שינוי מהאמת לצורך חיזוק

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 373
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 304 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 19 מאי 2020, 03:11

אפיזודה:
נוכחתי פעם כשהזכירו לרבי שלום שבדרון בזקנותו בשבתו על כסא הגלגלים - את שהוא עצמו היה מספר בדרשותיו ששאל את החזו"א כך:
"האם מותר לי לספר סיפורים שלא היו בכדי לחזק את הציבור?"
ותשובת החזו"א היתה: 
"לצורך חיזוק מותר!" 
והיה מסיים רבי שלום: 
"וזה הסיפור הראשון... "   
(כאן צוחקים, וכאן גם הוא צחק חזק, והפעם באמת, ובמטותא תאמינו לי שזה לא הסיפור השני...) 


וכעת לעניננו:
מעשים שבכל יום ובכל עת שעין הבוחנת היטב תוכל לראות שהרבה מן הטענות המובאות בדיונים (בבית מדרש וירטואלי זה בפרט ובכל בתי המדרש בכלל) נועדו בכוונה בשביל לתאר מציאות באופן החוטא לאמת ואינו מחטיא את השקר והעיוות ההיסטורי או המציאותי... 

אבל זה לא קורה מתוך אהבת השקר ח"ו אלא עם הרבה תחושת שליחות, כי לדעת הכותב/המשגיח/ההיסטוריון/הסופר/העיתונאי - דוקא שקר זה הוא מה שיקרב את הקוראים בעקיפין להשקפה הרצוייה על פי דעתו/דעת רבותיו. 



מנגד יש בעיקר בפורומים אבל לא רק, אנשים אחרים חדורי שליחות הפוכה לגמרי - לחשוף את האמת הפחות נעימה ופחות מועילה בכל מחיר ובכל דרך... 
וגם זה בולט מאוד לכל מי שמתבונן קצת בדברי הכותבים. 

ואמנם יש גם כאלו שפוסחים על שני הסעפים, ויש כאלו שהכל תלוי אצלם באיזה נושא דנים וכמה הוא מיסודי אמונתם... 

אולי הגיע הזמן ששני הצדדים יבססו את מקורותיהם ונימוקיהם?

 


אורח
הודעות: 20
הצטרף: 21 פברואר 2020, 11:12
קיבל תודה: 13 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עד כמה מותר לשקר/לטייח כדי לחזק ולהתחזק?

שליחה על ידי אורח » 19 מאי 2020, 10:34

יש סיפור ידוע מר' ירוחם על שקר לצורך חיזוק.
מחיפוש באוצה"ח מצאתי רק פעם אחת.
מצו"ב.
אך לא מובא שם המקור לזה
ואולי מישהו מכיר מקור יותר מוסמך לסיפור הזה?
123.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 373
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 304 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: עד כמה מותר לשקר/לטייח כדי לחזק ולהתחזק?

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 19 מאי 2020, 10:48

יש גם 'השקפות' שכל לידתם לא היתה אלא בשביל הצלת נפשות מדרך חדשה שבאותה נקודת זמן היתה בה סכנה גדולה.
אלא שאח"כ באו אי אלו תלמידים שלא ירדו לסוף דעת רבם, וקנו את ה'לוקש' והפכוהו לעיקר ביהדות.

וכן יש לפעמים שהם דוקא כן הבינו, אבל משום כבוד רבותיהם לא יודו בכך בפיהם ובטח שלא בגלוי (כי אצל ההמון השטחי והרדוד זה יתפרש שכאילו הרב טעה) ואולי גם מצד שמא יחזור הדבר לקלקולו.
ובאמת כן מצינו ש"כבוד רבו" זהו ערך אמיתי שיש לשקול היטב בכל התורה, שהרי "חכם שאסר אין חברו רשאי להתיר".
ולדעת חלק מהראשונים זהו מפני כבודו של החכם הראשון.


פותח הנושא
מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 373
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 304 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 19 מאי 2020, 10:54

זכר לדבר:
"אם באת ליחנק היתלה באילן גדול" אמר התנא ר"ע לרשב"י (כמדומה).
והיינו שיש פעמים שמותר לומר הלכה בשם רבו אף שלא אמר זאת מעולם, כדי שיקבלו ממנו.
(את הקנאים לאמת הצרופה צזה ירגיז ובצדק, כי איככה נדע על מי ועל מה לסמוך? אבל אולי זה היתר רק לגדולים כרשב"י שבעצם ההלכה כמותו גם אילולא שר"ע אמר, והוא צריך ומוכרח את השקר כדי להציל מחטא את כל אלו שלא זכו להבין זאת)


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 185
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 19 מאי 2020, 10:59

הסיפור המובא לעיל על רבי ירוחם צריך לי עיון מכמה טעמים (כמובן לי הוא צריך עיון ייתכן שלכולם לא...) ויש לדון אם הסיפור עצמו הוא 'שקר כדי לחזק'

ידוע שמספרים ששאלו לרבינו הגראי''ל זצ''ל על מה שאומרים בחדר על עשיו 'ויאכל וישת' בלי ברכת המזון 'ויקם ויילך' בלי כיפה מדוע אומרים זאת הלא הוא שקר, והשיב אמנם הוא שקר אך הוא מוסיף יראת שמים.
מישהו יודע מה המקור לסיפור זה?
המנהג מצוי אצל מלמדים (זורקים סוכריות מאחורי גב חתן החלאקה ואומרים לו שהמלאכים זורקים) ובליל הסדר (אליהו הנביא שותה את הכוס) ואולי הוא בכלל הוראת הגראי''ל הנ''ל


פותח הנושא
מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 373
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 304 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 19 מאי 2020, 11:09

הזכרת לי שהגראי"ל מצד עצמו היה כידוע שונא שונא שונא שקרים. וידוע גם על התרעומת שלו על כל מיני וורטים שקריים (לדעתו) שאמרו לו.

ובכל זאת ב"פיקודיך אתבונן" יש שיחה מפתיעה שלו שבה לאחר כמה קושיות הוא מקדים ואומר שאמנם איננו יודע אם זהו הפשט האמיתי בחז"ל, אבל הוא מתנצל שבכל זאת הוא יאמר אותו - כי מקובלנו שאפשר לפרש פירושים שמביאים ליראת שמים אפילו אם לא יודעים שזה נכון.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי HaimL » 19 מאי 2020, 11:35

אורח כתב:
19 מאי 2020, 10:34
יש סיפור ידוע מר' ירוחם על שקר לצורך חיזוק.
מחיפוש באוצה"ח מצאתי רק פעם אחת.
מצו"ב.
אך לא מובא שם המקור לזה
ואולי מישהו מכיר מקור יותר מוסמך לסיפור הזה?
123.png
סיפור משובב נפש. אבל זה שונה. לספר בדותות שלא היו ולא נבראו, זה מכוער, ולא ייצא מזה שום דבר. אבל להפר הבטחה, כמעשה המשגיח זצ"ל, זה עניין אחר. 
 


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 367
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי בר נש » 19 מאי 2020, 15:43

גם אם ניתן לשקר ע''מ לחזק, צריך לבדוק בכל המצאת שקר אם בכחה לחזק אם לא וכן אם לא תהיה תופעות לוואי לא רצויות. (נדמיין לעצמנו שתהיה התעוררות גדולה בכל שכבות העם לחזק אחד את השני בדרך הקלה הזאת, אחרי עשרות שנים חיי התורה ויהדות יסבלו מסילופים רציניים)


בעל אוצר
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 21 מרץ 2020, 23:50
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי בעל אוצר » 19 מאי 2020, 17:30

למה זה תשאל לשמי כתב:
19 מאי 2020, 10:59
המנהג מצוי אצל מלמדים (זורקים סוכריות מאחורי גב חתן החלאקה ואומרים לו שהמלאכים זורקים) ובליל הסדר (אליהו הנביא שותה את הכוס) ואולי הוא בכלל הוראת הגראי''ל הנ''ל
יודעני ששאלו את הרב שך ע"ז איך מותר לשקר לילדים.
ןענה שזה מנהג ישראל!


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי HaimL » 19 מאי 2020, 17:43

בעל אוצר כתב:
19 מאי 2020, 17:30
למה זה תשאל לשמי כתב:
19 מאי 2020, 10:59
המנהג מצוי אצל מלמדים (זורקים סוכריות מאחורי גב חתן החלאקה ואומרים לו שהמלאכים זורקים) ובליל הסדר (אליהו הנביא שותה את הכוס) ואולי הוא בכלל הוראת הגראי''ל הנ''ל
יודעני ששאלו את הרב שך ע"ז איך מותר לשקר לילדים.
ןענה שזה מנהג ישראל!
לשקר לילדים זה בסדר. איכשהו, ילדים מבינים את זה. לשקר למבוגרים, קצת יותר מורכב.
 


זוזו
משתמש ותיק
הודעות: 224
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי זוזו » 19 מאי 2020, 19:00

ראיתי בשערי תשובה לרבינו בש"ג כנראה שהחלק של שקר שהוא לא להרויח ממון בשקר מחבירו אלא סתם מספר בלי תועלת, אופן זה הותר לצורך מצוה. ויש לזה ראיה ראיתי מביאים מגמ' ברכות שאחד האמוראים שיקר ואמר ששכח יונה של זהב ולכן שיחכו לו ובאמת הוא שכח לברך בהמ"ז במקומו וידע שלא ימתינו לו עבור זה.
וכן לצורך להמנע מלדבר לשה"ר הח"ח התיר לשקר (לא זוכר כרגע איה מקומו המדויק אבל זה ודאי כ' שם)
רק צריכים להזהר לא להגיע למצב של 
לימדו לשונם דבר שקר שלכן רב לא התיר לבנו חייא לשקר כל פעם לאימו להכין לו מאכל אחר ממה שבאמת רצה עיי"ש


פותח הנושא
מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 373
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 304 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 19 מאי 2020, 19:56

הערה: לכאורה בהני תלת מילי משנו רבנן במילייהו, בא לאפוקי כל השאר.
ואולי אפשר להרחיב קצת את הגבולות של הני תלת מילי, אבל לא להגזים.


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 153 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 מאי 2020, 20:24

מתאהב על ידך כתב:
19 מאי 2020, 19:56
ואולי אפשר להרחיב קצת את הגבולות של הני תלת מילי, אבל לא להגזים.
בישיבה שלי מטו משמיה דא' הרבנים שמותר לבחור לשקר אם נפגש או לא ושזה נכלל ב"פוריא"
אמנם מו"ר הגר"נ חלק ע"ז מכל וכל ואמר לי שאסור לשקר בזה


חיים ליצא
משתמש ותיק
הודעות: 278
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי חיים ליצא » 19 מאי 2020, 21:48

אברהם העברי כתב:
19 מאי 2020, 20:24
מתאהב על ידך כתב:
19 מאי 2020, 19:56
ואולי אפשר להרחיב קצת את הגבולות של הני תלת מילי, אבל לא להגזים.
בישיבה שלי מטו משמיה דא' הרבנים שמותר לבחור לשקר אם נפגש או לא ושזה נכלל ב"פוריא"
אמנם מו"ר הגר"נ חלק ע"ז מכל וכל ואמר לי שאסור לשקר בזה
לא הבנתי 
לכל חפרן תורן צריך לאומר את האמת ?


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 153 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 מאי 2020, 22:02

חיים ליצא כתב:
19 מאי 2020, 21:48
אברהם העברי כתב:
19 מאי 2020, 20:24
מתאהב על ידך כתב:
19 מאי 2020, 19:56
ואולי אפשר להרחיב קצת את הגבולות של הני תלת מילי, אבל לא להגזים.
בישיבה שלי מטו משמיה דא' הרבנים שמותר לבחור לשקר אם נפגש או לא ושזה נכלל ב"פוריא"
אמנם מו"ר הגר"נ חלק ע"ז מכל וכל ואמר לי שאסור לשקר בזה
לא הבנתי 
לכל חפרן תורן צריך לאומר את האמת ?
לא
אבל אסור לשקר
 


חיים ליצא
משתמש ותיק
הודעות: 278
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי חיים ליצא » 19 מאי 2020, 22:06

אברהם העברי כתב:
19 מאי 2020, 22:02
חיים ליצא כתב:
19 מאי 2020, 21:48
אברהם העברי כתב:
19 מאי 2020, 20:24

בישיבה שלי מטו משמיה דא' הרבנים שמותר לבחור לשקר אם נפגש או לא ושזה נכלל ב"פוריא"
אמנם מו"ר הגר"נ חלק ע"ז מכל וכל ואמר לי שאסור לשקר בזה
לא הבנתי 
לכל חפרן תורן צריך לאומר את האמת ?
לא
אבל אסור לשקר

לא לאומר אמת, זה שקר 

לא?????????
 


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 153 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 מאי 2020, 22:09

אתה יכול פשוט לשתוק
(זה שה"חפרן התורן" יבין זה לא היתר לשקר)


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 185
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 24 מאי 2020, 00:23

אברהם העברי כתב:
19 מאי 2020, 22:09
אתה יכול פשוט לשתוק
(זה שה"חפרן התורן" יבין זה לא היתר לשקר)

נראה דדמי ממש לפוריא - כל הדוגמאות כאן שם הם נזק שייגרם לדובר האמת, וא''כ אדרבה מאי שנא הכא.


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 153 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי אברהם העברי » 24 מאי 2020, 00:28

למה זה תשאל לשמי כתב:
24 מאי 2020, 00:23
אברהם העברי כתב:
19 מאי 2020, 22:09
אתה יכול פשוט לשתוק
(זה שה"חפרן התורן" יבין זה לא היתר לשקר)

נראה דדמי ממש לפוריא - כל הדוגמאות כאן שם הם נזק שייגרם לדובר האמת, וא''כ אדרבה מאי שנא הכא.

חולק
הדוגמאות שם אינן נזק אלא חוסר כבוד צניעות או נימוס או ענוותנות
ברור שבמקרה של נזק מותר לשקר
אך מה הנזק שיש בפגישות?
לכן אין בזה היתר אא"כ נאמר שנכלל בפוריא כיון שהוא דברים שבצנעא וע"ז חלק הגר"נ (יכול להיות שבישיבות חסידיות שנושאים אלו הם טאבו גם הגר"נ יודה וכל כוונתו בישיבות ליטאיות שמצוי שמדברים ע"ז בין החברים)


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 24 מאי 2020, 00:30

יש מכתב של ר' ישראל אל'ה (מסתמא מודפס באיגרות ואין לי תח"י) על סיפורי החסידים, וטוען שם שודאי שאינם אמת, ואפי"ה נהגו לספרם בשביל לגרום להם להאמין ברבותיהם שיבוא בזה תועלת עי"כ.


יראתי בפצותי
הודעות: 171
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 24 מאי 2020, 22:30

מסופקני מה התועלת בסיפורי שקר, ואף אם יש תועלת, הרי שהנזק שאי אפשר להאמין לשום סיפור, גובר על התועלת. וגם אם היה תועלת, גם אמת זה איזה תועלת, וגם אותה לענ"ד יש להכניס בשיקולי התועלת.


בחור_צעיר
הודעות: 129
הצטרף: 13 יולי 2018, 00:34
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עד כמה מותר לשקר/לטייח כדי לחזק ולהתחזק?

שליחה על ידי בחור_צעיר » 24 מאי 2020, 23:17

מתאהב על ידך כתב:
19 מאי 2020, 10:48
יש גם 'השקפות' שכל לידתם לא היתה אלא בשביל הצלת נפשות מדרך חדשה שבאותה נקודת זמן היתה בה סכנה גדולה.
אלא שאח"כ באו אי אלו תלמידים שלא ירדו לסוף דעת רבם, וקנו את ה'לוקש' והפכוהו לעיקר ביהדות.

וכן יש לפעמים שהם דוקא כן הבינו, אבל משום כבוד רבותיהם לא יודו בכך בפיהם ובטח שלא בגלוי (כי אצל ההמון השטחי והרדוד זה יתפרש שכאילו הרב טעה) ואולי גם מצד שמא יחזור הדבר לקלקולו.
ובאמת כן מצינו ש"כבוד רבו" זהו ערך אמיתי שיש לשקול היטב בכל התורה, שהרי "חכם שאסר אין חברו רשאי להתיר".
ולדעת חלק מהראשונים זהו מפני כבודו של החכם הראשון.
מניין לך שתכלית לידתם של ההשקפות הן אך ורק להצלה, ואין להן תכלית בפני עצמן?
אני שמעתי שדווקא אלו ההשקפות הן סוג של ניצוצות קדושה, סוג של בירורים שעם ישראל עושה בהשקפות של אומות העולם.
לדוגמא, יש את הלאומנות האירופאית. ויש את הלאומיות הישראלית שהיא שונה לגמרי בפרטיה ומקורה אלוקי. בא רב גדול, מנתח את הלאומנות האירופאית, אומר לנו מה נכון בה ומה לא נכון בה, קורא לנו לאמץ חלקים ממנה(החלקים שהתורה מאשרת, בין אם לכתחילה בין אם בדיעבד עקב הצורך להציל את הדור).
עצם המפגש של עם ישראל עם אותו ערך 'לאומנות', הכריח אותנו לברר מושג זה לעומקו.
לאחר תקופה של מאה שנים ויותר, נשאר בעם ישראל הלאומיות המבוררת והאלוקית, אך הפעם בצורה יותר מזוככת, יותר עמוקה, יותר בהירה, יותר חיה, ויותר פנימית. (ולפני כן הלאומיות לא היתה מספיק מבוררת, וזו הסיבה שהקב"ה הפגיש אותנו עם הלאומנות האירופאית על מנת שנברר את הלאומיות הישראלית לעומקה ונבדיל בין הטוב לבין הרע)

כל זה הכרחי על מנת שערכים בתורה כמו זוגיות, לאומיות, משפחה, חינוך, רוחניות, שיטות לימוד, שמירת הלשון, אהבה, שמחה, הקפדה, חומריות, פרנסה וכו' וכו' וכו' - יבוררו לעומקן ולא ישארו כמושג מעורפל כמו בשעת לילה, שאין מבדילין בין הבריות ואך ורק האור הוא זה שגורם לנו להבדיל בין הבריות. 
אם בדורות קדמונים הזוגיות(למשל) היתה בשיא תפארתה עקב קירבתם לבריאת העולם ולמעמד הר סיני, והיתה בשיא הרוחניות והדבקות. הרי שבירידת הדורות, ההבדלים בין טוב לרע מיטשטשים בנושא הזוגיות. למרות שיש את הדרכת חז"ל שמן הסתם מבררת לנו כבר 80% מההשקפה הנכונה על הזוגיות. אך לגבי ה20% הנותרים, איננו יודעים מה אמור להיות בתוכן- מה שהגויים אומרים באותה התקופה? האם מה שאמר לנו חבר? וכל זה בזמן שהרב שלנו לא יודע להתמודד על מצבים חדשים שבאים לעולם וטרם גובשה השקפה ברורה לגבם. מצב זה, אשר חוזר על עצמו לאורך ההיסטוריה,מצריך בירור יסודי ועמוק של הערכים.

ועכשיו בחזרה למר "מתאהב על ידך". ייתכן שההשקפה שבוררה על ידי אותו רב או קבוצת רבנים- היא ההשקפה הקדומה הנכונה שנעלמה מאיתנו עקב ירידת הדורות(על אותו מושג שאותו מבררים כמובן, ולא שכך אמורה להיות כל היהדות בדגש אך ורק על המושג המבורר כעת).

כמובן שלעתים יש חשש שמא רב מסוים לא דייק במלאכת הבירור, והכניס דברים חיצוניים לגמרי. או כמו שאמרת, לעתים פשוטי העם מפרשים את דבריו כראות עיניהם.
 


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 185
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 25 מאי 2020, 00:45

יראתי בפצותי כתב:
24 מאי 2020, 22:30
הרי שהנזק שאי אפשר להאמין לשום סיפור, גובר על התועלת.

הלא ע''ז נאמר המושג 'מגיד אמת', אליו תשמעון


יראתי בפצותי
הודעות: 171
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 25 מאי 2020, 18:24

מצוי שאנשי אמת, הביאו סיפורם של השקרנים-לשם-שמים-או-שלא הנ"ל.


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 396
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי אחד הבנים » 25 מאי 2020, 18:44

שקר שאינו לרווח ממון אינו בכלל האיסור דאורייתא של מדבר שקר תרחק, כך זכור לי.
וע"ע בקונ' שפת תמים להח"ח בתחילתו, שלאו דווקא רווח ממש.


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 551
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 541 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 25 מאי 2020, 19:45

תא נחזי בספר

מדבר שקר תמנע?
לא
מדבר שקר תרחק!

גם לצורך חיזוק תרחק ממנו..


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 185
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 25 מאי 2020, 19:47

אחד הבנים כתב:
25 מאי 2020, 18:44
שקר שאינו לרווח ממון אינו בכלל האיסור דאורייתא של מדבר שקר תרחק, כך זכור לי.
וע"ע בקונ' שפת תמים להח"ח בתחילתו, שלאו דווקא רווח ממש.
מבואר ברשב''ם בב''ב פרק הספינה (פב. ד''ה משום, דו''ק היטב), וכן מטו משמיה דהרר''י (אינני יודע איפה)
 


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 396
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי מהאמת לצורך חיזוק

שליחה על ידי אחד הבנים » 26 מאי 2020, 14:27

למה זה תשאל לשמי כתב:
25 מאי 2020, 19:47
אחד הבנים כתב:
25 מאי 2020, 18:44
שקר שאינו לרווח ממון אינו בכלל האיסור דאורייתא של מדבר שקר תרחק, כך זכור לי.
וע"ע בקונ' שפת תמים להח"ח בתחילתו, שלאו דווקא רווח ממש.
מבואר ברשב''ם בב''ב פרק הספינה (פב. ד''ה משום, דו''ק היטב), וכן מטו משמיה דהרר''י (אינני יודע איפה)

הדיוק מהרשב"ם נאה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים