מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

ענייני מוסר ומחשבה

לבי במערב
הודעות: 16397
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20302 פעמים
קיבל תודה: 13451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי לבי במערב » 28 אפריל 2022, 21:01

איש תלמודי כתב:
28 אפריל 2022, 16:06
מעניין אם זה מחלוקת
ראה ב'תניא השלם' פכ"ט (ע' שעז־שעח).

ערכים:


סאטמארער
הודעות: 276
הצטרף: 13 אוגוסט 2020, 16:38
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי סאטמארער » 28 אפריל 2022, 21:20

איש תלמודי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:52
חייל של הרבי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:49
הבהרה - אין לבלבל בין הנפש הבהמית לבין יצה"ר ששני דברים שונים הם.

היכן מתבאר דבר זה ?
ידוע שהפמ"ג בספרו מתן שכרן של מצוות חקירה א' האריך בזה 
https://tablet.otzar.org/?lang=en#/b/18 ... 1169983114


לבי במערב
הודעות: 16397
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20302 פעמים
קיבל תודה: 13451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי לבי במערב » 28 אפריל 2022, 22:24

אור החכמה כתב:
12 אוגוסט 2021, 16:46
איש תלמודי כתב:
12 אוגוסט 2021, 16:39
אור החכמה כתב:
12 אוגוסט 2021, 16:37
וכן ראה בחבדפדי"ה שכתבו שיצה"ר ונפה"ב הם אותו דבר. ושמא צריך לתקן שם.
א''כ יוצא שבנפה''ב עצמה יש את ב' הכוחות לטב ולמוטב.
אתה צודק. 
אלא שקצת קשה לי מהקטע המובא [מליקוטי תורה] בתגובתי הבאה ששם משמע שהנפש השכלית היא המעורבת טו"ר משא"כ הנפה"ב שכולה רע
על לשונו של הגה"ח ר"י הכהן ע"ה שגור הי': "אלץ ווענדט זיך אוואו מ'רעדט..." [= הכל תלוי בענין בו מדברים (פעמים שהכוונה בביטוי זה כך, ולעתים יהא הפירוש אחר לחלוטין; הכל כפי הענין והמדרגה שבהם עוסקים)].
ובכללות: עצם הנה"ב הוא 'כח המתאווה', שאפשר להטותו לטוב ולמוטב. ז' מדותי' הם המכונים יצה"ר (מפני היותם ב'ציור רע'), והמוחין שלה הם בחי' 'נפש הבהמית'. ובכללותה "מעט טוב מעורב בתוכה" (לשון ה'תניא' רפ"ז) שממנו "מדות טובות שבטבע כל ישראל בתולדותם כמו רחמנות וג"ח" (שם ספ"א).


לבי במערב
הודעות: 16397
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20302 פעמים
קיבל תודה: 13451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי לבי במערב » 29 אפריל 2022, 06:47

איש תלמודי כתב:
12 אוגוסט 2021, 16:00
[א] לא הבנתי מרוב ר''ת
[ב] אשמח מאוד אם תשיג לי את הקונטרס הנ''ל.
א. אעתיק בזה באופן מפוענח:
מחכים כתב:
11 אוגוסט 2021, 20:20
מראי־מקומות לעניין נפש־השכלית כנפש בפנ"ע: עיין בדברי כ"ק אדמו"ר הצ"צ בהגהות וקיצורים על ספר־של־בינונים [ס"ע עה] דהוא הלבוש דאביו ואמו.
לעומת־זאת נפש־השכלית בתניא (חינוך קטן ואגרת־הקודש [סי' ו]) לכאו' הכוונה שם ברורה דקאי על נפש־האלוקית וכן־הוא ברוב המקומות
אמנם יעויין לקוטי־תורה פר' בחוקותי [מז, ג ואילך] שם מבואר עניין הצלם שהוא־ענין הנפש־השכלית והוא ממוצע בין הנפש־הבהמית להנפש־האלקית, (וכן־הוא כמדומה בהמשך [ת]רנ"ט [ע' קא־קב במהדו"ח])
ועיין עוד מאמר חביב אדם תש"[ב (והמשכו בד"ה 'משה קבל'); סה"מ ע' 105 ואילך. וראה גם סד"ה 'אם בחקותי' (והמשכו בד"ה 'חביב אדם') ה'ש"ת (סה"מ - קיץ - ע' 92 ואילך)] המבאר בארוכה עניינה של נפש־השכלית ועל‏־דרך־זה עי' לקוטי־שיחות חט"ו נח [ע' 58 ואילך]
ולעניין הבחירה, עיין לקוטי־שיחות חי"ט נצבים [ס"ע 280 ואילך], דשורש הבחירה הוא מצד שורש הנפש־האלקית, אבל גילוי הבחירה הוא בשכל האדם, וכמדומה דאין מפורש שם דקאי על נפש־השכלית אבל כך־היא המשמעות.
ובזכרוני שפעם ראיתי קונטרס מהרב יחזקאל סופר, דמבאר דנפש־השכלית הוא הבוחר בפועל, ומאריך איך שכל ג' הנפשות הם מרכיבים את הבחירה (אם־אני־לא־טועה - שרשה מצד נפש־האלקית שטח הבחירה הוא בנפש־הבהמית והבחירה בפועל בנפש־השכלית על־פי לקוטי־שיחות הנ"ל)
כל־זה מראי־מקומות בלבד וצריך ביאור עניינם בפרטיות וזיל גמור

ב. ניתן לשער כי מדובר בספרו 'על פרשת דרכים'. אך זאת יש לשאול לר' '@מחכים'.


דרומאי
הודעות: 6854
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 2164 פעמים
קיבל תודה: 2425 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי דרומאי » 29 אפריל 2022, 10:27

מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:27
דרומאי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:06
כבר כתבתי שאני לא מספיק מבין כדי להסביר,
או במילים אחרות כדי להשפיע על אחרים צריך הכלי להיות מלא ואז לעלות על גדותיו, ולא הגעתי למדה זו.

ולקצץ בנטיעות ח"ו ודאי שלא אובה.
יותר טוב שתגיד שאתה לא יודע,
זה מה שאמרתי.


דרומאי
הודעות: 6854
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 2164 פעמים
קיבל תודה: 2425 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי דרומאי » 29 אפריל 2022, 10:27

מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:26
דרומאי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:02
איש תלמודי כתב:
11 אוגוסט 2021, 16:55
ידוע מהבעל התניא שיש ב' נפשות - אלוקית ובהמית
ואני לא מבין לפי''ז - מי הבוחר?
זה מה שקורה כשמתנגד מתחיל ללמוד תניא...
הקושיא לא מתחילה, אך לצערי אין לי מספיק כלים להסביר את זה כאן.
הזהר בלשונך, זה שאלה טובה מאד מאד, ולגופו של ענין בכל ספרי חב"ד אין התייחסות לשאלה זאת, אבל הריי"צ דן בזה ואומר שיש נפש השכלית שהיא שבה נמצא כח הבחירה

כבר כתבתי שאין התחלה לקושיא.
 


אור החכמה
הודעות: 1461
הצטרף: 08 מרץ 2021, 20:56
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 622 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי אור החכמה » 30 אפריל 2022, 22:09

דרומאי כתב:
29 אפריל 2022, 10:27
מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:26
דרומאי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:02

זה מה שקורה כשמתנגד מתחיל ללמוד תניא...
הקושיא לא מתחילה, אך לצערי אין לי מספיק כלים להסביר את זה כאן.
הזהר בלשונך, זה שאלה טובה מאד מאד, ולגופו של ענין בכל ספרי חב"ד אין התייחסות לשאלה זאת, אבל הריי"צ דן בזה ואומר שיש נפש השכלית שהיא שבה נמצא כח הבחירה
כבר כתבתי שאין התחלה לקושיא.

אולי יועיל נא מר בטובו לבאר לכל מחוסרי ההבנה למה לדעתו החכמה אין התחלה לקושיא?


דרומאי
הודעות: 6854
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 2164 פעמים
קיבל תודה: 2425 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי דרומאי » 30 אפריל 2022, 22:45

אור החכמה כתב:
30 אפריל 2022, 22:09
דרומאי כתב:
29 אפריל 2022, 10:27
מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:26

הזהר בלשונך, זה שאלה טובה מאד מאד, ולגופו של ענין בכל ספרי חב"ד אין התייחסות לשאלה זאת, אבל הריי"צ דן בזה ואומר שיש נפש השכלית שהיא שבה נמצא כח הבחירה
כבר כתבתי שאין התחלה לקושיא.
אולי יועיל נא מר בטובו לבאר לכל מחוסרי ההבנה למה לדעתו החכמה אין התחלה לקושיא?
כבר עניתי גם על זה לעיל.
 


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 1880
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 3145 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי איש תלמודי » 01 מאי 2022, 16:58

מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:30
חייל של הרבי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:30
איש תלמודי כתב:
11 אוגוסט 2021, 16:55
ידוע מהבעל התניא שיש ב' נפשות - אלוקית ובהמית
ואני לא מבין לפי''ז - מי הבוחר?

שאלה יפה.
ראה תניא פרק כ"ט שם מבואר שהאדם הוא הנפש הבהמית. כלומר כשאני אומר "אני" אני מתייחס לנפש הבהמית שהיא היא אני. והנפש האלוקית רק מתווספת לכך (נשמה שנתת בי). עיין שם.

ולפי"ז נראה שהנפש הבהמית היא הבוחרת. וכמובן היא יכולה לבחור בין טוב לרע וזהו חופש הבחירה (משא"כ הנפה"א אינה יכולה לבחור ברע שהרי היא רוצה אלוקות במהותה).


הנפש הבהמית לא בוחרת בטוב, וחוץ מזה יש מקומות בתניא שמבואר ש'אני' האמיתי זה הנפש האלקית ולכן התשובה היא כמו שכתבתי בשם הריי"צ שיש נפש השכלית שהיא הבוחרת

אשמח למראה מקום מדויק
כי לעיל ציטטתי כך מליקו"מ תורה כ"ב.
 


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 1880
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 3145 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי איש תלמודי » 01 מאי 2022, 16:59

מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:31
חייל של הרבי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:31
איש תלמודי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:10

בשום מקום בספרות חב''ד אין התייחסות לכך
כבר עברת על כל ספרות חב"ד? הלוואי עליי
לריי"צ יש התייחסות לנושא.

 
מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:31
איש תלמודי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:48
HaimL כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:43
לא הנפש השכלית, היא הבוחרת?

יש עוד נפש ?
לא שמעתיה?
אשמח למקורות.
הריי"צ 

היכן ?
 


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 1880
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 3145 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי איש תלמודי » 01 מאי 2022, 17:00

מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:33
חייל של הרבי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:49
איש תלמודי כתב:
11 אוגוסט 2021, 17:38


איך הנפש הבהמית יכולה לבחור בטוב 


הנפש הבהמית אינה רעה. היא פשוט מגושמת מאוד. אבל ע"י שהאדם יתבונן בגדלות הא-ל וקטנות האדם, יתעורר בעצמו (בנפשו הבהמית) לאהוב ולירא את ה', כי זה הוא הטוב האמיתי, באמת. ואם זה טוב, מדוע לנפש הבהמית לא לרצות זאת?

הבהרה - אין לבלבל בין הנפש הבהמית לבין יצה"ר ששני דברים שונים הם.
רק צדיק הפך את הרע לטוב, בבינוני הנפש הבהמית רוצה גשמיות

הצדיק הופך את הרע לטוב
או שהוא מוציא את הרע, וממילא נשאר רק הטוב ?
 


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 1880
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 3145 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי איש תלמודי » 01 מאי 2022, 17:02

מר דרור לולב כתב:
28 אפריל 2022, 19:35
איש תלמודי כתב:
11 אוגוסט 2021, 16:55
ידוע מהבעל התניא שיש ב' נפשות - אלוקית ובהמית
ואני לא מבין לפי''ז - מי הבוחר?
מענין לעניין לפי תורת הגר"א הנפש הוא הנפש הבהמית והנשמה היא הנפש האלקית והאדם עצמו הוא הרוח והיא הבוחרת

מעניין מאוד
מה המקור לדברים ?

ומה המהות של הרוח, ואיך יש לה כח לבחור ?
 


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 1880
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 3145 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי איש תלמודי » 01 מאי 2022, 17:03

לבי במערב כתב:
28 אפריל 2022, 20:47
והאדם עצמו הוא הרוח
דהיינו - בפשטות - 'נפש השכלית'.

מה עניין רוח אצל נפש השכלית ?
נפש השכלית זה 'נפש'
ו'רוח' זה משהו אחר, לא 'נפש'.


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 1880
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 3145 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי איש תלמודי » 01 מאי 2022, 17:10

לבי במערב כתב:
28 אפריל 2022, 21:01
איש תלמודי כתב:
28 אפריל 2022, 16:06
מעניין אם זה מחלוקת
ראה ב'תניא השלם' פכ"ט (ע' שעז־שעח).
תודה רבה 
יפה מאוד.

ואגב, עיי"ש בליקו"מ, ונראה שדבריהם יכולחים להתאים דגם למוהר"ן כ"ז שאינו צדיק אזי הגוף (הנפה"ב בלשונו) הוא עז פנים ועושה עצמו כאילו הוא עצם האדם, וזה מלכותא בלא תגא, מכיון שהאמת היא שעצם האדם זה הנשמה, ועל הנשמה מוטל התפקיד להודיע זאת הגוף וכו' עיי"ש ותמצא נחת.
 


לבי במערב
הודעות: 16397
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20302 פעמים
קיבל תודה: 13451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי לבי במערב » 01 מאי 2022, 17:13

איש תלמודי כתב:
01 מאי 2022, 17:03
מה עניין רוח אצל נפש השכלית ?
כי אם נקביל את חלוקת הנפשות לדרגות נר"נ - נמצאת השכלית במקום ה'רוח'.


פותח הנושא
איש תלמודי
הודעות: 1880
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 3145 פעמים
קיבל תודה: 660 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי איש תלמודי » 01 מאי 2022, 17:15

לבי במערב כתב:
01 מאי 2022, 17:13
איש תלמודי כתב:
01 מאי 2022, 17:03
מה עניין רוח אצל נפש השכלית ?
כי אם נקביל את חלוקת הנפשות לדרגות נר"נ - נמצאת השכלית במקום ה'רוח'.
כלומר ?
נפש - בהמית
רוח - שכלית
נשמה - אלוקית.
יפה, לא חשבתי על כך.
 


אגור בן יקא
הודעות: 607
הצטרף: 20 ינואר 2022, 03:13
נתן תודה: 139 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי הבוחר? - במשנת הבעל התניא

שליחה על ידי אגור בן יקא » 18 מאי 2022, 04:20

בקשר לנושא פתיחת האשכול - יש לציין ג''כ לספר המאמרים תש''ג עמוד 83 וסה''מ תרס''ה עמוד כ''ג-כ''ד, שיש ב' ענינים בבחירה - א) באיזה דבר לבחור ולרצות, ברע או בטוב, שזה שייך בנה''א כפי שנתלבשה בנה''ב, ב) אם לרצות או לא לרצות, שזה שייך בנה''א למעלה מהתלבשות בהנה''ב, ובצדיקים גמורים.

והרי מבואר בכו''כ מקומות במאמרי חב''ד שבחירה אמיתית שייכת רק מצד הנשמה שהיא חלק ה' ממעל ממש, כי בחירה אמיתית היא הכח ללכת נגד הטבע ונגד הגורמים הטבעיים.

מצד שני מבואר בכו''כ מקומות ממאמרי חב''ד שבחירה שייכת דווקא ע''פ השכל ששוקל הדברים, והשכל הוא שבוחר.

​​​​​והיינו שהנה''א מתלבשת בהנה''ב/השכלית, ובכוחה לשַנות החלטת השכל של הנה''ב, ואדרבה, הכח שיש להשכל לשקול ולבחור שרשו הוא בנה''א, וכפי שכתבו לעיל מלקו''ש חי''ט.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הבוחן, קמנו ונתעודד | 6 אורחים