אחד התלמידים כתב: ↑04 אוגוסט 2020, 18:36
קבלתי אשכול בענין זה בפורום אוצר החכמה.
יש"כ.
מה שכתב שם פ"ת דברים פשוטים.
--
לא צדק איש ספר במשכ"ש שכל השאלה התחילה בגלל הצנזור. א"א להכחיש שיש כאן לפנינו פליאה נשגבה בעצם דיבורי הנבואה.
--
שאלה: אם אכן הדברים צונזרו כבר בפרסום חוזר לאחר כמה ימים, למה לא יכול להיות שבאמת התמלול לא היה מדוייק ולכן תיקנו בפרסום השני? (תשובה: שאף אחד מחסידי בעלז לא טען כן. אולי).
--
באותו ההקשר, אם מותר (אסור).
ידוע שהרה"ק הרר"א אמר שתמיה בעיניו שאמרו חכמי התלמוד שיהי' חבלי משיח, ולא ראו "שיבוא מיילך ויבטלם".
והנה התרגום הכי פשוט לאינשי לקרוא לשואה היה "חבלי משיח"
(אלא שבעוה"ר כבר יצא מה שיצא, אבל אי"ז סתירה ואכ"מ)
אבל הרה"ק מבעלזא זיע"א באמונת אומן, בכל פעם שהזכירו לידו שהשואה היה חבלי משיח, מחה ע"ז, ואמר חבלי משיח לא היו, שהרי הרה"ק הרר"א ביטלם.
ואני לכשעצמי, אף שאיני כדאי, אומר ע"פ דרכו של הרה"ק מליז'נסק, שאם כבר מצינו שבעניין נשגב זה, דחבלי משיח, פעמים שהקב"ה מסתיר הנהגתו אפילו מהשרים הגדולים היושבים לפניו ה"ה חכמי הש"ס, א"כ שפיר י"ל גם כו'.
(אגב, פעם ראיתי בפורום הנ"ל בשם גאון פלוני זצ"ל על ז'בו הגדול והחכם שאמר לעזוב את פולין. וכידוע הוא בדיחה, שכן לא היה איך ולאן לעזוב כידוע).