הגדרת ענין תרבות

עין יעקב

משתמש רגיל
רציתי לעלות כאן נושא מעניין, והוא הגדרת תרבות. כגון, מה ההבדל בין הראש הספרדי, לאשכנזי. [כמדומה שמרן המחבר מדבר ע"ז. אם משהו מכיר את המקור אם יוכל לצטט]. וכן, מה מגדיר הבדל תרבות וחשיבה של אמריקאי וישראלי וכו'. 
 

לא פסקה ישיבה

משתמש ותיק
עין יעקב אמר:
רציתי לעלות כאן נושא מעניין, והוא הגדרת תרבות. כגון, מה ההבדל בין הראש הספרדי, לאשכנזי. [כמדומה שמרן המחבר מדבר ע"ז. אם משהו מכיר את המקור אם יוכל לצטט]. וכן, מה מגדיר הבדל תרבות וחשיבה של אמריקאי וישראלי וכו'. 
למאי נפק"מ?
 
 

עין יעקב

משתמש רגיל
פותח הנושא
לא פסקה ישיבה אמר:
עין יעקב אמר:
רציתי לעלות כאן נושא מעניין, והוא הגדרת תרבות. כגון, מה ההבדל בין הראש הספרדי, לאשכנזי. [כמדומה שמרן המחבר מדבר ע"ז. אם משהו מכיר את המקור אם יוכל לצטט]. וכן, מה מגדיר הבדל תרבות וחשיבה של אמריקאי וישראלי וכו'. 
למאי נפק"מ?
כל שי' המוסר בנויה על הכרת האדם את עצמו. הסבא מסלבודקא היה מברר אצל תלמידיו מהיכן הגיעו זקניו, בשביל להכירם היטיב.
 
 

לא פסקה ישיבה

משתמש ותיק
לאמריקאים יש יותר נטיה להאדרה עצמית. ניתן לראות זאת בפוליטקאים... בנט. שכמדומה הוא אמריקאי במקור. נחשב לקטנוני בגלל כך. לעומת זאת לישראלים יש את הנטיה להציב את עצמם בראש. בצורה בוטה. מה שנקרא "החוצפה הישראלית". זה מאפיינים כלליים.
מכאן צריך האדם לעת ע"מ לעבוד ע"ע באישיותו, כדי לכופף את עצמו להקב"ה.
 

יעקב קליין

משתמש חדש
כהמשך להודעה קודמת, לאנגלים יש נטיה של שתלטנות, לראות עצמם כמגיע להם כל.
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
לישראלים (כמובן בלי הכללה), יש נטיה לחפור בחסרונות של אחרים ולחשוב שע"י זה נהיים חכמים יותר וטובים יותר...
לאמריקאים יש נטיה לבליינות ונהנתנות. כ"כ באגרות משה ואיני זוכר כרגע מקומו.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
כמדומני שהכותבים כאן פספסו את מטרת פותח האשכול. לפי הבנתי אין כוונתו לשמוע מהי המנטליות של כל ציבור, מה הם מעלותיו וחסרונותיו, אלו הם דברים ידועים. השאלה היא מה מגדיר את ההבדל, כלומר מהו השורש הנפשי וההכרתי שגורם להבדל במנטליות ובהתנהגות. כך בכל אופן אני הבנתי את השאלה.

לענ"ד יש כמה יסודות מהותיים בתפיסת העולם של כל אדם ושל כל חברה, המשליכים על התנהלותו ודעותיו בהרבה תחומים שונים. למשל, ידוע לכולם שיש כמה נושאים שכמעט כל השמאלנים מסכימים עליהם, וכמעט כל הימנים חולקים עליהם, למרות שמדובר בנושאים שלכאורה אינם קשורים זה לזה: היחס לדת, לאיכות הסביבה, ללאומיות, לבעלי חיים, לאויבים, לצניעות, לכלכלה, ועוד שורה של נושאים. אם משום מה מוצאים שרוב האנשים האוחזים בדעה מסויימת על נושא אחד מהנושאים הנ"ל גם אוחזים בדעה מסויימת על כל אחד מהנושאים האחרים, אות הוא שיש מכנה משותף בסיסי בין כל הנושאים הללו, שהוא נטיה בעומק הנפש לכיוון מסויים המשליכה על תפיסת העולם של האדם בכל אחד מהנושאים הנ"ל.

כמובן שלמוסכמות החברתית בחברה בה גדל האדם ישנן השפעה עצומה על תפיסת עולמו, אבל מוסכמות אלו גופא מתבססות על נטיות מסויימות בנפש, ומגבירות או אפילו נוטעות בנפש האדם את הנטיות הללו ואת תפיסת העולם שמתבססת עליהן.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
לישראלים (כמובן בלי הכללה), יש נטיה לחפור בחסרונות של אחרים ולחשוב שע"י זה נהיים חכמים יותר וטובים יותר...
לאמריקאים יש נטיה לבליינות ונהנתנות. כ"כ באגרות משה ואיני זוכר כרגע מקומו.
לפי מה שכתבתי בהודעה הקודמת, אבאר את שורש ההבדל בין התכונות הנזכרות:
מדינת ישראל נוסדה על בסיס התפיסה של שחרור מגלות - הכפיפות לגויים וחולשת הכח, ויצירת חברה יהודית חדשה שתהיה בעלת כח פיזי וצבאי שיוכל להנקם מצריהם ומאויביהם. מטבע הדברים, החברה שהקימה את המדינה הורכבה מאנשים שונים שהמכנה המשותף לרובם המוחלט היה נטיית הנפש להפגנת גבורה חוזק ועצמאות, וממילא זה יצר מנטליות של "אני ואפסי עוד". כמובן שהדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא ע"י הקטנת אחרים...

מאידך, ארה"ב נוסדה על בסיס הרעיון של חופש וחירות, והיתה הראשונה להנחיל בעולם את המושג שלכל אחד זכות לחיות את חייו בלי שיהיה מוגבל לגחמות של שליט כזה או אחר. זה יצר ברבות השנים מנטליות שדוגלת בערך החופש כעליון מעל הכל, ומטבע הדברים הרגשת חופש בלב האדם יוצרת לו רצון לספק את מאוויו ורצונותיו בלי להיות מוגבל, מה שמוביל לבליינות ונהנתנות.

כמובן שכל זה הכללה גסה מאד, ובכל אומה יש הרבה טבעים שונים, וצריך להזהר שלא לשפוט אנשים על פי הכללות שאינן מדוייקות (בפרט הכללות מהסוג הזה שאצל רוב האנשים באים לידי ביטוי בצורה קלה מאד, ואצל חלק נכבד אינו בא לידי ביטוי כלל). המדובר הוא על נטיה מסויימת באוירה הכללית.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
כהמשך להודעה הקודמת, רצוי גם להדגיש מעלות ולא רק חסרונות, והאמת שהמעלות והחסרונות בהדי הדדי קאתו, מאחר ושניהם תלויים באותו שורש בנפש.
אצל ישראלים מצוי שיש להם מנוע אידיאולוגי חזק, הם מונעים מדחף למען אידיאלים ומוכנים להקריב הרבה בשביל האידיאל. הסיבה לכך היא בגלל שהקמת המדינה נעשתה ע"י קבוצת צעירים אידיאליסטים שעזבו את כל הנוחות וסביבתם המוכרת והלכו לחרוש ולבנות ארץ לא זרועה כדי להגשים את האידיאל בו האמינו. (הנ"ל נכון גם אצל החרדים והדתיים בוני הארץ, אלא שאצלם האידיאל היה רוחני/דתי). המנטליות הזו קשורה בקשר הדוק לענין הגבורה והחוזק, שהרי מי שחזק וגבור אינו נרתע מקשיים ומהקרבה ומתגבר על הכל למען המטרה. (אמנם יש לציין שהרוח הזו נחלשה בעשרות השנים האחרונות, כנראה בגלל שטבע האידיאלים להחלש עם הזמן, וגם בגלל השפעת הגלובליזם בכללות והאמריקניזם בפרט).

בארה"ב, מאחר והמנטליות מבוססת על ענין החופש והחירות, מה שיוצר בנפש האדם נטיה לרווחות ולחוסר מגבלות, זה גם נוטע באדם נדיבות גדולה יותר, כיון שלנפש יותר משוחררת יהיו פחות מעצורים מלפזר ממונו לזולת, ולעזור לאחרים באופן כללי. ואכן ידוע שבארה"ב מצויה יותר תכונת הנדיבות מאשר אצל עמים שהם יותר מאופקים בטבעם, כמו עמי אירופה. 

שוב, מדובר בהכללות בלבד, והרבה אנשים טועים ונוטים לשייך כל אינדיבידואל להכללה באופן אוטומטי. אבל גם באופן פרטני רואים קשר בין תכונות שונות אצל אנשים, כמו הקשרים הנ"ל - בדרך כלל אנשים בעלי נפש רחבה יותר יהיו גם יותר נדיבים לאחרים, ואילו אנשים יותר בעלי מידת הגבורה ויותר קשוחים בעמדותיהם יהיו פחות נדיבים הן לעצמם והן לאחרים. וכן בעוד הרבה ענינים שונים.
 

והאיש משתאה

משתמש רגיל

מבקש אמת

משתמש ותיק
מה שנוגע לענין העבודה המוסרית - לענ"ד אדם צריך לבחון את עצמו ולראות את הדברים שהוא נוטה אליהם יותר, בין אידיאלים ובין סתם התנהגות, וכן את הדברים שהוא מסתייג מהם - אידיאולוגית והתנהגותית - ולראות מהיכן בנפש נטייתו נובעת. לפעמים ימצא שהסיבה שהוא מאד מחזיק מאיזה ערך היא בגלל שיש לו חיבור נפשי למשהו שמסתתר מאחורי הערך הזה (כמו מי שנמשך לקנאות יש לו נטיה לקיצוניות או ללוחמנות, ומי שנמשך לתורה זה יכול להיות בגלל שהוא נהנה מעיסוק אינטלקטואלי) וכן להיפך כשמסתייג מאיזה דבר יש לזה סיבה בעומק נפשו שגורמת לו להסתייג מזה, למרות שהוא חושב שזה נובע מהשקפה בלבד. 

נטיית נפש איננה בהכרח בעייתית או פסולה, הקב"ה ברא אנשים עם נטיות נפש שונות והאדם צריך לעבוד איתם, ואדרבה זהו תכליתו בעולמו לעבוד את ה' לפי תכונתו. אבל קשה לעבוד על עצמו ולתקן את עצמו אם לא יכיר את נטיות נפשו, כי מאד קל לאדם לרמות את עצמו ולחשוב שהוא פועל מסיבה אחת, בעוד שבעצם מה שמניע אותו זו סיבה אחרת.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
כמדומני שהרב דסלר כותב שהתרבות תלויה בשר של האומה ואיני זוכר מקומו
ואצרף פה ידיעה נחמדה מהרמ"ד וואלי תלמידו של הרמח"ל בענין
רמד וואלי ספר הליקוטים.jpg
הרמ"ד כותב בענין כמה פעמים הנה הקישורhttps://tablet.otzar.org/book/book.php?book=50098&width=-17&scroll=0&udid=15891972362262252&pagenum=4
צ"ע על דברים אלו כי הם מתאימים אך ורק לתקופת הראשונים, אבל בימינו המציאות הפוכה, וכי שר האומה השתנה? ואולי באמת שייך מציאות שיש שינוי בהשפעות על שרי האומה.
 
 
והאיש משתאה אמר:
כמדומני שהרב דסלר כותב שהתרבות תלויה בשר של האומה ואיני זוכר מקומו
ואצרף פה ידיעה נחמדה מהרמ"ד וואלי תלמידו של הרמח"ל בענין
רמד וואלי ספר הליקוטים.jpg
הרמ"ד כותב בענין כמה פעמים הנה הקישורhttps://tablet.otzar.org/book/book.php?book=50098&width=-17&scroll=0&udid=15891972362262252&pagenum=4
במחשבה שנייה ראוי להודות למר על הקטע הנפלא הזה בהודעה מיוחדת.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
והאיש משתאה אמר:
מה אתה מתכוין שהשתנה היום



תראה איך שהוא מתאר את ההבדל בין הספרדים היהודים והגויים (כלומר הערבים) שהינם יותר עוסקים בחכמה ויותר מתונים ודיבורם בנחת, ואילו האשכנזים נמהרים ונבהלים וע"כ מפלפלים הרבה. ואכן זו היתה המציאות בזמנו, שהערבים בכללות עסקו יותר בחכמות והיו יותר מתונים, ואילו הנוצרים האירופאים היו קיצוניים וקנאים ואינם עוסקים בחכמה. אבל במאות השנים האחרונות כידוע התהפכו היוצרות, ועכשיו האירופאים הם בעלי מזג קר ועוסקים יותר בחכמה, ואילו הערבים טפשים ומזגם חם ונמהרים ונבהלים. ויתכן שהיה איזה שינוי בשרי האומות הללו וזה גרם לשינוי בעולם הזה.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
והאיש משתאה אמר:
מה אתה מתכוין שהשתנה היום



תראה איך שהוא מתאר את ההבדל בין הספרדים היהודים והגויים (כלומר הערבים) שהינם יותר עוסקים בחכמה ויותר מתונים ודיבורם בנחת, ואילו האשכנזים נמהרים ונבהלים וע"כ מפלפלים הרבה. ואכן זו היתה המציאות בזמנו, שהערבים בכללות עסקו יותר בחכמות והיו יותר מתונים, ואילו הנוצרים האירופאים היו קיצוניים וקנאים ואינם עוסקים בחכמה. אבל במאות השנים האחרונות כידוע התהפכו היוצרות, ועכשיו האירופאים הם בעלי מזג קר ועוסקים יותר בחכמה, ואילו הערבים טפשים ומזגם חם ונמהרים ונבהלים. ויתכן שהיה איזה שינוי בשרי האומות הללו וזה גרם לשינוי בעולם הזה.
מעניין שאצל היהודים היוצאים מאלו המקומות ניכרים השינויים הנ"ל [בין האשכנזים והספרדיםאיש כברכתו בורכו ] עד ימינו אנו
 
 

אבי עזרי

משתמש רגיל
הוא לא מדבר על עיסוק בחכמה
אלא על ספירת חכמה וספירת תבונה
והספרדים עד היום ישרים והולכים ביושר
והאשכנזים כוחם רב בניתוח ועשיית חילוקים
והמדע החדש של העת החדשה עיקר עניינו כושר הניתוח ולכן הוא באירופה
מה שאין כן החכמה של היוונים, הייתה יותר בהבנה מהותית.

ומה שכתב הרמד''ו שבאיטליה הקליפה מעכבת ויגאלוה חשך וצלמוות, כוונתו כי שמה קליפת הנצרות ומרכז טומאתם, וכתב ברמז מאימת העכו''ם
ולכן בירושלים שהוא ממוזג ואין קליפה יצליחו יותר.
 

חסידי קדמאי

משתמש ותיק
י"ל שכידוע דספירת נצח היא עניין אנא אמלוך, והנה מרע"ה יכל להוריד התורה רק ע"י אנא אמלוך כמבואר בספרי חסידות דהיינו שלולא הכרת הערך העצמי של מנהיג הדור לא היה יכול להוריד את התורה לעם ישראל, (ואין זה סתירה ע"פ אמת ל"והאיש משה עניו מאוד") וע"כ היהודים עזים שבאומות הכי מצליחים בכל התחומים שעוסקים בהם
 

ד.מ.

משתמש ותיק
0583253468 אמר:
י"ל שכידוע דספירת נצח היא עניין אנא אמלוך, והנה מרע"ה יכל להוריד התורה רק ע"י אנא אמלוך כמבואר בספרי חסידות דהיינו שלולא הכרת הערך העצמי של מנהיג הדור לא היה יכול להוריד את התורה לעם ישראל, (ואין זה סתירה ע"פ אמת ל"והאיש משה עניו מאוד") וע"כ היהודים עזים שבאומות הכי מצליחים בכל התחומים שעוסקים בהם
לא ברור כ"כ הקשר בין משפט למשפט והקשר לאשכול - נא לפרט כוונתך למי שאינו יודע 
 
 

חסידי קדמאי

משתמש ותיק
אמרו לעיל שהישראלים חוצפנים וחופרים בחסרונות של אחרים.
והנה ידוע שהגאוה היהודית (בצורה של ויגבה לבו בדרכי ה', ולא ח"ו גאוה סרוחה) היא מתחייבת כדי להיות מנהיגי עולם וזהו הראי' ממרע"ה הנ"ל כדאי' בזוהר (איני זוכר איפה ואין לי הלילה זמן לבדוק).
ומכיון שישראל צריכים לכוף את כל יושבי תבל לקיים מצוות כדאי' ברמב"ם, וא"א לכוף אדם בלי להיות מנהיגו של אותו אדם ברצונו או שלא ברצונו, א"כ מוכח שכל ישראליש להם טבע זה של ויגבה לבו וכו', וע"כ הם מצליחים.
וזה לעומת זה בקלי' ודו"ק
 

ד.מ.

משתמש ותיק
עיקרון הגאווה הוא מפני שישראל הם בסוד הצורה שהם הנותנים צורה לעולם ואינם מתפעלים כחומר אלא פועלים לעצב את החומר והאריך בזה מהר"ל ובאמת יש כאן ענין משותף עם משה רבנו שהוא בסוד הצורה ג"כ כמש"כ מהר"ל, אבל אי"ז באופן של להיות מנהיגים במובן הנמוך של כפייה אלא במובן הגבוה שאינם מתפעלים אלא פועלים שהם מחילים את האידאה שלהם על העולם
והזה לעומת זה בקלי' הוא עמלק שהוא ג"כ בסוד הצורה שרוצים לתת צורה אחרת ואידאה אחרת לעולם, משא"כ שאר האומות שהם בסוד החומר
ומש"כ בענין ספירת הנצח שענינה 'אנא אמלוך' הנה מבואר בכתבי האר"י דהאנא אמלוך דז"ת הוא היה סיבת השבירה
בין כה וכה אי"ז קשור להכרת ערך עצמי ורצון שליטה אלא שליהודי יש תפיסת עולם אידיאלית של איך העולם אמור להיראות וע"כ אינו מתפעל מהחומר
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
והאיש משתאה אמר:
מה אתה מתכוין שהשתנה היום



תראה איך שהוא מתאר את ההבדל בין הספרדים היהודים והגויים (כלומר הערבים) שהינם יותר עוסקים בחכמה ויותר מתונים ודיבורם בנחת, ואילו האשכנזים נמהרים ונבהלים וע"כ מפלפלים הרבה. ואכן זו היתה המציאות בזמנו, שהערבים בכללות עסקו יותר בחכמות והיו יותר מתונים, ואילו הנוצרים האירופאים היו קיצוניים וקנאים ואינם עוסקים בחכמה. אבל במאות השנים האחרונות כידוע התהפכו היוצרות, ועכשיו האירופאים הם בעלי מזג קר ועוסקים יותר בחכמה, ואילו הערבים טפשים ומזגם חם ונמהרים ונבהלים. ויתכן שהיה איזה שינוי בשרי האומות הללו וזה גרם לשינוי בעולם הזה.
ספרדים זה לא יושבי ספרד? 
 
 

חסידי קדמאי

משתמש ותיק
ד.מ. אמר:
0583253468 אמר:
י"ל שכידוע דספירת נצח היא עניין אנא אמלוך, והנה מרע"ה יכל להוריד התורה רק ע"י אנא אמלוך כמבואר בספרי חסידות דהיינו שלולא הכרת הערך העצמי של מנהיג הדור לא היה יכול להוריד את התורה לעם ישראל, (ואין זה סתירה ע"פ אמת ל"והאיש משה עניו מאוד") וע"כ היהודים עזים שבאומות הכי מצליחים בכל התחומים שעוסקים בהם
לא ברור כ"כ הקשר בין משפט למשפט והקשר לאשכול - נא לפרט כוונתך למי שאינו יודע 

תסלח לי שהרבה זמן לא התחברתי למכלול ואני עכשיו רואה את הערתך המחכימה.
אני לא כל כך זוכר את כל העניין ואין לי כל כך זמן לעיין בזה כראוי, אם תוכל להזכיר לי את העניין בקצרה אשתדל בל"נ להשיב על שאלתך
 

מה אדבר

משתמש ותיק
בעיקר הנידון נראה שיש ערבוב של אנשים. רגילים לחשוב שגזענות היא שאשכנזי לא רוצה להשתדך עם ספרדי, אך ז"א, כיון שיש שינוי בסוג הראש זו פשוט הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו.
גזענות היא אמונה שמי שבא מגזע מסויים שוה יותר, למרות שאופיו ותנאיו דומים לחלוטין.
ולמבין ולמובן תן שלומים וכו'.
 

תלמיד המשגיח

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
בעיקר הנידון נראה שיש ערבוב של אנשים. רגילים לחשוב שגזענות היא שאשכנזי לא רוצה להשתדך עם ספרדי, אך ז"א, כיון שיש שינוי בסוג הראש זו פשוט הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו.
גזענות היא אמונה שמי שבא מגזע מסויים שוה יותר, למרות שאופיו ותנאיו דומים לחלוטין.
ולמבין ולמובן תן שלומים וכו'.
יש הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו, ויש אמונה שלא יתכן שספרדי ואשכנזי יינשאו זה לזה. זה כבר הפקעה של חיבור בינהם, לא יתכן שאנחנו נתערב איתם. לזה קוראים 'גזענות'.
ואגב, פוק חזי באמריקה שספרדים ואשכנזים נישאים זה לזה, ואעפ"כ עולם כמנהגו נוהג. (גם אנשים חשובים שם. לדוג' רבי אהרן שכטר - ראש ישיבת 'רבי חיים ברלין' [ישיבתו של הגר"י הוטנר], חתנו הוא הרב חליווא, ספרדי מעיקרו.
 
 

תלמיד המשגיח

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
מבקש אמת אמר:
והאיש משתאה אמר:
מה אתה מתכוין שהשתנה היום



תראה איך שהוא מתאר את ההבדל בין הספרדים היהודים והגויים (כלומר הערבים) שהינם יותר עוסקים בחכמה ויותר מתונים ודיבורם בנחת, ואילו האשכנזים נמהרים ונבהלים וע"כ מפלפלים הרבה. ואכן זו היתה המציאות בזמנו, שהערבים בכללות עסקו יותר בחכמות והיו יותר מתונים, ואילו הנוצרים האירופאים היו קיצוניים וקנאים ואינם עוסקים בחכמה. אבל במאות השנים האחרונות כידוע התהפכו היוצרות, ועכשיו האירופאים הם בעלי מזג קר ועוסקים יותר בחכמה, ואילו הערבים טפשים ומזגם חם ונמהרים ונבהלים. ויתכן שהיה איזה שינוי בשרי האומות הללו וזה גרם לשינוי בעולם הזה.
מעניין שאצל היהודים היוצאים מאלו המקומות ניכרים השינויים הנ"ל [בין האשכנזים והספרדיםאיש כברכתו בורכו ] עד ימינו אנו
רמ"ד וואלי כתב להדיא דבריו כלפי היהודים, כמו שהביא דוג' מהרמב"ם. והנה בתוך כלל ישראל וודאי שאין שרים שונים לכל קבוצה וקבוצה.
ובעיקר הדיון בעניין השר של האומה, זכורני שביאר מהר"ל שהעניין 'שר של אומה', הוא מפני שלכל אומה יש ייעוד אחר שתפקידה לגלות בעולם. וזהו מה שנוצרה עבורו מן השמים, וייעוד זה הוא 'נשמת חייה' של כל אומה. אותו אידיאל שתפקידה ליישמו במציאות, מביא לה כח של חיים. והוא המסייע לה ופועל עבורה.
ולפי דבריו, הבדלי התרבות נובעים כמובן מעניינה של אותה אומה, לפי המתחייב מתכליתה. וכמו שישנם הבדלים באישיות של כל אדם ואדם, שכולנו יודעים שזהו מחמת תפקידו המיוחד של כל אחד, כך גם כן ישנו ייעוד 'קולקטיבי', כללי לכלל האומה.
אין שינוי בשרי האומות, כמו שאין שינוי בתפקידו של האדם. אבל, יש שינוי באופן העבודה, לפי תנאי המציאות, ולפי המצב הכללי בעולם. כמו שבאופיו של אדם ישנם שינויים, ואין זה מחמת שינויים ביעודו. זה נובע או מעבודה עצמית, שיתכן שלשמה נועד. או מתהליכים חיצוניים שעברו עליו. ובכל מקרה של שינוי באופי אין זה פוגע בתכונה היסודית שלו. 
 
 

תלמיד המשגיח

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
כמדומני שהכותבים כאן פספסו את מטרת פותח האשכול. לפי הבנתי אין כוונתו לשמוע מהי המנטליות של כל ציבור, מה הם מעלותיו וחסרונותיו, אלו הם דברים ידועים. השאלה היא מה מגדיר את ההבדל, כלומר מהו השורש הנפשי וההכרתי שגורם להבדל במנטליות ובהתנהגות. כך בכל אופן אני הבנתי את השאלה.

לענ"ד יש כמה יסודות מהותיים בתפיסת העולם של כל אדם ושל כל חברה, המשליכים על התנהלותו ודעותיו בהרבה תחומים שונים. למשל, ידוע לכולם שיש כמה נושאים שכמעט כל השמאלנים מסכימים עליהם, וכמעט כל הימנים חולקים עליהם, למרות שמדובר בנושאים שלכאורה אינם קשורים זה לזה: היחס לדת, לאיכות הסביבה, ללאומיות, לבעלי חיים, לאויבים, לצניעות, לכלכלה, ועוד שורה של נושאים. אם משום מה מוצאים שרוב האנשים האוחזים בדעה מסויימת על נושא אחד מהנושאים הנ"ל גם אוחזים בדעה מסויימת על כל אחד מהנושאים האחרים, אות הוא שיש מכנה משותף בסיסי בין כל הנושאים הללו, שהוא נטיה בעומק הנפש לכיוון מסויים המשליכה על תפיסת העולם של האדם בכל אחד מהנושאים הנ"ל.

כמובן שלמוסכמות החברתית בחברה בה גדל האדם ישנן השפעה עצומה על תפיסת עולמו, אבל מוסכמות אלו גופא מתבססות על נטיות מסויימות בנפש, ומגבירות או אפילו נוטעות בנפש האדם את הנטיות הללו ואת תפיסת העולם שמתבססת עליהן.
דברים אלו נכונים מצד המציאות, אבל עיקר העניין הוא באמת מכוון מגבוה. ואם תקדיש לקרוא את מה שכתבתי בהודעה קודמת כוונתי תתבאר.
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
תלמיד המשגיח אמר:
מה אדבר אמר:
בעיקר הנידון נראה שיש ערבוב של אנשים. רגילים לחשוב שגזענות היא שאשכנזי לא רוצה להשתדך עם ספרדי, אך ז"א, כיון שיש שינוי בסוג הראש זו פשוט הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו.
גזענות היא אמונה שמי שבא מגזע מסויים שוה יותר, למרות שאופיו ותנאיו דומים לחלוטין.
ולמבין ולמובן תן שלומים וכו'.
יש הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו, ויש אמונה שלא יתכן שספרדי ואשכנזי יינשאו זה לזה. זה כבר הפקעה של חיבור בינהם, לא יתכן שאנחנו נתערב איתם. לזה קוראים 'גזענות'.
ואגב, פוק חזי באמריקה שספרדים ואשכנזים נישאים זה לזה, ואעפ"כ עולם כמנהגו נוהג. (גם אנשים חשובים שם. לדוג' רבי אהרן שכטר - ראש ישיבת 'רבי חיים ברלין' [ישיבתו של הגר"י הוטנר], חתנו הוא הרב חליווא, ספרדי מעיקרו.

אבהיר את דבריי, כי הם לא הובנו כל צורכם.
גיזענות כשמה כן היא, מלשון גזע. הנאצים לשם משל האמינו שכל מיש אינו מהגזע ההארי שוה פחות, אך ורק באשר הוא משתייך לגזע אחר. האשכנזי אינו חושב שהוא שוה יותר מכח השתייכותו לגזע זה, אלא הוא סבור שמרחק המנטאליות אינו מאפשר לחיים משותפים. ואכן ספרדי משתכנז כגון שלמד בישיבה ליטאית, ונהיה ממש במנטאליות ותרבות אשכנזית אין כל סיבה שלא להשתדך עימו.
 
חלק עליון תַחתִית