מגיפת קורונה - האמנם?

דיונים תורניים אקטואליים אודות מגיפת הקורונה והשלכותיה באספקלריא של תורה (וכן עדכונים נחוצים בלבד!)
בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"
כללי הפורום
= בפורום זה ניתן להעלות דיונים תורניים אקטואליים בלבד =
העלאת דברים אחרים תיאלץ לחסום את המשתמש
עדכונים נחוצים ניתן להעלות בתת הפורום בלבד!

פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 22 מרץ 2020, 22:25

בגמ' בתענית (יט, א) איתא: "איזהו דבר? עיר המוציאה חמש מאות רגלי ויצאו ממנה ג' מתים בג' ימים זה אחר זה, הרי זה דבר! פחות מכאן אין זה דבר!", לכאו' לפי"ז אין זה "מגיפה". אגב יל"ע אם "דבר" ו"מגיפה" זה אותו דבר או שני דברים?


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1131
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 375 פעמים
קיבל תודה: 347 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי יצחק » 22 מרץ 2020, 22:30

כתבתי באשכול אחר שמבואר בר"מ ושו"ע שיש שני דינים, יש דבר ויש חולי, דבר הכוונה שאנשים מתים בלי סיבה הנראית לעין, לכן צריך שימותו אחד מחמש מאות כדי שלא נאמר שהוא ענין מקרי. אבל כאשר ידוע שיש חולי הממית אז אפילו אם לא מת שום איש כבר נקרא עת צרה וצריכים להתענות וכו'.
כל זה מבואר בשו"ע סימן תקע"ו סעיף ה' ובמשנה ברורה.


שייגניסט
הודעות: 48
הצטרף: 18 מרץ 2020, 22:03
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי שייגניסט » 22 מרץ 2020, 23:00

יצחק כתב:
22 מרץ 2020, 22:30
כתבתי באשכול אחר שמבואר בר"מ ושו"ע שיש שני דינים, יש דבר ויש חולי, דבר הכוונה שאנשים מתים בלי סיבה הנראית לעין, לכן צריך שימותו אחד מחמש מאות כדי שלא נאמר שהוא ענין מקרי. אבל כאשר ידוע שיש חולי הממית אז אפילו אם לא מת שום איש כבר נקרא עת צרה וצריכים להתענות וכו'.
כל זה מבואר בשו"ע סימן תקע"ו סעיף ה' ובמשנה ברורה.

צודק זכורני שכך כתב גם הגר''מ שטרנבוך


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 23 מרץ 2020, 00:27

יצחק כתב:
22 מרץ 2020, 22:30
כתבתי באשכול אחר שמבואר בר"מ ושו"ע שיש שני דינים, יש דבר ויש חולי, דבר הכוונה שאנשים מתים בלי סיבה הנראית לעין, לכן צריך שימותו אחד מחמש מאות כדי שלא נאמר שהוא ענין מקרי. אבל כאשר ידוע שיש חולי הממית אז אפילו אם לא מת שום איש כבר נקרא עת צרה וצריכים להתענות וכו'.
כל זה מבואר בשו"ע סימן תקע"ו סעיף ה' ובמשנה ברורה
לפי זה לכאורה אין זה "דבר" או "מגיפה", אלא "חולי" בעלמא, אלא שזה צרה גדולה שיש לצעוק או להתענות עליה.


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 23 מרץ 2020, 00:30

יצחק כתב:
22 מרץ 2020, 22:30
דבר הכוונה שאנשים מתים בלי סיבה הנראית לעין,
מניין לך? מה גם שתמיד יש סיבה, רק שלא רואים אותה, ומה המשמעות של זה שלא רואים כיון שתכלס' יש?


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1423
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 485 פעמים
קיבל תודה: 420 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי במבי » 23 מרץ 2020, 00:36

לישועתך קויתי השם כתב:
23 מרץ 2020, 00:30
יצחק כתב:
22 מרץ 2020, 22:30
דבר הכוונה שאנשים מתים בלי סיבה הנראית לעין,
מניין לך? מה גם שתמיד יש סיבה, רק שלא רואים אותה, ומה המשמעות של זה שלא רואים כיון שתכלס' יש?

 


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 00:47

לישועתך קויתי השם כתב:
23 מרץ 2020, 00:27
יצחק כתב:
22 מרץ 2020, 22:30
כתבתי באשכול אחר שמבואר בר"מ ושו"ע שיש שני דינים, יש דבר ויש חולי, דבר הכוונה שאנשים מתים בלי סיבה הנראית לעין, לכן צריך שימותו אחד מחמש מאות כדי שלא נאמר שהוא ענין מקרי. אבל כאשר ידוע שיש חולי הממית אז אפילו אם לא מת שום איש כבר נקרא עת צרה וצריכים להתענות וכו'.
כל זה מבואר בשו"ע סימן תקע"ו סעיף ה' ובמשנה ברורה
לפי זה לכאורה אין זה "דבר" או "מגיפה", אלא "חולי" בעלמא, אלא שזה צרה גדולה שיש לצעוק או להתענות עליה.
גם אני כבר יומים מערער בספק שלך, והתבוננתי שיש בזה כמה ספקות: א] שמא סופרים את ענין הדבר, עולמי, ולא רק לפי מה שקורה בארצנו הקדושה. ב] שמא יש לחלק בספירה בין יהודים לגוים, כי לכל אחד יש מזל שונה, או שמא אין לחלק כי סו"ס אם הגווים מתים סימן שמצד הטבע יש סיבה שגם לשיראל יכול להגיע נזק ח"ו. 
 


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1105
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי יאיר » 23 מרץ 2020, 01:03

הרי זו הסיבה שהגר"ח קניבסקי שליט"א הורה לא לסגור את הישיבות בארץ, כיון שאין כאן דין של דבר = מגיפה.


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי עמנואל » 23 מרץ 2020, 07:14

יאיר כתב:
23 מרץ 2020, 01:03
הרי זו הסיבה שהגר"ח קניבסקי שליט"א הורה לא לסגור את הישיבות בארץ, כיון שאין כאן דין של דבר = מגיפה.

עדיין צריך להבין - דווקא כשיש דבר סוגרים? מה עם "וחי בהם" ולא שח"ו יבוא הדבר?


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 23 מרץ 2020, 08:17

יאיר כתב:
23 מרץ 2020, 01:03
הרי זו הסיבה שהגר"ח קניבסקי שליט"א הורה לא לסגור את הישיבות בארץ, כיון שאין כאן דין של דבר = מגיפה.
הנה ציטוט מהמכלול בערך 'מגיפה': "הגדרת מגפה ביהדותההלכה מתייחסת למגפות במספר מקומות. על פי ההלכה, התפרצות מחלה (למשל דבר) מוגדרת כמגפה רק אם היא גורמת ל-500 חולים ושלושה מתים במשך שלושה ימים. הגדרה זו גרמה לרב חיים קניבסקי להחליט כי התפרצות נגיף הקורונה בישראל איננה מגפה, ויש לקיים את הלימודים בתלמודי תורה וישיבות כסדרם (בהמשך ההחלטה בוטלה)".


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי עמנואל » 23 מרץ 2020, 08:19

חשוב להבדיל ולהבחין בין דיני דבר, או מגייפע, למגפה עולמית.
לצערנו אנחנו בעיצומה של מגפה עולמית קשה ונוראית - נקודה.
למרות שייתכן ובתקופת האבן מצבנו זה לא היה מופיע אפילו בחלומות הכי הוורודים.


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 459
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 759 פעמים
קיבל תודה: 239 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 23 מרץ 2020, 08:27

יאיר כתב:
23 מרץ 2020, 01:03
הרי זו הסיבה שהגר"ח קניבסקי שליט"א הורה לא לסגור את הישיבות בארץ, כיון שאין כאן דין של דבר = מגיפה.

ואם כן זה תמוה, כנ"ל מהמשנ"ב סי' תקעו. שהזכיר @יצחק


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 479
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי ספר וסופר » 23 מרץ 2020, 10:01

ההבדל בין חולי ודבר הוא ברור - חולי היא מצב מסוים שיש באדם, ודבר זה מצב של האויר.

חולי שממית - יש בכוחו להרוג ודאי, וכל השאלה היא כמה ידבקו מאותו החולי, ובאיזה חוזק זה יופיע. אולם זה ברור, שכאשר החולי ההוא הופיע בעיר, הרי החרב כבר כאן, כי אין שאלה על הגדרת גוף החולי עצמו.
ולכן זה נקרא - 'מכה מהלכת', כי אין לחולי 'מקום', אלא זה עובר מאחד לשני, וכיון שזה היום 'כאן', מחר זה גם יהיה 'שם'.
וכל אלו שהצריכו שיעור של מות מאותו החולי כג' מתים וכו', זה רק כדי להגדיר את החולי כחולי שממית, ואחר שמתברר שהחולי ממית, אין הבדל אם הוא המית 'כאן' או 'שם', ועד כמה שהחולי כאן או עתיד להגיע לכאן, אע"פ שהוא לא המית כאן עדיין אף אחד, הרי זוהי צרה שמחייבת להתריע או להתענות.

משא"כ 'דבר' - הוא לא 'מחלה מדבקת', אלא מצב מסוים של האויר, שהאויר במקום משתנה בצורה כזאת שיש בכוחו להמית. וכדי להגדיר את שינוי האויר באופן שמגדיר אותו כממית, צריך שבאותו מקום, תוך זמן מסוים, ימותו כמות מסוימת של אנשים מסוימים.

החילוק הזה מפורש בב"י וברמ"א [אולי לא עם ההגדרות החדות הללו], ולכן מאוד תמוה מה שציטטו ממרן הגר"ח בענין זה, ומסתבר שלא אמר דבר זה מעולם.


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 10:15

ראש הכולל שלי, טען שהכולל צריך להמשיך, הוא הביא גמ' [איני זוכר היכן] שרבי יהושוע בן לוי היה לו' אף אם חולים ממש, ולא חשש להדבק, כי תורה אגוני מגנא, אכן קשה לי ע"ז מהגמ' ב"ק ס: "דבר בעיר כנס רגליך, שנאמר ואתם אל תצאו איש מפתח ביתו".
מענין אותי אם יש לכם תירוץ או חילוק, או עוד גמ' שאפשר ללמוד מהם אם אכן לימוד תורה מתיר להכניס עצמו לספק סכנה.


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 23 מרץ 2020, 10:24

מעל הסטנדרט כתב:
23 מרץ 2020, 10:15
ראש הכולל שלי, טען שהכולל צריך להמשיך, הוא הביא גמ' [איני זוכר היכן] שרבי יהושוע בן לוי היה לו' אף אם חולים ממש, ולא חשש להדבק, כי תורה אגוני מגנא, אכן קשה לי ע"ז מהגמ' ב"ק ס: "דבר בעיר כנס רגליך, שנאמר ואתם אל תצאו איש מפתח ביתו".
מענין אותי אם יש לכם תירוץ או חילוק, או עוד גמ' שאפשר ללמוד מהם אם אכן לימוד תורה מתיר להכניס עצמו לספק סכנה.
לא נראה לי.
כל הרבנים אמרו להישמע להוראות משרד הבריאות בלי יוצא מן הכלל.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 479
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי ספר וסופר » 23 מרץ 2020, 10:43

החילוק ברור, כי גם הגמרא שם מביאה את רבי יהושע בן לוי כמקרה חריג, גם לגבי התנאים והאמוראים, והגמרא משווה אותו שם לרבי שמעון בר יוחאי שלא נראה קשת מימיו, ונכנס חי לגן עדן.
וחבל שמצוטטים בהתלהבות מסוכנת חצאי גמרות בו בזמן שבאותה השורה הגמרא מדגישה את ההפך הגמור, וזה לשון הגמרא שם [כתובות עז:].
מכריז רבי יוחנן הזהרו מזבובי של בעלי ראתן רבי זירא לא הוה יתיב בזיקיה רבי אלעזר לא עייל באהליה רבי אמי ורבי אסי לא הוו אכלי מביעי דההיא מבואה ריב"ל מיכרך בהו ועסיק בתורה אמר אילת אהבים ויעלת חן אם חן מעלה על לומדיה אגוני לא מגנא - ועיי"ש עוד, איך שנכנס חי לגן עדן, ובחר שם את מקומו, והושווה לרבי שמעון בר יוחאי שלא נראתה קשת בימיו.
וגם אם באופן כללי, אנחנו רגילים לדבר 'גבוהה גבוהה' בלי לבחון את הסוגיא עד דקותה, וכ"ש שלא את ההתאמה למדרגתנו - בזמנים כאלו צריכים אנו להזהר מאוד בדברינו.


אלי פלדמן
הודעות: 83
הצטרף: 11 אוגוסט 2019, 23:38
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי אלי פלדמן » 23 מרץ 2020, 10:52

הגמרא שראש הכולל הביא כנראה היא כתובות עז: אודות ריב"ל שנדבק בבעלי ראתן (מין שחין) ועיין ביעב"ץ ובר' אלחנן שם שכתבו כדבר הזה שבתורה גם אם שכיח היזקא אגוני מגנא

אך יש לחלק בכמה דרכים מקרה דנן:

א. שם הדבר היה נוגע אליו בלבד מה שאין כן במקרה דנן שיכול לדבק ולהיות גורם לרציחה

ב. ריב"ל שלמד תורה לשמה כמו שמביא הנפש החיים בשער ד בשם הזוהר שבאופן זה ניצול מפורענות שבאה לעולם ובאמת יש יחידים גם היום שיודעים בעצמם שיכולים לעשות כן , והוא שהגמרא הביאה שם שר' חנינא בר פפא אמר למלאך המוות שהוא קיים כל התורה כולה ושאל אותו מלאך המוות האם הגיע למעלת ריב"ל שנכרך בבעלי ראתן
ולכאורה אם ברור שתורה אגוני מגנא מהפורענות מדוע נמנע ר' חנינא לדבוק בהם ? על כורחנו שזו הייתה מסירות נפש (כלשון רשי שם) של ריב"ל ולעצמו בלבד
ור' חנינא אולי חשש בעמו שלא הגיע למדרגה השלמה שינצל בכך

ג. לא ברור שזה היה פיקוח נפש ממש לפי המבואר המחלה גורמת יסורים וכיעור כמבואר בגמרא אבל לא ברור שהיא גורמת למיתה

ויש להאריך בזה הרבה


שייגניסט
הודעות: 48
הצטרף: 18 מרץ 2020, 22:03
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי שייגניסט » 23 מרץ 2020, 11:43

ספר וסופר כתב:
23 מרץ 2020, 10:43
החילוק ברור, כי גם הגמרא שם מביאה את רבי יהושע בן לוי כמקרה חריג, גם לגבי התנאים והאמוראים, והגמרא משווה אותו שם לרבי שמעון בר יוחאי שלא נראה קשת מימיו, ונכנס חי לגן עדן.
וחבל שמצוטטים בהתלהבות מסוכנת חצאי גמרות בו בזמן שבאותה השורה הגמרא מדגישה את ההפך הגמור, וזה לשון הגמרא שם [כתובות עז:].
מכריז רבי יוחנן הזהרו מזבובי של בעלי ראתן רבי זירא לא הוה יתיב בזיקיה רבי אלעזר לא עייל באהליה רבי אמי ורבי אסי לא הוו אכלי מביעי דההיא מבואה ריב"ל מיכרך בהו ועסיק בתורה אמר אילת אהבים ויעלת חן אם חן מעלה על לומדיה אגוני לא מגנא - ועיי"ש עוד, איך שנכנס חי לגן עדן, ובחר שם את מקומו, והושווה לרבי שמעון בר יוחאי שלא נראתה קשת בימיו.
וגם אם באופן כללי, אנחנו רגילים לדבר 'גבוהה גבוהה' בלי לבחון את הסוגיא עד דקותה, וכ"ש שלא את ההתאמה למדרגתנו - בזמנים כאלו צריכים אנו להזהר מאוד בדברינו.

חזק! נהנה לקרוא את דבריך מדבר בהגיון 


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 11:56

לישועתך קויתי השם כתב:
23 מרץ 2020, 10:24
מעל הסטנדרט כתב:
23 מרץ 2020, 10:15
ראש הכולל שלי, טען שהכולל צריך להמשיך, הוא הביא גמ' [איני זוכר היכן] שרבי יהושוע בן לוי היה לו' אף אם חולים ממש, ולא חשש להדבק, כי תורה אגוני מגנא, אכן קשה לי ע"ז מהגמ' ב"ק ס: "דבר בעיר כנס רגליך, שנאמר ואתם אל תצאו איש מפתח ביתו".
מענין אותי אם יש לכם תירוץ או חילוק, או עוד גמ' שאפשר ללמוד מהם אם אכן לימוד תורה מתיר להכניס עצמו לספק סכנה.
לא נראה לי.
כל הרבנים אמרו להישמע להוראות משרד הבריאות בלי יוצא מן הכלל.
תיקון, רוב לא כל, ואין אמרינן בכה"ג רובו ככולו, ואף כאן בפורם זה [כמדומה באשכול מכתבי הרבנים], העיד אחד מנאמני נכדיו של שר התורה כי דעתו שיש להמשיך בלימודי הכולל.
אכן אני עצמי לומד בביתי, מספק נפשות לקולא ועד סיבות, כגון "הסטמא" קלה. 
 


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 12:13

למעשה אם הציבור מעונין לדעת על מה נשען שר התורה [לענ"ד] יראה את המשך חכמה שמות פרק כז פסוק יא שכתב דאע"ג דאין אדם רשאי לסכן עצמו בשביל תורה, בשביל לימוד דרבים חובה אפילו לסכן, עצמו ואף למסור למיתה.
וראה עוד בשות שושנת העמקים ח"ב סי' יא דכתב כיצד בשביל ת"ת דרבים היו מוסרים נפשם בשואה אף במקום שהיה מצוי סכנת נפשות.
מבהיל כמובן שאני לא בדרגה זו, אך יתרצו הרבנים דלעיל כעת, מדוע חשבו שחובה לסגור את הישיבות, והעלימו ענייהם מהדברים שצינתי.


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 302
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי וחי בהם » 23 מרץ 2020, 12:18

בודאי קשה מאוד לבטל ת"ת, וראה דברי החת"ס המצו"ב.
אבל בזמננו שאנו מבטלים על בחירות או הפגנות (ציינתי את שני הקצוות), בודאי כ"ש שיש לבטל על סכנת נפשות
image001 (4).jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


שייגניסט
הודעות: 48
הצטרף: 18 מרץ 2020, 22:03
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי שייגניסט » 23 מרץ 2020, 12:24

בשבת הלכתי להתפלל בבית כנסת של קהילת בני תורה ציבור ליטאי והכל מפוצץ לא שומרים על הכללים הלכתי לבית כנסת אחר שהרב שם ת''ח גדול והציבור רובו בעלי בתים וחלקו בני תורה ופשוט שמרו על הכללים והרב עמד ודיבר בקול גדול שאם לא ישמרו הכללים פשוט שיעצרו באמצע תפילה ויסגרו את בית מדרש והרחיב להסביר על החשיבות לא להזיק אחרים.
ופשוט אני עומד ושואל את עצמי למה ציבור בני תורה לא שמרו כמו שצריך וכי ונשמרתם או זהירות מלהזיק (או להרוג בשוגג) את השני לא צריך להדר או לקיים את המינימום את עיקר הדין לפחות!!!


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 12:33

וחי בהם כתב:
23 מרץ 2020, 12:18
בודאי קשה מאוד לבטל ת"ת, וראה דברי החת"ס המצו"ב.
אבל בזמננו שאנו מבטלים על בחירות או הפגנות (ציינתי את שני הקצוות), בודאי כ"ש שיש לבטל על סכנת נפשות
image001 (4).jpg

רק ללבן איתך מה שכתבת, מי שכבר מבטל תורה כגון בהפגנה, הואיל ואישתרי אישתרי, ואף אם יש מקורות שחייב בת"ת דרבים במקום סכנה מותר לו כי כבר ביטל תורה בהפגנה, [אין בדברי רמז שהפגנה של עץ היא ביטול תורה]


אלי פלדמן
הודעות: 83
הצטרף: 11 אוגוסט 2019, 23:38
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי אלי פלדמן » 23 מרץ 2020, 12:35

מעל הסטנדרט כתב:
23 מרץ 2020, 12:13
למעשה אם הציבור מעונין לדעת על מה נשען שר התורה [לענ"ד] יראה את המשך חכמה שמות פרק כז פסוק יא שכתב דאע"ג דאין אדם רשאי לסכן עצמו בשביל תורה, בשביל לימוד דרבים חובה אפילו לסכן, עצמו ואף למסור למיתה.
וראה עוד בשות שושנת העמקים ח"ב סי' יא דכתב כיצד בשביל ת"ת דרבים היו מוסרים נפשם בשואה אף במקום שהיה מצוי סכנת נפשות.
מבהיל כמובן שאני לא בדרגה זו, אך יתרצו הרבנים דלעיל כעת, מדוע חשבו שחובה לסגור את הישיבות, והעלימו ענייהם מהדברים שצינתי.


לא עיינתי בגוף המובאות אך כמדומה שהדברים אמורים אולי לסכן עצמו (ומצינו זאת עוד בחז"ל שהיו שמסרו נפשם על התורה בשעת הסכנה)
אך וודאי שאין רשות לסכן אחרים, במגפה מהסוג שלנו עיקר הסכנה אינה מהידבקות עצמית אלא מהידבקות כללית 

מעבר לזאת וזה העיקר ההלכה שפיקוח נפש דוחה כל התורה כולה לרבות שבת שהיא חמורה שבחמורות 
היא היא ההלכה הפשוטה וקשה מאד להחריג את ההלכה ללא בסיס איתן מאד מהפוסקים המקובלים

 


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 12:58

אלי פלדמן כתב:
23 מרץ 2020, 12:35
מעל הסטנדרט כתב:
23 מרץ 2020, 12:13
למעשה אם הציבור מעונין לדעת על מה נשען שר התורה [לענ"ד] יראה את המשך חכמה שמות פרק כז פסוק יא שכתב דאע"ג דאין אדם רשאי לסכן עצמו בשביל תורה, בשביל לימוד דרבים חובה אפילו לסכן, עצמו ואף למסור למיתה.
וראה עוד בשות שושנת העמקים ח"ב סי' יא דכתב כיצד בשביל ת"ת דרבים היו מוסרים נפשם בשואה אף במקום שהיה מצוי סכנת נפשות.
מבהיל כמובן שאני לא בדרגה זו, אך יתרצו הרבנים דלעיל כעת, מדוע חשבו שחובה לסגור את הישיבות, והעלימו ענייהם מהדברים שצינתי.


לא עיינתי בגוף המובאות אך כמדומה שהדברים אמורים אולי לסכן עצמו (ומצינו זאת עוד בחז"ל שהיו שמסרו נפשם על התורה בשעת הסכנה)
אך וודאי שאין רשות לסכן אחרים, במגפה מהסוג שלנו עיקר הסכנה אינה מהידבקות עצמית אלא מהידבקות כללית 

מעבר לזאת וזה העיקר ההלכה שפיקוח נפש דוחה כל התורה כולה לרבות שבת שהיא חמורה שבחמורות 
היא היא ההלכה הפשוטה וקשה מאד להחריג את ההלכה ללא בסיס איתן מאד מהפוסקים המקובלים

אני לא יודע לקטלג פוסקים, אבל אני כן יודע שאתה אומר סברא יפה שיש לחלק בין ביטול שיביא רק לביטול תורה, לבין ביול תורה שהוא עצמו בכוחו להביא הצלה לפי דרכי הטבע, דעל כגון זה נאמר ביטולה הוא קיומה.
חזק. [אמרו לי שכך ביאר מרן חכם שלום את הוראתו לבטל את הת"ת שברשותו] ואת כולל יחוה דעת.
עוד ראיתי שבשו"ת עטרת פז ח"ג יו"ד סי' ז הביא דברי המשך חכמה, וחילק שכל דבריו אמורים אם בלא המסירות נפשו תתבטל התורה לגמרי, אך בביטול שאינו לגמרי, אין התר לסכן עצמו, ומעתה מאחר ואף בלי ישיבות לזמן מה אפשר לקיים ת"ת דרבים ע"י טלפון וכדו' אין היתר. אכן אינו דומה ת"ת של ישיבה לשאר ת"ת דרך טלפון הוא פורום תורני, וצ"ע.
 


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 177
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 23 מרץ 2020, 13:08

מעל הסטנדרט כתב:
23 מרץ 2020, 11:56
תיקון, רוב לא כל, ואין אמרינן בכה"ג רובו ככולו, ואף כאן בפורם זה [כמדומה באשכול מכתבי הרבנים], העיד אחד מנאמני נכדיו של שר התורה כי דעתו שיש להמשיך בלימודי הכולל.
תיקון לתיקון, כל, אבל כל הרבנים בלי יוצא מן הכלל, אמרו להישמע להוראות משרד הבריאות. וגם ר' חיים אמר להמשיך, אבל לחלק לקבוצות של 10 10.
חוץ מזה, למה לא אומרים בזה רובו ככולו???


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 273
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 23 מרץ 2020, 13:33

כבודו יודע לקרא טוב, כתבתי שראש הכולל שלי אמר לא להישמע, הוא גם רב, ומי אמר לך שאינו מגדולי ישראל, ויש עוד כמוהו. כבודו צודק שכל הרבנים הסכימו אם התקנות של ההגינה, אבל התקנה שישיבה שאינה יכולה לפזר את כול הבחורים לחדרים של עשרה עשרה, הרבה לא הסכימו ואמרו שישארו יקפידו על מה דאפשר. וזה נגד משרד הבריאות.
ובגדר רובו ככולו ראה סטיפלר [חלקים סי' א]
וגט פשוט שכתב כי דין הלך אחר הרוב כשלא ישבו כל החכמים יחד לדון.
ברם אין לנו אלא הוראת שר התורה לא מדין רוב, אלא מדין גדול הדור


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 302
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי וחי בהם » 23 מרץ 2020, 16:23

מעל הסטנדרט כתב:
23 מרץ 2020, 12:33
רק ללבן איתך מה שכתבת, מי שכבר מבטל תורה כגון בהפגנה, הואיל ואישתרי אישתרי, ואף אם יש מקורות שחייב בת"ת דרבים במקום סכנה מותר לו כי כבר ביטל תורה בהפגנה, [אין בדברי רמז שהפגנה של עץ היא ביטול תורה]
ראה לדוגמא שבת דף י"א ע"א. וברש"י שם: הואיל ומפסיקין תורתנו לאומנתנו, כל שכן שנפסיק לתפלה.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 340
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 210 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי נפתולי » 25 מרץ 2020, 22:57

מ. ג. עוזרו של הרב אלימלך פירר בטורו היומי על הקורונה


קרונה - על הנגיף, ההיסטריה, הפרקטיקה ומה שביניהם - בשפה מדוברת ופחות הגדרות מקצועיות:

הערה; זו סקירה ארוכה מהרגיל כאן. אך ככל שנשנן לעצמנו את מושגי היסוד, ככל שנדע יותר את האנטומיה הבסיסית, כך תוקל עלינו ההתמודדות.

א. האנושות מתחלקת כיום לארבע קבוצות:
1. מי שאינו נחשף לנגיף.
2. מי שנחשף לנגיף והוא מוגדר כ׳נשא׳, אך אינו יודע על כך משום שלא אובחן.
3. מי שאובחן כנושא את הנגיף.
4. מי שאובחן ומגלה תסמינים, מוגדר כחולה - מהחולים הקלים ועד הקשים.

ב. איך נדע לאיזה קבוצה אנחנו שייכים ?

תלוי באיזה מדינה אתם מתגוררים ומה מדיניות הבדיקה של מקום מגוריכם.
בישראל מדיניות הבדיקה היא כזו שהאירוע מתחיל מקבוצה 4.
כלומר אנו זכאים לבדיקה, אם אנו חשים חולים כמו חום גבוה, שיעול יבש, קשיי נשימה, ודיווח על כך שנפגשנו באחרונה עם מישהו שכבר אובחן מסיבה כזו או אחרת.

במקרה כזה מד״א יגיעו אליכם הביתה לבצע בדיקה. כמובן אתם מוזמנים להמתין בסבלנות.

ישנם מדינות מפותחות אחרות המבצעים כמויות ענק של בדיקות. ולא רק מדינית. ישנם מפעלים גדולים בעולם המוגדרים כחיוניים המבצעים מדי יום בדיקות לכל העובדים.

ג. חשוב להבהיר פעם נוספת ; היחס המשתקף בטבלאות המתפרסמות מכל המדינות בעולם - כולל בישראל - הוא בין כמות המאובחנים לכמות החולים ובין כמות החולים לכמות הנפטרים. ( מדד שמזכיר את מדד הפחד הנסחר בחלק מהבורסות האמריקאיות).

ד. ישנם בישראל לכאורה מאות אלפי אנשים שפגשו את הנגיף ( ׳נשאים׳) והם לא מאובחנים. נשמע מפחיד ? התשובה היא לא. מי שמשתייך לאחת משלשת הקבוצות הראשונות שצויינו לעיל ; כלומר לא פגש את הנגיף, פגש, ( מוגדר כ׳נשא׳) או מאובחן - כלומר יש לו חותמת מאומתת מהמעבדה שהוא פגש את הנגיף - עליו להיכנס לפרופורציה.

אנחנו פוגשים בחיים וירוסים רבים שלא הודיעו לנו על קיומם והגוף מטפל בהם באמצעות נוגדנים טבעיים, בלי שמישהו מהצדדים טרח לספר לנו. העובדה שה׳קרונה׳ ממותגת הכי גבוה שרק אפשר, לא הופכת אותנו לחולים וודאי שלא מסוכנים. זו פאניקה מיותרת. יש לכם קרונה? כל עוד ואתם לא בקבוצות סיכון ולא מאוד מבוגרים, היא תחלוף כפי שהגיעה. מקסימום קצת תסמינים קלים. ולא, גם אם אובחנתם אין סיבה לרוץ למיון. אין מה לעשות שם.
ה. במקרה של תסמינים קשים, שמתפתחים אצל אחוזים בודדים, ( ברובם המוחלט אצל חולים כרוניים ומבוגרים מאוד) עשויים להגיע לטיפול בבית חולים. וכן, גם כאלו שהונשמו, החלימו. מי שלדאבון הלב לא החלימו, זה לא רק בגלל הקרונה - נכון, הקרונה ברוב המקרים מהווה את הקש ששבר את גב הגמל.... ׳הטרגדיה׳ היא , שכל מי שמגיל 80 ומעלה ולא הצליח להתגבר על המחלה ובתיק הרפואי שלו יש ׳רשימת מכולת׳ ארוכה של מחלות אך אובחן במקביל גם כחולה קרונה- מיד נרשם ומתוייג כעוד חולה קרונה שלא החלים.....

זה לא שהקרונה יכולה לתבוע דיבה כי במציאות אובחנה גם קרונה. אך כל אימת שנחשפים למספרים חשוב מאוד לזכור את צמד המילים ; ׳גם קרונה׳.

אגב, באיטליה נפטרים כל שנה כ -25 אלף אנשים משפעת ודומיה. הנפטרים השנה הם לא 25 אלף פלוס חולי הקרונה. חלק ניכר מאוד חופפים. שנה שעברה קראו לזה שפעת, השנה תולים זאת בנגיף הקרונה.

ועוד משהו על איטליה : ארץ המגף גדולה ולמעט מחוז לומברדיה והעיירות שליצדו, ישנם מחוזות שחזרו לעבודה והקרונה לא מאיימת על שלומם.

ו. ההיסטרייה העולמית נובעת מהעובדה שהאנושות לא האמינה שבעידן הנוכחי תחווה טלטול שלא תמצא לו מענה מיידי. נתון זה בצירוף העובדה שלרפואה לא היתה הזדמנות לעקוב אחר התנהגות הנגיף לאורך זמן - גורמת לפאניקה רבתית.

ז. כרגע אין שום תרופה או חיסון שהוכח כיעיל. בעשרות מדינות בודקים מגוון אפשרויות. מנהל המזון והתרופות האמריקאי מבצע מאמש 6 ניסיונות במקביל.

ח. כל עוד לא הוכח יעילותה של תרופה או חיסון, אין כל טעם להצטייד או לרכוש תרופות שמתפרסמות כ׳תגלית׳. אם אתם לא בקבוצה 4, אין סיבה ליטול שום תרופה שאינה יעילה באופן וודאי. וזה לא שאין סיבה, התרופות הללו עלולות להזיק למי שאינו זקוק להם.

ט. כרגע, בהתאם לצעדים הננקטים על ידי הרשויות בישראל, אין שום סיבה וענין ׳לסדר׳ לעצמכם בדיקה. היא לא תשפר את מידת הסטרס הנפשי, ככל שקיים. היא גם לא תועיל לכם למאומה.

י. ועוד משהו: בסינגפור, בחלקה של סין ואפילו בחלקה של איטליה יש בהישג יד ערכות בדיקה ביתיות - המבוצעות על ידי דקירה קלה באצבע - הנחת טיפת דם על מטוש. התשובה מתקבלת בתוך דקות.
ישראל לא אושרו עדיין מערכות בדיקה ביתיות. אפשר לבקר את ההחלטה, ניתן להבין אותה. אך אין טעם כרגע לחפש מישהו שמכיר מישהו שיש לו קשר עם מישהו שיסדר לכם ערכת בדיקה. אין. לפחות כרגע. מחר נתונים רבים יכולים להשתנות. שעון החיים של נגיף שונה משעון גריניץ׳. יכול להיות שברגעים אלו נמצאה התגלית , יכול להיות שעדיין לא. אך בסייעתא דשמייא היא תימצא.

ולסיום לרבים השואלים: הרב אלימלך פירר, משיב לכל השואלים בעצתו, לגבי התנהלות יום יומית לגבי נגיף הקרונה; להישמע להוראות הרשויות. יובהר, עמדתו זו לא השתנתה באחרונה, אלא היתה כזו מתחילת המשבר. בשורות טובות.


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 302
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגיפת קורונה - האמנם?

שליחה על ידי וחי בהם » 25 מרץ 2020, 23:15

אני לא מבין איך הוא מתעלם מחשבון פשוט.
שימו לב שבכל 3 ימים מספר החולים מוכפל לכה"פ. (אפשר לראות זאת אדום על לבן בגרף במכלול https://www.hamichlol.org.il/%D7%94%D7% ... 7%90%D7%9C)
זאת אומרת, אם אנו מתחילים את חודש ניסן בכ-2500 חולים, ביום ג' ניסן נעמוד על 5 אלף, ביום ו' ניסן על 10 אלף, ביום ט' ניסן על 20 אלף, ביום י"ב ניסן על 40 אלף, ובליל הסדר נגיע ח"ו ל-80 אלף חולים.
כיום יש כ-40 חולים במצב קשה ומונשמים. זאת אומרת שבליל פסח יהיו כ-1300 חולים במצב קשה.
להמשיך הלאה את החשבון?
כולנו תקוה שתפלתינו היום התקבלו בשמי מרומים, אבל איך אפשר לזלזל בדבר???

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מגיפת הקורונה - לימוד התורה
    על ידי שלומי טויסיג » 16 מרץ 2020, 16:41 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    72 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שלומי טויסיג
    16 מרץ 2020, 16:41
  • מצות מכונה בכשרות העדה החרדית, האמנם הן ממים שלנו?
    על ידי תריג מצוות » 17 אפריל 2019, 12:02 » ב הלכה ומנהג
    4 תגובות
    353 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי תריג מצוות
    היום, 14:28
  • מיתה על קידוש ה' האמנם?
    על ידי יעקב שלם » 06 מאי 2019, 23:38 » ב בית המדרש
    10 תגובות
    420 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מ אלישע
    12 פברואר 2020, 21:51
  • אין אדם יכול לבקש יותר מבקשה אחת - האמנם?
    על ידי טוב וחסד » 25 אוגוסט 2019, 16:50 » ב בית המדרש
    2 תגובות
    76 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    25 אוגוסט 2019, 17:07
  • ואנחנו - כורעים, ומשתחוים. האמנם אנו כורעים? וכי משתחוים?
    על ידי אח שלך » 06 נובמבר 2019, 00:59 » ב סידור התפילה
    9 תגובות
    159 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אח שלך
    12 נובמבר 2019, 00:39

חזור אל “הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הכהן, יחי, תורה תמימה | 3 אורחים