מכון מנדל

בפורום זה הודעות מאושרות על ידי מנהל

אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1066
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי אמונת אומן » 16 פברואר 2020, 03:02

אני אישית הצלחתי להבין התנהגותו של איש ציבור ידוע, רק אחרי ששמעתי שהוא חניך מנדל. 
אולי מהראוי היה לפרסם מי מבוגריהם הגיע לעמדת השפעה בציבור החרדי. 


איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 457
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי איש אל רעהו » 16 פברואר 2020, 08:42

יצחק פינדרוס הוא בהנהלת המכון החרדי למחקרי מדיניות.


איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 457
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי איש אל רעהו » 16 פברואר 2020, 09:08

אינו מובן החילוק בין מכאן ולהבא ללמפרע, הרי אין מדובר כאן בעונש עליו אפשר לומר אין עונשין אלא אם כן מזהירין, מדובר כאן במקום שבא לקלקל את הציבור החרדי, אין ספק שכל אדם שדרך על מפתן אותו מקום איבד את חזקת כשרותו וכמובן אינו ראוי לשמש בשום תפקיד ציבורי.


מודים דרבנן
הודעות: 75
הצטרף: 20 יוני 2019, 14:38
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי מודים דרבנן » 16 פברואר 2020, 09:47

מצורף אלפון הבוגרים של מכון מנדל [נכון לשנת תשע"ז. את ר' פינדרוס אינני רואה שם, אך את ר"א ענבל שנטען שהוא לא קשור לשם מופיע באלפון זה].
אלפון מנדל .pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי אאבבגג » 16 פברואר 2020, 13:24

ציטוטים מהפורום השכן
 
(מהרב איש ספר)
ג. בהשגחה פגשתי בשבת יהודי, שסיפר לי כי הוא השתתף במפגשים במכון מנדל ביחד עם הרב אוריה ענבל, לדבריו הופעתו של הרב ענבל במפגשים היתה אופוזיציונית באופן קיצוני ויוצא דופן. הוא מספר שהוא לא חדל מלהתעמת עם המרצים. הוא הוסיף, שבין שאר טובות ההנאה המובטחות למשתתפים שם, זו האפשרות לטוות קשרים עם אנשים משפיעים, לדבריו אופי השתתפותו של הרב ענבל והתעמתותו עם המרצים, גרמה לו שהוא "הפסיד" בידים כל אפשרות ליצור קשר עם אותם אישים.
מהרב נוטר הכרמים
ראשית, אני מעתיק לכאן עוד ממה שנשלח לי באישי בענין הרב אוריה שליט"א.
שלום וברכה
מוצא אני חובה להודיעך, שכאשר ר' אוריה התחיל עם ענינים אלו לפני כ8 שנים, התווכחתי איתו על זה הרבה [היינו אז חברותא בעירובין], ואני הייתי מאוד מאוד נגד זה, אך הוא טען שחובה שיהיה גם כאלה המשמיעים את דעת התוה''ק במקומות כאלה, ולא ייתכן שבכל הנושאים של הכסף אנו אומרים מה רוצים, ובעניינים ערכיים איננו אומרים מה דעת התורה, דעתי לא הונחה מזה, כיון שברור שהם כוונתם להזיק, וכך התווכחנו תקופה ארוכה.
עד שיום אחד הוא בא, וסיפר שאתמול נסע לשאול את רבינו הגר''ש זללה''ה, ושטח בפניו את הצדדים, והגר''ש אישר לו להשתתף שם, אלא שבירר אם יש צד שיש באיזה נושא שם התחייבות של החרדים לחילונים, אבל כשהוברר לו שזה לא קשור בכלל לזה, אישר לו.
יש לציין את קשיות ערפי, שלא השתכנעתי, ובמקרה זה הייתי יותר קנאי מהגר''ש, וטענתי לו שברור לי שהגר''ש אינו מבין היטב את הסיטואציה, ואם היה מבין היה אוסר.
עכ''פ, אוריה עשה מעשיו ע''פ גדולים, ואיני רואה זכות להתלונן עליו ולהשמיצו בזה.
וכפי שהעיד אי''ס שהוא אכן התנהל שם בצורה אופוזיציונרית לגמרי, וכך גם אני זוכר מרשמיו בכל תקופה זו.
ובשנים האחרונות, מאז שהתרחבה ההשפעה שלו על בחורי ישיבות וכל הענין של בימ''ד הגר''א, הוא בכלל הפסיק להשתתף בדברים אלו, מהבנה שזה לא יכול להיות ביחד.
ואוסיף שהרב ענבל הרב פייבלזון והרב צבי פסח דנציגר, לא למדו שם כלל אלא להיפך מסרו שם שיעורים ללא תשלום, במטרה להציל מידם ועל פי היתר מגדולי תורה כמצוטט


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 16 פברואר 2020, 13:55

מסיח לפי תומו כתב:
14 פברואר 2020, 15:43
מה דינו של מי שקרא במשך 25 שנה מאמרי השקפה של עורך עיתון שלבסוף הוחרם ונודה ע"י מרנן ורבנן גדולי ישראל?

האם עליו לבנות את השקפתו מחדש???
מי שינק את השקפתו מעיתון זה או אחר הוא בבעיה.. אבל מי שלמד במכון מנדל הרי שמבחינת גדולי ישראל הוא בעיה אקוטית שקשה כמעט לגמול אותו ואת חבריו ממחשבות ודעות שטמטמו את מוחם לבם ויראת ה' שהיתה שרויה בקרבם
כמובן שמופרך להשוות השקפה כלשהי, ללימודים והתמחות המכילה פגיעה ביסודות היהדות בכלל


שמח בחור
הודעות: 156
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי שמח בחור » 16 פברואר 2020, 14:09

אינני מבין מה מקום יש להחליט על פלוני או על אלמוני אם כשר הוא לבוא בקהל על פי מכון הלימודים שבו למד, או ביקר.
אם דעותיו ידועות, עלינו להכריע על פי מה שאנחנו יודעים על דעותיו. (לחיוב או לשלילה) אני לא חושב שזה עבירה כל כך חמורה שפוסלת לבוא בקהל מי שהיה שם ולא הושפע מדעותיהם (בהנחה שדעותיו של אותו אחד כשרות)


רוצה להתעלות
משתמש ותיק
הודעות: 200
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 16 פברואר 2020, 14:29

הקשיתי לעיל כבר על הטענה שזה רק ל"להבא"
איך אוסרים מכאן ולהבא אם לא ע"י עובדות שהיו למפרע, ודדאי שגדו"י ראו בעיות שקרו במכון הנ"ל ולכן כתבו כתבם.


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי אאבבגג » 16 פברואר 2020, 15:05

רוצה להתעלות כתב:
16 פברואר 2020, 14:29
הקשיתי לעיל כבר על הטענה שזה רק ל"להבא"
איך אוסרים מכאן ולהבא אם לא ע"י עובדות שהיו למפרע, ודדאי שגדו"י ראו בעיות שקרו במכון הנ"ל ולכן כתבו כתבם.
זה מאוד פשוט, ואני ינסה להסביר

אם יהודים הולכים לגור בעיר מסויימת, או שהם הולכים לעבוד בעבודה כלשהי, או שהם לומדים תורה מרב פלוני, ולאט לאט רואים שיש הצטברות של בעיות באותה העיר ובאותה העבודה או באותו המקום, הרי שזה הזמן להתריע בשער ולומר שמדובר במשהו מסוכן.
האם זה נוגע למי שכבר הלך לשם בעבר? ממש לא! 
כל עוד לא היתה ידועה סכנת המקום הרי שהדבר היה מותר לכל.
ומכאן ואילך יש להקפיד על כך במשנה זהירות


שמח בחור
הודעות: 156
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי שמח בחור » 16 פברואר 2020, 15:31

א. אם אסרו זה אומר שרבו הקילקולים וכדומה אין סיבה לומר שכל מי שעבר שם בעייתי.
ב. לגבי האדם שנזכר כאן בפורום. האיש מוכר ודעותיו ידועות. דעת גדולי ישראל עליו היא סוגיא בפנ"ע, שיש ללומדה למי שהנושא רלוונטי לו. להכריע על פי נקודה כ"כ שולית על האדם הנ"ל זו שטחיות טהורה.


אדם קדמון
הודעות: 30
הצטרף: 21 יוני 2018, 07:57
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי אדם קדמון » 16 פברואר 2020, 17:30

חלק מהפעילות ההרסנית של מכון מנדל נמצא באתר זה: http://jgbherzog.jgaliciabukovina.net/he/forums


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3555
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 732 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי יהודי » 16 פברואר 2020, 20:14

כל אלו המופיעים שם נחשבים 'מעצבי דעת קהל'? מעניין.


איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 457
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי איש אל רעהו » 16 פברואר 2020, 21:39

אאבבגג כתב:
16 פברואר 2020, 15:05
רוצה להתעלות כתב:
16 פברואר 2020, 14:29
הקשיתי לעיל כבר על הטענה שזה רק ל"להבא"
איך אוסרים מכאן ולהבא אם לא ע"י עובדות שהיו למפרע, ודדאי שגדו"י ראו בעיות שקרו במכון הנ"ל ולכן כתבו כתבם.
זה מאוד פשוט, ואני ינסה להסביר

אם יהודים הולכים לגור בעיר מסויימת, או שהם הולכים לעבוד בעבודה כלשהי, או שהם לומדים תורה מרב פלוני, ולאט לאט רואים שיש הצטברות של בעיות באותה העיר ובאותה העבודה או באותו המקום, הרי שזה הזמן להתריע בשער ולומר שמדובר במשהו מסוכן.
האם זה נוגע למי שכבר הלך לשם בעבר? ממש לא! 
כל עוד לא היתה ידועה סכנת המקום הרי שהדבר היה מותר לכל.
ומכאן ואילך יש להקפיד על כך במשנה זהירות
קודם כל המקום הפסול היה ידוע לכולם, זה שאתה לא שמעת עליו לא אומר כלום. תסמוך על כל מי שעבר שם שהוא ידע היטב לאן הוא הולך ודווקא בשביל זה הוא הלך לשם.
חוץ מזה, שאין שום קשר לדוגמא, אין כאן נידון של עבר על איסור או לא עבר על איסור, יש כאן בעיה אמיתית של השקפות פסולות שיונקים באותו מקום. אדם שינק את דעותיו והשקפותיו מאותו מקום, ברור שאינו ראוי מכאן ולהבא לשמש בשום תפקיד.
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 380 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי נבשר » 16 פברואר 2020, 22:28

איש אל רעהו כתב:
16 פברואר 2020, 21:39
קודם כל המקום הפסול היה ידוע לכולם, זה שאתה לא שמעת עליו לא אומר כלום. תסמוך על כל מי שעבר שם שהוא ידע היטב לאן הוא הולך ודווקא בשביל זה הוא הלך לשם.
חוץ מזה, שאין שום קשר לדוגמא, אין כאן נידון של עבר על איסור או לא עבר על איסור, יש כאן בעיה אמיתית של השקפות פסולות שיונקים באותו מקום. אדם שינק את דעותיו והשקפותיו מאותו מקום, ברור שאינו ראוי מכאן ולהבא לשמש בשום תפקיד.
האם מי שלמד בישיבת מרכז הרב רשאי לשמש כמנהיג קהילה כיון שקיבל השקפות לא של חרדים, או כיון שגדולי ישראל מכירים אותו ואת משנתו יודעים שהוא מיצר על שהיה שם, ולמפרע לא היה הולך לשם. ויש כאלו הרבה כידוע.
 


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי אאבבגג » 17 פברואר 2020, 07:03

איש אל רעהו כתב:
16 פברואר 2020, 21:39
אאבבגג כתב:
16 פברואר 2020, 15:05
רוצה להתעלות כתב:
16 פברואר 2020, 14:29
הקשיתי לעיל כבר על הטענה שזה רק ל"להבא"
איך אוסרים מכאן ולהבא אם לא ע"י עובדות שהיו למפרע, ודדאי שגדו"י ראו בעיות שקרו במכון הנ"ל ולכן כתבו כתבם.
זה מאוד פשוט, ואני ינסה להסביר

אם יהודים הולכים לגור בעיר מסויימת, או שהם הולכים לעבוד בעבודה כלשהי, או שהם לומדים תורה מרב פלוני, ולאט לאט רואים שיש הצטברות של בעיות באותה העיר ובאותה העבודה או באותו המקום, הרי שזה הזמן להתריע בשער ולומר שמדובר במשהו מסוכן.
האם זה נוגע למי שכבר הלך לשם בעבר? ממש לא! 
כל עוד לא היתה ידועה סכנת המקום הרי שהדבר היה מותר לכל.
ומכאן ואילך יש להקפיד על כך במשנה זהירות
קודם כל המקום הפסול היה ידוע לכולם, זה שאתה לא שמעת עליו לא אומר כלום. תסמוך על כל מי שעבר שם שהוא ידע היטב לאן הוא הולך ודווקא בשביל זה הוא הלך לשם.
חוץ מזה, שאין שום קשר לדוגמא, אין כאן נידון של עבר על איסור או לא עבר על איסור, יש כאן בעיה אמיתית של השקפות פסולות שיונקים באותו מקום. אדם שינק את דעותיו והשקפותיו מאותו מקום, ברור שאינו ראוי מכאן ולהבא לשמש בשום תפקיד.

מאוד יפה שאתה חושב כך בניגוד גמור למה שכתבו גדולי ישראל

זה כבר תקופה ארוכה שיש אנשים שחושבים שהם מבינים יותר טוב
אבל גדולי ישראל במפורש כתבו שהם מדברים על 'מכאן ולהבא'

ומי שחושב שהוא מבין יותר טוב מהם יכול ללכת ולפתוח מפלגה לעצמו
 


איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 457
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי איש אל רעהו » 17 פברואר 2020, 21:07

אאבבגג כתב:
17 פברואר 2020, 07:03
איש אל רעהו כתב:
16 פברואר 2020, 21:39
אאבבגג כתב:
16 פברואר 2020, 15:05

זה מאוד פשוט, ואני ינסה להסביר

אם יהודים הולכים לגור בעיר מסויימת, או שהם הולכים לעבוד בעבודה כלשהי, או שהם לומדים תורה מרב פלוני, ולאט לאט רואים שיש הצטברות של בעיות באותה העיר ובאותה העבודה או באותו המקום, הרי שזה הזמן להתריע בשער ולומר שמדובר במשהו מסוכן.
האם זה נוגע למי שכבר הלך לשם בעבר? ממש לא! 
כל עוד לא היתה ידועה סכנת המקום הרי שהדבר היה מותר לכל.
ומכאן ואילך יש להקפיד על כך במשנה זהירות
קודם כל המקום הפסול היה ידוע לכולם, זה שאתה לא שמעת עליו לא אומר כלום. תסמוך על כל מי שעבר שם שהוא ידע היטב לאן הוא הולך ודווקא בשביל זה הוא הלך לשם.
חוץ מזה, שאין שום קשר לדוגמא, אין כאן נידון של עבר על איסור או לא עבר על איסור, יש כאן בעיה אמיתית של השקפות פסולות שיונקים באותו מקום. אדם שינק את דעותיו והשקפותיו מאותו מקום, ברור שאינו ראוי מכאן ולהבא לשמש בשום תפקיד.
מאוד יפה שאתה חושב כך בניגוד גמור למה שכתבו גדולי ישראל

זה כבר תקופה ארוכה שיש אנשים שחושבים שהם מבינים יותר טוב
אבל גדולי ישראל במפורש כתבו שהם מדברים על 'מכאן ולהבא'

ומי שחושב שהוא מבין יותר טוב מהם יכול ללכת ולפתוח מפלגה לעצמו

אתה ניסית לומר איזה הסבר, כתבתי למה זה לא מסביר כלל וכלל.
 


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי אאבבגג » 17 פברואר 2020, 21:27

לא מצליח להבין 
אתה בא להתווכח עם גדולי ישראל? או שאתה בא לומר שאתה חושב אחרת מהם?


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1066
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי אמונת אומן » 18 פברואר 2020, 01:20

יהודי כתב:
16 פברואר 2020, 20:14
כל אלו המופיעים שם נחשבים 'מעצבי דעת קהל'? מעניין.
השם היחיד שמשך את תשומת לבי הוא אלי פלאי מעיתון משפחה, לא שזה חידוש אלא משלים את הפאזל על מטרתו של העיתון המשכילי הזה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3555
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 732 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי יהודי » 19 פברואר 2020, 00:14

בהחלט רוח משכילית מצחינה נודפת מעיתון זה.


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 19 פברואר 2020, 11:10

מכון מנדל קיים כבר עשרות שנים, ויש בו תכניות שונות שאינן מיועדות לציבור החרדי. אחת התכניות המרכזית שלו היא "בית הספר למנהיגות חינוכית", שאליו נכנסת בכל שנה קבוצה של אנשים המבקשים לעסוק בחינוך, ללימוד משותף של שנתיים.
במהלך השנים השתתפו בתכנית מעט חרדים, כדוגמת הרב ארי אברהם סמאג'ה (רב ברמת שלמה, חתן של הרב אליהו בקשי דורון), גב' נעמי פרל, דוד בלויגרונד, בצלאל כהן, ורדית רוזנבלום, בניהו טבילה, שמואל פפנהיים, עו"ד יואב ללום, נתן פרלמן, פייני סוקניק ועוד.
לפני עשור, יזמה בוגרת בית הספר גב' נעמי פרל תכנית נפרדת לחרדים, כשהמטרה היא גרום למנהיגות הציבורית החרדית להיות יותר מקצועית. היא לא כיוונה למנהיגות רבנית, אלא לדרג של אנשי ציבור כמו פוליטיקאים, מנהלי מוסדות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, עורכי דין וכיו"ב.
התכנית הצליחה והתרחבה גם לאוניברסיטה העברית, וכיום פועלות במקביל שתי תכניות דומות, אחת באוניברסיטה העברית ואחת במכון מנדל. עד היום השתתפו בתכניות כ-300 חרדים וחרדיות. הם למדו בתכנית איך לפעול באופן מקצועי ושיטתי בכל תחום, והם הובילו הרבה יוזמות לטובת הציבור החרדי. הם לא באו להחליף את הרבנים, וחלקם הגדול מתייעץ בכל עניין עם רבותיו. מטבע הדברים, בתוך הקבוצה הזו יש מגוון גדול של אנשים, מ"חרדים חדשים" ועד אברכים שמרנים, וכך גם בקרב הנשים.
התיאורים על מזימה, ועל רצון לחלן וכיו"ב, הם תיאורים פלסטיים מופרזים, כדרכם של כותבים רבים במחנינו, כדוגמת "כתבנו לענייני הלם וזעזוע".
ברור שהתכנית כולה איננה סטרילית, והיא מיועדת לאלו שמסיבות שונות מרשים לעצמם לשלב את יפייפותו של יפת באהלי שם. אין ספק שמי ששולל לחלוטין לימודים אקדמיים, תעסוקה בסביבה מעורבת, חשיפה לתרבות ותקשורת כללית וכיו"ב, אמור לשלול לחלוטין גם את הפעילות הזו. אבל אם נהיה כנים, הרי למרות ההתנגדות הרשמית לאקדמיה ולאינטרנט, רבים וטובים במחנינו לומדים באקדמיה ומשתמשים באינטרנט, ושערי הסברים לא ננעלו. כולנו יודעים שגם במשפחות של גדולי ראשי הישיבות, ישנם בעלי ובעלות תארים אקדמיים, וחשיפה לאינטרנט. הדבר נכון כמובן על הדרגים הפוליטיים, על אנשי התקשורת על מנהלי המוסדות וכיו"ב, גם בקרב "הפלג הירושלמי" השמרני והקנאי.
בתכניות לחרדים במכון מנדל ובאוניברסיטה השתתפו גם תלמידי חכמים, כמו הרב אוריה עינבל, הרב צבי פסח דנציגר, הרב רפאל קרויזר, הרב יצחק ברוך רוזנבלום, הרב יהשע פפר ואחרים, כל אחד מהם עשה זאת מטעמיו ונימוקיו. כמו כן השתתפו בתכניות הללו אנשי המפלגות החרדיות, כמו שמואל ליטוב, שמואל גרינברג, ישראל אוזן, מיכאל מלכיאלי ועוד.
לאור זאת, ברור שהמנהיגות התורנית החרדית לא נתנה את ברכתה לתכנית, אבל גם ההסתייגות היתה כנראה כמו מהאקדמיה והאינטרנט, ש"פוק חזי מאי עמא דבר". החוברות "בשליטתם ובתרבותם" ו"מלחמת היהדות באקדמיה" באו בעיקר להצביע על הבעייתיות, כמו שנעשה בגיליונות "קול החינוך".
המכתב של גדולי התורה כעת הוא עליית מדרגה, שמטרתה כנראה למנוע לחלוטין השתתפות בתכניות הללו, יותר מאשר באקדמיה בכלל. ולכן יש כאן סנקציה, שאומרת שהמשתתפים מכאן ולהבא לא יוכלו לקבל משרה ציבורית. זה בא כמובן למנוע מאנשי "דגל התורה" ו"אגודת ישראל" להשתתף בתכנית, ולא אמירה ערכית על המום הנורא שדבק במשתתפי התכניות. 
מה גרם כעת לעליית המדרגה? ניתן להציע דברים שונים, וכנראה שאין תשובה אחת נכונה, אבל הטענה שיש לזה קשר עם הפולמוס האחרון סביב "בית מדרש הגר"א", יש בה היגיון רב.


ישר א-ל
הודעות: 53
הצטרף: 26 ינואר 2019, 22:24
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי ישר א-ל » 19 פברואר 2020, 12:01

ירושלמי_ירושלמי כתב:
19 פברואר 2020, 11:10
התיאורים על מזימה, ועל רצון לחלן וכיו"ב, הם תיאורים פלסטיים מופרזים,

מהיכן לך?
גם אם ניתן לתרץ את מהלכיהם בהסברים שונים. 
מבחינתי ההיגיון הבריא אומר:
א. אף אחד לא 'שופך' כסף סתם.
ב. רוב האנשים מעוניינים להנחיל את דעותיהם לצד השני.
ג. החילונים מרגישים מאויימים מהריבוי הטבעי של החרדים - זאת עובדה שמוזכרת במחקרים, מי שמעדיף שלא לקשר את זה לאף מיזם ביקום  - שיעשה את זה באחריותו בלבד


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 19 פברואר 2020, 20:40

ישר א-ל כתב:
19 פברואר 2020, 12:01
ירושלמי_ירושלמי כתב:
19 פברואר 2020, 11:10
התיאורים על מזימה, ועל רצון לחלן וכיו"ב, הם תיאורים פלסטיים מופרזים,

מהיכן לך?
גם אם ניתן לתרץ את מהלכיהם בהסברים שונים. 
מבחינתי ההיגיון הבריא אומר:
א. אף אחד לא 'שופך' כסף סתם.
ב. רוב האנשים מעוניינים להנחיל את דעותיהם לצד השני.
ג. החילונים מרגישים מאויימים מהריבוי הטבעי של החרדים - זאת עובדה שמוזכרת במחקרים, מי שמעדיף שלא לקשר את זה לאף מיזם ביקום  - שיעשה את זה באחריותו בלבד
כשאנשים חילוניים תורמים ל"עזר מציון", ל"יד שרה", ל"עזרה למרפא" ולעוד אינספור ארגוני חסד ורווחה, אתה מבין שהם תורמים כסף מפני שהם דואגים לרווחתם ולשלומם של אנשים אחרים, ולא מפני שהם מבקשים להנחיל את דעותיהם למישהו.
כשגופים וארגונים תורמים בשביל שאנשים יעשו עבודה יותר מקצועית, יתכן שפשוט הם חושבים שהדבר הזה יהיה טוב לציבור שעבורו הם פועלים.
בנוגע לחשש של החילונים מהריבוי של החרדים, ישנם אמנם כאלו שחוששים מעצם העובדה שיהיו הרבה שומרי תורה ומצוות, אבל רבים אחרים חוששים משני דברים שונים:
1. מכפיה דתית, שתקשה עליהם לחיות את חייהם כרצונם.
2. מכך שהחרדים אינם נוטלים חלק שווה בנטל הכלכלי ובנטל הביטחוני.
בנוגע לחשש הראשון, אני מאמין שמרבית החרדים אינם מעוניינים לכפות על החילונים שום דבר.
בנוגע לחשש השני, אני יכול להבין את החשש מנקודת מבטם.
אם אתה חושב שהמטרה של התכניות במכון מנדל ובאוניברסיטה העברית היא לחלן את החרדים, אני שב וטוען שזו קונספירציה שהטוען אותה חובת ההוכחה עליו. אם אתה טוען שמטרת התכניות היא שהמשתתפים בה יישארו חרדים, אבל להפחית את שתי החששות הנ"ל, יתכן בהחלט שהצדק אתך, אבל זה דורש ניסוח אחר של ההאשמות על יוזמי ומנהלי התכניות הללו.
 


מסיח לפי תומו
הודעות: 109
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 19 פברואר 2020, 20:47

ירושלמי_ירושלמי כתב:
19 פברואר 2020, 11:10
מכון מנדל קיים כבר עשרות שנים, ויש בו תכניות שונות שאינן מיועדות לציבור החרדי. אחת התכניות המרכזית שלו היא "בית הספר למנהיגות חינוכית", שאליו נכנסת בכל שנה קבוצה של אנשים המבקשים לעסוק בחינוך, ללימוד משותף של שנתיים.
במהלך השנים השתתפו בתכנית מעט חרדים, כדוגמת הרב ארי אברהם סמאג'ה (רב ברמת שלמה, חתן של הרב אליהו בקשי דורון), גב' נעמי פרל, דוד בלויגרונד, בצלאל כהן, ורדית רוזנבלום, בניהו טבילה, שמואל פפנהיים, עו"ד יואב ללום, נתן פרלמן, פייני סוקניק ועוד.
לפני עשור, יזמה בוגרת בית הספר גב' נעמי פרל תכנית נפרדת לחרדים, כשהמטרה היא גרום למנהיגות הציבורית החרדית להיות יותר מקצועית. היא לא כיוונה למנהיגות רבנית, אלא לדרג של אנשי ציבור כמו פוליטיקאים, מנהלי מוסדות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, עורכי דין וכיו"ב.
התכנית הצליחה והתרחבה גם לאוניברסיטה העברית, וכיום פועלות במקביל שתי תכניות דומות, אחת באוניברסיטה העברית ואחת במכון מנדל. עד היום השתתפו בתכניות כ-300 חרדים וחרדיות. הם למדו בתכנית איך לפעול באופן מקצועי ושיטתי בכל תחום, והם הובילו הרבה יוזמות לטובת הציבור החרדי. הם לא באו להחליף את הרבנים, וחלקם הגדול מתייעץ בכל עניין עם רבותיו. מטבע הדברים, בתוך הקבוצה הזו יש מגוון גדול של אנשים, מ"חרדים חדשים" ועד אברכים שמרנים, וכך גם בקרב הנשים.
התיאורים על מזימה, ועל רצון לחלן וכיו"ב, הם תיאורים פלסטיים מופרזים, כדרכם של כותבים רבים במחנינו, כדוגמת "כתבנו לענייני הלם וזעזוע".
ברור שהתכנית כולה איננה סטרילית, והיא מיועדת לאלו שמסיבות שונות מרשים לעצמם לשלב את יפייפותו של יפת באהלי שם. אין ספק שמי ששולל לחלוטין לימודים אקדמיים, תעסוקה בסביבה מעורבת, חשיפה לתרבות ותקשורת כללית וכיו"ב, אמור לשלול לחלוטין גם את הפעילות הזו. אבל אם נהיה כנים, הרי למרות ההתנגדות הרשמית לאקדמיה ולאינטרנט, רבים וטובים במחנינו לומדים באקדמיה ומשתמשים באינטרנט, ושערי הסברים לא ננעלו. כולנו יודעים שגם במשפחות של גדולי ראשי הישיבות, ישנם בעלי ובעלות תארים אקדמיים, וחשיפה לאינטרנט. הדבר נכון כמובן על הדרגים הפוליטיים, על אנשי התקשורת על מנהלי המוסדות וכיו"ב, גם בקרב "הפלג הירושלמי" השמרני והקנאי.
בתכניות לחרדים במכון מנדל ובאוניברסיטה השתתפו גם תלמידי חכמים, כמו הרב אוריה עינבל, הרב צבי פסח דנציגר, הרב רפאל קרויזר, הרב יצחק ברוך רוזנבלום, הרב יהשע פפר ואחרים, כל אחד מהם עשה זאת מטעמיו ונימוקיו. כמו כן השתתפו בתכניות הללו אנשי המפלגות החרדיות, כמו שמואל ליטוב, שמואל גרינברג, ישראל אוזן, מיכאל מלכיאלי ועוד.
לאור זאת, ברור שהמנהיגות התורנית החרדית לא נתנה את ברכתה לתכנית, אבל גם ההסתייגות היתה כנראה כמו מהאקדמיה והאינטרנט, ש"פוק חזי מאי עמא דבר". החוברות "בשליטתם ובתרבותם" ו"מלחמת היהדות באקדמיה" באו בעיקר להצביע על הבעייתיות, כמו שנעשה בגיליונות "קול החינוך".
המכתב של גדולי התורה כעת הוא עליית מדרגה, שמטרתה כנראה למנוע לחלוטין השתתפות בתכניות הללו, יותר מאשר באקדמיה בכלל. ולכן יש כאן סנקציה, שאומרת שהמשתתפים מכאן ולהבא לא יוכלו לקבל משרה ציבורית. זה בא כמובן למנוע מאנשי "דגל התורה" ו"אגודת ישראל" להשתתף בתכנית, ולא אמירה ערכית על המום הנורא שדבק במשתתפי התכניות. 
מה גרם כעת לעליית המדרגה? ניתן להציע דברים שונים, וכנראה שאין תשובה אחת נכונה, אבל הטענה שיש לזה קשר עם הפולמוס האחרון סביב "בית מדרש הגר"א", יש בה היגיון רב.
רבונו של עולם, מתי כבר יבינו אנשים, שכשהציבור החרדי מפחד מנסיונות "חילון". הוא לא מפחד שיתלשו לו את הפאות ולא מפחד שיצא חוק שאוסר ללמוד תורה.

כשחרדי מרגיש שמנסים לחלן אותו הוא מתכוון לזה שיש אנשים שמוכנים לשלם את כל כספם וכשרונותיהם להפוך את הציבור החרדי לחלק בלתי נפרד מבחינה "תרבותית"!!!

כמו שרוב הציבור שמגדיר את עצמו דתי לאומי (רוב, בפירוש לא כל) הוא חי בדוק כמו הציבור החילוני. וההבדלים היחידים הם עניינים טכניים של הלכות שעוד לא מצאו להם היתר. אבל אין הבדל באורח החיים, בערכים, בסגנון דיבור, ובכל השקפת העולם.

מי שלא חושב שיש נסיון לחלן את הציבור החרדי במובן התרבותי של שינוי כל סגנון החיים,לדעתי הוא חסר אינטליגנציה.

אני כאדם חרדי, רואה את ההבדל העיקרי ביני לבין שכני החילוני או הדת"ל, לא בזה שאני שואל מו"ץ מחמיר והוא שואל מו"ץ מיקל. וגם לא בזה שאני הולך לפי פסקי חוט שני והוא הולך לפי פסקי הרב מלמד. אלא בעיקר בזה שאני חי באוירה מאד מסויימת ומאמין בערכים מאד מסויימים, ובחינוך ילדים אני מדגיש ערכים מאד מסויימים. ואילו השכן שלי החילוני או המזרוחניק משקיע בדברים הפוכים לגמרי.

אתן דוגמא קיצונית ביותר - הרב בונים שרייבר אמר בהלויית אביו הרב פנחס שרייבר זצ"ל, שאצלהם בבית מי שהיה מקשקש על הספה - לא היו עושים לו כלום, אבל מי ששכח תוס' חטף על הראש...

זוהי דוגמא של התהגות שנובעת מתפיסת עולם של אדם שסגנון החיים שלו מושפע אך ורק מהחברה החרדית ההרמטית, ואין לו כל קשר עם העולם האקדמי.

ההשפעה של העולם המערבי על החרדים היא בעיקר בתפיסות העולם ובמשקל של כל ערך ובמיקומו בסולם הערכים.

מכון מנדל, בין אם הוא רוצה ובין אם הוא לא רוצה הוא מקום שגורם לתהליך החילון של הציבור החרדי. כן, חילון!!!
חלק גדול מהרשימה שהזכרת מעוררת תמיהה גדולה ותסלח לי שאני משתמש ברטוריקה של מרן הרב שך זצ"ל 

"במה אתם חרדים"???
בזה שמצאת איזה רב שמכיל אותך ואתה משתף אותו בענייניך?
בזה שאתה חובב את הפוליטיקה החרדית יותר מאשר את החילונית?
בזה שאתה יודע איפה קונים את ההערינג הכי טעים בבני ברק?

דרך אגב, מאד לא לעניין להשוות בין לימודים במכון מנדל לבין השימוש של הציבור החרדי באינטרנט חסום. ואם אתה לא מבין את ההבדל תעמיד את כל משתמשי נט פרי בשורה אחת ואת בוגרי מנדל בשורה שניה ותן לי לבד לזהות מי שייך לכאן ומי שייך לשם.

גם לא לעניין להכניס את שמו של הרב אוריה ענבל בין המרצים במכון מנדל אחרי שהובהר כבר שאיננו מזדהה עם שום מסר ואג'נדה של מכון מנדל.
והמלחמה במנדל ממש לא קשורה למלחמה של ר' דוד כהן בבית מדרש הגר"א! הייתם רוצים...

לסיכום. מגמת החילון היא לא המצאה של פלג כזה או אחר, היא כתובה ונאמרת מעל כל במה והיא נאמרה מפורש בהודעה המצוטטת כאן. יש אנשים שמנסים לטשטש את כל ההבדלים בין החרדים לחילוניים. עצוב מאד מאד.


 


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 19 פברואר 2020, 21:17

@מסיח לפי תומו הסברת יפה מאוד למה אתה קורא "חילון", ולדעתי זו בדיוק הבעיה בשימוש בלשון הבאי, כשמשתמשים במילים מסוימות שיש צורך בהסבר ארוך בשביל להבין את כוונת הדברים.
לגופו של עניין, הדוגמה מהגר"פ שרייבר זצ"ל היא נפלאה, ואשרי הבתים והמשפחות שיש בהם אהבת תורה ויראת שמיים כה גדולה. אני סבור שמדובר בציבור קטן ואיכותי מתוך כלל החברה החרדית, ורוב החברה החרדית איננה נמצאת במקום זה. לא בגלל התכניות של מכון מנדל והאוניברסיטה העברית, ולא בגלל האקדמיה או החילוניים, אלא מפני שמדובר בדרגה של בני עליה שהיו תמיד מועטים, עוד מימי רשב"י.
הביקורת החריפה שלך נוגעת לכל הציבור שמעדיף חיי שעה על חיי עולם, את הנאות העוה"ז החומריות על פני תורה ומצוות ורוחניות המביאים לחיי העוה"ב. זהו תפקידם התמידי של תלמידי החכמים המורמים בעם, לקרב ככל יכולתם את המון העם למעלות רוחניות.
אני לא חושב שההכללה שלך לגבי הדתיים הלאומיים נכונה, אבל זה לא העניין. גם אם נתבונן רק על הציבור החרדי, נראה שיש לנו אתגר גדול לצמצם את הרדיפה אחר הנאות העוה"ז, אחרי דירה נאה, כלים נאים, רכבים, חופשות בחו"ל וכל כיו"ב. אין צורך להאשים בכך את החילונים, ואינני בטוח שלחילונים חשוב כל כך שהחרדים יחיו ברמת חיים גבוהה יותר.
כשכתבי על אינטרנט, לא התכוונתי למשתמשי נטפרי, וגם כאן כמדומני ששיעור החרדים שגולשים באינטרנט פרוץ איננו כה קטן, וגם זה לא באשמת מכון מנדל ודומיו.


יוסל'ה
הודעות: 49
הצטרף: 14 יולי 2019, 21:16
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי יוסל'ה » 19 פברואר 2020, 22:52

אאבבגג כתב:
16 פברואר 2020, 13:24
ואוסיף שהרב ענבל הרב פייבלזון והרב צבי פסח דנציגר, לא למדו שם כלל אלא להיפך מסרו שם שיעורים ללא תשלום, במטרה להציל מידם ועל פי היתר מגדולי תורה כמצוטט
מי זה הרב דנציגר? הוא לא שייך לזילברמן?
לפי מה שאני מכיר זילברמן מאוד סגורים מהשפעת הרחוב, אז יכול להיות שיש להם קשר למכון מנדל?


שייקה
הודעות: 2
הצטרף: 19 פברואר 2020, 20:05
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי שייקה » 20 פברואר 2020, 00:44

בס"ד
אני פה ממש חדש ואין לי שום ענין להתכתש עם אף אחד אבל זה פשוט נראה לי מגוחך למדי לטעון שיש לפילנטרופ אמריקאי ענין לשפוך כסף על מנת להפוך אנשים מהמגזר החרדי
ליותר מקצועיים ונכון שהרבה מהציבור החרדי הם מעדיפים את חיי שעה כמו שהגדיר הרב הנ"ל אבל אי"ז "שיטה" אלא סתם זרימה עם החיים וחוסר התבוננות אבל האנשים האלה יש להם אג'נדה של פתיחות וליברליות תדבר איתם ודיברתי איתם הרבה.. ואגב התוכנית הזאת של מכון מנדל היא נמצאת בעוד מדינות שככה לטעון שסתם יש להם ענין למקצע את הציבור החרדי זה מגוחך ואגב האחים מנדל הם שמאלנים ידועים ככה שעיור מי שלא מבין למה הם חותרים ובשביל מה הם שופכים כל כך הרבה כסף ברחבי העולם ולגבי גוף הטענה שיש בין הבוגרים שלהם את כל הסוגים זה נכון אבל מספיק לראות את הרוב או חלק גדול מאוד לכל הפחות מה התפקידים שהם ממלאים זה בד"כ יושב על המקום העדין של נושאים שנויים במחלוקת.


מסיח לפי תומו
הודעות: 109
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 20 פברואר 2020, 01:16

ירושלמי_ירושלמי כתב:
19 פברואר 2020, 21:17
וגם כאן כמדומני ששיעור החרדים שגולשים באינטרנט פרוץ איננו כה קטן,

אמור לי ידידי היקר,

לו יצוייר שיש לנו חבר בן תורה ירא שמים שהתחיל לשנות את אורח חייו, לכיוון יותר פתוח, יותר מערבי. מאיזה שלב אנחנו מפסיקים לקרוא לו חרדי?

מאד מעניין אותי האם יש לנו מחלוקת בנקודה הזו.

תן לי משהו שמגדיר אדם כחרדי. לא אכפת לי שיהיה חרדי חלש, חרדי מודרני, חרדי פתוח. איך שאתה רוצה אתה יכול לקרוא לו. אבל תסביר לי למה אתה קורא לו חרדי?
 
ירושלמי_ירושלמי כתב:
19 פברואר 2020, 21:17
נראה שיש לנו אתגר גדול לצמצם את הרדיפה אחר הנאות העוה"ז, אחרי דירה נאה, כלים נאים, רכבים, חופשות בחו"ל וכל כיו"ב.

מה הכוונה לנו?? לפתחו של מי מונח האתגר הזה? האם אתה יכול להצביע לי על מישהו שפועל בעניין של "האתגר" הזה??
האם לדעתך מכון מנדל לוקח חלק באתגר הזה? זה על סדר היום שלו?
או אולי זה פרוייקט אישי של אחד מהחבורה הנחמדה שהזכרת בהודעתך הקודמת?
מסיח לפי תומו כתב:
19 פברואר 2020, 20:47
הם למדו בתכנית איך לפעול באופן מקצועי ושיטתי בכל תחום, והם הובילו הרבה יוזמות לטובת הציבור החרדי.

אשמח לקבל דוגמאות


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 20 פברואר 2020, 07:53

מסיח לפי תומו כתב:
20 פברואר 2020, 01:16
ירושלמי_ירושלמי כתב:
19 פברואר 2020, 21:17
וגם כאן כמדומני ששיעור החרדים שגולשים באינטרנט פרוץ איננו כה קטן,

אמור לי ידידי היקר,

לו יצוייר שיש לנו חבר בן תורה ירא שמים שהתחיל לשנות את אורח חייו, לכיוון יותר פתוח, יותר מערבי. מאיזה שלב אנחנו מפסיקים לקרוא לו חרדי?

מאד מעניין אותי האם יש לנו מחלוקת בנקודה הזו.

תן לי משהו שמגדיר אדם כחרדי. לא אכפת לי שיהיה חרדי חלש, חרדי מודרני, חרדי פתוח. איך שאתה רוצה אתה יכול לקרוא לו. אבל תסביר לי למה אתה קורא לו חרדי?
אני חושב שאתה צודק שהדיון שלנו הוא בעיקר על טרמינולוגיה, וזהו בהחלט דיון חשוב.
נראה לי שאתה מדבר על "החרדי הרצוי", ואני מדבר על "החרדי המצוי".
אני קורא "חרדי" לכל מי שמגדיר את עצמו ככזה, ומדובר כיום בישראל ביותר ממיליון אנשים נשים וטף, בתוכם יש כפי שציינת סוגים שונים של חרדים. המילה הזו היא בעיניי בסך הכל שם של קבוצה חברתית גדולה מאוד, שיש בה צדיקים בינונים ורשעים.
למה שלהבנתי אתה קורא "חרדי", אני קורא "בן תורה" / "בן עליה" / "ירא שמים מרבים" וכיו"ב.
למיטב ידיעתי, העובדה היא שבשפה המקובלת במחננו משתמשים במילה חרדי כפי שהצעתי, כך נוהגות המפלגות החרדיות, התקשורת החרדית, חברות מסחריות וכיו"ב. אני מבין את חוסר הנוחות שלך מכך, היות ואתה מתייחס למונח בצורה שכיוון ישעיהו הנביא באומרו "שִׁמְעוּ דְּבַר ה' הַחֲרֵדִים אֶל דְּבָרוֹ" (ישעיהו סו,ה).
בשל כך, אני מבין שכשמדברים על חילון ועל חילוניים מתכוונים לאלו שמגדירים את עצמם ככאלו, ובאופן מוצהר אינם מחויבים לאמונה ולשמירת תורה ומצוות, ואתה קורא "חילון" לכל מה שמרחיק את האדם מחיים רוחניים של בני תורה ובני עליה. כעת נותר לנו לברר למה התכוונו גדולי התורה בדבריהם, ולמה מתכוונים מאמרי ההשקפה השונים.
לגבי המיזמים של משתתפי התכניות במכון מנדל ובאוניברסיטה, אין לי מספיק מידע, אבל אציין רק דוגמה אחת שמוכרת לי. 
הרב ישראל קושמרסקי חסיד גור שהשתתף בתכנית ומכהן כר"מ ב"מדרשה החסידית" בביתר, הקים יחד עם חברו ר' שמעון ווייס חסיד "תולדות אהרן" שהשתתף גם כן בתכנית, את מרכז "אביעה" שנועד לחזק מבחינה רוחנית בחורים מבוגרים חסידים שאינם לומדים בישיבות גדולות, ולמיטב ידיעתי הם עושים בתחום זה דברים חשובים, בדיוק בכיוון שציינת. 


מסיח לפי תומו
הודעות: 109
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 20 פברואר 2020, 13:55

התופעה של עיוות הדברים שאמרתי חוזרת ונשנית.

הויכוח הוא לא על טרימנולגיה. בהחלט לא.

הויכוח הוא ברור!!

לדעתי החרדיות היא התבדלות ושמרנות.

לא אמרתי שמי שלא חרדי פסול לעדות ולא אמרתי שהחרדים לא גונבים.

אמרתי דבר אחד. מי שמתבדל בכל אורח חייו מהציבור הכללי הוא חרדי.

על זה ניטש ויכוח קשה ונוקב.

וזה לא משנה אם תביא לי "עלה תאנה" חסיד גור או "עלה תאנה" חסיד תולדות אהרן. ממש לא.

אתה טועה בדבריי. לאותם אברכים ובחורים בני עלייה - אין מה לדאוג, עליהם לא ישפיע, לא מכון מנדל ולא מכון אחר.

דווקא לאותם אנשים יראי שמים שכעת חיים באורח חיים מתבדל יחסית. ולמרות אי אלו נגיסות שננגסו בחומה פה ושם, עדיין העולם שלהם הוא עולם חרדי. ואתה מנסה להצדיק את אלו שמשקיעים מאמץ להפוך את העולם שלהם לעולם חילוני.

תפסיק לעוות את דבריי.


אמיתי
הודעות: 1
הצטרף: 02 פברואר 2020, 17:47
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מכון מנדל

שליחה על ידי אמיתי » 23 פברואר 2020, 22:01

ירושלמי_ירושלמי כתב:
19 פברואר 2020, 11:10
מכון מנדל קיים כבר עשרות שנים, ויש בו תכניות שונות שאינן מיועדות לציבור החרדי. אחת התכניות המרכזית שלו היא "בית הספר למנהיגות חינוכית", שאליו נכנסת בכל שנה קבוצה של אנשים המבקשים לעסוק בחינוך, ללימוד משותף של שנתיים.
במהלך השנים השתתפו בתכנית מעט חרדים, כדוגמת הרב ארי אברהם סמאג'ה (רב ברמת שלמה, חתן של הרב אליהו בקשי דורון), גב' נעמי פרל, דוד בלויגרונד, בצלאל כהן, ורדית רוזנבלום, בניהו טבילה, שמואל פפנהיים, עו"ד יואב ללום, נתן פרלמן, פייני סוקניק ועוד.
לפני עשור, יזמה בוגרת בית הספר גב' נעמי פרל תכנית נפרדת לחרדים, כשהמטרה היא גרום למנהיגות הציבורית החרדית להיות יותר מקצועית. היא לא כיוונה למנהיגות רבנית, אלא לדרג של אנשי ציבור כמו פוליטיקאים, מנהלי מוסדות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, עורכי דין וכיו"ב.
התכנית הצליחה והתרחבה גם לאוניברסיטה העברית, וכיום פועלות במקביל שתי תכניות דומות, אחת באוניברסיטה העברית ואחת במכון מנדל. עד היום השתתפו בתכניות כ-300 חרדים וחרדיות. הם למדו בתכנית איך לפעול באופן מקצועי ושיטתי בכל תחום, והם הובילו הרבה יוזמות לטובת הציבור החרדי. הם לא באו להחליף את הרבנים, וחלקם הגדול מתייעץ בכל עניין עם רבותיו. מטבע הדברים, בתוך הקבוצה הזו יש מגוון גדול של אנשים, מ"חרדים חדשים" ועד אברכים שמרנים, וכך גם בקרב הנשים.
התיאורים על מזימה, ועל רצון לחלן וכיו"ב, הם תיאורים פלסטיים מופרזים, כדרכם של כותבים רבים במחנינו, כדוגמת "כתבנו לענייני הלם וזעזוע".
ברור שהתכנית כולה איננה סטרילית, והיא מיועדת לאלו שמסיבות שונות מרשים לעצמם לשלב את יפייפותו של יפת באהלי שם. אין ספק שמי ששולל לחלוטין לימודים אקדמיים, תעסוקה בסביבה מעורבת, חשיפה לתרבות ותקשורת כללית וכיו"ב, אמור לשלול לחלוטין גם את הפעילות הזו. אבל אם נהיה כנים, הרי למרות ההתנגדות הרשמית לאקדמיה ולאינטרנט, רבים וטובים במחנינו לומדים באקדמיה ומשתמשים באינטרנט, ושערי הסברים לא ננעלו. כולנו יודעים שגם במשפחות של גדולי ראשי הישיבות, ישנם בעלי ובעלות תארים אקדמיים, וחשיפה לאינטרנט. הדבר נכון כמובן על הדרגים הפוליטיים, על אנשי התקשורת על מנהלי המוסדות וכיו"ב, גם בקרב "הפלג הירושלמי" השמרני והקנאי.
בתכניות לחרדים במכון מנדל ובאוניברסיטה השתתפו גם תלמידי חכמים, כמו הרב אוריה עינבל, הרב צבי פסח דנציגר, הרב רפאל קרויזר, הרב יצחק ברוך רוזנבלום, הרב יהשע פפר ואחרים, כל אחד מהם עשה זאת מטעמיו ונימוקיו. כמו כן השתתפו בתכניות הללו אנשי המפלגות החרדיות, כמו שמואל ליטוב, שמואל גרינברג, ישראל אוזן, מיכאל מלכיאלי ועוד.
לאור זאת, ברור שהמנהיגות התורנית החרדית לא נתנה את ברכתה לתכנית, אבל גם ההסתייגות היתה כנראה כמו מהאקדמיה והאינטרנט, ש"פוק חזי מאי עמא דבר". החוברות "בשליטתם ובתרבותם" ו"מלחמת היהדות באקדמיה" באו בעיקר להצביע על הבעייתיות, כמו שנעשה בגיליונות "קול החינוך".
המכתב של גדולי התורה כעת הוא עליית מדרגה, שמטרתה כנראה למנוע לחלוטין השתתפות בתכניות הללו, יותר מאשר באקדמיה בכלל. ולכן יש כאן סנקציה, שאומרת שהמשתתפים מכאן ולהבא לא יוכלו לקבל משרה ציבורית. זה בא כמובן למנוע מאנשי "דגל התורה" ו"אגודת ישראל" להשתתף בתכנית, ולא אמירה ערכית על המום הנורא שדבק במשתתפי התכניות. 
מה גרם כעת לעליית המדרגה? ניתן להציע דברים שונים, וכנראה שאין תשובה אחת נכונה, אבל הטענה שיש לזה קשר עם הפולמוס האחרון סביב "בית מדרש הגר"א", יש בה היגיון רב.


מה ההשוואה?!
הרי סוכן של מכון מנדל הפרו-ליברלי, שעבר הכשרה מקיפה במשך שנתיים ע"י חונך אישי וצוות רב תחומי כדי להתברג לעמדת מפתח בממסד החרדי ולהשפיע משם על מערכות החיים החרדיות (חינוך, עיריות, תרבות, רווחה, תקשורת מגזר שלישי וכד') ברוח מכון מנדל, הוא גרוע הרבה יותר מאחד שהלך ללמוד מקצוע באקדמיה ובדרך התקלקל. חרדי מודרני עדיין רואה את עצמו נאמן לחברה החרדית רק שהוא קצת חלש... מנדליסט לעומת זאת, עבר שינוי זהות, כן הוא עדיין מגדיר את עצמו חרדי, אבל החרדיות שלו עברה רפורמה, היא "חרדיות" מסוג אחר, הוא מזדהה עם ערכי החברה המערבית ומעריץ אותה. הוא כבר עבר צד. מה גם שהוא פועל במודע עם תכנית מוגדרת, אשר נבנתה ע"י המקצוענים של מנדל, לשנות את החברה החרדית בתחום שהוא חזק בו. הוא פועל למען הצד האחר! (בארמית זה נשמע יותר רע)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה - פנימי”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח