עולם הישיבות יכול להיבנות רק על ידי מוסר

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
שלומי טויסיג
הודעות: 555
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עולם הישיבות יכול להיבנות רק על ידי מוסר

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 02 יוני 2020, 23:05

מדרגת האדם בקשת השלמות פרק א
טוב אחרית דבר מראשיתו וכו'. (קהלת ז'). 
כמו שאנו רואים מהפכה גדולה בעניני המסחר, אשר משנים אחדים קודם היו כל המסחרים הולכים ע"י שטרות והי' כל אחד יכול לסחור בנקל, כי הי' קונה הסחורה מבית החרושת ומוכר לקונים רבים והיו נותנים לו שטרות בעד הסחורה והמוכר הי' מביא את השטרות לבאנק עם אחריותו והיו נותנים לו כסף והי' לו במה לקנות ולמכור בנקל. ובמצב הזה הי' המסחר הולך ורחב מאד בנקל. אבל כאשר הגיעה העת הרעה ר"ל, שאין כל איש על מקומו ואין כל מסחר על מקומו, כי התחיל כל אחד לעזוב אמונתו שלא ליתן אמון בחבירו, אז ירד המסחר פלאים. וכ"כ עזבו האמון מאחד לחבירו אף אם יחסר חלק מועט להסכום שפסק עמו והי' הסכום גדול מאד בכל זאת אינם מאמינים אותו כלום ורוצים רק במזומנים עד הפרוטה האחרונה ובלא מזומנים אין התחלה לשום דבר. כעני כן העשיר, בין מסחר גדול ובין מסחר קטן, בין חסר מעט ובין חסר הרבה לא יזוז המוכר ממקומו עד שיקבל כל הסכום כולו. 
כן נתהפך עכשיו מצב השלימות אשר בשנים קדמונים הי' מצב היהדות והשלימות עומד בשורה הראשונה בחומרא נוראה, עד אשר אם הי' אחד מהרהר לחלל שבת בפרהסיא הי' מפחד שלא יזרקוהו באבנים. וגם מצב השלימות הי' בכל הישיבות כ"כ בתקפה עד אשר למנודה יחשב מי שהי' רוצה לצאת גם בשוק ולהתערב גם במשא ומתן והי' מצב המבקש היגע לדבר ד' משובח מאד עד שלא הי' מי שרצה לבקש כרמי נכרים ולהציץ בספרים החצונים ר"ל, ומי שנכנס בו רוח שטות הי' מוכרח להתרחק מהישיבות כמה פרסאות בל ירגישו בו, והי' כל אחד מתרגש מסיפור טוב ומהנהגה טובה. לכן במצב כזה לא היינו צריכים לעשות להם משמרת ומשמרת למשמרת. כי הרחוב וכ"ש חברי ביהמ"ד לא הי' להם שום רפיון ונזק כלל, ולא היינו צריכים לבקש תחבולות להמשיך העולם אל הישיבה, כי גם השלא לשמה הי' בתוקפה שהבן תורה הי' מכובד גדול ומצא לו גם פרנסתו בכבוד, ולכן הי' להישיבה המשכה גדולה ומתוך שלא לשמה בא לשמה. וגם במעט המוסר הי' המאור שבה מחזיר למוטב. 
אבל עכשיו, שנפל כבוד התורה ואין כל אחד על מקומו, גם היקרות גדול מאד והבן תורה חושב כי אין בנקל להשיג שאלות החיים שיהי' סניף מן המטרת החיים, לכן אין להישיבות המשכה גדולה, ומפני זה אי אפשר עכשיו לנהל הישיבות ע"פ הרוח שהיו מקודם, כי כל היסודות של אז נפלו, לכן לא יוכלו עכשיו לעמוד על יסודות שהיו לפני כמה שנים, כי עכשיו שבטלו השנים בטלו היסודות של קודם, ואי אפשר שימשיך הלב לבקש שלימות מספור או הנהגה טובה כמקודם. עכשיו שכל השלא לשמה אינה בתוקפה לא נוכל לסחור כמו שסחרו מקודם עם שטרות, אלא צריכים אנו למעות מזומנים ביסודות חזקות של לימוד המוסר בהתפעלות ועולם מיוחד בביקוש רב אשר הוא מזומנים, אשר ע"י תוכלו הישיבות להבנות. 

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח