הנחיות בענין ט' קבין

דיונים תורניים אקטואליים אודות מגיפת הקורונה והשלכותיה באספקלריא של תורה (וכן עדכונים נחוצים בלבד!)
בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"
כללי הפורום
= בפורום זה ניתן להעלות דיונים תורניים אקטואליים בלבד =
העלאת דברים אחרים תיאלץ לחסום את המשתמש
עדכונים נחוצים ניתן להעלות בתת הפורום בלבד!

פותח הנושא
ראשון לציון
הודעות: 205
הצטרף: 23 אפריל 2019, 20:47
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הנחיות בענין ט' קבין

שליחה על ידי ראשון לציון » 26 מרץ 2020, 01:12

שמעתי שהרב גרוס שליט"א מאשדוד הוציא איזה דף מפורט בנושא שפיכת ט' קבין לטהרה, שהפך לצערנו לאקטואלי. 

יש למישהו להעלות?


גבריאל פולארד
הודעות: 714
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1178 פעמים
קיבל תודה: 376 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחיות בענין ט' קבין

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 26 מרץ 2020, 07:34

ובאותו ענין. ראיתי פעם חידוש עצום שייתכן שיהיה אקטואלי.
בדרישה או"ח סי' רמא מעיד על מורו (לכאו' הכוונה למהרש"ל):
ואני כתבתי למעלה שא"צ לא טבילה ולא רחיצה והמחמיר תע"ב. זהו דוקא בשאר ימות השנה אבל ברגל חייב אדם לטהר עצמו. וכן נהג מורי לטהר עצמו ברחיצת ט' קבין כשאירע לו קרי ברגל.
ולענ"ד תמוה הוא, דמה ענין ט' קבין לבין טהרה. הרי ט' קבין אינו מעלה ואינו מוריד בענין טומאה וטהרה, ורק מהני לתקנת עזרא, ומה שייך זה לחיוב לטהר עצמו ברגל שהוא ענין של טומאה וטהרה.


HaimL
הודעות: 4298
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 618 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחיות בענין ט' קבין

שליחה על ידי HaimL » 26 מרץ 2020, 08:58

גבריאל פולארד כתב:
26 מרץ 2020, 07:34
ובאותו ענין. ראיתי פעם חידוש עצום שייתכן שיהיה אקטואלי.
בדרישה או"ח סי' רמא מעיד על מורו (לכאו' הכוונה למהרש"ל):
ואני כתבתי למעלה שא"צ לא טבילה ולא רחיצה והמחמיר תע"ב. זהו דוקא בשאר ימות השנה אבל ברגל חייב אדם לטהר עצמו. וכן נהג מורי לטהר עצמו ברחיצת ט' קבין כשאירע לו קרי ברגל.
ולענ"ד תמוה הוא, דמה ענין ט' קבין לבין טהרה. הרי ט' קבין אינו מעלה ואינו מוריד בענין טומאה וטהרה, ורק מהני לתקנת עזרא, ומה שייך זה לחיוב לטהר עצמו ברגל שהוא ענין של טומאה וטהרה.
אבל גם לטהר עצמו ברגל אינו עניין לטומאה וטהרה, כי, הלא בכל השנה אסור להיכנס למקדש או לאכול קדשים בטומאה. אלא זאת תקנה חכמים (ואסמכוה אקרא) א"כ מאי אולמיה דהך תקנתא מטבילת עזרא.
 


גבריאל פולארד
הודעות: 714
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1178 פעמים
קיבל תודה: 376 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחיות בענין ט' קבין

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 29 מרץ 2020, 09:37

HaimL כתב:
26 מרץ 2020, 08:58
גבריאל פולארד כתב:
26 מרץ 2020, 07:34
ובאותו ענין. ראיתי פעם חידוש עצום שייתכן שיהיה אקטואלי.
בדרישה או"ח סי' רמא מעיד על מורו (לכאו' הכוונה למהרש"ל):
ואני כתבתי למעלה שא"צ לא טבילה ולא רחיצה והמחמיר תע"ב. זהו דוקא בשאר ימות השנה אבל ברגל חייב אדם לטהר עצמו. וכן נהג מורי לטהר עצמו ברחיצת ט' קבין כשאירע לו קרי ברגל.
ולענ"ד תמוה הוא, דמה ענין ט' קבין לבין טהרה. הרי ט' קבין אינו מעלה ואינו מוריד בענין טומאה וטהרה, ורק מהני לתקנת עזרא, ומה שייך זה לחיוב לטהר עצמו ברגל שהוא ענין של טומאה וטהרה.
אבל גם לטהר עצמו ברגל אינו עניין לטומאה וטהרה, כי, הלא בכל השנה אסור להיכנס למקדש או לאכול קדשים בטומאה. אלא זאת תקנה חכמים (ואסמכוה אקרא) א"כ מאי אולמיה דהך תקנתא מטבילת עזרא.
 
לטהר עצמו ברגל ודאי שייך לטומאה וטהרה.
וז''ל הרמב''ם פט''ז מטומאת אוכלין ה"י
כָּל יִשְׂרָאֵל מֻזְהָרִין לִהְיוֹת טְהוֹרִים בְּכָל רֶגֶל מִפְּנֵי שֶׁהֵם נְכוֹנִים לִכָּנֵס בַּמִּקְדָּשׁ וְלֶאֱכל קָדָשִׁים. וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה (ויקרא יא-ח) 'וּבְנִבְלָתָם לֹא תִגָּעוּ' בָּרֶגֶל בִּלְבַד וְאִם נִטְמָא אֵינוֹ לוֹקֶה אֲבָל בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה אֵינוֹ מֻזְהָר

משא"כ טבילת עזרא אינה שייכת לטומאה וטהרה, שהרי כשטובל בשאובין מהני לטבילת עזרא אף שנשאר בעל קרי לכל דבר. וכל שכן נתינת ט' קבין שאינו ענין לטהרה, א"כ מה שייך זה לחיוב לטהר עצמו ברגל.
ומלבד זאת ודאי שלטעם הרמב"ם הנ"ל אין שום שייכות לנתינת ט' קבין לרגל. וע"כ שלמורו של הפרישה יש טעם אחר בדבר. וצ"ב.


HaimL
הודעות: 4298
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 618 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחיות בענין ט' קבין

שליחה על ידי HaimL » 29 מרץ 2020, 10:19

גבריאל פולארד כתב:
29 מרץ 2020, 09:37
HaimL כתב:
26 מרץ 2020, 08:58
גבריאל פולארד כתב:
26 מרץ 2020, 07:34
ובאותו ענין. ראיתי פעם חידוש עצום שייתכן שיהיה אקטואלי.
בדרישה או"ח סי' רמא מעיד על מורו (לכאו' הכוונה למהרש"ל):

ולענ"ד תמוה הוא, דמה ענין ט' קבין לבין טהרה. הרי ט' קבין אינו מעלה ואינו מוריד בענין טומאה וטהרה, ורק מהני לתקנת עזרא, ומה שייך זה לחיוב לטהר עצמו ברגל שהוא ענין של טומאה וטהרה.
אבל גם לטהר עצמו ברגל אינו עניין לטומאה וטהרה, כי, הלא בכל השנה אסור להיכנס למקדש או לאכול קדשים בטומאה. אלא זאת תקנה חכמים (ואסמכוה אקרא) א"כ מאי אולמיה דהך תקנתא מטבילת עזרא.

לטהר עצמו ברגל ודאי שייך לטומאה וטהרה.
וז''ל הרמב''ם פט''ז מטומאת אוכלין ה"י
כָּל יִשְׂרָאֵל מֻזְהָרִין לִהְיוֹת טְהוֹרִים בְּכָל רֶגֶל מִפְּנֵי שֶׁהֵם נְכוֹנִים לִכָּנֵס בַּמִּקְדָּשׁ וְלֶאֱכל קָדָשִׁים. וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה (ויקרא יא-ח) 'וּבְנִבְלָתָם לֹא תִגָּעוּ' בָּרֶגֶל בִּלְבַד וְאִם נִטְמָא אֵינוֹ לוֹקֶה אֲבָל בִּשְׁאָר יְמוֹת הַשָּׁנָה אֵינוֹ מֻזְהָר

משא"כ טבילת עזרא אינה שייכת לטומאה וטהרה, שהרי כשטובל בשאובין מהני לטבילת עזרא אף שנשאר בעל קרי לכל דבר. וכל שכן נתינת ט' קבין שאינו ענין לטהרה, א"כ מה שייך זה לחיוב לטהר עצמו ברגל.
ומלבד זאת ודאי שלטעם הרמב"ם הנ"ל אין שום שייכות לנתינת ט' קבין לרגל. וע"כ שלמורו של הפרישה יש טעם אחר בדבר. וצ"ב.
צודק. אני כתבתי את הדברים בצורה לא ברורה. כוונתי לומר, שאין זה שייך לטומאה וטהרה מן התורה, שהרי בכל השנה אסור להיכנס למקדש ולאכול קדשים בטומאה, רק שברגל, שבו כל ישראל מצווים לראות ולהיראות, חייב אדם לטהר עצמו. אבל בפשטות הפסוק מזהיר על מגע נבלה כמו בכל טומאה, היינו שלא לגעת בטומאה ולהיכנס למקדש בעוד טומאתו עליו. וחכמים הזהירו שחייב אדם לטהר עצמו ברגל, מטעם הרמב"ם, ואם היה איסור של התורה להיטמא ברגל, אז היו לוקים עליו. וי"ל שזהו טעמו של הפרישה, כיוון שחכמים הזהירו שחייב אדם לטהר עצמו ברגל, אז כשם שבטבילת עזרא הקילו לטהר עצמו בט' רבין (אף שאינו מועיל
 


HaimL
הודעות: 4298
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 618 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחיות בענין ט' קבין

שליחה על ידי HaimL » 29 מרץ 2020, 10:27

באג בפורום, אמשיך כאן.
כשם שבטבילת עזרא הקילו לטהר עצמו בט' קבין שאובים, אף שאינו מועיל לטהרה מן התורה, מ"מ, כיוון שעזרא תיקן טבילה ללימוד תורה, הרי הט"ק מועיל לתקנה זו. ה"נ, כיוון שהחכמים תיקנו לטהר עצמו ברגל אז כל מי שאינו יכול לקיים את התקנה באופן המועיל (שהרי גם בטבילת עזרא, התקנה הייתה לטבול לכתחילה באופן המועיל להיטהר מטומאת בע"ק, ורק שהקילו בזה), עכ"פ יקיים אותה בט"ק שאובים, ולא שיבטלנה מכל וכל.


אמונה ובטחון
הודעות: 275
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הנחיות בענין ט' קבין

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 29 מרץ 2020, 12:49

בס"ד
עיין בספר מועדים וזמנים [לגאב"ד ר משה שטרנבוך] ח"ז סימן קיח ותרווה נחת
- עיין בשל"ה במס' יומא שכתב דלמ"ד דס"ל שטבילת ערב יוה"כ משום תשובה אינו יוצא בט' קבין.
הרי מוכח מדבריו דלמ"ד שטבילת יוה"כ לשם טהרה יוצא י"ח אפי' בט' קבין, הרי ט' קבין מטהרים
על כל פנים מטומאת קרי
והנלע"ד כתבתי

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור]”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Yeshiv, בן אהרון, הערשל, הקטן למאד, לחשוב, מהרילניק, קמיע מומחה | 7 אורחים