'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי דרומאי » 11 מאי 2020, 00:46

בהקדמת המס"י:
"בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל"
לצערנו כידוע זה נוהג גם בזמננו, שבד"כ המוחות החריפים לא עסוקים ברעיונות מוסריים.
איך ניתן לשנות את המצב הזה, ולהגיע למצב שאנשים ברמה שכלית גבוהה לא יראו פחיתות בעיסוק מוסרי?


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי נדיב לב » 11 מאי 2020, 00:52

בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.


פותח הנושא
דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי דרומאי » 11 מאי 2020, 01:00

נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.
ר' משה שפירא ותורותיו אינם ענין למוסר, אלא ל'תורת המחשבה', שהיא מערכת בפני עצמה, וראשיתה ברב הוטנר ואולי קצת הרב דסלר. אין זה נוגע כלל לענין המוסר [למרות שהרב דסלר עצמו היה בעל מוסר גדול, אבל כיום אלו שתי מערכות נפרדות].
תורת המוסר עוסקת בעיקר במדות האדם ובדרכים לתיקונם, ועסק זה לא קיים כלל בתורת המחשבה.
הרב שטיינמן אכן דיבר הרבה מוסר, אבל שמעת פעם שני אנשים חריפי מוח שמשוחחים ביניהם בלימוד על ווארט מוסרי של הרב שטיינמן?!
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי נדיב לב » 11 מאי 2020, 01:04

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.
ר' משה שפירא ותורותיו אינם ענין למוסר, אלא ל'תורת המחשבה', שהיא מערכת בפני עצמה, וראשיתה ברב הוטנר ואולי קצת הרב דסלר. אין זה נוגע כלל לענין המוסר [למרות שהרב דסלר עצמו היה בעל מוסר גדול, אבל כיום אלו שתי מערכות נפרדות].
תורת המוסר עוסקת בעיקר במדות האדם ובדרכים לתיקונם, ועסק זה לא קיים כלל בתורת המחשבה.
הרב שטיינמן אכן דיבר הרבה מוסר, אבל שמעת פעם שני אנשים חריפי מוח שמשוחחים ביניהם בלימוד על ווארט מוסרי של הרב שטיינמן?!
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.
 

נכון, בחלק הראשון הבאתי דוגמא בנוגע למחשבה דווקא. בחלק השני לא יצא לי לשמוע.


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 337
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי אסף » 11 מאי 2020, 01:13

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.
ר' משה שפירא ותורותיו אינם ענין למוסר, אלא ל'תורת המחשבה', שהיא מערכת בפני עצמה, וראשיתה ברב הוטנר ואולי קצת הרב דסלר. אין זה נוגע כלל לענין המוסר [למרות שהרב דסלר עצמו היה בעל מוסר גדול, אבל כיום אלו שתי מערכות נפרדות].
תורת המוסר עוסקת בעיקר במדות האדם ובדרכים לתיקונם, ועסק זה לא קיים כלל בתורת המחשבה.
הרב שטיינמן אכן דיבר הרבה מוסר, אבל שמעת פעם שני אנשים חריפי מוח שמשוחחים ביניהם בלימוד על ווארט מוסרי של הרב שטיינמן?!
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.


אולי אינך מכיר מספיק,
אך אם לשיטתך מוסר עוסק במידות האדם, הגר"מ שפירא עסק ודיבר הרבה מאד בנושא מידות, הן בשיעורים המפורסמים (ובעיקר בשיעורי ספיה"ע) והן בשיעורים על משלי ועוד.


פותח הנושא
דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי דרומאי » 11 מאי 2020, 11:51

אסף כתב:
11 מאי 2020, 01:13
דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.
ר' משה שפירא ותורותיו אינם ענין למוסר, אלא ל'תורת המחשבה', שהיא מערכת בפני עצמה, וראשיתה ברב הוטנר ואולי קצת הרב דסלר. אין זה נוגע כלל לענין המוסר [למרות שהרב דסלר עצמו היה בעל מוסר גדול, אבל כיום אלו שתי מערכות נפרדות].
תורת המוסר עוסקת בעיקר במדות האדם ובדרכים לתיקונם, ועסק זה לא קיים כלל בתורת המחשבה.
הרב שטיינמן אכן דיבר הרבה מוסר, אבל שמעת פעם שני אנשים חריפי מוח שמשוחחים ביניהם בלימוד על ווארט מוסרי של הרב שטיינמן?!
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.

אולי אינך מכיר מספיק,
אך אם לשיטתך מוסר עוסק במידות האדם, הגר"מ שפירא עסק ודיבר הרבה מאד בנושא מידות, הן בשיעורים המפורסמים (ובעיקר בשיעורי ספיה"ע) והן בשיעורים על משלי ועוד.
הוא עסק בנושאי אגדה רבים, וכמובן שענין המידות הוא חלק נכבד מהאגדות. אבל הוא לא עסק בהם במובן המוסרי, אלא העיוני-מחשבתי. ז"א הוא עסק יותר בהבנת ענייני המדות, מאשר בדרכים לעבודת המידות.
 


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי ספר וסופר » 13 מאי 2020, 00:07

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 11:51
הוא עסק בנושאי אגדה רבים, וכמובן שענין המידות הוא חלק נכבד מהאגדות. אבל הוא לא עסק בהם במובן המוסרי, אלא העיוני-מחשבתי. ז"א הוא עסק יותר בהבנת ענייני המדות, מאשר בדרכים לעבודת המידות.

צודק מאוד.

ההגדרה הכי מדוייקת ל-'מוסר' שמצאתי, זה: שימוש במידע, ולא 'מידע נוסף/חדש/עמוק'.

המוסר לא בא לחדש לאדם דבר שהוא לא יודע [כך היא ההגדרה של המס"י], המוסר הוא כלי שהידיעה תשפיע על האדם ותפעיל אותו!!

המשפט הזה לדעתי הוא משמעותי ומכריע, בהמון תהיות לגבי מוסר מחשבה פילוסופיא וכו', כי אותו מאמר בחז"ל יתכן להקרא או להלמד כמחשבה מידע או חכמה, ויכול להלקח כמוסר.

אמנם בשביל לדעת להוציא מוסר מחכמה, צריך להיות למדן גדול - מצד אחד, ומצד שני - פרקטי.

למדן - כי כדי להבין את המציאות ולמצוא את מקורה במאמרי החכמה, צריך למדנות, ובלי זה הכל משמעמם וחוזר על עצמו.
פרקטי - כדי לקחת את החכמה ו'לתרגם' אותה למעשה, צריך להכיר את המציאות טוב [זה חכמה עצומה, כמו שכותב ר' ישראל].

בית המדרש שעסק במיוחד בענין זה, היה 'קעלם', אשר רבים לא עמדו על סודו ומהותו.
והדוגמא החיה שעולה בדעתי בדורינו כאשר אני חושב על ענין זה, הוא הגאון ר' ראובן לויכטר שליט"א, שהוא למדן גדול ומאידך פרקטי מאוד [אמנם צריך להיות בסגנון מסוים כדי להתחבר].

- - -
גם ל'מחשבה' יש כח עצום להשפיע על האדם, ולא רק להוסיף לו אינטלגנציה, אולם במישור אחר ואכ"מ.


שיתא אלפי
הודעות: 53
הצטרף: 18 מרץ 2020, 16:39
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי שיתא אלפי » 18 מאי 2020, 15:27

מה רע בתושבה של המס''י ?
הוא כותב שהחסידות הנכונה היא דבר "נחמד ונעים"
לא ריבוי סיגוף או תפילות
אלא קיום הדרכים הנכונות בזהירות זריזות נקיות וכו'
ולהיפך, דרך זו היא רק על ידי חכמה התבוננות דעת וסדר, ולא על ידי "התחסדות".

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח