כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
הדרך סלולה
הודעות: 135
הצטרף: 16 יוני 2020, 10:38
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

שליחה על ידי הדרך סלולה » 30 יוני 2020, 00:43

בית הבחירה למאירי מסכת סנהדרין דף קיא עמוד א
הרוצה להשלים עצמו בתורה ובחכמה ראוי לו שלא לעדן עצמו ושלא לבקש התענוגים שנאמר לא תמצא בארץ החיים לא תמצא במי שמחיה עצמו עליה:

מילא תורה אני מבין אבל חכמה מה הבעיה


אורח
הודעות: 42
הצטרף: 21 פברואר 2020, 11:12
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

שליחה על ידי אורח » 30 יוני 2020, 13:07

לשון רבינו יונה באבות ב' י"ב
כי המרבה בעידונין לא תשכון בתוכו החכמה כמו שאמרו צוארו שמן ערפו עבה


פותח הנושא
הדרך סלולה
הודעות: 135
הצטרף: 16 יוני 2020, 10:38
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

שליחה על ידי הדרך סלולה » 30 יוני 2020, 13:26

אורח כתב:
30 יוני 2020, 13:07
לשון רבינו יונה באבות ב' י"ב
כי המרבה בעידונין לא תשכון בתוכו החכמה כמו שאמרו צוארו שמן ערפו עבה

חכמה היינו כל חכמה או דווקא חכמת התורה?


לא פסקה ישיבה
הודעות: 151
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 30 יוני 2020, 13:39

הדרך סלולה כתב:
30 יוני 2020, 00:43
בית הבחירה למאירי מסכת סנהדרין דף קיא עמוד א
הרוצה להשלים עצמו בתורה ובחכמה ראוי לו שלא לעדן עצמו ושלא לבקש התענוגים שנאמר לא תמצא בארץ החיים לא תמצא במי שמחיה עצמו עליה:

מילא תורה אני מבין אבל חכמה מה הבעיה
ראשית חכמה יראת ה'.
 


פותח הנושא
הדרך סלולה
הודעות: 135
הצטרף: 16 יוני 2020, 10:38
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

שליחה על ידי הדרך סלולה » 30 יוני 2020, 14:58

לא פסקה ישיבה כתב:
30 יוני 2020, 13:39
הדרך סלולה כתב:
30 יוני 2020, 00:43
בית הבחירה למאירי מסכת סנהדרין דף קיא עמוד א
הרוצה להשלים עצמו בתורה ובחכמה ראוי לו שלא לעדן עצמו ושלא לבקש התענוגים שנאמר לא תמצא בארץ החיים לא תמצא במי שמחיה עצמו עליה:

מילא תורה אני מבין אבל חכמה מה הבעיה
ראשית חכמה יראת ה'.

מוסר זה חכמה?
 


לא פסקה ישיבה
הודעות: 151
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 30 יוני 2020, 15:56

הדרך סלולה כתב:
30 יוני 2020, 14:58
לא פסקה ישיבה כתב:
30 יוני 2020, 13:39
הדרך סלולה כתב:
30 יוני 2020, 00:43
בית הבחירה למאירי מסכת סנהדרין דף קיא עמוד א
הרוצה להשלים עצמו בתורה ובחכמה ראוי לו שלא לעדן עצמו ושלא לבקש התענוגים שנאמר לא תמצא בארץ החיים לא תמצא במי שמחיה עצמו עליה:

מילא תורה אני מבין אבל חכמה מה הבעיה
ראשית חכמה יראת ה'.
מוסר זה חכמה?

תלוי איזה מוסר
 


פותח הנושא
הדרך סלולה
הודעות: 135
הצטרף: 16 יוני 2020, 10:38
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

שליחה על ידי הדרך סלולה » 05 יולי 2020, 15:12

משלי טו לג: "יִרְאַת ה', מוּסַר, חָכְמָה, וְלִפְנֵי כָבוֹד - עֲנָוָה."

תרגום מצודות: יראת ה' תחשב למוסר להאזין חכמה, ואם כן, היראה היא סיבה לחכמה וקודמת לה; וכן לפני כבוד, על כרחך היה הענוה, כי הענוה היא סיבה להביא את הכבוד, אם-כן היא לפניו.

תרגום ויקיטקסט: הלימוד מתחיל ביראת ה', אחר-כך הסרת המידות הרעות, ואחר-כך חכמה; אולם לפני שמקבלים את הכבוד על החכמה - יש לעבור שלב של ענוה והשפלה, עד שהציבור הרחב יכיר בחכמתך.

סדר המילים בפסוק לא לגמרי ברור, והמפרשים הסבירו אותו בדרכים שונות:

1. יראת ה' היא המוסר של החכמה, כלומר, יראת ה' מייסרת את כוחות הנפש של האדם ומכריחה אותו ללכת על-פי חוקי החכמה: "יצר הלב מצייר תמיד כפי דרך הסכלות, צריך לייסר כוחות הנפש שתמשול על יצורי הלב ותכניע אותם אל החכמה, וזה נקרא מוסר, ומהו המוסר? - יראת ה'" (מלבי"ם); והענוה, הגורמת לאדם לקבל תוכחות, בסופו של דבר מביאה לו כבוד, כמו שנאמר "ושומר תוכחת - יכובד".2. יראת ה' קודמת לחכמה, וגם להיפך - חכמה קודמת ליראת ה' (ראו אם אין חכמה אין יראה, אם אין יראה אין חכמה): "יראת ה' מוסר חכמה אין לו הכרע, אם יראת ה' הוא המביאו לידי מוסר חכמה, או יראת ה' בא על-ידי מוסר חכמה, כעניין (בראשית כה23) ורב יעבוד צעיר, שאין לו הכרע אם הרב יעבוד את הצעיר או לרב יעבוד הצעיר. ושניהם אמת: זכה - ורב יעבוד את הצעיר, לא זכה - לרב יעבוד הצעיר. כן כאן, שניהם אמיתיים, שהחכמה באה על-ידי יראה, ויראה באה על-ידי החכמה... אך הכבוד אינו בא [אלא] רק אם הוא עניו ובורח מן הכבוד, לכן אמר ולפני כבוד ענוה" (הגאון מווילנה; ראו גם מושא לפני נושא או להיפך).

3. המשפט לפני כבוד ענוה הוא אחד הרעיונות שלומד מי ששומע דברי מוסר: "וטעם להזכיר זה המוסר בפרט, לפי שאמרו רבותינו ז"ל "ענוה גדולה מכולם"" (ר' יונה).


4. לפעמים, אדם שלמד הרבה מגיע לשוק העבודה או ל"שוק החיים", ומופתע שהאנשים מזלזלים בו ולועגים לו, ואינם מתייחסים בכבוד לחכמה שלמד. העלבון גדול במיוחד כאשר אותו אדם למד לשם שמיים - למשל כדי לעזור ולקדם את החברה. הפסוק שלנו מכין את התלמיד למצב זה, ומתאר את סדר העניינים הרגיל בלימוד חכמה:


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כדי להיות שלם לא להתעדן בתענוגים

שליחה על ידי יאיר » 05 יולי 2020, 15:22

זה נכון לגבי כל חכמה אך בעיקר ובפרט לגבי חכמת ולימוד התורה הקדושה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: עבד ה' | 1 אורח