"נקודה למחשבה" טור אישי

דיונים תורניים אקטואליים אודות מגיפת הקורונה והשלכותיה באספקלריא של תורה (וכן עדכונים נחוצים בלבד!)
בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"
כללי הפורום
= בפורום זה ניתן להעלות דיונים תורניים אקטואליים בלבד =
העלאת דברים אחרים תיאלץ לחסום את המשתמש
עדכונים נחוצים ניתן להעלות בתת הפורום בלבד!

פותח הנושא
תלמיד חבר
הודעות: 80
הצטרף: 09 אוקטובר 2018, 04:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי תלמיד חבר » 24 מרץ 2020, 01:38

ישבתי לפני כמה ימים עם קבוצת אנשים רבי מעלה שדנו במצב הנורא ששורר בעולם. השיח נסוב סביב העניין מה אנו למדים מהאירועים האחרונים, ומה הקב"ה רוצה לומר לנו. כמה מן היושבים שם טענו שמצב כזה לא נראה שנים רבות. ווודאי שהקב"ה מראה לנו שמשיח בפתח, ועלינו לחזור בתשובה.
אני בליבי חלקתי על הנחה זו, לא העליתי אותה בזמן זה. כי חששתי פן אהיה כמקרר האמבטי כשהיא בשיא רתיחתה. אבל מכיון והדברים יושבים על ליבי מזה כמה ימים. העליתים על הכתב כאן, שמא אין אני האדם היחיד שפנים אחרות אני רואה באירועים אלו. 
ידוע ששאל פעם יהודי אחד את מרן החפץ חיים, מדוע יש הסתר פנים כזה בדורנו. ואין אנו זוכים לראות את היד החזקה שעשה ה', כמו שעשה בדורות שעברו. ענה לו החפץ חיים, 

משל למה הדבר דומה. לאדם שלמד נגינה בבית ספר למוזיקה , ולאחר שנים קיבל אותו אדם תעודה מבית הספר הזה שהם מאשרים שהנ"ל יודע לנגן בכלי זה כדבעי. הלך אותו אדם לחברו ואמר לו יודע אני לנגן בכלי זה . אמר לו חברו ומדוע שהאמין לך, בא נגן לפני ואראה אם כדברך. הראה לו אותם אדם את תעדותו שקיבל מאותו בית הספר, ואמר לו הנה לפניך ראיה שאני יודע לנגן. חתום ע"כ נגן פלוני ידוע מאוד שראה אותי ולימד אותי בכלי זה.
אמר לו החפץ חיים כאן הנמשל. הקב"ה הוציא את עם ישראל מארץ מצרים, מקום אשר אין אדם יכל לצאת ממנו בדרך הטבע. הכה אותם בעשרה מכות, קרע לנו את הים , נתן לנו את ארץ ישראל , ועוד, ועוד, ניסים גלויים וענקיים. וכתב וחתם אותם הקב"ה, בספר התורה אשר ניתן לעם ישראל לדורות. הקב"ה כתב לנו וחתם לנו תעודה, ובה כתוב כל הנסים אשר עשה לנו.
בספר התורה שנתן לנו הקב"ה, אמר לו החפץ חיים. חתום לא רק שהקב"ה יודע לנגן, אלא אין נגינה שתוכל להתנגן בעולם. בלא שהוא יעשה אותה , וירצה בה. אין נשימה של שום ייצור בעולם, בכל מקום ובכל שעה, שאין הקב"ה מאשר בכל רגע . אין יצירה שקיימת בלא שהקב"ה מאשר את קיומה עכשיו. ואנחנו דורשים מהקב"ה שיבוא וינגן לנו עכשיו. 
ואני מסתכל אנה ואנה, ואני שומע פה רק דבר אחד נגינה. נגינה צורמת, נגינה בוויליום גבוה. סדרי עולם השתנו הקב"ה מפסיק להוציא תעודות, הוא מייצר אותם כעת שוב. הוא מנגן לנו פעם נוספת. מחכה שנשמע אותה, שנפנים אותה. ובעיקר, שנשתנה ממנה.
יהיו שיאמרו שהם שומעים מהנגינה הזו, את צלילי התו השמיני של המשיח. אבל אני חושב שאם נשים לב, אנו נשמע מנגינה מוכרת.
בימים האחרונים, מי שהקשיב טוב לבטח שמע שיחזור של מנגינה ישנה. נגינה היסטורית, עליה שמענו וגדלנו. קריסת מגדל בבל המיתולגי, אותו שטות שקרסה וממנה נפרדו ונפצו כל העולם. ע"י הדבר הפשוט כ"כ, הדיבור. שומעים פה היום במוחש. 
העולם הגדול כ"כ, שהפך פתאום במאה שנה האחרונות, לכפר גלובלי קטן. למגדל בבל אחד גדול, עצום מימדים שגובה וגובה מיום ליום. שהפך למפלצת שנראית שהיא כל יכול. עד שהיא יכולה אפי' להרוס את עצמה. 
האדם שלפני מאתיים שנה, בקושי יכל להגיע לעיר הבירה. היום, מגיע לכל מקום עלי תבל בשעות ספורות. טס לירח, ושולח ללא פחד את פרי יצוריו עד למאדים. כל אדם, הפך למגדל בבל מהלך על שניים. מרגיש שהוא אוחז  את העולם בשני ידיו.
ופתאום במנגינה שקטה לפני חודש ורחוקה מהאוזן, שהפכה במהירות מסחררת לצרחה אחת גדולה. שאת קולה שומעים מתחילת העולם ועד סופו.     קרס המגדל, קריסה מוחלטת. .  אין טיסות משום מקום לשום מקום, במדינות עצמם אין יוצא ואין בא. כלכלות קורסות כמגדל קלפים, ואנשים מאבדים בדקות את ממונם שרכשו במשך שנים.
בימים אלו  הדגל והמנון המגדל, "אני ואפסי עוד" יורד אל חצי התורן. האדם עומד באיבוד עשתונות אל מול ייצור אשר אין לו מוח ואפי' לא רצון, שמחולל בו שמות. בלא להבחין בין עשיר לעני, חכם או טיפש, הוא חד וממוקד מטרה למוטט את סיסמת החיים " אני ואפסי עוד". 
כך נשמעת המגינה הזו, אולי האחרונה שבעולם, באוזני. וכך היא סיסמת החיים שאני שומע בה, "אין עוד מלבדו אפס זלותו"  






ברל
משתמש ותיק
הודעות: 376
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי ברל » 24 מרץ 2020, 06:45

א. כתבת יפה מאוד ב. גם כאשר הקב"ה מראה לנו מידי פעם באופן חי את כוחו וגבורתו האם אין זה חלק מהרצון שלו להכשיר אותנו לבוא המשיח ? גדו"י ישראל התבטאו על השואה הנוראה שזה היה סוג של פיספוס שלא קיבלנו את המשיח


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1394
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 159 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי HaimL » 24 מרץ 2020, 07:50

ברל כתב:
24 מרץ 2020, 06:45
א. כתבת יפה מאוד ב. גם כאשר הקב"ה מראה לנו מידי פעם באופן חי את כוחו וגבורתו האם אין זה חלק מהרצון שלו להכשיר אותנו לבוא המשיח ? גדו"י ישראל התבטאו על השואה הנוראה שזה היה סוג של פיספוס שלא קיבלנו את המשיח
אבל כך גם חשבו על מלחמת העולם הראשונה. וכנראה ככה גם חשבו על מלחמות נפוליאון, ועוד שלל מאורעות היסטוריים אחרים.
 


מוחל וסולח
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 24 מרץ 2020, 08:49

אני שומע את נפשך משתפכת בין המילים.

ולגוף הדברים, לא הצלחתי כ"כ להבין את החילוק בין גישתך, לגישה (כביכול) אחרת שהבאת בפתח דבריך.

גם הגאולה הראשונה, יציאת מצרים, היו בה משני הדברים, גם הוכחה למצרים, שאין עוד מלבדו, ושהוא משגיח בשמים ובארץ, וכו', וגם היה בכך אותות ומופתים לעם ישראל. 'תעודה' כהגדרתך.

וכן נאמר בירמיהו פרק כג' פסוק ז' ופסוק ח'.
לָכֵן הִנֵּה-יָמִים בָּאִים, נְאֻם-....; וְלֹא-יֹאמְרוּ עוֹד חַי-..., אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
כִּי אִם-חַי-...., אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת-זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה, וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת, אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם; וְיָשְׁבוּ, עַל-אַדְמָתָם:

לכן אנו מצפים לגאולה הרבה יותר מרשימה מאשר יציאת מצרים.

נ.ב. הייתי נזהר בשלילת שיטה שאלו פעמי משיח, כי המשמעות העולה, היא חסר באמונת ביאת המשיח עוד היום.
כביכול אתה אומר, לא, זה לא משיח, זה רק אין עוד מלבדו.


ר' יונה
הודעות: 133
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי ר' יונה » 24 מרץ 2020, 10:22

יפה מאוד.
הכל נכון.
אבל אני חושב שהרבה פעמים לא צריך לחפש איזו סיבה נסתרת כמו צניעות ואינטרנט, לשה"ר ודיבורים בביהכנ" ס, לומר שכ"א במה שהוא מושלם זה מה שהקב" ה רוצה מאחרים.
במסגרת עבודתי אני עובד עם נוער בסכנת נשירה, מהישיבות בקצה וכו', ובחור פנה אלי ושאל מה הקב"ה רוצה מאתנו בשעה כזו, אמרתי לו, רואים את זה בחוש, הקב" ה רוצה פשוט שתשב עם עצמך, בלי הצוות בישיבה, בלי הרבנים בבית כנסת, בלי החברים, אתה לבד, במרחק 2 מטר מכל אדם אחר, ופשוט תחשוב על עתידך, איך אתה רוצה לראות את עצמך בעוד 5 או 10 שנים, מה אתה רוצה שיהיה רשום על המצבה שלך לאחר 120 שנים, מה אתה יכול לתת לקב" ה, תתפלל מה שאתה רוצה, בקשה אישית ממך, פשוט תהיה אתה.
הבחור סבר וקיבל, שעה אחרי זה הוא התקשר אלי, אומר לי שישב עם עצמו והיה בהלם מעצמו, הוא חשב על חייו, על היחס בינו למשפחתו וכו', הוא פירט לי כמה תובנות שעלו לו מההתבדדות עם עצמו.
אם זה מה שהקב" ה רוצה איני יודע, מה שבטוח לא יזיק לכאו" א לשבת עם עצמו קצת...


ששמואל
הודעות: 154
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי ששמואל » 24 מרץ 2020, 12:39

מוחל וסולח כתב:
24 מרץ 2020, 08:49
אני שומע את נפשך משתפכת בין המילים.

ולגוף הדברים, לא הצלחתי כ"כ להבין את החילוק בין גישתך, לגישה (כביכול) אחרת שהבאת בפתח דבריך.



נ.ב. הייתי נזהר בשלילת שיטה שאלו פעמי משיח, כי המשמעות העולה, היא חסר באמונת ביאת המשיח עוד היום.
כביכול אתה אומר, לא, זה לא משיח, זה רק אין עוד מלבדו.
 למיטב הבנתי (אם הבנתי נכון את פותח האשכול, ואם לאו - בשם עצמי לאחר ההתעוררות מדבריו) החילוק פשוט.
אתה מדבר על תכל'ס, מה הלאה, מה יהיה וכו' ולכן לשיטתך גם אם אלו פעמי משיח עדיין היעד הוא להראות שה' יתברך הוא מלך על כל העולם ואין עוד מלבדו.

הנקודה לדעתי היא שונה, כשהקב"ה "הופך את העולם" ומשבש כל מה שמוכר לנו הוא רוצה להעביר לנו מסר ועל כן יש לשבת ולהתבונן מה הקב"ה רוצה מאיתנו, אז זה ודאי שיש להתחזק בכל המצוות ובפרט בתורה השקולה כנגד כולם ובהלכות שצריכים חיזוק וכדברי גדולי ישראל, אבל עדיין יש להתבונן מה הקב"ה רוצה בצורה בה הוא שלח את המסר.

ואם כן אם נשב ונתבונן מה הדבר שהכי השתנה - זה הנושא שאיש לא יכול לתכנן את עצמו לשבוע הבא, למרות שאנחנו (כן!!! אנחנו!!! לא מדבר לא על החילונים ולא על הגויים!!!) רגילים לתכנן את החיים שלנו קדימה, ולמרות שכולנו מאמינים עדיין עוברת לפעמים המחשבה מה כבר יכול להיות, מה כבר יכול לשבש היום עם כל הטכנולוגיה המתפתחת, הרפואה, רכבים, מטוסים וכו' וכו'.

והנה הגיע הקב"ה והראה לנו מי בעל הבית בעולם, בא רבש"ע והראה לנו שהוא לא צריך הרבה בשביל לעצור את העולם (שים לב! מה שעצר את העולם זה הפחד מווירוס עם 96% שמחלימים ממנו לגמרי תוך שבועיים!!!, לך תספר את זה לסבא רבה שלך שהתמודד עם דלקת ראות ושחפת וקדחת ועוד) עד כדי כך שהגענו למצב שהדברים הכי פשוטים - ליל הסדר אצל ההורים, ביקור אצל הסבא בן ה80, חתונות, להיות בבית חולים בזמן הלידה - ועוד, התבטלו או יכולים להתבטל בכל רגע נתון.
ואם כך זה הנקודה שהקב"ה רוצה להראות לנו, שהוא עושה ויעשה לכל המעשים וכל מה שקורה בעולם - גם כשהכל כשורה, הוא מאיתו יתברך ואין לנו שום שליטה ויכולת לעשות משהו לולא רצונו יתברך.

ועכשיו, אם מגיע מישהו ואומר "העולם התהפך, ברור שהמשיח בדרך" במילים אחרות הוא בא ואומר אין מה להתבונן למה ה' עשה כך או אחרת אלא זה חלק מתהליך הגאולה ואם כן נכופף קצת את הראש ונסבול העיקר שהמשיח יבוא בסוף, ומאבד את כל המסר וההתבוננות הנדרשת.

ולכן שלילת השיטה שאלו הם פעמי משיח אינה ח"ו כפירה ביכולתו לבוא עוד היום, אלא אמירה - הקב"ה רוצה משהו! אל תזרוק את זה על המשיח !!!


מוחל וסולח
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 24 מרץ 2020, 14:35

אני מנסה להבין אותך.

הסיבה שקצת קשה לי, להתחבר לחילוק, כי אצלי ברור שהמושג 'גאולה' ו'משיח' זה בירור אלקותו ואחדותו מקצה עולם ועד קצהו. והאמירה להראות לעולם שלא 'כוחי ועוצם ידי' ולא 'לי היאור ואני עשיתיהו', זה עצמו עניין הגאולה.

"והיה ביום ההוא יהיה ד אחד ושמו אחד".

יתכן שביאורך מכוון לכוונת פותח האשכול, (אם זו כוונתכם) והכוונה היא להוציא מליבם של אלו הרואים את 'פעמי משיח' כגאולתם האישית והחומרית. כמסופר בסיפור על המשקיע ומנהל הבנק...
כאשר נשאל משקיע, כיצד ידע מתי למשוך את כל השקעותיו מהבנק, טרם קריסתו? ענה המשקיע, ואמר: חלפתי תחת מרפסתו של בעל הבנק, בעת שהוא ישב לפוש מעמל יומו במרפסת ביתו עם כוס שתיה חמה ועוגיות, ושמעתי אותו נאנח מקירות ליבו "ריבונו של עולם, גאולה". באותו הרגע הבנתי שעלי למהר ולהציל את כספי.

ואכן, ככל שהאדם שקע והתרחק מהבנת והפנמת העניין של ד' אחד, ביום יום שלו, אזי, הניעור שלו, וזעזוע עולמו, בדרך לראות שהכל הבל הבלים והקב"ה הוא בורא העולם, אכן תהיה משמעותית יותר, ומפתיעה יותר.

ופעמי משיח אינו מושג שסותר את ההקשבה למה שהקב"ה רוצה מאיתנו. אלא אדרבה...
כי אם אכן מישהו מהרהר ועולה בדעתו שאלו הם פעמי משיח, כיצד ירהיב עוז בנפשו, ויחשוב כדבריך אלו---

........ועכשיו, אם מגיע מישהו ואומר "העולם התהפך, ברור שהמשיח בדרך" במילים אחרות הוא בא ואומר אין מה להתבונן למה ה' עשה כך או אחרת אלא זה חלק מתהליך הגאולה ואם כן נכופף קצת את הראש ונסבול העיקר שהמשיח יבוא בסוף, ומאבד את כל המסר וההתבוננות הנדרשת...........

הרי זה לשוטה יחשב. פחד ואימה אמורים לפקוד אותו, באיזה צורה הוא יגיע לקראת משיח?
וברור, שמי שמרגיש פעמי משיח, הרי שהוא מהרהר בתשובה, ושואל את עצמו, מה הקב"ה רוצה ממנו, ולא מאבד שמץ של התבוננות.
שאם לא, הרי, אוי לאותה בושה, אוי לאותה כלימה.


פותח הנושא
תלמיד חבר
הודעות: 80
הצטרף: 09 אוקטובר 2018, 04:07
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי תלמיד חבר » 24 מרץ 2020, 14:53

מוחל וסולח כתב:
24 מרץ 2020, 08:49
אני שומע את נפשך משתפכת בין המילים.

ולגוף הדברים, לא הצלחתי כ"כ להבין את החילוק בין גישתך, לגישה (כביכול) אחרת שהבאת בפתח דבריך.

גם הגאולה הראשונה, יציאת מצרים, היו בה משני הדברים, גם הוכחה למצרים, שאין עוד מלבדו, ושהוא משגיח בשמים ובארץ, וכו', וגם היה בכך אותות ומופתים לעם ישראל. 'תעודה' כהגדרתך.

וכן נאמר בירמיהו פרק כג' פסוק ז' ופסוק ח'.
לָכֵן הִנֵּה-יָמִים בָּאִים, נְאֻם-....; וְלֹא-יֹאמְרוּ עוֹד חַי-..., אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
כִּי אִם-חַי-...., אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת-זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה, וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת, אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם; וְיָשְׁבוּ, עַל-אַדְמָתָם:

לכן אנו מצפים לגאולה הרבה יותר מרשימה מאשר יציאת מצרים.

נ.ב. הייתי נזהר בשלילת שיטה שאלו פעמי משיח, כי המשמעות העולה, היא חסר באמונת ביאת המשיח עוד היום.
כביכול אתה אומר, לא, זה לא משיח, זה רק אין עוד מלבדו.
כוונתי היתה לחלוק על ההנחה שמה שרואים בימים אלו זה את פעמי משיח, וכיון שהוא פתח אנו צריכים להתכונן אליו.
אלא אני חושב שהנחה זו מפספסת את עיקר הנקודה. כיון שהקב"ה בא להראות לנו משהוא מהימים האלה משהוא שנשתנה בו שנאמין רק באלקותו. וזה עיקר הרעיון בימים אלה. 
כמובן שאם הקב"ה מרמז לנו את זה בכזו צורה ברורה, נוכל לומר בזהירות שזו כיון שהקב"ה מבין שזה הזמן שאלקותו תתברר לפני ביאת משיח.
אבל עלינו לזכור מה באים לומר לנו שנשתנה.
שנזכור נחייה ונרגיש בכל זמן ובכל דבר "איו עוד מלבדו אפס זלותו"
 


מוחל וסולח
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 24 מרץ 2020, 14:59

תלמיד חבר כתב:
24 מרץ 2020, 14:53
מוחל וסולח כתב:
24 מרץ 2020, 08:49
אני שומע את נפשך משתפכת בין המילים.

ולגוף הדברים, לא הצלחתי כ"כ להבין את החילוק בין גישתך, לגישה (כביכול) אחרת שהבאת בפתח דבריך.

אבל עלינו לזכור מה באים לומר לנו שנשתנה.
שנזכור נחייה ונרגיש בכל זמן ובכל דבר "איו עוד מלבדו אפס זלותו"

לזכור ולחיות שאין עוד מלבדו, זה התעוררות לכל אדם שבאה עליו שעת משבר פרטית או בסביבה שלו. ולצערינו, לא חסרים כאלו.
אך כאשר מדובר על קולקטיב, משהו בסדר גודל עולמי, הקב"ה מדבר בשפה אחרת, עולמית.
וכפי שכתבתי לעיל, הידיעה העולמית שאין עוד מלבדו, היא עצמה הגאולה. "והיה ד' למלך על כל הארץ", "והיה ד' אחד ושמו אחד"


חוזר ומגיד
הודעות: 92
הצטרף: 04 אוגוסט 2019, 23:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי חוזר ומגיד » 24 מרץ 2020, 15:19

ההבדל בין שאר פורענויות לפורענות דהשתא הוא ששאר פורענויות באו כעונש על חטא של יחידים או ציבור (אפי' השואה היא לא באה על כל עם ישראל)
כאן קשה להניח אצבע שזה עונש על משהו מסוים שהרי המגיפה הזאת פוקדת ל"ע את כולם בלא אבחנה בין בני ברית לשאינם ובין צדיק לרשע.
יש הרבה הרגשים על כל הפרטים שכלולים בצרה הזאת (הפסד ממון, בידוד, סגירת בתי כנסיות וכו') אבל כשקורה דבר שהוא לכל העולם אז ברור שהמטרה היא אחרת
יש כאן תחושה שהקב''ה כופה על העולם הר כגיגית אמנם בצורה הדרגתית אבל זה מתקדם לכיוןן של עולם אחר
מה מצפה בעולם האחר אני לא יודע
 
 


ששמואל
הודעות: 154
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי ששמואל » 24 מרץ 2020, 15:33

מוחל וסולח כתב:
24 מרץ 2020, 14:35
אני מנסה להבין אותך.

הסיבה שקצת קשה לי, להתחבר לחילוק, כי אצלי ברור שהמושג 'גאולה' ו'משיח' זה בירור אלקותו ואחדותו מקצה עולם ועד קצהו. והאמירה להראות לעולם שלא 'כוחי ועוצם ידי' ולא 'לי היאור ואני עשיתיהו', זה עצמו עניין הגאולה.


סלח לי אבל אתה מערב בין דברים.
אף אחד לא בא לומר שהמשיח לא הולך להגיע כי "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"
וכן אף אחד לא בא לטעון שכשיבוא המשיח לא יתגלה כבוד השכינה בעולם.

לא זה הנושא פה ולכן כל מה שקשה לך לא רלוונטי.

הנושא הוא פשוט, לדוגמא רב הונא שהחמיץ לו היין בגלל שהוא לא שילם לאריס שגנב ממנו, אם רב הונא היה אומר, החמיץ היין, הלוואי שהמשיח יבוא ויתקיים בנו "והגפן יתן פריו" זה לא נחשב התבוננות למה החמיץ לו היין אלא סוג של "בריחה" לנושא שלא קשור, למרות שוודאי רב הונא חיכה למשיח אלא הוא הבין שאם הקב"ה שולח לו מסר הוא צריך להתבונן בדבר עצמו ולא לנסות לקפוץ מיד לגלות ולמשיח.

ולענייננו הטענה פשוטה, אף אחד לא יודע מתי המשיח יגיע, האם עכשיו זה חבלי משיח, וגם אם כן, כמה זמן ייקח חבלי משיח (השואה גם לכאורה הייתה מחבלי משיח ועדיין עברו 80 שנה מאז-זאת אומרת שחבלי משיח יכולים לקחת גם 200 שנה). וכן גם אם הקב"ה בא להראות לנו שאין עוד מלבדו אין הכרח שזה תלוי במשיח, הקב"ה יכול להראות לנו את זה גם בלי שהמשיח יבוא מיד אח"כ ולכן כשמישהו מצהיר "חייב להיות שמהשיח בדרך" יכול להיות שהוא צודק, אבל את ההתבוננות בנקודה של ביטול ה"אני ואפסי עוד" הוא עלול לפספס ועל זה בא בעל ה @תלמיד חבר לעורר ועל כך אני מודה לו מאוד.
בהצלחה


מוחל וסולח
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 24 מרץ 2020, 22:52

ועכשיו ברצינות......

בין אם הקב"ה 'רק' בא לשבור את ההרגשה והאמונה ש"אני ואפסי עוד" (לא רק של הטכנולוגיה והקדמה, אלא כל אחד ב"אני ואפסי" האישי שלו)
ובין אם זה 'רק' גאולה.

הרי ברור שאם אלו פעמי משיח, הרי החרדה וחשבון הנפש, אמור לאחוז אותנו.
איך נופיע מלוכלכים לפני בורא העולם?
לפני כל הדורות שקדמו לנו?

הרי נכון לנו חיבוט הקבר בחיים....
יהיו כאן ימי צומות וזעקות, הקב"ה ישבור את ליבנו וגופנו, כדי שנשוב אליו, יהיו כאן טקסי חזרה בתשובה המוניים, כל אחד יעלה על הפודיום וימנה בבכי ובצעקות את כל חטאיו, הגלויים והנסתרים, אל מול מאות איש. יעשה חרטה ועזיבת החטא בפרהסיה.
ואנחנו, בני התורה, נהיה הראשונים שעלינו לחזור בתשובה. אנחנו נבדוק את כל חדרי ליבנו (כמו בערב יום כיפור) ונמצא שכל עבודת השם שלנו, אי אי אי לא כ"כ לשמה.
אנחנו הסיירת המובחרת של הקב"ה, וההתרשלויות שלנו, הן החמורות ביותר.

בתפילה שנזכה לחזור בתשובה שלמה, שלא נבוש ולא נכלם לעולם ועד.


ששמואל
הודעות: 154
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי ששמואל » 24 מרץ 2020, 23:15

מוחל וסולח כתב:
24 מרץ 2020, 22:52
ועכשיו ברצינות......
אם הייתי יודע שאתה חושב שאני מתלוצץ לא הייתי עונה לך...


מוחל וסולח
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 24 מרץ 2020, 23:25

ששמואל כתב:
24 מרץ 2020, 23:15
מוחל וסולח כתב:
24 מרץ 2020, 22:52
ועכשיו ברצינות......
אם הייתי יודע שאתה חושב שאני מתלוצץ לא הייתי עונה לך...
ההפך הגמור והכי קיצוני מרצינות זה התלוצצות.
אך יש הרבה גוונים באמצע.
כתבת...
........ועכשיו, אם מגיע מישהו ואומר "העולם התהפך, ברור שהמשיח בדרך" במילים אחרות הוא בא ואומר אין מה להתבונן למה ה' עשה כך או אחרת אלא זה חלק מתהליך הגאולה ואם כן נכופף קצת את הראש ונסבול העיקר שהמשיח יבוא בסוף, ומאבד את כל המסר וההתבוננות הנדרשת...........

כוונתי לתחושה שעולה שאם זה פעמי משיח, אז הכל כיף, וכפי שעלה מהשורות שכתבת, (כלפי אלו החושבים כך, לא אתה.) ואני באתי לחדד, שאי אפשר להשאר שווה נפש מול אירוע כזה, ולחשוב שאולי זה 'רק' ביאת משיח.

וכמובן, שלא חשבתי שח"ו אתה מתלוצץ, וכנ"ל פותח הנושא.
 


מאמין
הודעות: 80
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מאמין » 25 מרץ 2020, 01:52

מצטרף לכותבים.
זכור לי (אני לא זוכר פרטים מדויקים אבל זה היה בסיטואציה דומה) אחד מהרבנים אמר אז: אני נשבע לכם שהמשיח לא יגיע בתקופה הקרובה.
ומקורביו נבהלו למשמע זאת ושאלוהו לפשר הדברים, וענה בסגנון הדברים המובאים לעיל


תלמיד צעיר
הודעות: 173
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 25 מרץ 2020, 15:58

מאמין כתב:
25 מרץ 2020, 01:52
מצטרף לכותבים.
זכור לי (אני לא זוכר פרטים מדויקים אבל זה היה בסיטואציה דומה) אחד מהרבנים אמר אז: אני נשבע לכם שהמשיח לא יגיע בתקופה הקרובה.
ומקורביו נבהלו למשמע זאת ושאלוהו לפשר הדברים, וענה בסגנון הדברים המובאים לעיל
אני מסכים עם הדברים שנכתבו 
לעניין האמרה של הרב נראה לי שהוא נסחף קצת בלשונו או כמאמר תלמיד חבר קירר את אמבטי 
 


מאמין
הודעות: 80
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מאמין » 25 מרץ 2020, 19:06

הסיבה פשוטה למדי, שכן כל עוד שנחשוב שהסיבה היא הגאולה הקרובה הרי זה סיבה לשמוח ובדרך כלל לא גורם לחשבון הנפש
ועוד זה גורם לקרר את האמבטיה של אני מאמין בגאולה הקרובה אם לא יבוא אחר המשבר הזה.
(שמעתי מאחד מניצולי השואה שאמר שהיום הקשה ביותר בחייו היה היום שלאחריו כשנגמר המלחמה והמשיח לא הגיע...)


מוחל וסולח
משתמש ותיק
הודעות: 259
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 25 מרץ 2020, 19:43

מאמין כתב:
25 מרץ 2020, 19:06
הסיבה פשוטה למדי, שכן כל עוד שנחשוב שהסיבה היא הגאולה הקרובה הרי זה סיבה לשמוח ובדרך כלל לא גורם לחשבון הנפש
ועוד זה גורם לקרר את האמבטיה של אני מאמין בגאולה הקרובה אם לא יבוא אחר המשבר הזה.
(שמעתי מאחד מניצולי השואה שאמר שהיום הקשה ביותר בחייו היה היום שלאחריו כשנגמר המלחמה והמשיח לא הגיע...)
לדעתי העלובה.

אוי ואבוי...
מי שרק שמח מביאת משיח ולא מתפנה לחשבון נפש... הרי זה כמו למות ללא חרדה וללא וידוי ותשובה.
לאחר שמשיח בא, אין איך לתקן.

אוי ואבוי..


מאמין
הודעות: 80
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי מאמין » 25 מרץ 2020, 23:48

אכן בגלל זה כתבתי שבדרך כלל לא חושבים על הכיון של חשב"נ, ולא שכך צריך להיות


אחד מן הגולה
הודעות: 2
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
סטטוס: לא מחובר

Re: "נקודה למחשבה" טור אישי

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 07 אפריל 2020, 04:14

אף שבעיקר הדברים הנני מסכים עם בעל האשכול, אך זאת לא אבין מדוע לא למחות באשר יאמר כי אין כל הדברים האלו באים אלא מפני סימני הגאולה, אשר בוודאי האומר כן משתקין אותו, הלא כל פורענות באה בשביל לעורר הלב, כמשנ"א ומצאוך ושבת וגו', ואדרבה כל האומר שאין זה אלא סימני משיח הוא הוא המקרר האמבטי שכן לא יראה הדברים כתביעה עלינו לשפר מעשינו אלא הוא כחלק מתהליך גאולה וכיו"ב. ובוודאי כאשר אמרו שלא באה פורענות לעולם אלא בשביל ישראל אין הכוונה שכל פורענות באה בשביל שיאמרו בזה כי סימני משיח המה, אלא תביעה הוא עלינו לתקן איזה עניין הצריך תיקון.
וכבר מלפנים הובא אשר ארע עם "א' מגדולי ישראל" והלא הוא מרן הגר"א קוטלר זללה"ה שכאשר אמרו לו על איזה עניין שהיה שהוא מסימני משיח שבוא יבוא בעת הזו, פסק ואמר כי מבטיח הוא שלא יבוא משיח בשנה זו. ובוודאי שהדברים צריכין תלמוד, ופשוט שאינו רק הפלגת דברים ח"ו, שבוודאי לא נחשוד למרן הגר"א קוטלר ז"ל בזה, ובוודאי שכל מילותיו שקולות ומדודות היו. וכנראה כוונתו מפני זה גופא, שכאשר תבוא פורענות על ישראל ולא יקבלוהו כתביעה ועונש לשפר מעשיהם אלא יסמכו בזה שהוא חלק מתהליך גאולה וכד' זהו גופא אשר יעכב ביאת המשיח רח"ל. ויל"ע בזה.
ועכ"פ לעיקרן של דברים, נלמד הדבר ממגילת אסתר, שכבר הרבה האריכו בזה קדמונאי, ראשונים ואחרונים, על א' מעיקרי הדברים הנלמדים מן המגילה, שאף שלא ארעו שם ניסים גלויים, והכל היה יכול להתפרש יפה בדרך הטבע, אלא שבסוף נתגלה לעין כל היאך שכל הטבע עצמו משועבד ומונהג על ידי הקב"ה, ויש בעל לבירה. שאחר שכל טבע וטבע נצטרפו כולם לנס גדול שהיה רווח והצלה ליהודים נתגלה כל זה. ואעכ"פ מרדכי הצדיק מאנשי כנסה"ג בעל רוה"ק ונביאות, שהיה מגדולי אותו הדור כפי המבואר בגמ' במגילה שהיה חמישי בגדולתו [ולאחמ"כ שביעי] באותו הדור, שבוודאי אין שייך לנו שום תפיסה בגדלותו, אפי' הכי לא מיהר לקבוע מסמרות ולא הכריע מיד, ולא שלח לאסתר המלכה אלא לשון 'מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות', אפי' מרדכי הצדיק עם כל גדלותו לא היה יכול לקבוע כן בפירוש, על אחת כו"כ אנו הקטנים שבקטנים היאך נוכל לומר על מה ולמה באה עלינו כל זה. ואף שבוודאי הדברים באו לעורר מ"מ לא נוכל לקבוע בבירור על איזה עניין בא.
וכבר אמר בזה אדוננו מרן בעל הפחד יצחק זיע"א באיגרת, שבאמת מן הדין היה לנו ללמוד היסטוריה, קורות דברי עמינו, כל הצרות אשר מצאום וללמוד כל דור ודור אשר באו אותם הצרות מה היה מצב אותו הדור כדי לקבוע על מה באו כל צרותיהם, כדי שנוכל ללמוד מזה לדידן. מ"מ אין עושין כן מפני היעדר היכולת שלנו לקבוע מסמרות בזה, ואיננו יכולים לפרש זאת, כי אין לנו על זה לא רש"י ולא תוס' ולא מפרשים אחרים ללמוד כל דבר ודבר על מה הוא בא. ואין לנו בזה אלא כמה מאורעות שהוזכרו בגמ' שקיבלו בעלי התלמוד במסורה כמו גזירת המן שאמרו שבא על שנהנו מסעודתו כו' או מפני שנשתחוו לצלם, וכן בעוד כמה דוכתא, וע"ז יש לנו המפרשים הראויים אשר ידעו לפרש הדברים כראוי ולעמוד על עניינם. אבל קלקול זה שאנו רואים בדורנו שכל או"א בא ומפרש לעצמו פירושים שונים ומשונים בהנהגות הקל על מה עושה כן ומפני עושה כך, וודאי אין לו כל אחיזה. ואין לנו אלא להתחזק כל או"א בדברים הצריכים חיזוק לו, ולב יודע וכו'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: MSN [Bot] | 1 אורח