהם ותלמידיהם. ישיבת מיר כמו גם מספר ישיבות נוספות הצליחו לברוח באופן מאורגן דרך ליטא העצמאית, רוסיה, יפן וסין לשנחאי – ועל ידי כך ניצלו מאימת הכיבוש הנאצי.


הוא ברח או שהבריחו אותו?
הוא נטע תקוות שווא בחסידיו?
מה הסיפור מאחורי בריחתו של הרבי מבעלז זצ"ל בזמן השואה?
לגבי הצלת ישיבת מיר 

ויזת הבריחה הייתה יקרה מדי וראשי ישיבת מיר מסרו נפשם למען השגת הויזות לתלמידי הישיבה
 

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 1685
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1373 פעמים
קיבל תודה: 875 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי אברך » 04 אוגוסט 2020, 14:30

כל הנידון כאן מופקע מעיקרו.
ע"פ הלכה, כל מי שבידו למלט עצמו מסכנה, מחוייב לעשות כן, ואין לו להשאר עם קהילתו.
אדרבה, התמיהה היא על אותם גדולי עולם שכן נשארו במקום הסכנה למרות שיכלו למלט עצמם. ובפרט כאלו שהיו במקום מוגן וחזרו למקום הסכנה להיות עם צאן מרעיתם בצרתם (הגר"א וסרמן זצוק"ל ואולי עוד).
ושמעתי פעם קצת ליישב בזה, שאע"פ שאין מקור בהלכה להיתר להשאר במקום סכנה, מ"מ בגדר "הוראת שעה" הרגישו הגדולים הנ"ל שכך ראוי לנהוג ולא לנטוש צאנם בעת צרתם.


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 697
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 04 אוגוסט 2020, 14:31

ראוי לציין עוד משהו באשר לבריחה מעדת צאן מרעיתו

רוב יהדות גליציה ביניהם חסידי בעלזא דווקא בשל הוראתו המפורשת של האדמו"ר לא לעשות לעצמם אזרחות רוסית

אכן רוב תושבי גליציה כחצי מיליון במספר התנגדו לקבלת אזרחות רוסית ובשל כך הם גורשו עמוק יותר ברוסיה וחייהם ניצלו מהגרמנים שהפרו את הסכמי ריבנטרופ מולטוב

האדמו"ר בעצמו כן עשה אזרחות סובייטית, ובכך נפל מתחת למגף הנאצי, וניצל רק על ידי מעשה הבריחה המפורסמת


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 697
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע הופנתה ביקורת נגד הרבי מבעלז שברח בזמן השואה?

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 04 אוגוסט 2020, 14:32

אחד התלמידים כתב:
04 אוגוסט 2020, 12:30
חזק וברוך כתב:
04 אוגוסט 2020, 12:05
אחד התלמידים כתב:
04 אוגוסט 2020, 11:19
זו עלילה פשוטה כמשמעו. הרב אהרן מבעלזא איבד אשתו וכל יוצאי חלציו במלחמה. אינו עולה על הדעת שהוא דאג רק לעצמו והפקיר את חסידיו, כמו שמציגים את זה, כשהוא לא דאג גם לבניו.
יתכן שהוא באמת לא תפס המצב, והיו הרבה כאלו. אבל אין זו גדלות להיות חכם לאחר המעשה. לא ברור מה היה נראה ההיא חכם בשעתו, ומה שנתברר אחר כך כהחלטה הנכונה, אינו מהפך אותה להכי חכמה. לא פעם החלטה לא הכי הגיוני וחכמה נמצאה בסוף להיות החלטה הנכונה. קשה לדבר היום על מה היו צריכים לעשות אז ע"פ שכל הישר. אבל דומני שאין אף אחד היום המבין הידיעות ונתונים שהיו לפניהם אז, וממילא א"א לנו לדון אותם.
גם הטענה שצנזרו את הדרשה במהדורה שיצאה אחרי המלחמה, עוד עלילה. הדרשה נדפסה פעם שנייה עוד לפני המלחמה, זמן קצר אחר הדפסה הראשונה, וכבר אז הדפיסו הנוסח שחזרו והדפיסו אחר המלחמה. צריך לדעת למה שינו אותה, אבל בודאי לא היה משום שהתברר אחר המלחמה שטעה.
ובכלל יש לדעת שהציונים עסקו בהשמצות ממוסדת נגד יהדות החרדית, כחלק ממסע תעמולה במטרה להעביר יהודים על הדת. וכל דבר מסוג הזה חשוד וטעון בדיקה.


מֵשִׁיב חֲכָמִים אָחוֹר וְדַעְתָּם יְשַׂכֵּל (ישעיה מד, כה) ועי' גיטין נו ע"ב.

אודות יהדות הונגריה שלא יכלה להאמין לפליטי פולין על הזוועות ולא ניסתה להמלט, ראה בינת נבונים עמ' נח ואילך. מוזכר שם פרטים אודות בריחת האדמו"ר מבעלז.


לא ברור מי היה החכם.
גם לגבי ישיבת מיר לא היה ברור כלל שהם עשו דבר הכי חכם. כפי מה ששמעתי, התחושה ברחוב של אז היתה שפעולת ההצלה של ישיבת מיר אין להן שום סיכוי להצליח, ורק מסכנת אותם ואולי גם שאר היהודים. גם רבני הישיבה לא תמכו בפעולת ההצלה. אבל היו שם בחורים מבוגרים, כגון הגאון הרב אריה לייב מאלין ז"ל, שמצד אחד היו מבוגרים דיו לפעול בעצמם, ומצד שני החשיבו עצמם לתלמידי המשגיח הרב ירוחם זצ"ל ולא בטלו את דעתם לרבי הישיבה, והם ניהלו את העסק. בדיעבד הלך להם והישיבה ניצלה. אבל כשמסתכלים על שרשרת הנסים הלא כ"כ הגיוני שיקרו, יתכן שהצלת הישיבה היתה יותר בזכות גזירת הקב"ה, ולא מחמת חכמה יתירה מצד הפועלים נגד הגיון בריא.
עדיין ברבות הניסים 
הבריחה התנהלה בדרך הטבע
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “נושאים בפיקוח [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור]”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים