איך הכל התחיל?
האמת. מציין הוא בתחילת השיחה. בשונה מרוב חבריי שלמדו 'דף היומי' ואף בחלקם נבחנו במבחנים החודשיים עד שהצטרפו לתכנית קניין ש"ס. אם כי, למדתי גמרא ואף נבחנתי בתכניות שונות, אך כל חיי השתנו לטובה ולברכה בזכות 'קניין ש"ס'.
אני זוכר את זה כמו אתמול. משחזר הוא שנים אחורנית. היה זה לפני כארבע עשרה שנה אז התפרסם מטעם ארגון 'דרשו' על תכנית חדשה 'קניין ש"ס' ללמוד ולהבחן על כל הש"ס. ליבי התחיל לפעום והרגשתי בליבי; אני חייב להיות שם.
סח לי פעם חבר 'בעל קורא'. שכשהוא מעוניין שהפרשה וה'טעמים' יעמדו לו לזיכרון אף לשנה הבאה, הרי אחר סיום 'קריאת התורה' היינו אחר התפילה או אז מתיישב הוא ועובר שוב על כל הפרשה. בהסבירו, כשמתכוננים לקריאה, הרי מטבע המציאות בתת-הכרה נכנס לנו לראש, שאנו צריכים לזכור את זה לקריאת התורה, ממילא אחר הקריאה הדברים נעלמים ופורחים יחסית מהראש. אך כשאני מתיישב אחר הקריאה לעבור על הפרשה ברצון לזכור זאת לשנה הבאה, הרי במציאות הדברים נחקקים יותר בראש, וזה מסייע בחוש לשנה הבאה.
לענייננו, מתלהב ר' יהושע בעודו פורש את משנתו הסדורה מנסיונו האישי. הרבה פעמים למדתי ושיננתי דפי גמרא במסגרת תכניות שונות אשר כולם שווים לטובה ובזכותם אף זכיתי ללמוד ולהבחן על מאות דפי גמרא. אך מעלת 'קניין ש"ס' הוא, שבשעת הלימוד אתה יודע שבעוד חודש, ובהמשך בעוד ארבע חודשים ומאז כל חצי שנה, כולל עוד שבע שנים, תצטרך לעמוד ולהבחן על החומר. דבר הגורם ומביא ללימוד להשאר הרבה יותר בזיכרון…
זאת ועוד מתלהב הוא בדברו. ברגע שאני יודע שיתקיים שוב ושוב מבחן על הלימוד, הרי כל הלימוד הופך לאיכותי ומובן יותר, כיוון שאני יודע שאני אמור להמשיך להתמודד במבחן עם החומר.
איך עושים את זה? הגענו לשאלת השאלות.
כאן היה תורו שוב להפתיע. אולי יהיו שיסברו אחרת ממני. אך מבחינתי, כאמור. עיקר הרעיון בתכנית הוא ללמוד ולזכור לטווח הארוך, היינו לזכות להגיע למצב של 'לומדים ויודעים'. כך שאם חוזרים על חלק מהחומר לפני המבחן, כשברור שאחר המבחן או יומיים שאחריהם הכל נשכח, הרי זה סתם חבל.
לדעתי הרעיון הוא ללמוד טוב ולהשקיע הרבה בתחילת לימוד החומר שהכל יהיה כמונח בקופסא, אך למעשה, חוזר הוא ומדגיש. עלינו להגיע למצב, שאכן 'תלמודו בידו'. מסיים הוא בחדות.
איך באמת מצליחים להגיע לזה? מעוניינים אנו להבין לטובת הקוראים.
האמת מציין הוא, אחר סיום המחזור הראשון שנבחנתי בתכנית, הרגשתי צורך לעבור כסדר על החומר ואכן כיום ברוך השם אני לומד בכולל 'ש"ס אידן' בעיר בית שמש, כך שאני זוכה לעבור על הש"ס כסדר. מה גם שמדובר בחומר שכבר למדנו ושיננו הרבה-הרבה פעמים, כך שבאמת לא קשה להבחן על זה.
מה התכניות שלך למחזור הבא?
הודו להשם, אומר הוא ברגש, בקרוב אזכה ואסיים להבחן בפעם השניה על כל הש"ס, אך לעת עתה נבחנתי רק על גמרא רש"י, אקווה שאוכל להתקדם ולהוסיף גם בלימוד וידיעת התוספות. יהודי צריך תמיד להתקדם. משלים הוא בחיוך.
מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית "קניין ש"ס"?
הרבה שואלים ומתעניינים כיוון שאכן רצונם טהור להתקדם ללמוד ולדעת את הש"ס, אך נראה לי שכל אחד צריך לבדוק את עצמו. באם הוא אכן יכול להצליח באופן של 'תלמודו בידו' אשריו ואשרי חלקו. אך באם לא, אולי באמת עדיף להתמקד קודם על חלק אחד, ולאחר שכבר שולט היטב על החומר. להמשיך ולהתקדם. גם אני, משתף הוא בחן. ניסיתי בהתחלה להבחן גם על תוספות, אך כשראיתי שזה מדי קשה, השקעתי בגמרא רש"י. וברוך השם שרק הרווחתי מזה. ומקווה בע"ה לזכות ללמוד גם את התוספות. מסיים הוא בסיפוק.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: a0533185209@gmail.com
כמו כן ישנם כוללים שלומדים בתוכנית הנ"ל. ניתן לראות כאן הצג קובץ מצורף Garbuz-Letter-Hebrew.pdf
האמת. מציין הוא בתחילת השיחה. בשונה מרוב חבריי שלמדו 'דף היומי' ואף בחלקם נבחנו במבחנים החודשיים עד שהצטרפו לתכנית קניין ש"ס. אם כי, למדתי גמרא ואף נבחנתי בתכניות שונות, אך כל חיי השתנו לטובה ולברכה בזכות 'קניין ש"ס'.
אני זוכר את זה כמו אתמול. משחזר הוא שנים אחורנית. היה זה לפני כארבע עשרה שנה אז התפרסם מטעם ארגון 'דרשו' על תכנית חדשה 'קניין ש"ס' ללמוד ולהבחן על כל הש"ס. ליבי התחיל לפעום והרגשתי בליבי; אני חייב להיות שם.
סח לי פעם חבר 'בעל קורא'. שכשהוא מעוניין שהפרשה וה'טעמים' יעמדו לו לזיכרון אף לשנה הבאה, הרי אחר סיום 'קריאת התורה' היינו אחר התפילה או אז מתיישב הוא ועובר שוב על כל הפרשה. בהסבירו, כשמתכוננים לקריאה, הרי מטבע המציאות בתת-הכרה נכנס לנו לראש, שאנו צריכים לזכור את זה לקריאת התורה, ממילא אחר הקריאה הדברים נעלמים ופורחים יחסית מהראש. אך כשאני מתיישב אחר הקריאה לעבור על הפרשה ברצון לזכור זאת לשנה הבאה, הרי במציאות הדברים נחקקים יותר בראש, וזה מסייע בחוש לשנה הבאה.
לענייננו, מתלהב ר' יהושע בעודו פורש את משנתו הסדורה מנסיונו האישי. הרבה פעמים למדתי ושיננתי דפי גמרא במסגרת תכניות שונות אשר כולם שווים לטובה ובזכותם אף זכיתי ללמוד ולהבחן על מאות דפי גמרא. אך מעלת 'קניין ש"ס' הוא, שבשעת הלימוד אתה יודע שבעוד חודש, ובהמשך בעוד ארבע חודשים ומאז כל חצי שנה, כולל עוד שבע שנים, תצטרך לעמוד ולהבחן על החומר. דבר הגורם ומביא ללימוד להשאר הרבה יותר בזיכרון…
זאת ועוד מתלהב הוא בדברו. ברגע שאני יודע שיתקיים שוב ושוב מבחן על הלימוד, הרי כל הלימוד הופך לאיכותי ומובן יותר, כיוון שאני יודע שאני אמור להמשיך להתמודד במבחן עם החומר.
איך עושים את זה? הגענו לשאלת השאלות.
כאן היה תורו שוב להפתיע. אולי יהיו שיסברו אחרת ממני. אך מבחינתי, כאמור. עיקר הרעיון בתכנית הוא ללמוד ולזכור לטווח הארוך, היינו לזכות להגיע למצב של 'לומדים ויודעים'. כך שאם חוזרים על חלק מהחומר לפני המבחן, כשברור שאחר המבחן או יומיים שאחריהם הכל נשכח, הרי זה סתם חבל.
לדעתי הרעיון הוא ללמוד טוב ולהשקיע הרבה בתחילת לימוד החומר שהכל יהיה כמונח בקופסא, אך למעשה, חוזר הוא ומדגיש. עלינו להגיע למצב, שאכן 'תלמודו בידו'. מסיים הוא בחדות.
איך באמת מצליחים להגיע לזה? מעוניינים אנו להבין לטובת הקוראים.
האמת מציין הוא, אחר סיום המחזור הראשון שנבחנתי בתכנית, הרגשתי צורך לעבור כסדר על החומר ואכן כיום ברוך השם אני לומד בכולל 'ש"ס אידן' בעיר בית שמש, כך שאני זוכה לעבור על הש"ס כסדר. מה גם שמדובר בחומר שכבר למדנו ושיננו הרבה-הרבה פעמים, כך שבאמת לא קשה להבחן על זה.
מה התכניות שלך למחזור הבא?
הודו להשם, אומר הוא ברגש, בקרוב אזכה ואסיים להבחן בפעם השניה על כל הש"ס, אך לעת עתה נבחנתי רק על גמרא רש"י, אקווה שאוכל להתקדם ולהוסיף גם בלימוד וידיעת התוספות. יהודי צריך תמיד להתקדם. משלים הוא בחיוך.
מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית "קניין ש"ס"?
הרבה שואלים ומתעניינים כיוון שאכן רצונם טהור להתקדם ללמוד ולדעת את הש"ס, אך נראה לי שכל אחד צריך לבדוק את עצמו. באם הוא אכן יכול להצליח באופן של 'תלמודו בידו' אשריו ואשרי חלקו. אך באם לא, אולי באמת עדיף להתמקד קודם על חלק אחד, ולאחר שכבר שולט היטב על החומר. להמשיך ולהתקדם. גם אני, משתף הוא בחן. ניסיתי בהתחלה להבחן גם על תוספות, אך כשראיתי שזה מדי קשה, השקעתי בגמרא רש"י. וברוך השם שרק הרווחתי מזה. ומקווה בע"ה לזכות ללמוד גם את התוספות. מסיים הוא בסיפוק.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: a0533185209@gmail.com
כמו כן ישנם כוללים שלומדים בתוכנית הנ"ל. ניתן לראות כאן הצג קובץ מצורף Garbuz-Letter-Hebrew.pdf