ידוע שכדאי שיבא הגאולה צריך להיות אחדות בכלל ישראל
הנה היום יש הרבה חלקים בכלל ישראל (חסידים, ספרדים, ליטאים, מזרחים, ועוד) וכל חלק יש לו הרבה חלקים בה.
והרבה מחלוקת יש בין הקהלות וישיבות, בין מצד השקפה, בין מצד ירושה, ושאר סיבות.
ולדבאונינו איננו רואה האיך יתכן לקרב אחים הרחוקים זה מזה.
ואחדד עוד יותר דהנה בכל ענין יש עבודת היחיד מלמטה, דהיינו הנסיון הוא באנשים פשוטים וכל שמתעלה האדם מתמעט הנסיון, ובזה יש תקווה שכל אחד יתקן את עצמו, וממילא יבא נתקן כלל ישראל.
אך כאן הרי עיקר הפילוג נעשה מלמעלה, ובזה איננו רואה שום סיכוי שיתתקן ובפרט כשמדובר בעניני השקפה.
(ואני יודע שצריך לעזוב המלחמות להגדולים, ואנשים פשוטים ירחקו מזה, אבל א) זהו עבודה קשה ונורא כאשר גדול אחד יוצא כנגד השני, שכולם ישתקו, ב) הרי כמעט אל שמענו שהגדולים יאמרו שלא יכנסו ההמון במחלוקת, וכן לא שמענו שיאמרו שהגם שאני חושב שזה עושה טעוס נורא ואיום עדיין יש לכבדו וכדו').
(נ"ב השאלה הוא לא ח"ו לעשות טענות על התנהגות גדולי ישראל אמיתיים, רק עצם השאלה מעיק לי האם יש סיכוי)
הנה היום יש הרבה חלקים בכלל ישראל (חסידים, ספרדים, ליטאים, מזרחים, ועוד) וכל חלק יש לו הרבה חלקים בה.
והרבה מחלוקת יש בין הקהלות וישיבות, בין מצד השקפה, בין מצד ירושה, ושאר סיבות.
ולדבאונינו איננו רואה האיך יתכן לקרב אחים הרחוקים זה מזה.
ואחדד עוד יותר דהנה בכל ענין יש עבודת היחיד מלמטה, דהיינו הנסיון הוא באנשים פשוטים וכל שמתעלה האדם מתמעט הנסיון, ובזה יש תקווה שכל אחד יתקן את עצמו, וממילא יבא נתקן כלל ישראל.
אך כאן הרי עיקר הפילוג נעשה מלמעלה, ובזה איננו רואה שום סיכוי שיתתקן ובפרט כשמדובר בעניני השקפה.
(ואני יודע שצריך לעזוב המלחמות להגדולים, ואנשים פשוטים ירחקו מזה, אבל א) זהו עבודה קשה ונורא כאשר גדול אחד יוצא כנגד השני, שכולם ישתקו, ב) הרי כמעט אל שמענו שהגדולים יאמרו שלא יכנסו ההמון במחלוקת, וכן לא שמענו שיאמרו שהגם שאני חושב שזה עושה טעוס נורא ואיום עדיין יש לכבדו וכדו').
(נ"ב השאלה הוא לא ח"ו לעשות טענות על התנהגות גדולי ישראל אמיתיים, רק עצם השאלה מעיק לי האם יש סיכוי)