עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

דיונים תורניים אקטואליים אודות מגיפת הקורונה והשלכותיה באספקלריא של תורה (וכן עדכונים נחוצים בלבד!)
בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"
כללי הפורום
= בפורום זה ניתן להעלות דיונים תורניים אקטואליים בלבד =
העלאת דברים אחרים תיאלץ לחסום את המשתמש
עדכונים נחוצים ניתן להעלות בתת הפורום בלבד!

נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 380 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי נבשר » 20 מרץ 2020, 03:21

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
אשמח לדעת מה כוללת האחריות?


פותח הנושא
ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 479
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 מרץ 2020, 10:10

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:18
שמעתי היום מאחד מגדולי הת"ח שבדור ולא אנקוט בשמו (פסיקותיו מתבדרין בעולם התורה) שבבית מדרשו למדו כרגיל (יותר ממאה אנשים) וגם את הישיבה קטנה של אחד ממקורביו העביר לבית מדרשו בהסתמך על החתם סופר
כבר כתבתי לעיל שאין דבר כזה 'להסתמך' על החתם סופר, כי מתוך מה שכתוב שם רואים שהמצב שונה לחלוטין מהיום מכמה בחינות.
מקסימום ניתן לקחת את דבריו כסעד לדברי מי שהכריע בדעתו שזה הדבר הנכון גם כעת.
ספר וסופר כתב:
19 מרץ 2020, 12:03

לגבי החתם סופר, אין מדמין מילתא למילתא בענינים אלו.
ולדוגמא: שם במקור כתוב במפורש שהחתם סופר לא ביטל את שיעוריו לבני ישיבתו כל השנה כולל יום כיפור!, מלבד תשעה באב. והרי זה ככל עניני חסידות, שתלוי במדרגת החסיד, ולא ענין של החלטה רגעית, שמתבטלת עם הגעת השוטרים.
חוץ מזה, ניכר להדיא מתוך הדברים שלא היתה הסכנה של ריבוי האנשים יחד מצד התדבקות וכדו', אלא טענה שהישיבות הם לצנינים בעיני הגויים, שבעת הזאת הם שומרים על הנהגות כסדרם בזמן שכל העולם נמצא בסערה, והוא בולל שם סכנת חרב ומלחמה עם סכנת המגפה, ומשמע שהסכנה היתה בעיקר לבני הישיבה עצמם, ולא שריבוי הנמצאים מעוררים חשש של העברת הנגיף לכלל האוכלוסיה!!!

וידוע שאף בזמן מלחמה, כמלחמת העולם הראשונה, הרבה ישיבות התפזרו עם הגעת השמועות על החרב ההולכת וקריבה.

כלל הדבר, דברים אלו זקוקים ליישוב דעת רחבה ועמוקה, ברצינות ובאחריות, הלוקחת בחשבון את כל הנתונים - כפי מה שהם!
גם לא כל כך הבנתי מה משמעות הלקיחה את הישיבה לבית המדרש שלו?
- -
לגבי מה שכתבת
עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
האם תוכל לגלות את אזננו על סמך איזה סוגיא נקבעה הקביעה החמורה הזאת?
הרי עובדה היא, שמתוך אלו שנמצאו כחולים מאומתים, יש כמה מאות שהסתובבו בבתי כנסת, ומי שקצת מכיר יודע את מהירות ההדבקה במחלה הזאת, האם אין כאן שכיחא הזיקא?
האם גם בניו יורק הוא מורה כך?

חברים - זהירות: דיני נפשות!!
- -
אגב - אותו גדול, הוא מאלו שחתמו על המכתב בעיתון אתמול בבוקר?


לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 20 מרץ 2020, 10:19

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
כל הרבנים אמרו להישמע להוראות משרד הבריאות, ולא לקיים מנינים של יותר מ10.


דער עמעס
הודעות: 84
הצטרף: 16 ינואר 2020, 10:54
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי דער עמעס » 20 מרץ 2020, 10:32

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה.


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 477
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי ayedavid » 20 מרץ 2020, 11:03

נבשר כתב:
20 מרץ 2020, 03:21
עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
אשמח לדעת מה כוללת האחריות?

איסוף מהבית 24/7


מנואל
הודעות: 12
הצטרף: 16 מרץ 2020, 00:11
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי מנואל » 20 מרץ 2020, 11:04

מקריאת כל התגובות נראה שבאמת הציבור שומר התורה מבולבל לחלוטין . הוראות סותרות יוצאות מכל כיוון .
אך משום מה נראה לי שבארה"ב דוקא מצייתים בנאמנות לדיברי הממשל . מה שמוביל למסקנא שבארץ יש חוסר אמון בכונת הממשלה , ולכך ממעיטים בחשיבות ההנחיות . ולכך החלוקה צריכה להיות בין אלו שמאמינים לעובדות לאלו שפחות .
ולצערי כאדם חרדי מאוד קשה לחיות עם הקורונה , יש בלבול מוחלט.


אלי פלדמן
הודעות: 83
הצטרף: 11 אוגוסט 2019, 23:38
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי אלי פלדמן » 20 מרץ 2020, 11:16

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות


ב"ה שיש לנו מעשה רב רבינו עקיבא איגר זיע"א לא סבר כן ועובדה שהורה לחלק בימים הנוראים את המניינים לט"ו והורה לקצר את התפילה בכמה פרטים ולשמוע לכל ההוראות של הרופאים, במכתב אחר כתב בעניין זה של המגפה (במובנים מסויימים המגפה היום חמורה ממה שהיה אז כי היא יכולה להוביל לקריסה של כל מערכת הבריאות של כל המדינה - וכידוע בזכות פעולותיו של הרעק"א הצליחו למנוע את התפשטותה בפוזנא):
"והעובר על ציווי הרופאים בסדר ההנהגה חוטא לה' במאוד, כי גדול סכנתא מאיסורא, ובפרט במקום סכנה לו ולאחרים שגורם ח"ו התפשטות החולי בעיר וגדול עוונו מנשוא"
מי שרוצה לבחון את עצמו יחשוב כאשר היה תלוי בדבר ממון שלו בסכום 100,000 ש"ח והיה סיכוי שהוא יפסיד זאת האם היה ממשיך להתנהג כך ??
יתכן ובמה שנוגע לאחריות לציבור אנשים מתנערים.
זה גם נובע מבורות עצומה בכל הנוגע לסיכון מהמגפה הנוכחית והדרכים למונעה בדרכי השתדלות 

גם מרן הגר"ח שליט"א כתב במכתב "להניח רווח בין עדר לעדר" "וחמירא סכנתא מאיסורא" גם בנושאים שבקדושה, והורה בע"פ שאסור לטבול במקווה (למרות שאביו היה מחמיר גדול בזה) וז"ל "חמירא סכנתא מאיסורא מי שטובל בזמן הזה זה מזיק לו" 
והאמירה או המחשבה שיהיה בסדר היא טעות גדולה

כבר כתבתי כאן שישנן הוראות שניתנו בתחילת המערכה אבל הדברים משתנים ככל שהמגפה מתפשטת יותר  

 


דער עמעס
הודעות: 84
הצטרף: 16 ינואר 2020, 10:54
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי דער עמעס » 20 מרץ 2020, 11:22

מנואל כתב:
20 מרץ 2020, 11:04
מקריאת כל התגובות נראה שבאמת הציבור שומר התורה מבולבל לחלוטין . הוראות סותרות יוצאות מכל כיוון .
אך משום מה נראה לי שבארה"ב דוקא מצייתים בנאמנות לדיברי הממשל . מה שמוביל למסקנא שבארץ יש חוסר אמון בכונת הממשלה , ולכך ממעיטים בחשיבות ההנחיות . ולכך החלוקה צריכה להיות בין אלו שמאמינים לעובדות לאלו שפחות .
ולצערי כאדם חרדי מאוד קשה לחיות עם הקורונה , יש בלבול מוחלט.
ממש לא, שם המצב אפילו יותר חמור.
viewtopic.php?f=186&t=9152


פותח הנושא
ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 479
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 מרץ 2020, 11:23

נכתב לפני התגובות האחרונות.
- -
תסלחו לי שאני חוזר לנושא המרכזי.
הנושא של קלות הדעת באי שמירת ההוראות היא נושא בפני עצמו, ושייכת למגזר הכללי בדיוק כמו לחרדי [ואולי יותר גרוע].

אולם הדבר שמפריע לי בעיקר זה הבעיה ה'חרדית', המחשבה והתחושה העמוקה, שעצם הזרימה עם ההגבלות, יש בה משהו של 'כניעה' וויתור של הדת בפני 'גורמים חיצונים' לא דתיים, [כוונתי לטבע, לא לממשלה - עליה אדבר עוד מעט].

מזעזע שיש תחושה בלב שמי שהולך לתפילה במנין יותר 'פרומער' ממי שמפחד ללכת ונשאר בבית!!

זה שוב מחזיר אותי לבעיה שדוברה כאן לעיל - יש קושי להיות גמיש בעבודה! עם קצת מחשבה והתבוננות, מיד מבחינים איזה ראש עקום צריך כדי להשוות תפילה במנין לחשש פיקוח נפש - ולא רק פיקוח נפש לעצמו אלא לגלגל את המחלה הלאה לכלל הציבור, זה נורא!!!!!!

למה הדת נמצאת רק בבית הכנסת? וכי בגלל שהמילים 'פיקוח נפש' נהיו 'מטבע שחוקה' אצל המשרד לביטחון פנים ודומיו, לכן הועם משהו מזוהרו? 'וחי בהם' זה המלצה בלבד?!

- -
אמנם, בימים האחרונים שמתי לב, שיש עוד קושי מיוחד לחרדי לשמור על התקנות, והוא - כי את התקנות המציאה הממשלה החילונית, שאין להם ערך מספיק לדברים שבקדושה.

ובזה אומר שתי דברים.
א.
נכון מאוד, ולכן מומלץ שלא לשמוע להם ולשמור גם על פחות מעשר אנשים, כי גם הערך המקודש של חיי אדם הוא ערך חילוני אצלם ולא דתי, וקשה מאוד לסמוך על קולות שלהם בענין זה, וצריך עיון גדול האם מותר לקיים בכלל מניינים לתפילה.
אני אומר את זה בכל הרצינות, ובלי טיפת אירוניה.
ברור לי כשמש בצהרים, מהיכרות, שמרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל לא היה מקל בענין זה כי הוא זה!!, הוא היה נועל את דלת ביתו מיד!.

ב.
זה נכון, שבענייני שמירת הגוף והנפש, ההנהגה המחויבת על פי דין תורה - היא הנהגה שביסודה שווה לגוי ויהודי.
אמנם גם על זה נאמר - 'לך עמי בא בחדריך', כי את ההבדלים בין מאמין לשאינו, לא רואים כל כך בחוץ בשעה זו, אלא דוקא בפנימיות, ובחדרי הלב.


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 302
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי וחי בהם » 20 מרץ 2020, 11:29

לישועתך קויתי השם כתב:
20 מרץ 2020, 10:19
עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
כל הרבנים אמרו להישמע להוראות משרד הבריאות, ולא לקיים מנינים של יותר מ10.
יש גם שאסרו לחלוטין להתפלל במנין. בשם האדמו"ר מקרלין נמסר שלא לצאת מהבתים כלל, לא לתפילות ולא למקוה, וגם לא לבעלי יארצייט והחייבים בקדיש.


לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 20 מרץ 2020, 11:33

ספר וסופר כתב:
20 מרץ 2020, 11:23
תסלחו לי שאני חוזר לנושא המרכזי.
הנושא של קלות הדעת באי שמירת ההוראות היא נושא בפני עצמו, ושייכת למגזר הכללי בדיוק כמו לחרדי [ואולי יותר גרוע].

אולם הדבר שמפריע לי בעיקר זה הבעיה ה'חרדית', המחשבה והתחושה העמוקה, שעצם הזרימה עם ההגבלות, יש בה משהו של 'כניעה' וויתור של הדת בפני 'גורמים חיצונים' לא דתיים, [כוונתי לטבע, לא לממשלה - עליה אדבר עוד מעט].

מזעזע שיש תחושה בלב שמי שהולך לתפילה במנין יותר 'פרומער' ממי שמפחד ללכת ונשאר בבית!!

זה שוב מחזיר אותי לבעיה שדוברה כאן לעיל - יש קושי להיות גמיש בעבודה! עם קצת מחשבה והתבוננות, מיד מבחינים איזה ראש עקום צריך כדי להשוות תפילה במנין לחשש פיקוח נפש - ולא רק פיקוח נפש לעצמו אלא לגלגל את המחלה הלאה לכלל הציבור, זה נורא!!!!!!

למה הדת נמצאת רק בבית הכנסת? וכי בגלל שהמילים 'פיקוח נפש' נהיו 'מטבע שחוקה' אצל המשרד לביטחון פנים ודומיו, לכן הועם משהו מזוהרו? 'וחי בהם' זה המלצה בלבד?!
דברים כדורבנות


דער עמעס
הודעות: 84
הצטרף: 16 ינואר 2020, 10:54
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי דער עמעס » 20 מרץ 2020, 11:36

ספר וסופר כתב:
20 מרץ 2020, 11:23

מזעזע שיש תחושה בלב שמי שהולך לתפילה במנין יותר 'פרומער' ממי שמפחד ללכת ונשאר בבית!!
גם מי שמקפיד על ספק ספיקא של דגים וחלב ביחד מפני הסכנה נתפס כיותר פרומער הגם שהוא מעשן סיגריות בשרשרת, זה קשור לפרימטיביות ובורות.


ברו
הודעות: 175
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 320 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי ברו » 20 מרץ 2020, 12:39

דער עמעס כתב:
20 מרץ 2020, 11:22
מנואל כתב:
20 מרץ 2020, 11:04
מקריאת כל התגובות נראה שבאמת הציבור שומר התורה מבולבל לחלוטין . הוראות סותרות יוצאות מכל כיוון .
אך משום מה נראה לי שבארה"ב דוקא מצייתים בנאמנות לדיברי הממשל . מה שמוביל למסקנא שבארץ יש חוסר אמון בכונת הממשלה , ולכך ממעיטים בחשיבות ההנחיות . ולכך החלוקה צריכה להיות בין אלו שמאמינים לעובדות לאלו שפחות .
ולצערי כאדם חרדי מאוד קשה לחיות עם הקורונה , יש בלבול מוחלט.
ממש לא, שם המצב אפילו יותר חמור.
viewtopic.php?f=186&t=9152
המצב שם יותר חמור, ולכן נזהרים שבעתיים, כל בתי המדרשות סגורים! כל המקוואות סגורים (ולמי שבין את המשמעות שבסקוירא סגרו את המקווה...)! כ-ל הישיבות, כוללים, ת"ת ובתי ספר מושבתים! כל רב כל אדמו"ר כל ר"י וכל בי"ד מגדול ועד קטן מוציא בתורו מכתב חריף יותר מקודמו, הציבור מציית ל-ח-ל-ו-ט-י-ן! וההנהגה (הן הרבנית והן העסקנית) עומדת על המשמר בכל תוקף.
וכאן, מתהלך לו הציבור בנינוחות, מסתמך על בדלי שמועות כאלו ואחרים מגובים בציטוטים שהוצאו מהקשרם, ויושבים וממתינים שזה יתפרץ ל"ע בבת אחת ובפראות כמו בניו יורק, ואז... ייזכרו להגיד ש'מה שאמרו בשמו של... היה לא נכון, הוא כבר לפני חודש אמר לסגור...' ו'בכלל, העסקנים לא הביאו את הנתונים לפני גדולי התורה...'
ואז לא ישאר לנו אלא לשלוח הקלטות ואזהרות לאנגליה שם הציבור עדיין שאנן...
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 380 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי נבשר » 20 מרץ 2020, 12:41

ספר וסופר כתב:
20 מרץ 2020, 11:23
נכתב לפני התגובות האחרונות.
- -
תסלחו לי שאני חוזר לנושא המרכזי.
הנושא של קלות הדעת באי שמירת ההוראות היא נושא בפני עצמו, ושייכת למגזר הכללי בדיוק כמו לחרדי [ואולי יותר גרוע].

אולם הדבר שמפריע לי בעיקר זה הבעיה ה'חרדית', המחשבה והתחושה העמוקה, שעצם הזרימה עם ההגבלות, יש בה משהו של 'כניעה' וויתור של הדת בפני 'גורמים חיצונים' לא דתיים, [כוונתי לטבע, לא לממשלה - עליה אדבר עוד מעט].

מזעזע שיש תחושה בלב שמי שהולך לתפילה במנין יותר 'פרומער' ממי שמפחד ללכת ונשאר בבית!!

זה שוב מחזיר אותי לבעיה שדוברה כאן לעיל - יש קושי להיות גמיש בעבודה! עם קצת מחשבה והתבוננות, מיד מבחינים איזה ראש עקום צריך כדי להשוות תפילה במנין לחשש פיקוח נפש - ולא רק פיקוח נפש לעצמו אלא לגלגל את המחלה הלאה לכלל הציבור, זה נורא!!!!!!

למה הדת נמצאת רק בבית הכנסת? וכי בגלל שהמילים 'פיקוח נפש' נהיו 'מטבע שחוקה' אצל המשרד לביטחון פנים ודומיו, לכן הועם משהו מזוהרו? 'וחי בהם' זה המלצה בלבד?!

- -
אמנם, בימים האחרונים שמתי לב, שיש עוד קושי מיוחד לחרדי לשמור על התקנות, והוא - כי את התקנות המציאה הממשלה החילונית, שאין להם ערך מספיק לדברים שבקדושה.

ובזה אומר שתי דברים.
א.
נכון מאוד, ולכן מומלץ שלא לשמוע להם ולשמור גם על פחות מעשר אנשים, כי גם הערך המקודש של חיי אדם הוא ערך חילוני אצלם ולא דתי, וקשה מאוד לסמוך על קולות שלהם בענין זה, וצריך עיון גדול האם מותר לקיים בכלל מניינים לתפילה.
אני אומר את זה בכל הרצינות, ובלי טיפת אירוניה.
ברור לי כשמש בצהרים, מהיכרות, שמרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל לא היה מקל בענין זה כי הוא זה!!, הוא היה נועל את דלת ביתו מיד!.

ב.
זה נכון, שבענייני שמירת הגוף והנפש, ההנהגה המחויבת על פי דין תורה - היא הנהגה שביסודה שווה לגוי ויהודי.
אמנם גם על זה נאמר - 'לך עמי בא בחדריך', כי את ההבדלים בין מאמין לשאינו, לא רואים כל כך בחוץ בשעה זו, אלא דוקא בפנימיות, ובחדרי הלב.
חובה ונפלא כרגיל,
ועוד דבר לדעתי למתבונן יש בזה כפירה (בנקודה דקה) בהשגחה שהקב"ה מנהיג את העולם, וודאי שמה שהוא אומר לנו ומדבר אלינו בכל השפות (זה בכל העולם), עכשיו כולם לא ברחובות ולא במקומות להתקהלות. ומי שלא שומע פירושו שהוא חושב שהתורה מנותקת מבורא העולם שהוא מנהגי את העולם. (וזה עוד מבלי הדיון מה דעת התורה על התורה על הדבר הזה)
ולדעתי יש בזה לימוד גדול לקראת פסח לראות שהקב"ה מנהיג את העולם גם אחרי הבריאה שזה חלק מהסוגיא של פסח, שיש הנהגה בעולם בלי קשר לצדיקים ורשעים.
מסקרן אותי לחשוב אם הקורונה היה קורה באלול, תפילות ימים נוראים בלי החזן המרגש והבית כנסת המוכר, פשוט להתפלל בינו לבין קונו.


חזק וברוך
משתמש ותיק
הודעות: 332
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי חזק וברוך » 20 מרץ 2020, 13:04

ayedavid כתב:
20 מרץ 2020, 11:03
נבשר כתב:
20 מרץ 2020, 03:21
עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
אשמח לדעת מה כוללת האחריות?

איסוף מהבית 24/7
כולל לוויה המונית, מתוך שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מלווית המת של חולי קורונה גם כשהיא המונית ודחוסה, באחריות.
(סליחה על הבוטות, אבל בדיני נפשות עסקינן)


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 302
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי וחי בהם » 20 מרץ 2020, 15:03

חזק וברוך כתב:
20 מרץ 2020, 13:04
לוויה המונית
'לוויה המונית' זאת אומרת לוויה של 200 מתים יחד כמו באיטליה. הצבא מעלה את כולם על שורת משאיות וקוברם מחוץ לעיר כמצורעים ח"ו.
יה"ר שימנע הקב"ה מגיפה מנחלתו.


פותח הנושא
ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 479
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי ספר וסופר » 22 מרץ 2020, 00:53

מעל הסטנדרט כתב:
18 מרץ 2020, 18:15
ספר וסופר כתב:
18 מרץ 2020, 15:09

....

נמצינו למדים, שאי היכולת להיות גמיש למול רצון השם, יכול להגיע לסכנת חיים, ואולי זה בדיוק הנקודה שאליה מכוונת ההשגחה בשעה זו ללמדנו.

'ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום' - אמן.
מה למעשה לשיטתך, שאברכים ילכו לכולל, ותלמודי התורה ימשיכו בלימודי קודש, או לא, ילמדנו רבנו.


כשבחרתי את הכותרת: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!. עמדה לפני אופציה נוספת: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - ביטול תורה דרבים!!

כי עיקר מה שבאתי לומר, שהמצב הנוכחי, בו המשקל שיש למבנה בעבודת השם גדול מהתוכן, גורם להפסד בכל הצדדים.

כי בהתחלה אומרים מיד - חס ושלום לסגור את הישיבות!!, כי מה שעומד למול העינים, זה 'ביטול תורה דרבים', ומרוב הבהלה - ממעיטים מיד בערך הסכנה, ואומרים שזה לא נקרא 'פיקוח נפש', [ומצוטטים כל מיני פרופסורים שסופרים מתים באיטליה בצורה שונה וכו' וכו'].

אולם הזמן עובר, ואז מגלים שהסכנה אכן גדולה, או לאידך - מפחדים מהשוטרים, או ממה יאמרו בערוץ 12, ואז  - - - ס ו ג ר י ם ! !  למה? כי זה 'פיקוח נפש'.

ומה עם 'ביטול תורה דרבים'?? - מזה מיד שוכחים! כי וואס קענען טאן??!!.

כי ככה זה כשאין מושג  ל ע ב ו ד ! ! - יש רק שאלה מהי ההחלטה הנכונה, הצד הזה, או הצד הזה.

[כמובן בלי להכליל ולהשמיץ אף אחד, אני מגדיש זאת לגודל חומרת הדברים].

- -
הגמישות בעבודה, זה אומר, שאיך שלא יהיה מביאים בחשבון את שתי הצדדים, גם אם מכריעים לצד אחד.

אביא לדוגמא מעשה מהסבא מקלם, שהמסר שלו, הוא אחד החזקים שיצאו מאותו בית מדרש.
שם בליטא, היו ימים בשנה שהנץ החמה היה מאוד מאוד מוקדם, וזמן קריאת שמע ממילא גם היה מאוד מוקדם, וממילא באותם זמנים לא היו יכולים להאריך מספיק בפסוקי דזמרא וברכות קריאת שמע כהרגלם, וכיון שאין ברירה, אז אמרו אותם יותר במהירות [לא לדאוג - אני מאמין שגם אחרי ה'מרוצה' שלהם, זה היה יותר לאט מהסטנדרט שלנו].
אולם זה שאין ברירה, זה לא גורם לקלמערס לעזוב את העבודה!
ולכן, באותם זמנים, היו מאריכים  מ א ו ד  בברכת אמת ויציב.
והסבא קדישא זי"ע, מצא להנהגתו שורש בחז"ל, בדיני פרה אדומה, שכיון שהוכרחו לטמא את הכהן השורף את הפרה מפני הצדוקים, החמירו בה לאידך הרבה חומרות לאין שיעור. ולכן כיון שהקילו למהר בברכות ראשונות - כדי לעקור את רגש פריקת העול הזאת - החמירו להאריך ולכוון בעזרת אבותינו.

וזה מה שאני אומר כאן, מי שרוצה לקחת אחריות על 'ביטול תורה דרבים', צריך שידע להיות גמיש, וידע 'לשחק' עם זה בצורות שונות, שגם אם לו יצוייר הוא יהיה מוכרח לעזוב את האופציה הרגילה והמוכרת, יהיה בידו אופציה נוספת.

ולמשל - היה מצופה מישיבות שהוכרחו לסגור שעריהן באמצע הזמן - לחייב בחורים לכתוב חבורות על הסוגיא הנלמדת, או בתמורה כספית, או בצורה שיפרסמו כל מה שנשלח באופן שיבייש את מי שאין לו, או שר"מ בכיר יעבור על זה וכדו'. ולחילופין שיסדרו סדרי לימוד לזוגות זוגות באזור מגורי התלמידים עם כל מיני תמריצים או הכרחים נוספים, וכו' וכו'. 

ולאידך - מי שהכריע כהצד של 'תורה מגנא ומצלא', צריך שיתן משקל עצום לחומרת המצב, כי בתוך עמי אנכי יושבת, ומכיר מה זה בחורים בגיל הזה, שכיון שהותרה הותרה, וצריך שבכזאת ישיבה, אם יתפסו קבוצה של בחורים יחד מפטפטים בין הסדרים - להענש בעונש חמור! כי התברר שהם גם מזלזלים בחיי נפש, וגם לא באמת מכירים בזה שתורה מגנא ומצלא ולא משהו אחר.
ולשם 'חינוך', הייתי מציע, שהישיבה צריכה לעשות שינוי בין סדרי התפילה לסדרי התורה, ולהקפיד בתפילה הרבה והרבה יותר על התקנות, כי סוף כל סוף אין שם את מעלת 'תורה מגנא ומצלא'.

כללו של דבר, מי שלא גמיש בעבודה, תמיד ימצא חוטא לאחד מהצדדים.
ובמקרה שלנו - או לצד החיים ומות, או לצד ביטול תורה דרבים.


ששמואל
הודעות: 154
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי ששמואל » 22 מרץ 2020, 01:04

@ספר וסופר
יישר כח!!!!!
דברי טעם!!!!!


מתעקש ומודה
הודעות: 55
הצטרף: 03 פברואר 2020, 14:59
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי מתעקש ומודה » 22 מרץ 2020, 01:10

סלח עקביא בן מהלל אומר, ראוי שתשנה את שמך משני טעמים
א. אל לך להשתמש בשם של תנא קדוש לשמך.

לא דברי החת"ס ולא דברי הגרקע"א שהתפרסמו יש בהם בכדי להכריע בענינים שנתונים בשעה זו להכרעת חכמי ישראל שבדור.
אותו תלמיד חכם בעיני עצמו שהכריע להעביר את הישיבה קטנה לבית מדרשו, תרשה לי לנחש שאם הוא היה מבקש ממך הלוואה של 1,500 דולר בלי שטר וערבים לא היית נותן לו בלב שקט, ואם אתה כנה עם עצמך תודה על האמת בשלב הזה! אז איך תרצה שנסמוך עליו בדיני נפשות??
מלבד זאת- תראה לי בתורה ובפוסקים איזה מקום יש לחיידרים וישיבות בשעת מגיפה, כל הססמאות הנבובות האלו של פחד מסגירת ישיבות וכוללים הם של אנשים הפוחדים מאד משלטון החכמים, ורואים עצמם ראויים להכריע בכל.


שייגניסט
הודעות: 48
הצטרף: 18 מרץ 2020, 22:03
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי שייגניסט » 23 מרץ 2020, 11:52

בשבת הלכתי להתפלל בבית כנסת של קהילת בני תורה ציבור ליטאי והכל מפוצץ לא שומרים על הכללים הלכתי לבית כנסת אחר שהרב שם ת''ח גדול והציבור רובו בעלי בתים וחלקו בני תורה ופשוט שמרו על הכללים והרב עמד ודיבר בקול גדול שאם לא ישמרו הכללים פשוט שיעצרו באמצע תפילה ויסגרו את בית מדרש והרחיב להסביר על החשיבות לא להזיק אחרים.
ופשוט אני עומד ושואל את עצמי למה ציבור בני תורה לא שמרו כמו שצריך וכי ונשמרתם או זהירות מלהזיק (או להרוג בשוגג) את השני לא צריך להדר או לקיים את המינימום את עיקר הדין לפחות!!!!


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 23 מרץ 2020, 14:22

הרב הראשי לישראל הרב לאו למנדי ביתאן: "הריצה הזו לסגור בתי כנסת מעט מפריעה לי. סופרים פתוחים וטוב שכך, כי מזון צריך. בית כנסת הוא מזון רוחני".


לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 23 מרץ 2020, 14:26

עקביא בן מהלל אומר כתב:
23 מרץ 2020, 14:22
הרב הראשי לישראל הרב לאו למנדי ביתאן: "הריצה הזו לסגור בתי כנסת מעט מפריעה לי. סופרים פתוחים וטוב שכך, כי מזון צריך. בית כנסת הוא מזון רוחני".
יש את ההוראות של משרד הבריאות, ויש את השאלה האישית מה לעשות? אני כשלעצמי לא הבנתי מה ההיתר ללכת לבית הכנסת, אפילו אם שומרים על הכללים, מה עם חשש פיקוח נפש? לא אם כן נגיד שכאשר נשמעים להוראות, אזי אין חשש. ולא באתי אלא להבין.


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 23 מרץ 2020, 14:32

לישועתך קויתי השם כתב:
23 מרץ 2020, 14:26
עקביא בן מהלל אומר כתב:
23 מרץ 2020, 14:22
הרב הראשי לישראל הרב לאו למנדי ביתאן: "הריצה הזו לסגור בתי כנסת מעט מפריעה לי. סופרים פתוחים וטוב שכך, כי מזון צריך. בית כנסת הוא מזון רוחני".
יש את ההוראות של משרד הבריאות, ויש את השאלה האישית מה לעשות? אני כשלעצמי לא הבנתי מה ההיתר ללכת לבית הכנסת, אפילו אם שומרים על הכללים, מה עם חשש פיקוח נפש? לא אם כן נגיד שכאשר נשמעים להוראות, אזי אין חשש. ולא באתי אלא להבין.



אני כשלעצמי לא הבנתי מה ההיתר ללכת לסופר ולרכוש 99 מהמוצרים שאינם חיוניים מלבד חלב לחם וביצים שברכישה לזמן ארוך אפשר להסתפק, אפילו אם שומרים על הכללים, מה עם חשש פיקוח נפש?



מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 14:44

עקביא בן מהלל אומר כתב:
23 מרץ 2020, 14:32
לישועתך קויתי השם כתב:
23 מרץ 2020, 14:26
עקביא בן מהלל אומר כתב:
23 מרץ 2020, 14:22
הרב הראשי לישראל הרב לאו למנדי ביתאן: "הריצה הזו לסגור בתי כנסת מעט מפריעה לי. סופרים פתוחים וטוב שכך, כי מזון צריך. בית כנסת הוא מזון רוחני".
יש את ההוראות של משרד הבריאות, ויש את השאלה האישית מה לעשות? אני כשלעצמי לא הבנתי מה ההיתר ללכת לבית הכנסת, אפילו אם שומרים על הכללים, מה עם חשש פיקוח נפש? לא אם כן נגיד שכאשר נשמעים להוראות, אזי אין חשש. ולא באתי אלא להבין.



אני כשלעצמי לא הבנתי מה ההיתר ללכת לסופר ולרכוש 99 מהמוצרים שאינם חיוניים מלבד חלב לחם וביצים שברכישה לזמן ארוך אפשר להסתפק, אפילו אם שומרים על הכללים, מה עם חשש פיקוח נפש?
להכניס עצמו לקצת סכנה לצורך פרנסה, מותר, ראה בספר שיעורי תורה לרופאים ח"ב עמ' 312 שכתב כן בראיות גדולות [שעולה מהם כי אף מי שאין פרנסתו בצימצום מותר לו כן], ומעתה אם אינו בקבוצת סיכון ושומר על הכללים מותר לכתחילה. 
 


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 14:45

לישועתך קויתי השם כתב:
23 מרץ 2020, 14:26
עקביא בן מהלל אומר כתב:
23 מרץ 2020, 14:22
הרב הראשי לישראל הרב לאו למנדי ביתאן: "הריצה הזו לסגור בתי כנסת מעט מפריעה לי. סופרים פתוחים וטוב שכך, כי מזון צריך. בית כנסת הוא מזון רוחני".
יש את ההוראות של משרד הבריאות, ויש את השאלה האישית מה לעשות? אני כשלעצמי לא הבנתי מה ההיתר ללכת לבית הכנסת, אפילו אם שומרים על הכללים, מה עם חשש פיקוח נפש? לא אם כן נגיד שכאשר נשמעים להוראות, אזי אין חשש. ולא באתי אלא להבין.

סיכון לא גבוה לצורך מצווה כתפילה מותר, יש לזה מקורות נאמנים בפוסקים.


אלי פלדמן
הודעות: 83
הצטרף: 11 אוגוסט 2019, 23:38
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי אלי פלדמן » 23 מרץ 2020, 15:10

לישועתך קויתי השם כתב:
23 מרץ 2020, 14:26
עקביא בן מהלל אומר כתב:
23 מרץ 2020, 14:22
הרב הראשי לישראל הרב לאו למנדי ביתאן: "הריצה הזו לסגור בתי כנסת מעט מפריעה לי. סופרים פתוחים וטוב שכך, כי מזון צריך. בית כנסת הוא מזון רוחני".
יש את ההוראות של משרד הבריאות, ויש את השאלה האישית מה לעשות? אני כשלעצמי לא הבנתי מה ההיתר ללכת לבית הכנסת, אפילו אם שומרים על הכללים, מה עם חשש פיקוח נפש? לא אם כן נגיד שכאשר נשמעים להוראות, אזי אין חשש. ולא באתי אלא להבין.


יש כאן שתי גדרים 

גדר סכנה המבואר ביו"ד סימן קט"ז כגון להכניס מטבע לפיו שמא יש עליהן רוק יבש של מוכי שחין או משקים שנתגלו שחיישינן שמא שתה נחש מהם והטיל בהם ארס וע"ז כתב הרמ"א בשם הב"י שיש לחוש יותר לספק סכנה מלספק איסור (חמירא סכנתא מאיסורא) דהיינו שאף שבאיסורים הולכים אחר הרוב באיסורים אין הולכים (והפוסקים דנים האם יש ביטל בשישים בחשש סכנא) וע"ז אמר רבי ינאי לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר עושין לי נס שמא אין עושין לו נס ואם תימצי לומר עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו - אבל עדיין לא שמענו מטעם חשש סכנה רחוק לבטל מצווה חיובית

וגדר שני פיקוח נפש שדוחה איסורים וק"ו מצוות עשה 

כמדומה שמי שלא שומר את ההנחיות זה פיקוח נפש או שמביא לפיקוח נפש לעומת זו מי שנשמר לפי ההוראות או שאין בזה סכנה וגם אם יש זה בגדר חשש סכנה רחוק כאמור לא דוחה חשש סכנה רחוק מצוות חיוביות

 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 380 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי נבשר » 24 מרץ 2020, 00:10

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
חיכיתי שיתפרסמו החולים ואני עדיין באמצע בדיקה,
להלן המידע חולה מספר 1070 ממחוז חיפה, גבר בן 66 מגע הדוק של חולה מספר 740, מאושפז מצב בריאותו טוב. לפי מה שבררתי בינתיים חולה 1070 התפלל באותו מניין עם חולה 740 ונדבק ממנו. אני מחפש בינתיים עוד מקרים כאלו של נדבקים בלימוד ובבתי כנסת, יען המשחית לא מבחין בין צדיק לרשע. ועל איזה אחריות מדברים?
בכלל הרי עכשיו כל הרבנים הגדולים שומרים עליהם מכל משמר שלא ינזקו, אם חשובים לנו לומדי תורה ועליהם מתקיים עליהם, וודאי עליהם לשמור על עצמם מכל משמר למען יוכלו להמשיך לעסוק בתורה.


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 302
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי וחי בהם » 24 מרץ 2020, 00:18

נבשר כתב:
24 מרץ 2020, 00:10
עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 מרץ 2020, 01:22
עוד אמר לי הנ"ל, שפשוט וברור שיהודי לא ינזק מהליכה לבית כנסת או בית מדרש גם המוני ודחוס
באחריות
חיכיתי שיתפרסמו החולים ואני עדיין באמצע בדיקה,
להלן המידע חולה מספר 1070 ממחוז חיפה, גבר בן 66 מגע הדוק של חולה מספר 740, מאושפז מצב בריאותו טוב. חולה 740 לפי מה שבררתי בינתיים למד חברותא עם חולה 1070, חולה 740 נפל והרימו חולה 1070 ונדבק ממנו. אני מחפש בינתיים עוד מקרים כאלו של נדבקים בלימוד ובבתי כנסת, יען המשחית לא מבחין בין צדיק לרשע. ועל איזה אחריות מדברים?
בכלל הרי עכשיו כל הרבנים הגדולים שומרים עליהם מכל משמר שלא ינזקו, אם חשובים לנו לומדי תורה ועליהם מתקיים עליהם, וודאי עליהם לשמור על עצמם מכל משמר למען יוכלו להמשיך לעסוק בתורה.


תלמוד בבלי מסכת קידושין דף לט/ב
רבי יעקב היא דאמר שכר מצוה בהאי עלמא ליכא דתניא רבי יעקב אומר אין לך כל מצוה ומצוה שכתובה בתורה שמתן שכרה בצדה שאין תחיית המתים תלויה בה בכיבוד אב ואם כתיב למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך בשילוח הקן כתיב למען ייטב לך והארכת ימים הרי שאמר לו אביו עלה לבירה והבא לי גוזלות ועלה לבירה ושלח את האם ונטל את הבנים ובחזירתו נפל ומת היכן טובת ימיו של זה והיכן אריכות ימיו של זה אלא למען ייטב לך לעולם שכולו טוב ולמען יאריכון ימיך לעולם שכולו ארוך ודלמא לאו הכי הוה ר' יעקב מעשה חזא ודלמא מהרהר בעבירה הוה מחשבה רעה אין הקדוש ברוך הוא מצרפה למעשה ודלמא מהרהר בעבודת כוכבים הוה וכתיב למען תפוש את בית ישראל בלבם איהו נמי הכי קאמר אי סלקא דעתך שכר מצוה בהאי עלמא אמאי לא אגין מצות עליה כי היכי דלא ליתי לידי הרהור והא א"ר אלעזר שלוחי מצוה אין נזוקין התם בהליכתן שאני והא אמר רבי אלעזר שלוחי מצוה אינן נזוקין לא בהליכתן ולא בחזירתן סולם רעוע הוה דקביע היזיקא וכל היכא דקביע היזיקא לא סמכינן אניסא דכתיב ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני אמר רב יוסף אילמלי דרשיה אחר להאי קרא כרבי יעקב בר ברתיה לא חטא ואחר מאי הוא איכא דאמרי כי האי גוונא חזא ואיכא דאמרי לישנא דחוצפית המתורגמן חזא דהוה גריר ליה דבר אחר אמר פה שהפיק מרגליות ילחך עפר נפק חטא.

חזינן מגמרא זו ש'אחר' דרש כפשוטו, וכשראה שזה לא מסתדר לו יצא לתרבות רעה וחטא. אבל רבי יעקב בא ודרש שהשכר יהיה לעולם שכולו טוב, אבל בעוה"ז אין שכר ואין שמירה לעוסק במצוה במקום סכנה.
ולכאורה זהו גם התירוץ לגבי עוסק בתורה, שג"כ יש לדרוש כרבי יעקב ולא כאחר שדרש כפשוטו.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 380 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת השם 'מחוץ לקופסא' - חיים ומוות!!

שליחה על ידי נבשר » 24 מרץ 2020, 00:25

וחי בהם כתב:
24 מרץ 2020, 00:18
תלמוד בבלי מסכת קידושין דף לט/ב
רבי יעקב היא דאמר שכר מצוה בהאי עלמא ליכא דתניא רבי יעקב אומר אין לך כל מצוה ומצוה שכתובה בתורה שמתן שכרה בצדה שאין תחיית המתים תלויה בה בכיבוד אב ואם כתיב למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך בשילוח הקן כתיב למען ייטב לך והארכת ימים הרי שאמר לו אביו עלה לבירה והבא לי גוזלות ועלה לבירה ושלח את האם ונטל את הבנים ובחזירתו נפל ומת היכן טובת ימיו של זה והיכן אריכות ימיו של זה אלא למען ייטב לך לעולם שכולו טוב ולמען יאריכון ימיך לעולם שכולו ארוך ודלמא לאו הכי הוה ר' יעקב מעשה חזא ודלמא מהרהר בעבירה הוה מחשבה רעה אין הקדוש ברוך הוא מצרפה למעשה ודלמא מהרהר בעבודת כוכבים הוה וכתיב למען תפוש את בית ישראל בלבם איהו נמי הכי קאמר אי סלקא דעתך שכר מצוה בהאי עלמא אמאי לא אגין מצות עליה כי היכי דלא ליתי לידי הרהור והא א"ר אלעזר שלוחי מצוה אין נזוקין התם בהליכתן שאני והא אמר רבי אלעזר שלוחי מצוה אינן נזוקין לא בהליכתן ולא בחזירתן סולם רעוע הוה דקביע היזיקא וכל היכא דקביע היזיקא לא סמכינן אניסא דכתיב ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני אמר רב יוסף אילמלי דרשיה אחר להאי קרא כרבי יעקב בר ברתיה לא חטא ואחר מאי הוא איכא דאמרי כי האי גוונא חזא ואיכא דאמרי לישנא דחוצפית המתורגמן חזא דהוה גריר ליה דבר אחר אמר פה שהפיק מרגליות ילחך עפר נפק חטא.
חזינן מגמרא זו ש'אחר' דרש כפשוטו, וכשראה שכזה לא מסתדר לו יצא לתרבות רעה וחטא. אבל רבי יעקב בא ודרש שהשכר יהיה לעולם שכולו טוב, אבל בעוה"ז אין שכר ואין שמירה לעוסק במצוה במקום סכנה.
ולכאורה זהו גם התירוץ לגבי עוסק בתורה, שג"כ יש לדרוש כרבי יעקב ולא כאחר שדרש כפשוטו.
חזרה למעלה
יש לי שאלה בסגנון של הרב @מתאהב על ידך, למה אין שו"ע על הלכות ת"ת במצב סכנה, שסכנה יותר גדולה לא ללמוד מאשר לבטל תורה? או אולי זה נמצא ברמב"ם, הלכות רוצח ושמירת הנפש, פרק י"א, הלכה ד'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליעזר ג, וחי בהם, שירת הלווים | 6 אורחים