עבודת ה' או עבודת עצמינו...

ענייני מוסר ומחשבה
סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2402
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 767 פעמים
קיבל תודה: 1404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 06 מאי 2021, 09:23

חימקו כתב:
06 מאי 2021, 09:04
למה זה תשאל לשמי כתב:
06 מאי 2021, 08:33
לגבי ילדים בבית הכנסת, לדעתי בפעמים רבות זה לא כ''כ מפריע לתפילה, ועם קצת ריכוז והבנה ללב השני אפשר להתרכז כרגיל.
לא הבנתי, אדם שמביא ילד קט לא יכול לקחת ריזיקה שהילד יפריע מעט ולא הרבה
נדיר מאוד שהילד משבש את התפילה ברמה רצינית. ואגב טיפ: זה נובע ממבוכה כלשהי שהילד חש מהשקט הפתאומי בשמונה עשרה, ולכן הוא מרעיש כי זה מציק לו. לבי לבי על כל המשקיטים את הילד כי זה לא ממש עוזר, מהטעם הנ''ל. טופי עסיסי יעשה את העבודה הרבה יותר טוב, או משניות של יוני גרשטיין. 
 


חוזר ומגיד
הודעות: 243
הצטרף: 04 אוגוסט 2019, 23:40
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי חוזר ומגיד » 06 מאי 2021, 09:31

עוד דוגמא
עיתוני סופשבוע מן הסתיים יהיו מלאים בכתבות מלאות יגון לע'''נ ההרוגים.
אדם אומר לעצמו למרות שאסור להצטער בשבת הוא יקרא בשביל חיזוק.


דווס
הודעות: 67
הצטרף: 11 אפריל 2021, 21:56
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי דווס » 06 מאי 2021, 09:49

נראה לי דיש כאן שני דברים: יש עבודת השם וכל אחד יעשה איך שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה.
למשל להתפלל בקול זכותו של כל אחד לצעוק ואין בזה עבירה בית כנסת זה מקום ציבורי ובמיוחד שטיבלאך מי שרוצה תפילה שקטה שילך לליטאים.
להביא ילדים לבית כנסת מה כזה נורא, אי אפשר להתחשב באמהות.
להתאסף אין בזה שום מצוה או עבודת השם.
לשאת את המת גם אין מצוה אפשר לשאת אותו ברכב.
לא נראה לי שיש בעיה לחכות לתור למגלשה גם אם יש תערובת מסוימת רח"ל עיין ברמ"א סימן כא שבזמנם היו משתמשים בשפחות לרחיצה וסיים והכל לשם שמים.
הבעיה העיקרית כאן היא פשוט חוסר דרך ארץ ודרך ארץ קדמה לתורה.
(כתבתי מתי שהוא רוצה כי ראיתי אנשים מתפללים שחרית ב3 בצהריים וכי בגלל שהם משוגעים זה אמור להפריע למישהו.)

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
הודעות: 2069
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1608 פעמים
קיבל תודה: 1169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי אברך » 06 מאי 2021, 14:20

למה זה תשאל לשמי כתב:
06 מאי 2021, 08:33
מרן רבנו @אברך, לא הצלחתי לצטט את הודעתו בראש באשכול משום מה, ולכן הגיתי את שמך.

לגבי ילדים בבית הכנסת, לדעתי בפעמים רבות זה לא כ''כ מפריע לתפילה, ועם קצת ריכוז והבנה ללב השני אפשר להתרכז כרגיל.
אין כל המוחות שוים בזה. יש אנשים שממש מוטרדים מכל רעש חריג (ביניהם עבדך הנאמן).
לגבי שמחות רועשות, ידוע המעשה שפורסם ביתד פסח האחרון (הגליון נמצא בביתי, אך מכוסה בקרטונים...), שעשו כנס עם הגר''נ קרליץ זללה''ה בשנת תנש''א עקב עצירת גשמים, והגרנ''ק הקריא מכתב על אחד שאומר לו שכיון שעושים עצרת התעוררות אולי שיעירו על השמחות הרועשות, ואמר הגרנ''ק בכאב שאם אדם לא שמח בשמחת השני אלא אדרבה רואה בכך רעש, ע''ז גופא צריכים לעשות עצרת...
שאל נא את עצמך, וכי הגרנ"ק זצ"ל עודד הפרעה לזולת? והרי ברור ופשוט שבזמנים שע"פ הלכה (הלכות שותפים ונזקי שכנים) אין להרעיש, מי שאינו נזהר בזה, הרי הוא חוטא. אלא צ"ל שכוונת הגרנ"ק שמכל מקום יש גם צד שני למטבע, ועל אף ההפרעה ובלי קשר אליה, עלינו לשמוח בשמחת שכנינו, וכנראה שבמקרה ההוא ראה שהשכן מחמת עצביו הגואים אין בלבו על שכניו אלא שנאה וטינה. כנלענ"ד בס"ד.


ב. גפנר
הודעות: 225
הצטרף: 21 פברואר 2021, 19:17
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי ב. גפנר » 06 מאי 2021, 14:41

אלו שממהרים ל'כולל' או לתפילה, וחוצים את הרחוב ברמזור אדום. וכל הילדים מביטים עליהם ואומרים לעצמם, מתי יבוא לידי ואקיימנו.

אלו שמחמת דיני 'צניעות' יקדימו את עצמם לראש התור, ויעקפו את כל הממתינים/ממתינות שלפניהם, במכולת, בחנות, או באוטובוס. אוי לה לאותה בושה.


ואלו ואלו אומרים, אשרי מי שלא חטא.


דווס
הודעות: 67
הצטרף: 11 אפריל 2021, 21:56
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי דווס » 07 מאי 2021, 09:52

הגמרא בחגיגה ד' ג אומרת 'טף למה באין להביא שכר למביאיהן, ואומרים התוספות על זה סמכו שמביאים הטף בבית הכנסת.
לדעתי בהקהל היה רעש עצום של בכי של תינוקות ובכל זאת הביאו אותם ואותו דבר אומ' התוס' המצב אצלנו בבי"כ זה לא לכתחילה אבל יש על מה לסמוך.
וברור שאם הילד עושה רעש עדיף לא להביאו וכמו שכתוב במגן אברהם בשם השל"ה הקדוש, אך זה לא עבירה וכנראה שזה היה מאז ומעולם כך וכי קל בעיניכם מה שכתב הרמ"א מיד שהתינוק עונה אמן יש לו חלק לעולם הבא.
הילדים היו ויהיו חלק מבי"הכ זה לא לכתחילה אבל מסורת לא משנים גם אם הם מפריעים.


סתמא דמילתא
הודעות: 32
הצטרף: 13 אוגוסט 2020, 15:35
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי סתמא דמילתא » 07 מאי 2021, 10:31

עוד כמה נושאים שיכולים להוות דוגמא לעליה מוטעית :

ללמוד במקום שחובה עליו לעזור בבית. [‎‎כל מקרה לגופו‏]

להגיב בזלזול לדברי חברו מתוך ריתחא דאורייתא , אע''פ שהמכוון בזה הוא להגיע לאמיתה של תורה.

להעיר לחברו , או לבני ביתו על הנהגה מסויימת [ לדוג' - שאינו נוטל ידיים כראוי. ] אפילו שבהערתו הוא מבזה / מבייש / פוגע בשני ועובר בכך על שלל לאוים דאורייתא.

לחץ לפני חג - פעמים מצוי שבשביל להשיג תוספת הידור במצוות החג , כגון שכל פירורי החמץ יבוערו , או שהד' מינים יהיו יותר מהודרים מגיעים למצב [ אפי' קלוש ] של חוסר כבוד בשני , ובודאי שבין אדם לחבירו עדיף מכל הידור שבעולם. אלא שכך דרך נפש האדם...

אשמח באם יביאו ציבור הלומדים עוד דוגמאות שיוכלו כולם לשאוב מהם הנהגות למעשה.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
הודעות: 2069
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1608 פעמים
קיבל תודה: 1169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי אברך » 07 מאי 2021, 15:14

דוגמא עיקרית וחשובה ביותר (ופלא ששכחתי לכתוב אותה ברשימה בראש האשכול), היא בחירת מקום המגורים, וההשתייכות הקהילתית.

מצוי מאד שאדם בוחר מקום מגורים, או קהילה, לפי נטיית ליבו, והמקום שאליו הוא מרגיש מחובר ושייכות. אך צריך לקחת בחשבון את מכלול השיקולים, ואחד השיקולים החשובים ביותר הוא חינוך הילדים. ולמשל בסביבה שבה הילדים עלולים להיות מושפעים לרעה ח"ו, או בקהילה שסטטיסטית יש בה יותר מקרים של נשירה וכדו', אף אם האב מאד נמשך דוקא לקהילה זו, מכל-מקום עליו לקחת בחשבון את הנתון הנ"ל, ולחשוב היטב היטב לפני שמשתלב בקהילה כזו. וצריך לדון בענין זה בכובד ראש, ובד"כ גם להתייעץ עם תלמיד חכם וירא שמים, שהוא גם אדם חכם!

לפעמים גם יש קהילות של עדות מסויימות, ומטבע הדברים אדם נוטה להשתייך לקהילה של בני עדתו, אבל אם באותה קהילה יש השפעה לרעה, או שמצוי שהנוער מתקלקל וכדו', הרי שצריך לחשב את כל הנתונים, ולהעלותם לפני רב שיורה להם כיצד לנהוג.

וכן יש אנשים שנלחמים ומתאמצים להקים קהילה שיתפללו בנוסח של העדה לה הם משתייכים, בעוד שהיו יכולים לגדל משפחה ברמה הרבה יותר גבוהה מבחינה רוחנית, אילו לא היו נתפסים לזוטות (יחסית) כמו נוסח ומנגינות.

אציין דוגמה שראיתי בעיניי (כמובן במבט מבחוץ, ובלי לדעת מבפנים). אני מכיר משפחה מעדה מסויימת, והמשפחה עצמה בסגנון מודרני, והאב עובד וכו', וקרוב לוודאי שאילו היו משתייכים לקהילה של בני עדתם, שהיו מבניהם מתקלקלים, כי הקהילה של בני עדתם שבאזור מגוריהם, אינה קהילה איכותית כ"כ, ומאיזושהי סיבה אבי המשפחה בחר להשתייך לקהילה של עדה אחרת (ענין די מפליא ולא מובן מאליו למי שמכיר את המשפחה), וב"ה כל בניו ללא יוצא מן הכלל בני תורה ואברכים!

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
הודעות: 2069
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1608 פעמים
קיבל תודה: 1169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי אברך » 07 מאי 2021, 15:23

עוד דוגמה חשובה הקשורה לדוגמה הקודמת שהבאתי, היא הנהגות שונות של ההורים, שהרבה פעמים נקבעות לפי אופיים ונטיית לבם של ההורים, ולא תמיד זוכרים לקחת בחשבון את הענין של ההשפעה על הילדים.

ולדוגמה, אדם שלפי נטייתו קשה לו לשבת וללמוד, ומתלבט אם לצאת לעבוד, מ"מ צריך גם להוסיף למכלול הנתונים את הנתון החשוב הזה של ההשפעה על חינוך הילדים, ולפעמים יש בכוח נתון זה להפוך החלטות, או לפחות לשנות אותן, ולמשל שיבחר סוג עבודה יותר "רוחנית", שהרבה פעמים יש בזה השפעה עצומה על סגנון הבית.

עוד דוגמה, בעל תשובה שקשה לו אישית להתחבר לענינים חיצוניים של החברה החרדית, כמו לבוש וכדו', כדאי מאד מאד שייקח בחשבון גם את הנתון של ההשפעה על סגנון הבית. והרבה לצערי שוגים בזה, וזו אחריות עצומה.

עוד דוגמה, נפוץ מאד בדורינו שבחורים ואברכים מחוג א' נסחפים לסגנון אחר (למשל ליטאיים או חסידים שנסחפים לברסלב, שזה מצוי הרבה), מפני נטיית נפשם, ולהם עצמם זה מוסיף הרבה ברוחניות, וזוכים לשמחה בעבודת ה', ולקרבת ה', ואמונה תמימה וחזקה, וכו'. אבל חובה גמורה לקחת בחשבון את מכלול הנתונים, וגם את הנתון החשוב של חינוך הילדים, ובאם לפי הענין יש לחשוש יותר למצבם הרוחני של הילדים באם יעברו להשתייך לחוג האחר, הרי שעליהם לבחון היטב את צעדיהם, ולהתייעץ (ולפעמים אפשר לעשות את השינוי ואת החיבור לסגנון החדש, רק בפנים, בלי שיהיה ניכר מבחוץ, ובלי לשנות מראה ולבוש וקהילה וכו').

כאן עמד קנה, ותן לחכם ויחכם עוד.


ידידיה
הודעות: 332
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי ידידיה » 07 מאי 2021, 15:42

דווס כתב:
07 מאי 2021, 09:52
הגמרא בחגיגה ד' ג אומרת 'טף למה באין להביא שכר למביאיהן, ואומרים התוספות על זה סמכו שמביאים הטף בבית הכנסת.
לדעתי בהקהל היה רעש עצום של בכי של תינוקות ובכל זאת הביאו אותם ואותו דבר אומ' התוס' המצב אצלנו בבי"כ זה לא לכתחילה אבל יש על מה לסמוך.
וברור שאם הילד עושה רעש עדיף לא להביאו וכמו שכתוב במגן אברהם בשם השל"ה הקדוש, אך זה לא עבירה וכנראה שזה היה מאז ומעולם כך וכי קל בעיניכם מה שכתב הרמ"א מיד שהתינוק עונה אמן יש לו חלק לעולם הבא.
הילדים היו ויהיו חלק מבי"הכ זה לא לכתחילה אבל מסורת לא משנים גם אם הם מפריעים.
זה לא עבירה אלא עבירה גדולה
וז"ל השל"ה
והנה אעתיק דברי מוסר שמצאתי בספר נקרא דרך חיים (למהר"ם די לונזאנו) דף ע', וזה לשונו: גרסינן בריש מסכת חגיגה (ג א), דרש רבי אלעזר בן עזריה, 'הקהל את העם האנשים והנשים והטף' (דברים לא, יב), אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע, טף למה באין, כדי ליתן שכר למביאיהן. וכתבו שם בתוספות (ד"ה כדי): ועל זה סמכו להביא קטנים לבית הכנסת, עד כאן. אמר מנחם, בזמן הזה יש טף בא לבית הכנסת לתת עונש למביאיהן, לפי שהוא בא לחלל קדושת בית אלהינו, ולשחוק בו כברחובות קריה, יקומו לצחק זה עם זה, זה מצחק עם זה, וזה מכה את זה, זה מרנן וזה בוכה, זה מדבר וזה צועק, זה רץ אילך וזה רץ אילך, רץ לקראת רץ ירוץ. ויש אשר יעשה צרכיו בבית הכנסת, ואז יאמרו מים מים, ויש אשר יתן אביו בידו ספר והוא ישליכו לארץ, או יקרעהו לשנים עשר קרעים. סוף דבר, מקול שטטתם כוונת המתפללים נפסדת, ונמצא שם שמים מתחלל.
והמביא טף בזה האופן לבית הכנסת, אין ראוי לו לקוות על זה שכר, כי אם לדאג מן הפורענות. הא למה הוא דומה, לאיש שיש לו עבד שוטה, והלך לדבר אל המלך ועבדו עמו, עמד העבד בשטותו וביזה את המלך וחירפו ואדוניו ראה ושתק, הלא יקצוף המלך על אדוני העבד, ויאמר לו: לא עבדך בזני, כי אם אתה, וייסרהו כדי רשעתו. ולעבד לא יעשה דבר, אין לעבד חטא, כי חשכו אלוה חכמה, ולא חלק לו בבינה. והנה כן הדבר הזה. ולא עוד, אלא שלפעמים גם האבות משחקים עמם למען ספות הרוה על הצמאה. והיותר רע, כי יגדלו הנערים על זה המנהג הרע, והתכונה הזרה, וכל אשר יגדלו עוד יוסיפו סרה להבזות בעיניהם ענין בית הכנסת וקדושתו, ולא יתנו כבוד לתורה. וכיון שעבר אדם עבירה ושנה בה, הותרה לו (ראה קידושין מ א). גם כי יזקין ממנה לא יסור.
קב. סוף דבר, ראוי לאדם שלא להביא הטף הקטן מאד לבית הכנסת, כי יפסיד בהביאו ולא ירויח. אך הטף הגדול קצת, יביאנו לבית הכנסת, ולא יניחנו לזוז ממקומו, וילמדהו ויזרזהו לענות אמן וקדיש וקדושה, ולא ינחוהו לדבר דברי הבאי, וילמדהו לשבת שם באימה וביראה. ובזה יהיה לו שכר טוב מאת השם יתברך

השורה האחרונה שבדבריך היא באמת הדגמה של נושא האשכול


דווס
הודעות: 67
הצטרף: 11 אפריל 2021, 21:56
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי דווס » 08 מאי 2021, 22:11

הספר דרך חיים אשר נמצא בספר שתי ידות הוא ספר מוסר,וגם הנוסח במשנ"ב הוא 'השל"ה קורא תגר' או בקיצור שו"ע 'מוטב שלא להביאם'.
האם מי שמביא ילדים עובר עבירה אולי עדיף שלא אך זה לא עבירה, הרבה מגדולי הדורות בימינו אמרו שעדיף להרגיל את הילד לבוא לביה"כ מגיל צעיר כדי שיבוא גם בגיל מבוגר.
כי מצד ההלכה הפשוטה אין בזה שום איסור וכמו שכתבו התוס'.


חימקו
הודעות: 625
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 200 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי חימקו » 08 מאי 2021, 22:40

דווס כתב:
08 מאי 2021, 22:11
הספר דרך חיים אשר נמצא בספר שתי ידות הוא ספר מוסר,וגם הנוסח במשנ"ב הוא 'השל"ה קורא תגר' או בקיצור שו"ע 'מוטב שלא להביאם'.
האם מי שמביא ילדים עובר עבירה אולי עדיף שלא אך זה לא עבירה, הרבה מגדולי הדורות בימינו אמרו שעדיף להרגיל את הילד לבוא לביה"כ מגיל צעיר כדי שיבוא גם בגיל מבוגר.
כי מצד ההלכה הפשוטה אין בזה שום איסור וכמו שכתבו התוס'.
לא הבנתי
אם הילד מפריע, עבירה היא בידו
ואם לא מפריע, מצוין
על מה הויכוח


דווס
הודעות: 67
הצטרף: 11 אפריל 2021, 21:56
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי דווס » 10 מאי 2021, 01:23

בתוספות נראה שהילדים כן הפריעו כי הלשון שלהם 'מכאן יש לסמוך' ואם הם לא מפריעים אז מה הבעיה, וגם בהקהל הנשים באו עם התינוקות והיה כנראה קצת רעש.
ודאי שזה לא ראוי להביא ילד שמפריע אבל זה לא עבירה כ"כ גדולה.


מבקש אמת
הודעות: 3521
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 354 פעמים
קיבל תודה: 1486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי מבקש אמת » 10 מאי 2021, 01:35

אברך כתב:
07 מאי 2021, 15:23
עוד דוגמה חשובה הקשורה לדוגמה הקודמת שהבאתי, היא הנהגות שונות של ההורים, שהרבה פעמים נקבעות לפי אופיים ונטיית לבם של ההורים, ולא תמיד זוכרים לקחת בחשבון את הענין של ההשפעה על הילדים.

ולדוגמה, אדם שלפי נטייתו קשה לו לשבת וללמוד, ומתלבט אם לצאת לעבוד, מ"מ צריך גם להוסיף למכלול הנתונים את הנתון החשוב הזה של ההשפעה על חינוך הילדים, ולפעמים יש בכוח נתון זה להפוך החלטות, או לפחות לשנות אותן, ולמשל שיבחר סוג עבודה יותר "רוחנית", שהרבה פעמים יש בזה השפעה עצומה על סגנון הבית.

עוד דוגמה, בעל תשובה שקשה לו אישית להתחבר לענינים חיצוניים של החברה החרדית, כמו לבוש וכדו', כדאי מאד מאד שייקח בחשבון גם את הנתון של ההשפעה על סגנון הבית. והרבה לצערי שוגים בזה, וזו אחריות עצומה.

עוד דוגמה, נפוץ מאד בדורינו שבחורים ואברכים מחוג א' נסחפים לסגנון אחר (למשל ליטאיים או חסידים שנסחפים לברסלב, שזה מצוי הרבה), מפני נטיית נפשם, ולהם עצמם זה מוסיף הרבה ברוחניות, וזוכים לשמחה בעבודת ה', ולקרבת ה', ואמונה תמימה וחזקה, וכו'. אבל חובה גמורה לקחת בחשבון את מכלול הנתונים, וגם את הנתון החשוב של חינוך הילדים, ובאם לפי הענין יש לחשוש יותר למצבם הרוחני של הילדים באם יעברו להשתייך לחוג האחר, הרי שעליהם לבחון היטב את צעדיהם, ולהתייעץ (ולפעמים אפשר לעשות את השינוי ואת החיבור לסגנון החדש, רק בפנים, בלי שיהיה ניכר מבחוץ, ובלי לשנות מראה ולבוש וקהילה וכו').

כאן עמד קנה, ותן לחכם ויחכם עוד.
הדוגמאות שהבאת נכונות מאד, אבל שים לב שמצוי גם להיפך - אדם שבעצם בשביל עבודת ה' שלו (ושל כל הבית) רצוי שיעשה משהו שנתפס פחות מכובד או "רוחני", אבל כדי שלא ירד מכבודו וממעמדו ממשיך בדרך ה"רוחנית" כביכול ולמעשה זה נגד רצון ה'. או בעל תשובה שרוצה להרגיש בדרגה רוחנית גבוהה ולכן מנסה להכנס לחברה אברכית, כשזה בעצם מתכון לתסכול ומרירות שלו ושל ילדיו עד לנשירתם מן הדרך. או מי שבחוג שלו עבודת ה' שלו כבויה וזה משליך על כל האוירה בבית, אבל לא משנה את עבודת ה' לסגנון אחר כי זה נתפס לא לענין בסביבה שלו. 

הנקודה היא שאין כיוון מסויים שאפשר להצביע עליו ולומר "זו הדרך לעבודת ה'", אלא כל אחד לפי ענינו, לפעמים צריך ללכת לכיוון כזה ולפעמים לכיוון ההפוך.
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
הודעות: 2069
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1608 פעמים
קיבל תודה: 1169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי אברך » 20 מאי 2021, 00:54

עוד תובנה חשובה בנושא זה, היא בענין חינוך הילדים.
חינוך ילדינו אמור להיות מתוך מחשבה "איך לגרום ולעזור להם להיות טובים יותר", שזהו רצון השי"ת מאיתנו כהורים (וכמחנכים).
וממילא כל פעולה/דיבור, ואפילו מחשבה, בעניני חינוך הילדים, אמורים להיות מתוך ההסתכלות הנ"ל, ותו לא.
הרבה פעמים הורים עלולים להגיב על מעשי ילדיהם מתוך אימפולסיביות, בלי חשיבה, מתוך תחושה שזהו חינוך, וכגון לכעוס או לצעוק, או לגעור, או לומר ביקורת, [ושלא לדבר על להכות], ולפעמים אם היו חושבים, היו שמים לב שגערה זו ככל הנראה לא תקדם את הילד בנושא זה, וגם אם תקדם במעשה, לא תחדיר ללבו קשר פנימי, אהבה וחיבור, למצוה.
כמו"כ לגבי מה לדרוש מהילד לקיים, ואיך להדריך אותו לקיום מצוה, צריך כל הזמן לשים לב למטרה העיקרית, שהיא לקרב את הילד לעבודת השי"ת, וכל דבר למדוד לפי הסתכלות זו.

בל"נ אאריך יותר בענין זה באשכול בפ"ע במדור חינוך ילדים.

עריכה: הנה הקישור לאשכול המורחב. 


משתדל לעשות רצון ה'
הודעות: 503
הצטרף: 18 ינואר 2021, 11:41
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 175 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי משתדל לעשות רצון ה' » 20 מאי 2021, 15:38

אני אישית מסכים עם כל מילה שכתב כאן פותח האשכול. ועמו רבים נוספים.
רציתי להוסיף שהרמב"ם גורס בבקשה לאחר קדושא דסידרא "ולעשות רצונו כרצונו".
ובעצם בזה מבקשים אנו שלא נכשל חלילה ונעבוד את עצמינו.


משתדל לעשות רצון ה'
הודעות: 503
הצטרף: 18 ינואר 2021, 11:41
נתן תודה: 151 פעמים
קיבל תודה: 175 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי משתדל לעשות רצון ה' » 20 מאי 2021, 15:45

אברך כתב:
07 מאי 2021, 15:14
דוגמא עיקרית וחשובה ביותר (ופלא ששכחתי לכתוב אותה ברשימה בראש האשכול), היא בחירת מקום המגורים, וההשתייכות הקהילתית.

מצוי מאד שאדם בוחר מקום מגורים, או קהילה, לפי נטיית ליבו, והמקום שאליו הוא מרגיש מחובר ושייכות. אך צריך לקחת בחשבון את מכלול השיקולים, ואחד השיקולים החשובים ביותר הוא חינוך הילדים. ולמשל בסביבה שבה הילדים עלולים להיות מושפעים לרעה ח"ו, או בקהילה שסטטיסטית יש בה יותר מקרים של נשירה וכדו', אף אם האב מאד נמשך דוקא לקהילה זו, מכל-מקום עליו לקחת בחשבון את הנתון הנ"ל, ולחשוב היטב היטב לפני שמשתלב בקהילה כזו. וצריך לדון בענין זה בכובד ראש, ובד"כ גם להתייעץ עם תלמיד חכם וירא שמים, שהוא גם אדם חכם!

לפעמים גם יש קהילות של עדות מסויימות, ומטבע הדברים אדם נוטה להשתייך לקהילה של בני עדתו, אבל אם באותה קהילה יש השפעה לרעה, או שמצוי שהנוער מתקלקל וכדו', הרי שצריך לחשב את כל הנתונים, ולהעלותם לפני רב שיורה להם כיצד לנהוג.

וכן יש אנשים שנלחמים ומתאמצים להקים קהילה שיתפללו בנוסח של העדה לה הם משתייכים, בעוד שהיו יכולים לגדל משפחה ברמה הרבה יותר גבוהה מבחינה רוחנית, אילו לא היו נתפסים לזוטות (יחסית) כמו נוסח ומנגינות.

אציין דוגמה שראיתי בעיניי (כמובן במבט מבחוץ, ובלי לדעת מבפנים). אני מכיר משפחה מעדה מסויימת, והמשפחה עצמה בסגנון מודרני, והאב עובד וכו', וקרוב לוודאי שאילו היו משתייכים לקהילה של בני עדתם, שהיו מבניהם מתקלקלים, כי הקהילה של בני עדתם שבאזור מגוריהם, אינה קהילה איכותית כ"כ, ומאיזושהי סיבה אבי המשפחה בחר להשתייך לקהילה של עדה אחרת (ענין די מפליא ולא מובן מאליו למי שמכיר את המשפחה), וב"ה כל בניו ללא יוצא מן הכלל בני תורה ואברכים!
 
אברך כתב:
07 מאי 2021, 15:23
עוד דוגמה חשובה הקשורה לדוגמה הקודמת שהבאתי, היא הנהגות שונות של ההורים, שהרבה פעמים נקבעות לפי אופיים ונטיית לבם של ההורים, ולא תמיד זוכרים לקחת בחשבון את הענין של ההשפעה על הילדים.

ולדוגמה, אדם שלפי נטייתו קשה לו לשבת וללמוד, ומתלבט אם לצאת לעבוד, מ"מ צריך גם להוסיף למכלול הנתונים את הנתון החשוב הזה של ההשפעה על חינוך הילדים, ולפעמים יש בכוח נתון זה להפוך החלטות, או לפחות לשנות אותן, ולמשל שיבחר סוג עבודה יותר "רוחנית", שהרבה פעמים יש בזה השפעה עצומה על סגנון הבית.

עוד דוגמה, בעל תשובה שקשה לו אישית להתחבר לענינים חיצוניים של החברה החרדית, כמו לבוש וכדו', כדאי מאד מאד שייקח בחשבון גם את הנתון של ההשפעה על סגנון הבית. והרבה לצערי שוגים בזה, וזו אחריות עצומה.

עוד דוגמה, נפוץ מאד בדורינו שבחורים ואברכים מחוג א' נסחפים לסגנון אחר (למשל ליטאיים או חסידים שנסחפים לברסלב, שזה מצוי הרבה), מפני נטיית נפשם, ולהם עצמם זה מוסיף הרבה ברוחניות, וזוכים לשמחה בעבודת ה', ולקרבת ה', ואמונה תמימה וחזקה, וכו'. אבל חובה גמורה לקחת בחשבון את מכלול הנתונים, וגם את הנתון החשוב של חינוך הילדים, ובאם לפי הענין יש לחשוש יותר למצבם הרוחני של הילדים באם יעברו להשתייך לחוג האחר, הרי שעליהם לבחון היטב את צעדיהם, ולהתייעץ (ולפעמים אפשר לעשות את השינוי ואת החיבור לסגנון החדש, רק בפנים, בלי שיהיה ניכר מבחוץ, ובלי לשנות מראה ולבוש וקהילה וכו').

כאן עמד קנה, ותן לחכם ויחכם עוד.
דברי טעם.
אך לא הבנתי אם האבא למשל דרכו בעבודת ה' בדרך מסוימת מדוע יצטרך לעבוד את ילדיו?
וחוץ מזה שכל ילד גודל ומתחנך לפי מה שאביו, ושגדלים יש מעט שמשנים כי צרכים את השינוי.
 


מחכים
הודעות: 675
הצטרף: 28 אוקטובר 2020, 18:15
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עבודת ה' או עבודת עצמינו...

שליחה על ידי מחכים » 20 מאי 2021, 16:02

לבי במערב כתב:
05 מאי 2021, 15:09
שהצד השווה שבהם הוא שמדובר בעבודת התפילה שכל עניינה הוא עבודה שבלב
ולכאורה כנראה לכן הקילו אצל חסידים בכמה פרטים כדי לא לאבד את העניין העיקרי שהוא עבודה שבלב
והרוצה להתפלמס בהנ"ל יפתח אשכול חדש....

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים