האם יש מוסר יהודי?

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
בחור_צעיר
הודעות: 133
הצטרף: 13 יולי 2018, 00:34
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי בחור_צעיר » 20 אפריל 2020, 23:11

זו שאלה שמטרידה אותי כבר זמן מה.
האם קיימת השקפה *מלאה ושלמה* של התורה על סוגיות מוסריות בחיי האדם הפרטי בין אדם לחברו, בין אדם למשפחתו, בין אדם לעמו, בין אדם לטבע וכו'
או שיש השקפת בסיס שעליה כל אחד בונה את המוסר שלו לפי נטיית נפשו(מן הסתם בגבולות ההלכה).
ועוד, איך יש ללמוד את הספרים משלי וקהלת ואיוב וסיפורי התנ"ך? האם יש ללמוד מהם דרכי הנהגה לחיי המעשה, או רק מן ההלכה? ואם כן אפשר, אז יש 70 פנים לתורה וכל אחד עם פירושו(ברוך ה' כן ירבו). אך האם יש השקפת בסיס?
ושאלה מתבקשת כאן, אם יש מוסר יהודי, האם צריך להיות מחוייבים אליו באופן טוטאלי, או שניתן ללמוד גם מן הגויים.
ואם לא קיים מוסר יהודי מוחלט(או בסיסי), איך יודעים כיצד לנהוג?

אשמח אם מישהו יוכל לעשות לי ולנו קצת סדר בנושא...


תלמיד חבר
הודעות: 98
הצטרף: 09 אוקטובר 2018, 04:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי תלמיד חבר » 20 אפריל 2020, 23:21

אין אמת מידה מוסרית אמיתית בעולם אם לא הדת היהודית ואם אינני טועה בבין אדם לחבירו זה קשור לוהלכת בדרכיו וכלפי בע"ח זה סוגיא הלכתית של צעב" ח


בעל כנפיים
הודעות: 131
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי בעל כנפיים » 20 אפריל 2020, 23:26

בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
ואם כן אפשר, אז יש 70 פנים לתורה וכל אחד עם פירושו(ברוך ה' כן ירבו). אך האם יש השקפת בסיס?
כוונתך להשקפת בסיס שאין עליה חולקים ביהדות?
לא נראה לי שיש כזו(ביחס לכל תחומי החיים).


פותח הנושא
בחור_צעיר
הודעות: 133
הצטרף: 13 יולי 2018, 00:34
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי בחור_צעיר » 20 אפריל 2020, 23:33

בעל כנפיים כתב:
20 אפריל 2020, 23:26
בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
ואם כן אפשר, אז יש 70 פנים לתורה וכל אחד עם פירושו(ברוך ה' כן ירבו). אך האם יש השקפת בסיס?
כוונתך להשקפת בסיס שאין עליה חולקים ביהדות?
לא נראה לי שיש כזו(ביחס לכל תחומי החיים).

אז רק על בין אדם למקום יש לתורה עמדות ברורות?
בטוח שאין עמדות ברורות שאין עליהן חולק גם בבין אדם לחברו?
ואם כך המצב, אז איך אני פותר סוגיות מוסריות בחיי? על פי איזה פן ביהדות? או על פי הסברה הישרה של השכל?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2446
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי מבקש אמת » 20 אפריל 2020, 23:35

בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
זו שאלה שמטרידה אותי כבר זמן מה.
האם קיימת השקפה *מלאה ושלמה* של התורה על סוגיות מוסריות בחיי האדם הפרטי בין אדם לחברו, בין אדם למשפחתו, בין אדם לעמו, בין אדם לטבע וכו'
או שיש השקפת בסיס שעליה כל אחד בונה את המוסר שלו לפי נטיית נפשו(מן הסתם בגבולות ההלכה).
ועוד, איך יש ללמוד את הספרים משלי וקהלת ואיוב וסיפורי התנ"ך? האם יש ללמוד מהם דרכי הנהגה לחיי המעשה, או רק מן ההלכה? ואם כן אפשר, אז יש 70 פנים לתורה וכל אחד עם פירושו(ברוך ה' כן ירבו). אך האם יש השקפת בסיס?

אשמח אם מישהו יוכל לעשות לי ולנו קצת סדר בנושא...


שאלתך היא שאלה שדנו בה כבר מאות שנים, החל מזמן הראשונים שהתעסקו בעניני מוסר ופילוסופיה, ועד לאנשי המוסר והמחשבה של הדורות האחרונים. 
לענ"ד הבעיה אינה נובעת מזיהוי נכון של ערכים, כיון שפחות או יותר כל הערכים המוסריים נזכרים בתנ"ך ובחז"ל בצורה כזו או אחרת. המבוכה נובעת מכך שלא ברור מהו משקל כל אחד מהערכים הללו, ונפק"מ כמה להשקיע בכל אחד, ועוד יותר מכך - היאך לנהוג כשיש סתירה בין ערכים שונים. 

לענ"ד צריך להחליט קודם על גישה סדורה היאך להעניק משקל לערכים שונים, ולפי זה לפרש ולהבין את דברי רבותינו שניתנים להבנה בע' פנים. אלו שמנסים לבנות סולם ערכים אל פי מאמרי חז"ל כאלו ואחרים בעצם עושים זאת על פי הנחות יסוד מוקדמות שלהם, ומרמים את עצמם שדבריהם בנויים על דברי חז"ל.
 


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 510
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי עמנואל » 20 אפריל 2020, 23:57

בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
אם יש מוסר יהודי, האם צריך להיות מחוייבים אליו באופן טוטאלי, או שניתן ללמוד גם מן הגויים
לגבי הרישא, אני מתפלא מה המקום להתלבטות היש יש מוסר יהודי - בעוד שהכל מודים כי היהדות היא הגורם המרכזי בהנחלת ערכי המוסר בעולם כולו. הדבר מתבטא היטב ברבות מן המצוות.
היו אומנם מן המשכילים שטענו כי היהדות היא דת של ציות ולא של מוסר או חכמה וכו', אך כל ספר יסוד יהודי סותר את דבריהם מן היסוד.
ולגבי הסיפא - כבר נאמר איזהו חכם הלומד מכל אדם, כמובן צריך שיברור את המוץ מן הפרי.


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 510
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי עמנואל » 21 אפריל 2020, 00:35

ידועים דברי חז"ל על מצוות שאלמלא לא נכתבו בדין שייכתבו, בהם מבואר כי הכוונה בצו הדתי הוא לציית לצו המוסרי. אני מצרף את דברי רס"ג אודות העדר התלות של המצוות המוסריות בציווי הדתי. (אציין שמלבד רס"ג, ההנחה הזו מוסכמת על רבנו בחיי, ריה"ל (כוזרי מאמר ב מח), רמב"ם (שמונה פרקים ו, ומורה הנבוכים), ראב"ע, רמב"ן (בראשית ו יג), ועוד ועוד.)

אלו דבריו של הרס"ג בספרו האמנות והדעות (מאמר ג ח)

..כן הדרך עם כל טוען בנבואה, אם יאמר לנו שאלהים מצוה אתכם, ‏שתצומו יום כך, נבקש ממנו אותות וכאשר נראה אותם נאמין ונצום.

ואם יאמר אלהי יצוה אתכם, ‏בנאוף ולגנוב, או שהוא מודיעכם שיביא מי המבול, או שברא השמים והארץ בשנה, בלי מחשבה, לא ‏נבקש ממנו אות, מפני שקראנו למה שלא יכשירהו השכל, או הגדה נאמנת.

וכבר הוסיף קצתם על ‏המאמר הזה ואמר: אם לא ישגיח אלינו ויראנו האותות והמופתים ונראה בהכרח, מה נאמר בעת ‏ההיא: עניתיו כי נאמר בעת ההיא, כאשר נאמר במי שיראה לנו לנו אותות ומופתים על עזיבת מה ‏שיש בשכלנו מטוב הצדק, וגנות הכזב, והדומה לזה. והוצרך לומר, כי גנות הכזב וטוב הצדק, אינם ‏מדרך השכל, אבל הם מדרך הצווי והאזהרה, וכן מניעת הרציחה והניאוף והניאוף והגנבה והדומה ‏להם.


גופא דעובדא
הודעות: 71
הצטרף: 23 דצמבר 2019, 21:06
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי גופא דעובדא » 21 אפריל 2020, 02:15

השאלה יכולה להשאל [ברמה אחרת אולי] גם על הלכה, האם יש הלכה יהודית, כי מעיון בתלמוד ובספרות הפוסקים אני נוכח שיש ויכוחים קיצוניים, פרשנויות קוטביות, האם אדם יכול לבסס את התנהגותו ההלכתית על ספר כמו רמב"ם או שולחן ערוך? ואם כן לפי איזה מהנושאי כלים.

האמת היא שחוץ מי"ג עקרים אין דבר שיש קונצנזוס מוחלט (גם על העיקרים יש ויכוח אם כולם עיקרים, אבל אין חולק עליהם ואכמ"ל) כל נושא הכי יסודי שיהיה, כריתות וסקילות, אמונות ודעות, בהכל יש מחלוקות

ועל שאלתך כבר עמדו בבית המדרש ושאלו שאלה זו - המכאיבה מן הסתם לרבים - (חגיגה דף ג') הללו מטמאין והללו מטהרין הללו אוסרין והללו מתירין הללו פוסלין והללו מכשירין שמא יאמר אדם היאך אני למד תורה מעתה????
במילים שלנו - תן לי ספר ,משנה סדורה אני יעשה הכל, רק תגיד לי מה, אל תתן לי ספקות ושאלות שדבר ראשון אני צריך להבין מי נגד מי, ואח"כ לשקול לדון לפלפל וכו' ועוד להחליט מה לעשות למעשה.
התשובה שניתנה על כך על ידי רבי אלעזר בן עזריה, היא דבר ראשון תרגעו!!!
כולם נתנו מרעה אחד אל אחד נתנן - אין לך מבני המחלוקת מביא ראיה מתורת אלוה אחר, אלא מתורת אלהינו (רש"י)
פרנס אחד אמרן - אין לך מביא ראייה מדברי נביא הבא לחלוק על משה רבינו (רש"י)
מפי אדון כל המעשים ברוך הוא דכתיב וידבר אלוקים את כל הדברים האל
במילים שלנו - רבותי להרגע! גם אם תלמד את משלי עם רלב"ג וגם אם תלמד עם ביאור הגר"א בסוף כולם חותרים לרצון ה' כפי שאמר לנו על ידי משה, למרות הקוטביות בין ב"ש וב"ה, גר"א ובעש"ט בסופו של דבר תסתכל במבט גלובלי יותר - טווח הטעות הוא קטן כי כולם מובילים לאותה אמונה, לאותו אלוקים ולאותה התורה.
אבל תכלס מה לעשות
ממשיך ראב"ע
אף אתה עשה אזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים את דברי אוסרין ואת דברי מתירין את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין - מאחר שכולן לבן לשמים - עשה אזנך שומעת ולמוד, ודע דברי כולן, וכשתדע להבחין אי זה יכשר - קבע הלכה כמותו (רש"י)
במילים שלנו - יש לך שכל? שב תלמד! תלמד את הדעות השונות את הגישות השונות, תדון בשכלך תפלפל עם חבירך תגיע למסקנות!! עם הכלים והנתונים שלך!! וקדימה לביצוע


מצולות ים
הודעות: 102
הצטרף: 01 אפריל 2020, 06:14
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי מצולות ים » 21 אפריל 2020, 07:40

הבסיס הוא מסכת אבות, שכדברי המפרשים מתחילה במשנה 'משה קיבל תורה מסיני' וכו' למרות שמדובר במשניות מוסריות בכדי ללמדנו שהמוסר המופיע בה אינו מוסר העמים אלא מוסר שאף הוא חלק מקבלת משה מסיני. כמדומני שאמות מידה של מוסר קדום זה יכולות להוות בסיס איתן למי שרוצה למצוא דרך חיים יציבה בעולמנו.
נכון, המפרשים נחלקים רבות בפירוש המשניות, אך עצם הלוז של כל מאמר ומאמר מוסכם ומבואר מעצם המילים, ויש בו די בכדי להפיח רוח מפרשית בכיוון מסויים.
בהצלחה רבה


חזק
הודעות: 189
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי חזק » 21 אפריל 2020, 08:02

מבקש אמת כתב:
20 אפריל 2020, 23:35
בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
זו שאלה שמטרידה אותי כבר זמן מה.
האם קיימת השקפה *מלאה ושלמה* של התורה על סוגיות מוסריות בחיי האדם הפרטי בין אדם לחברו, בין אדם למשפחתו, בין אדם לעמו, בין אדם לטבע וכו'
או שיש השקפת בסיס שעליה כל אחד בונה את המוסר שלו לפי נטיית נפשו(מן הסתם בגבולות ההלכה).
ועוד, איך יש ללמוד את הספרים משלי וקהלת ואיוב וסיפורי התנ"ך? האם יש ללמוד מהם דרכי הנהגה לחיי המעשה, או רק מן ההלכה? ואם כן אפשר, אז יש 70 פנים לתורה וכל אחד עם פירושו(ברוך ה' כן ירבו). אך האם יש השקפת בסיס?

אשמח אם מישהו יוכל לעשות לי ולנו קצת סדר בנושא...


שאלתך היא שאלה שדנו בה כבר מאות שנים, החל מזמן הראשונים שהתעסקו בעניני מוסר ופילוסופיה, ועד לאנשי המוסר והמחשבה של הדורות האחרונים. 
לענ"ד הבעיה אינה נובעת מזיהוי נכון של ערכים, כיון שפחות או יותר כל הערכים המוסריים נזכרים בתנ"ך ובחז"ל בצורה כזו או אחרת. המבוכה נובעת מכך שלא ברור מהו משקל כל אחד מהערכים הללו, ונפק"מ כמה להשקיע בכל אחד, ועוד יותר מכך - היאך לנהוג כשיש סתירה בין ערכים שונים. 

לענ"ד צריך להחליט קודם על גישה סדורה היאך להעניק משקל לערכים שונים, ולפי זה לפרש ולהבין את דברי רבותינו שניתנים להבנה בע' פנים. אלו שמנסים לבנות סולם ערכים אל פי מאמרי חז"ל כאלו ואחרים בעצם עושים זאת על פי הנחות יסוד מוקדמות שלהם, ומרמים את עצמם שדבריהם בנויים על דברי חז"ל.
 

אצטט מה שכתבת, המבוכה נובעת מכל שלא ברור מהו משקל כל אחד מהערכים הללו.
נושא כה מהותי התפספס לו בדברי ההגות שלנו? המסילת ישרים לא ידע, הוא לא בנה סולם ערכים על פי חז"ל?

בבקשה הסבר


ב.א.
הודעות: 65
הצטרף: 06 אפריל 2020, 10:51
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי ב.א. » 21 אפריל 2020, 09:11

בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
או שניתן ללמוד גם מן הגויים.
"אוהב אני את המדיים, וכו', אוהב אני את הפרסיים וכו'"
(ברכות ח ב)


אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 21 אפריל 2020, 10:52

ב.א. כתב:
21 אפריל 2020, 09:11
בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
או שניתן ללמוד גם מן הגויים.
"אוהב אני את המדיים, וכו', אוהב אני את הפרסיים וכו'"
(ברכות ח ב)
יש המשך לגמרא :תניא אמר רבן גמליאל בשלשה דברים אוהב אני את הפרסיים הן צנועין באכילתן וצנועין בבית הכסא וצנועין בדבר אחר: {ישעיה יג-ג} אני צויתי למקודשי תני רב יוסף אלו הפרסיים המקודשין ומזומנין לגיהנם:
ללמדך שהכל חיצוני
הנאצים ימ"ש היו סמל באכילה ועוד . ואתה יודע מה הם עשו


ב.א.
הודעות: 65
הצטרף: 06 אפריל 2020, 10:51
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי ב.א. » 21 אפריל 2020, 11:45

אמונה ובטחון כתב:
21 אפריל 2020, 10:52
אני צויתי למקודשי תני רב יוסף אלו הפרסיים המקודשין ומזומנין לגיהנם:
בפשטות, הקטע הזה לא קשור לקטע הקודם.
אין ספק שהפרסיים מזומנים לגיהנם, וגם רבן גמליאל מודה בזה. השאלה היתה אם ללמוד ממעשים ספציפיים.

אמנם מאידך ידוע המעשה על הבחורים שהתווכחו אם ללמוד מנימוסי הגרמנים, ולאחר השואה בא הבחור שטען שיש ללמוד מהם לבחור השני, והראה לו את ידו שנקטעה ע"י הנאצים ימש"ו [ללא הרדמה כמובן...]. (ע"פ הסיפור שאני שמעתי בזמן קטיעת היד הנאצים אמרו לו: "זה כואב, הלא כן?" גם אז היו "מנומסים". ימח שמם!).
ועליהם קרא אחד מגדו"י (שכחתי מי) בראותו גרמני המנשק את כלבו, את מאה"כ: "זובחי אדם עגלים ישקון".


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1370
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 473 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי אמונת אומן » 21 אפריל 2020, 12:15

עמנואל כתב:
21 אפריל 2020, 00:35
ההנחה הזו מוסכמת על רבנו בחיי, ריה"ל (כוזרי מאמר ב מח), רמב"ם (שמונה פרקים ו, ומורה הנבוכים), ראב"ע, רמב"ן (בראשית ו יג), ועוד ועוד.)
אפשר להוסיף לרשימה את האוהחה''ק.


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 265
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי אליעזר ג » 21 אפריל 2020, 14:11

כתבתי הודעה מפורטת שלצערי נמחקה בשגיאה טכנית, לכן אחזור כאן רק על סיכומה בתקווה שאוכל לשחזרה בעתיד .

לסיכום יש שלוש חידושים חשובים ביותר בתורה  [כלומר במה שכינה פותח האשכול מוסר יהודי] כאשר חלק מהראשון קיים גם בנבואה לבני נח  לגבי מוסר :
א. הגיבוי לכך שיסודות הנפש המוסריים אמתיים ומחייבים ובלעדי קיומם לא יתכן אדם מאושר .
ב. הפירוט שמאפשר לכל הרוצה להשתחרר מהרמאות העצמית שמרמים אותו רצונותיו והרגליו על ידי לימוד ההלכה בעיון בתחום הזה וקיומה בדקדוק ,[החזו"א באמונה ובטחון]. לשימת לב זה אינו קורא אוטומטית בכל יהודי המגדיר עצמו שומר תורה ומצוות. 
ג. שתשתית העולם היא האהבה ורצון הנתינה ואדם יכול להגיע אליה ולהתדבק בקונו באהבתו ולהיות אחד עם כל היהודים על בסיס ואהבת לרעך כמוך, במסגרת כלל ישראל . ועל בסיסה יוצאת בין השאר גמילות חסדים.


בעל כנפיים
הודעות: 131
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי בעל כנפיים » 21 אפריל 2020, 18:23

למעשה הראו כל חברי הפורום הנכבדים, שוודאי שיש מנעד כלשהו של דעות לגבי השקפת הבסיס של היהדות בענייני מוסר, ואולי אף בענייני הלכה, כפי שהראה הרב גופא דעובדא שליט"א.
מעתה השאלה היא, היכן עובר הקו האדום בין השקפה יהודית לשאינה כזו?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2446
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי מבקש אמת » 21 אפריל 2020, 20:44

חזק כתב:
21 אפריל 2020, 08:02
מבקש אמת כתב:
20 אפריל 2020, 23:35
בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
זו שאלה שמטרידה אותי כבר זמן מה.
האם קיימת השקפה *מלאה ושלמה* של התורה על סוגיות מוסריות בחיי האדם הפרטי בין אדם לחברו, בין אדם למשפחתו, בין אדם לעמו, בין אדם לטבע וכו'
או שיש השקפת בסיס שעליה כל אחד בונה את המוסר שלו לפי נטיית נפשו(מן הסתם בגבולות ההלכה).
ועוד, איך יש ללמוד את הספרים משלי וקהלת ואיוב וסיפורי התנ"ך? האם יש ללמוד מהם דרכי הנהגה לחיי המעשה, או רק מן ההלכה? ואם כן אפשר, אז יש 70 פנים לתורה וכל אחד עם פירושו(ברוך ה' כן ירבו). אך האם יש השקפת בסיס?

אשמח אם מישהו יוכל לעשות לי ולנו קצת סדר בנושא...


שאלתך היא שאלה שדנו בה כבר מאות שנים, החל מזמן הראשונים שהתעסקו בעניני מוסר ופילוסופיה, ועד לאנשי המוסר והמחשבה של הדורות האחרונים. 
לענ"ד הבעיה אינה נובעת מזיהוי נכון של ערכים, כיון שפחות או יותר כל הערכים המוסריים נזכרים בתנ"ך ובחז"ל בצורה כזו או אחרת. המבוכה נובעת מכך שלא ברור מהו משקל כל אחד מהערכים הללו, ונפק"מ כמה להשקיע בכל אחד, ועוד יותר מכך - היאך לנהוג כשיש סתירה בין ערכים שונים. 

לענ"ד צריך להחליט קודם על גישה סדורה היאך להעניק משקל לערכים שונים, ולפי זה לפרש ולהבין את דברי רבותינו שניתנים להבנה בע' פנים. אלו שמנסים לבנות סולם ערכים אל פי מאמרי חז"ל כאלו ואחרים בעצם עושים זאת על פי הנחות יסוד מוקדמות שלהם, ומרמים את עצמם שדבריהם בנויים על דברי חז"ל.


אצטט מה שכתבת, המבוכה נובעת מכל שלא ברור מהו משקל כל אחד מהערכים הללו.
נושא כה מהותי התפספס לו בדברי ההגות שלנו? המסילת ישרים לא ידע, הוא לא בנה סולם ערכים על פי חז"ל?

בבקשה הסבר
זו שאלה טובה. אי אפשר לומר שהוא התפספס, כיון שרבותינו כן נתנו לנו אינדיקציה מסויימת לגבי משקלם של ערכים מסויימים. הבעיה היא שגם אינדיקציה זו היא בדרך כלל עמומה במקצת, בגלל שבדרך כלל חז"ל אינם מתכוונים לדברים כפשוטם ממש אלא להביע רעיון מסויים, וניתן להבין את הרעיון בכמה אופנים (דוגמא: חז"ל אומרים על כמה מצוות שהן שקולות כנגד כל המצוות, אבל אין כוונתם כפשוטו שבאמת המשקל של מצוה אחת מכריע כנגד כל המצוות, שהרי א"כ יש סתירה בין כל מצוות אלו גופן. אלא ע"כ כוונת חז"ל לבחינה מסויימת שמצוה זו משקפת משהו כללי של כל המצוות, וכמו שהאריך בזה הגר"ש וולבה בספרו "המצוות השקולות").

מלבד זאת, גם כשמקבלים מושג לגבי משקל הערכים, עדיין קשה לדעת אותו באופן מדוייק, ולכן קשה לדעת היאך להכריע כשיש התנגשות ביניהם. בהלכה יש לנו כללים יותר ברורים - עשה דוחה ל"ת, תדיר ושאינו תדיר, מצוה דאורייתא כנגד דרבנן, וכדומה. בערכים אין כללים ברורים ולכן הערפל בזה רב.

הראיה הפשוטה ביותר לכך שנושא זה עמום ביותר, היא העובדה שיש מחלוקות השקפתיות רבות בין חכמי ישראל במשך כל הדורות, כשבדרך כלל שורש המחלוקת היא בדיוק נידון דידן - כמה משקל יש לייחס לכל ערך. הגדולים מכל הצדדים הכירו היטב את כל דברי חז"ל ובכל זאת נחלקו היאך להבין את הדברים.

 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2446
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי מבקש אמת » 21 אפריל 2020, 20:47

חזק כתב:
21 אפריל 2020, 08:02
המסילת ישרים לא ידע, הוא לא בנה סולם ערכים על פי חז"ל?

הסולם עליו הוא מתבסס שמקורו מדברי רבי פנחס בן יאיר הוא סולם של סדר העבודה, לא של משקל ערכים. לא מבואר בו האם זריזות חשובה מנקיות או להיפך, אלא רק שצריך לעבוד על הזריזות קודם כדי להגיע לנקיות שלמה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2446
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי מבקש אמת » 21 אפריל 2020, 21:05

בעל כנפיים כתב:
21 אפריל 2020, 18:23
למעשה הראו כל חברי הפורום הנכבדים, שוודאי שיש מנעד כלשהו של דעות לגבי השקפת הבסיס של היהדות בענייני מוסר, ואולי אף בענייני הלכה, כפי שהראה הרב גופא דעובדא שליט"א.
מעתה השאלה היא, היכן עובר הקו האדום בין השקפה יהודית לשאינה כזו?



זו שאלת "מליון הדולר", ובאמת כל אחד מחליט מעצמו מה בדיוק נכלל בגדר "השקפה יהודית" ומה לא, בהתאם להשקפתו האישית כמובן...

לענ"ד ישנם קוים בסיסיים המוסכמים פחות או יותר על רובם המוחץ של התלמידי חכמים ועובדי ה' בעלי השכל הישר, ועולים די בבירור מדברי חז"ל וגם מהמסורת כפי שנמסרה מדור לדור*. למשל: נתינת חשיבות עליונה להישגים רוחניים על פני הישגים חומריים; הערך הרב של מידות טובות כמו ענווה, רחמנות, עדינות, אמת, הכרת הטוב וכיו"ב, וריחוק מהמידות ההפכיות; ההשקעה בעולם הבא ולא בעולם הזה; חשיבות המסורת וקבלה מרב; העדפת חכמת הזקנים ע"פ הצעירים; וכן ע"ז הדרך. על אף שהמשקל המדוייק של כל אחד מהערכים הנ"ל נתון לויכוח, על אמיתותם וחשיבותם של הערכים באופן כללי אין חולק, ולכן בהחלט אפשר להגדיר את מי שסוטה מהם כסוטה מהשקפת היהדות.







*הכוונה כאן מהר סיני, ולא לביטוי השגור "מדור דור" שכוונתו לגדולים מסויימים שחיו לפני כמה עשרות שנים.


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 398
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי אחד הבנים » 23 אפריל 2020, 09:35

מבקש אמת כתב:
21 אפריל 2020, 21:05
בעל כנפיים כתב:
21 אפריל 2020, 18:23
למעשה הראו כל חברי הפורום הנכבדים, שוודאי שיש מנעד כלשהו של דעות לגבי השקפת הבסיס של היהדות בענייני מוסר, ואולי אף בענייני הלכה, כפי שהראה הרב גופא דעובדא שליט"א.
מעתה השאלה היא, היכן עובר הקו האדום בין השקפה יהודית לשאינה כזו?



זו שאלת "מליון הדולר", ובאמת כל אחד מחליט מעצמו מה בדיוק נכלל בגדר "השקפה יהודית" ומה לא, בהתאם להשקפתו האישית כמובן...

לענ"ד ישנם קוים בסיסיים המוסכמים פחות או יותר על רובם המוחץ של התלמידי חכמים ועובדי ה' בעלי השכל הישר, ועולים די בבירור מדברי חז"ל וגם מהמסורת כפי שנמסרה מדור לדור*. למשל: נתינת חשיבות עליונה להישגים רוחניים על פני הישגים חומריים; הערך הרב של מידות טובות כמו ענווה, רחמנות, עדינות, אמת, הכרת הטוב וכיו"ב, וריחוק מהמידות ההפכיות; ההשקעה בעולם הבא ולא בעולם הזה; חשיבות המסורת וקבלה מרב; העדפת חכמת הזקנים ע"פ הצעירים; וכן ע"ז הדרך. על אף שהמשקל המדוייק של כל אחד מהערכים הנ"ל נתון לויכוח, על אמיתותם וחשיבותם של הערכים באופן כללי אין חולק, ולכן בהחלט אפשר להגדיר את מי שסוטה מהם כסוטה מהשקפת היהדות.







*הכוונה כאן מהר סיני, ולא לביטוי השגור "מדור דור" שכוונתו לגדולים מסויימים שחיו לפני כמה עשרות שנים.
ברור שת"ח ועובדי ה' בעלי שכל ישר [וכמובן גם לב ישר] יאמרו כן, השאלה היא מה זה קשור ליהדות, לתורה שקיבלנו מהר סיני, שרבים מהדברים הללו לא כתובים בה מפורש [וידוע ר' חיים ויטל שהם קודמים לתורה, האם ז"א שזה בפ"ע?] ורוב ככל הדברים שציינת הם [כיום לפחות] ערכים אוניברסלים, וכי מי מתנגד לעווה ואמת ויושר וכו' ורק בנושאי רוחניות וגשמיות היו הויכוחים בין האידאולוגיות אבל אי"ז קשור למוסר.
 


יהודי אחד
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 17 ינואר 2020, 02:24
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי יהודי אחד » 23 אפריל 2020, 11:16

אחד הבנים כתב:
23 אפריל 2020, 09:35
מבקש אמת כתב:
21 אפריל 2020, 21:05
בעל כנפיים כתב:
21 אפריל 2020, 18:23
למעשה הראו כל חברי הפורום הנכבדים, שוודאי שיש מנעד כלשהו של דעות לגבי השקפת הבסיס של היהדות בענייני מוסר, ואולי אף בענייני הלכה, כפי שהראה הרב גופא דעובדא שליט"א.
מעתה השאלה היא, היכן עובר הקו האדום בין השקפה יהודית לשאינה כזו?



זו שאלת "מליון הדולר", ובאמת כל אחד מחליט מעצמו מה בדיוק נכלל בגדר "השקפה יהודית" ומה לא, בהתאם להשקפתו האישית כמובן...

לענ"ד ישנם קוים בסיסיים המוסכמים פחות או יותר על רובם המוחץ של התלמידי חכמים ועובדי ה' בעלי השכל הישר, ועולים די בבירור מדברי חז"ל וגם מהמסורת כפי שנמסרה מדור לדור*. למשל: נתינת חשיבות עליונה להישגים רוחניים על פני הישגים חומריים; הערך הרב של מידות טובות כמו ענווה, רחמנות, עדינות, אמת, הכרת הטוב וכיו"ב, וריחוק מהמידות ההפכיות; ההשקעה בעולם הבא ולא בעולם הזה; חשיבות המסורת וקבלה מרב; העדפת חכמת הזקנים ע"פ הצעירים; וכן ע"ז הדרך. על אף שהמשקל המדוייק של כל אחד מהערכים הנ"ל נתון לויכוח, על אמיתותם וחשיבותם של הערכים באופן כללי אין חולק, ולכן בהחלט אפשר להגדיר את מי שסוטה מהם כסוטה מהשקפת היהדות.







*הכוונה כאן מהר סיני, ולא לביטוי השגור "מדור דור" שכוונתו לגדולים מסויימים שחיו לפני כמה עשרות שנים.
ברור שת"ח ועובדי ה' בעלי שכל ישר [וכמובן גם לב ישר] יאמרו כן, השאלה היא מה זה קשור ליהדות, לתורה שקיבלנו מהר סיני, שרבים מהדברים הללו לא כתובים בה מפורש [וידוע ר' חיים ויטל שהם קודמים לתורה, האם ז"א שזה בפ"ע?] ורוב ככל הדברים שציינת הם [כיום לפחות] ערכים אוניברסלים, וכי מי מתנגד לעווה ואמת ויושר וכו' ורק בנושאי רוחניות וגשמיות היו הויכוחים בין האידאולוגיות אבל אי"ז קשור למוסר.
 

ענוה זה ערך אונברסלי?
רק מי שחסר לו הבנה בבסיס היהדות מעיז לחשוב כך


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 398
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי אחד הבנים » 23 אפריל 2020, 11:20

יהודי אחד כתב:
23 אפריל 2020, 11:16
אחד הבנים כתב:
23 אפריל 2020, 09:35
מבקש אמת כתב:
21 אפריל 2020, 21:05




זו שאלת "מליון הדולר", ובאמת כל אחד מחליט מעצמו מה בדיוק נכלל בגדר "השקפה יהודית" ומה לא, בהתאם להשקפתו האישית כמובן...

לענ"ד ישנם קוים בסיסיים המוסכמים פחות או יותר על רובם המוחץ של התלמידי חכמים ועובדי ה' בעלי השכל הישר, ועולים די בבירור מדברי חז"ל וגם מהמסורת כפי שנמסרה מדור לדור*. למשל: נתינת חשיבות עליונה להישגים רוחניים על פני הישגים חומריים; הערך הרב של מידות טובות כמו ענווה, רחמנות, עדינות, אמת, הכרת הטוב וכיו"ב, וריחוק מהמידות ההפכיות; ההשקעה בעולם הבא ולא בעולם הזה; חשיבות המסורת וקבלה מרב; העדפת חכמת הזקנים ע"פ הצעירים; וכן ע"ז הדרך. על אף שהמשקל המדוייק של כל אחד מהערכים הנ"ל נתון לויכוח, על אמיתותם וחשיבותם של הערכים באופן כללי אין חולק, ולכן בהחלט אפשר להגדיר את מי שסוטה מהם כסוטה מהשקפת היהדות.







*הכוונה כאן מהר סיני, ולא לביטוי השגור "מדור דור" שכוונתו לגדולים מסויימים שחיו לפני כמה עשרות שנים.
ברור שת"ח ועובדי ה' בעלי שכל ישר [וכמובן גם לב ישר] יאמרו כן, השאלה היא מה זה קשור ליהדות, לתורה שקיבלנו מהר סיני, שרבים מהדברים הללו לא כתובים בה מפורש [וידוע ר' חיים ויטל שהם קודמים לתורה, האם ז"א שזה בפ"ע?] ורוב ככל הדברים שציינת הם [כיום לפחות] ערכים אוניברסלים, וכי מי מתנגד לעווה ואמת ויושר וכו' ורק בנושאי רוחניות וגשמיות היו הויכוחים בין האידאולוגיות אבל אי"ז קשור למוסר.


ענוה זה ערך אונברסלי?
רק מי שחסר לו הבנה בבסיס היהדות מעיז לחשוב כך
נו ניחא לא נדון כאן בזה כי אין זה הענין עצמו. ודאי שיש הרבה ערכים אחרים שהם ערכים אוניברסליים. וחכמה בגויים תאמין אולי נאמר גם ע"ז. אבל אדרבה אני מבקש לדעת מה יש לתורה"ק לומר גם בדברים אלו שלכאורה הם אוניברסליים.
 


פותח הנושא
בחור_צעיר
הודעות: 133
הצטרף: 13 יולי 2018, 00:34
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי בחור_צעיר » 23 אפריל 2020, 13:35

קראתי המון והחכמתי, אז ככה: יש סוגי מוסר- מוסר טבעי, מוסר אלוהי, מוסר תורני, מוסר אנושי.
מוסר אנושי- חוקי המדינות ודרך ארץ בסיסית לניהול חברה תקינה.

מוסר טבעי- רגש ורצון
בירור המוסר הטבעי והוצאתו לפועל בצורה הטובה ביותר: בירור שכלי לפי התורה(המוסר התורני), ובירור מעשי לפי התורה.

יש צורך בבירור מעשי ושכלי מכיוון שהמוסר הטבעי מתטשטש עם הזמן על ידי שקיעה בגשמיות ובדמיונות של עולם החומר. עד כדי כך שהרגש והרצון יכולים להיות הפוכים למוסר הטבעי. (ירידת הדורות)

לימוד התורה, וקיום המצוות לפי ההלכה - מוציא לפועל את המוסר הטבעי בצורה הנכונה, שתואמת למקור האלוהי שלה. מה שיהווה בהמשך בסיס לבנות את הקומה הבאה- המוסר האלוהי, על קומת המוסר הטבעי(שתואמים אחד לשני בזכות הדרכת התורה). וכך יהיה מזוכך לקבלת אור אלוהי.

הערה: המוסר האלוהי הוא המקור של המוסר הטבעי(השתלשלות), אך אצל בני אדם רגילים המוסר האלוהי לא התגלה עדיין כי הוא טמון בעומק נשמתם. רק אם יתקנו את המוסר הטבעי, ויזככו את שכלם ואת מעשיהם בעזרת התורה - יוכל להתגלות המוסר האלוהי.


המוסר האלוהי מקיף יותר מן המוסר
הטבעי בשלושה מובנים:
א- איכות הטוב: המוסר האלוהי איננו דואג לטוב "קטן ודל" בלבד, אלא לטוב איכותי לאין ערוך.
ב- היקף מקבלי הטובה: המוסר האלוהי מתייחס לא רק לסיוע ל"רעו", אלא לסיוע לכל ההוויה.
ג- בפרספקטיבה של הזמן: המוסר האלוהי מיטיב לא רק למה ש"לנגד עיניו" של האדם כעת, אלא דואג לשיפור "לכל הזמנים", עבר, הווה ועתיד.
אם האדם לא יכיר בכך שהמוסר האלוהי
מאציל ומקיים את המוסר הטבעי, הוא לא יוכל לקיים את המוסר הטבעי. כי היחס ביניהם הוא של צינור, אם האדם יסתום את המקור האלוהי- לא יהיה קיום למוסר הטבעי.
כשם ששאיבה ממעיין עכור תוליד תוצאות עכורות, כך שאיבת המוסר הטבעי ממקור
שאינו אלוהי תוליד תוצאות שליליות.

(הכל מתורת הרב קוק שהבין זאת מתורת הסוד)


פותח הנושא
בחור_צעיר
הודעות: 133
הצטרף: 13 יולי 2018, 00:34
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי בחור_צעיר » 23 אפריל 2020, 14:08

המוסר האלוהי, שחותר להיטיב לכל המצוי,
נעלה ונעלם מהאדם המוגבל. התורה(המוסר התורני) היא גילוי של המוסר האלוהי לאדם, והיא כוללת סדרי מוסר שיובילו את האדם בהדרגה למוסר 'בכל מילואו', למוסר האלוהי.

תכלית המוסר האלוהי:
להביא את האדם לחוש את עצמו כחלק מן ההוויה,474 להביאו להיטיב לכל475 ולהעלות את כל הרע.476 עדיין יש לשאול: מהו הטוב שהאדם צריך לעשות למען ההוויה. על כך השיב הרב קוק באופן מצומצם: "לסור מן הרע ולדבק בטוב",477 באופן רחב: להביא את העולם ל"הרמוניה נצחית",478 ובאופן נרחב ביותר: "וחכמת ישראל הסודית נועצת היא את כל רישומי מוסרה להמטרה היותר כללית, של תיקון העולמות כולם, ושל תיקונם היותר אידיאלי, רדיקלי, של תיקון שרשם העליון, של יחוד האורה האלהית העולמית בכל
ענפיה עם האלהות האידיאלית הרוממה מכל ציור עולמים.

הרב קוק הזהיר שאין לחתור לממש את המוסר האלוהי השלם לפני שיש מוכנות ובשלות לכך. לאזהרתו זו נלווה משל חריף: משל לאדם שנפל מגג גבוה מאוד ונשברו אברים רבים בגופו. כדי להתרפא הוא זקוק להגבלה נוראה לכל תנועותיו ולצמצום איום לכל דרכי חייו. אדם זה נזכר בימיו הטובים ומתעוררת בו שאיפה לשוב אליהם. שאיפה זו צריכה לגרום לו להקפיד על שמירת מגבלותיו כדי להחלים, אך במקום זאת היא גורמת לו "להרוס כל חק וכל מאסר", "ללכת חפשי בלא עת" ו"להתנהג בדרכי החיים של אדם בריא".548 סופו של אדם זה הוא מפלה, ואם ירצה לתקן הרי שוודאי האריך כבר ימי החלמתו,549 והוא יזדקק לחוקים מגבילים יותר בשל החוליים החדשים שהוסיף בהתפרצו. אין ספק כי משל זה מיועד להעביר לקהל הקוראים מסר חד: אל תפרו את מצוות התורה מתוך חתירה למוסר שלם, חופשי מאיסורים. שכן, הפרת מצוות התורה תחמיר את מצב האדם, ותוביל להעצמת ההגבלות הנדרשות ולהארכת משך זמנן. תוך תיאור משל זה שרטט הרב קוק הבדלים משמעותיים הקיימים, להבנתו, בין המוסר האלוהי למוסר התורה: הראשון מייצג מצב בריא, והשני מצב לקוי ; הראשון הוא עתידי ואוטופי, והשני שייך להווה ; לראשון חוקים גדולים המרחיבים את הנפש, ולשני חוקים כובלים ; לראשון חוקים התואמים את מעלת האדם האמיתית, ולשני חוקים שהם למטה ממעלה זו. הבדלים אלו מחזקים את שני טיעוניו המרכזיים בנדון: מוסר התורה אינו מוסר שלם ; הכרחי לקיים את מוסר התורה בהווה, כדי להצליח להגיע למוסר האלוהי. (מה שיקרה בצורה כלל עולמית רק באחרית הימים ובהדרגה בתהליך ״עליית העולמות״.)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2446
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 אפריל 2020, 17:15

אחד הבנים כתב:
23 אפריל 2020, 09:35
מבקש אמת כתב:
21 אפריל 2020, 21:05
בעל כנפיים כתב:
21 אפריל 2020, 18:23
למעשה הראו כל חברי הפורום הנכבדים, שוודאי שיש מנעד כלשהו של דעות לגבי השקפת הבסיס של היהדות בענייני מוסר, ואולי אף בענייני הלכה, כפי שהראה הרב גופא דעובדא שליט"א.
מעתה השאלה היא, היכן עובר הקו האדום בין השקפה יהודית לשאינה כזו?



זו שאלת "מליון הדולר", ובאמת כל אחד מחליט מעצמו מה בדיוק נכלל בגדר "השקפה יהודית" ומה לא, בהתאם להשקפתו האישית כמובן...

לענ"ד ישנם קוים בסיסיים המוסכמים פחות או יותר על רובם המוחץ של התלמידי חכמים ועובדי ה' בעלי השכל הישר, ועולים די בבירור מדברי חז"ל וגם מהמסורת כפי שנמסרה מדור לדור*. למשל: נתינת חשיבות עליונה להישגים רוחניים על פני הישגים חומריים; הערך הרב של מידות טובות כמו ענווה, רחמנות, עדינות, אמת, הכרת הטוב וכיו"ב, וריחוק מהמידות ההפכיות; ההשקעה בעולם הבא ולא בעולם הזה; חשיבות המסורת וקבלה מרב; העדפת חכמת הזקנים ע"פ הצעירים; וכן ע"ז הדרך. על אף שהמשקל המדוייק של כל אחד מהערכים הנ"ל נתון לויכוח, על אמיתותם וחשיבותם של הערכים באופן כללי אין חולק, ולכן בהחלט אפשר להגדיר את מי שסוטה מהם כסוטה מהשקפת היהדות.







*הכוונה כאן מהר סיני, ולא לביטוי השגור "מדור דור" שכוונתו לגדולים מסויימים שחיו לפני כמה עשרות שנים.
ברור שת"ח ועובדי ה' בעלי שכל ישר [וכמובן גם לב ישר] יאמרו כן, השאלה היא מה זה קשור ליהדות, לתורה שקיבלנו מהר סיני, שרבים מהדברים הללו לא כתובים בה מפורש [וידוע ר' חיים ויטל שהם קודמים לתורה, האם ז"א שזה בפ"ע?] ורוב ככל הדברים שציינת הם [כיום לפחות] ערכים אוניברסלים, וכי מי מתנגד לעווה ואמת ויושר וכו' ורק בנושאי רוחניות וגשמיות היו הויכוחים בין האידאולוגיות אבל אי"ז קשור למוסר.

הסיבה שהנ"ל הם ערכים אוניברסליים היא בגלל שהיהדות הנחילה אותם לעולם, בעיקר דרך הנצרות. לפני עידן הנצרות הערכים המקובלים היו גבורה כח ושלטון, וענווה, רחמנות ועדינות נחשבו כדברים מזולזלים שנמצאים אצל החלשים. האמת היא שגם היום גישה זו בהחלט שוררת בעולם, אך במידה פחותה מימי קדם, בגלל השפעת היהדות כנ"ל.

כל זה בנוגע למידות, אך בנוגע לחשיבות השגים רוחניים, חשיבות מסורת והעדפת חכמת הזקנים, בהחלט האוירה בעולם היא ממש לא כזו, ולמרות שהרבה אנשים שבלב פנימה אכן מעריכים דברים אלו, מ"מ האוירה הציבורית ממש לא דוחפת לכיוון זה אלא להיפך. רק אצלנו (ובעוד כמה חברות דתיות מסורתיות, אלא שהם לא קיבלו זאת מהר סיני אלא מילוד אשה) עד היום הערכים הללו שולטים בכיפה, ועל כך גאוותנו.
 


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 398
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי אחד הבנים » 23 אפריל 2020, 17:46

איני סבור שגבורה כח ושלטון הם ערכים רעים ןסותרים בהכקח לעווה רחמנות ועדינות. גם במלכי היהודים היו ערכים של גבורה כח ושלטון. אין השכינה שורה אלא על גבור, חכם ועשיר. גם אם אין זה ערך שראוי לעמול כדי להשיגו, זה דבר שיש לו משמעות וכן הוא היה אצל שאר האומות.
וכ"ז מבלי להתווכח על האמת הפשוטה שהנצרות לקח הרבה מהיהדות. פשיטא.
בנוגע להשגת ערכים רוחניים, תמיד בכל חברה יש את השאפים לטוב פנימי, דת דת ומנהגה, חבררה חברה ודרכיה. ותמיד יש את המושחתים. זה שקיום המצוות בצורה נכונה] מזכך את האדם והופך אותו לטוב יותר- ע"ז אין ויכוח.
ואדרבה אני מבקש לדעת מה נתנה היהדות -וודאי שנתנה- לערכים אלו.


האיש וההגדה
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 20 אפריל 2020, 17:41
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי האיש וההגדה » 23 אפריל 2020, 17:54

בחור_צעיר כתב:
20 אפריל 2020, 23:11
זו שאלה שמטרידה אותי כבר זמן מה.
האם קיימת השקפה *מלאה ושלמה* של התורה על סוגיות מוסריות בחיי האדם הפרטי בין אדם לחברו, בין אדם למשפחתו, בין אדם לעמו, בין אדם לטבע וכו'
או שיש השקפת בסיס שעליה כל אחד בונה את המוסר שלו לפי נטיית נפשו(מן הסתם בגבולות ההלכה).
ועוד, איך יש ללמוד את הספרים משלי וקהלת ואיוב וסיפורי התנ"ך? האם יש ללמוד מהם דרכי הנהגה לחיי המעשה, או רק מן ההלכה? ואם כן אפשר, אז יש 70 פנים לתורה וכל אחד עם פירושו(ברוך ה' כן ירבו). אך האם יש השקפת בסיס?
ושאלה מתבקשת כאן, אם יש מוסר יהודי, האם צריך להיות מחוייבים אליו באופן טוטאלי, או שניתן ללמוד גם מן הגויים.
ואם לא קיים מוסר יהודי מוחלט(או בסיסי), איך יודעים כיצד לנהוג?

אשמח אם מישהו יוכל לעשות לי ולנו קצת סדר בנושא...
השאלה כשלעצמה  מזעזעת וכי יש מסר שאיננו יהןדי
 


מהרילניק
משתמש ותיק
הודעות: 417
הצטרף: 13 אפריל 2020, 16:35
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי מהרילניק » 23 אפריל 2020, 17:59

האיש וההגדה כתב:
23 אפריל 2020, 17:54
השאלה כשלעצמה  מזעזעת וכי יש מסר שאיננו יהןדי

ברור שיש השאלה אם הוא נכון 
יש לך מקור או נימוק לקביעה הזאת?
חו"מ השאלה היא יותר בכיוון של אם יש שיטה מסודרת בגבולות המוסר היהודי 
 


האיש וההגדה
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 20 אפריל 2020, 17:41
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי האיש וההגדה » 23 אפריל 2020, 18:35

מהרילניק כתב:
23 אפריל 2020, 17:59
האיש וההגדה כתב:
23 אפריל 2020, 17:54
השאלה כשלעצמה  מזעזעת וכי יש מסר שאיננו יהןדי
ברור שיש השאלה אם הוא נכון 
יש לך מקור או נימוק לקביעה הזאת?
חו"מ השאלה היא יותר בכיוון של אם יש שיטה מסודרת בגבולות המוסר היהודי 

אני ממש לא רוצה לבטא בחריפות אבל אין מוסר של גויים מה בככל הצד שיש כל מה שיש להם מגיע מהיהדות
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2446
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש מוסר יהודי?

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 אפריל 2020, 18:38

יהודי אחד כתב:
23 אפריל 2020, 11:16
אחד הבנים כתב:
23 אפריל 2020, 09:35
מבקש אמת כתב:
21 אפריל 2020, 21:05




זו שאלת "מליון הדולר", ובאמת כל אחד מחליט מעצמו מה בדיוק נכלל בגדר "השקפה יהודית" ומה לא, בהתאם להשקפתו האישית כמובן...

לענ"ד ישנם קוים בסיסיים המוסכמים פחות או יותר על רובם המוחץ של התלמידי חכמים ועובדי ה' בעלי השכל הישר, ועולים די בבירור מדברי חז"ל וגם מהמסורת כפי שנמסרה מדור לדור*. למשל: נתינת חשיבות עליונה להישגים רוחניים על פני הישגים חומריים; הערך הרב של מידות טובות כמו ענווה, רחמנות, עדינות, אמת, הכרת הטוב וכיו"ב, וריחוק מהמידות ההפכיות; ההשקעה בעולם הבא ולא בעולם הזה; חשיבות המסורת וקבלה מרב; העדפת חכמת הזקנים ע"פ הצעירים; וכן ע"ז הדרך. על אף שהמשקל המדוייק של כל אחד מהערכים הנ"ל נתון לויכוח, על אמיתותם וחשיבותם של הערכים באופן כללי אין חולק, ולכן בהחלט אפשר להגדיר את מי שסוטה מהם כסוטה מהשקפת היהדות.







*הכוונה כאן מהר סיני, ולא לביטוי השגור "מדור דור" שכוונתו לגדולים מסויימים שחיו לפני כמה עשרות שנים.
ברור שת"ח ועובדי ה' בעלי שכל ישר [וכמובן גם לב ישר] יאמרו כן, השאלה היא מה זה קשור ליהדות, לתורה שקיבלנו מהר סיני, שרבים מהדברים הללו לא כתובים בה מפורש [וידוע ר' חיים ויטל שהם קודמים לתורה, האם ז"א שזה בפ"ע?] ורוב ככל הדברים שציינת הם [כיום לפחות] ערכים אוניברסלים, וכי מי מתנגד לעווה ואמת ויושר וכו' ורק בנושאי רוחניות וגשמיות היו הויכוחים בין האידאולוגיות אבל אי"ז קשור למוסר.


ענוה זה ערך אונברסלי?
רק מי שחסר לו הבנה בבסיס היהדות מעיז לחשוב כך

שמעת או קראת פעם מה שגויים אומרים על ענווה שאתה יודע שזה לא ערך אוניברסלי?

להיות עניו זה בהחלט שבח גדול בכל העולם (המערבי לפחות), ולהיות בעל גאווה זה חסרון. היחס לערך זה הוא לא כמו אצלנו כלל, אבל בכל זאת הערך בהחלט קיים, והוא שילוב של מוסר הטבוע בטבע האנושי וערכי היהדות בתיווך הנצרות.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח