במה התורה טובה לי? מה אני מרוויח ממנה?

חושב מבחוץ

משתמש ותיק
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!

התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?
 

חושב מבחוץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברוךווייס אמר:
כל החיים שונים כשמרגישים שיש מטרה ותכלית במה שעושים

גם נוצרי כך מרגיש,
אמנם הוא טועה,
אבל בהרגשה זה אותו דבר?
 

גופא דעובדא

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!

התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?
דרשת תורת ה' תמימה לרבינו הרמב"ן עוסקת בסוגיא זו בדיוק!
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
ברוךווייס אמר:
כל החיים שונים כשמרגישים שיש מטרה ותכלית במה שעושים

גם נוצרי כך מרגיש,
אמנם הוא טועה,
אבל בהרגשה זה אותו דבר?


1.  אולי - אלה שמאמינים בזה - אם בכלל יש כאלה היום
2.  מהיכרות קצת התורה יותר מגדירה ומדריכה את כל הפעולות שלנו ביומיום מאשר בלהבדיל

קראתי לאחרונה סיפור על אחד ששאל את הגרש"ז אוירבך למה זה שביידישקייט יש הוראות לכל דבר וענה לו הרב במילים אחרות רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות
 
 

גופא דעובדא

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
ברוךווייס אמר:
כל החיים שונים כשמרגישים שיש מטרה ותכלית במה שעושים

גם נוצרי כך מרגיש,
אמנם הוא טועה,
אבל בהרגשה זה אותו דבר?


על המציאות באמת כתבת שהתשובה האמיתית היא עוה"ב
על ההרגשה השיב גם כן הרב ברוך וייס 
מה נותר קשה?
נוצרי יש לו הרגשה נפלאה (אולי) אבל המציאות היא שקר, הוא כמו ילד שמשחק מנופול ושמח שהוא קנה את קנדה
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!

התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?
כל המקבל עליו עול תורה מורידים הימנו עול מלכות.
וההורדה ביחס לקבלת עול תורה.
בן בג בג אומר וכו' וסיב ובלה בה שאין לך מידה טובה הימנה.
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!

התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?
ככל שלומדים יותר מתקשרים יותר לתורה ולהארה והמתיקות שבה.
גם אם זה שיעור דף היומי קבוע.
מיותר לומר איזו הרגשה נפלאה היא זו.

וככל שלומדים יותר מוסר מבינים שחומריות זה דבר הכרחי, אך לא עיקרי אלא שולי.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,


אם כן, לא התורה טובה, אלא הרווח שלך ממנה בעולם הבא. 
אז גם אם תצליח לחיות בדרגא זו לחשוב כל היום על העולם הבא ועל הרווח, אל תשיר 'טוב לי תורת פיך' אלא 'טוב לי רווח בעולם הבא'.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,

רח"ל לקרוא לזה תשובה אמיתית, בעוד שזו שיטה זמנית לגרום לעמי הארץ, והנשים, והקטנים, לעבוד את ה'. 
ראה רמב"ם הל' תשובה פ"י ה"א.
 

חימקו

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
חושב מבחוץ אמר:
התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,

רח"ל לקרוא לזה תשובה אמיתית, בעוד שזו שיטה זמנית לגרום לעמי הארץ, והנשים, והקטנים, לעבוד את ה'. 
ראה רמב"ם הל' תשובה פ"י ה"א.
גם הרמב"ם בהקדמה לפרק חלק (סנהדרין), כותב על זה בהרחבה, ומביא משל יפה לזה.
מתחיל ד"ה ואתה המעיין הבן ממני משל זה.
 
 

יאן

משתמש ותיק
רבי מאיר אומר כל העוסק בתורה לשמה, זוכה לדברים הרבה.
ולא עוד אלא שכל העולם כלו כדאי הוא לו.

נקרא ריע, אהוב, אוהב את המקום, אוהב את הבריות, משמח את המקום, משמח את הבריות, ומלבשתו ענוה ויראה, ומכשרתו להיות צדיק חסיד ישר ונאמן, ומרחקתו מן החטא, ומקרבתו לידי זכות, ונהנין ממנו עצה ותושיה בינה וגבורה.
 

דניאלי

משתמש ותיק
הייתי ממליץ לקרא שוב ובעיון את מגילת קהלת שקראו היום בשחרית (למי שקרא...)
מי כשלמה המלך שהיה החכם מכל אדם והיה לו את כל תענוגי עוה"ז ומלך בכיפה וגם על העופות והחיות וכו' וכו' ועם כל זה לא מצא טעם וענין בשום דבר אלא את מצוותיו שמור כי זה כל האדם...
זה ספר מוסר מדהים!
לא לחינם תיקנו לקוראו בחג
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
יאן אמר:
רבי מאיר אומר כל העוסק בתורה לשמה, זוכה לדברים הרבה.
ולא עוד אלא שכל העולם כלו כדאי הוא לו.

נקרא ריע, אהוב, אוהב את המקום, אוהב את הבריות, משמח את המקום, משמח את הבריות, ומלבשתו ענוה ויראה, ומכשרתו להיות צדיק חסיד ישר ונאמן, ומרחקתו מן החטא, ומקרבתו לידי זכות, ונהנין ממנו עצה ותושיה בינה וגבורה.



לזכות ולרפואה שלימה של ר אברהם בן טויבא ארלנגר אזכיר שלפני כשנתיים מסר שיחה בישיבת מיר בה עמד על הקושיא שאיננו כ"כ רואים קיום של דברי ר מאיר (הקושיא הייתה בנויה על זה שבספרי מוסר מבואר שלא קשה ללמוד לשמה והתשובה שיש אלפי דרגות בלשמה - לצעיר אינני זוכר את הפרטים)
 

יאן

משתמש ותיק
כנראה התשובה היא כמו שהסטייפלר עשה חשבון שאפשר ללמוד 12 שעות ולומדים רק 8, יוצא שארבע שעות מתבטלים. וכיוןן שאם תעזבני יום יומיים אעזבך, הארבע שעות נחשבות לשמונה וכנגד מה שלמד גם התבטל ונשאר בלי כלום.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
לעוסק בתורה יש סיפוק אדיר אשר אין לתארו במילים, כי אם למי שאכן טעם את הטעם המתוק הזה.
אין מציאות ללמוד תורה מבלי לחוש סיפוק אדיר, מהבנת התורה, משאלה או מתשובה של הראשונים, או אפילו של הגמ' עצמה.
מי שאינו מרגיש סיפוק זה מראה שאינו לומד כפי נטיית ליבו, או מחוסר עיון בתורה, ויש הרבה סיבות לזה. (ואמנה 2 מהם, או שאינו חושב כיצד הוא מבין בשכלו שלו את הדברים, שזה גורם שאין לו אחיזה וטעם בדברים, או שאינו בטוח בעצמו כי סברתו היא צריכה להשליך על הבנת הדברים).
ישנם הרבה שלומדים דף היומי, ואינם מרגישים מזה סיפוק, כי מהר מאוד הם שוכחים את הכל, אולם כאשר אדם לומד מסכת מתחילתה לסופה בהבנת הדברים, הסיפוק הוא לאין שיעור. ויש עוד הרבה מה להרחיב בזה, וכעת אכמ"ל.
 

לביא

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!

התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?
הפלא יועץ מסביר את המאמר של חז״ל ״לעולם ילמד אדם תורה שלא לשמה, שמתוכה בא לשמה״, שבהתחלה אדם לא מרגיש את המתיקות של התורה והמצוות, ואפ״ה לאדם לעסוק בזה, כי סופו להרגיש את השמחה והמתיקות.
דומייני שאין שום דבר שמשתווה לעונג הרוחני בקיום התורה והמצוות, מנסיון.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
בלימוד התורה האדם מתאחד עם הבורא, שהוא וחכמתו אחד הם, ואין טוב גדול מזה, להיות מאוחד עם הבורא (בין אם זה מיסב עונג או לא)
 

mmh

משתמש ותיק
.
.
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!
האם שמא קא גרים?

אם כבודו חושב 'מבחוץ'... - כבודו צריך לחפש תשובות של מתגיירים.
נכתב בהומור. אם זה מידי עוקצני - אמחוק.

ואולי באמת כבודו פשוט חושב מבחוץ?

אני שוב מצהיר, אם זה מידי ביקורתי - אמחוק.
 

חושב מבחוץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
mmh אמר:
.
.
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!
האם שמא קא גרים?

אם כבודו חושב 'מבחוץ'... - כבודו צריך לחפש תשובות של מתגיירים.
נכתב בהומור. אם זה מידי עוקצני - אמחוק.

ואולי באמת כבודו פשוט חושב מבחוץ?

אני שוב מצהיר, אם זה מידי ביקורתי - אמחוק.
אם התשובה הזאת מספקת אותך, עושה לך טוב על הלב,
בשמחתך שמח גם אני.
 
 

חושב מבחוץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני מחלק את התגובות ל -2.
1.בעניין לימוד התורה, שבו יש הנאה בעצם .
2. בעניין קיום התורה - שבזה התשובה הייתה שיש הנאות רוחניות כאן ולעוה"ב.

בעניין השני, משמע שבאמת הגוך כלל לא נהנה ולא טוב לו בזה רק כופים את הגוף אל הרוח והנשמה שמאמינים שזה יותר חשוב וטוב?
האם יש משהו שחושב אחרת?
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!

התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?

אני יתן זווית מסוימת.

אדם אוהב להיות "אמיתי".
אדם מעדיף לחיות "אמיתי" על אף שהוא יסבול, מאשר לחיות בשקר עם הנאה, והראיות לכך הן למכביר ‎‎[אם צריך לפרטן אוכל לפרטן].

החיים בצל התורה הם "אמיתיים", וכל אחד מרגיש בלב את זה, וזה שוה לנפש האדם יותר מהכל.
ולכן "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף".

[ניתן לשמוע זאת מבעלי תשובה כל אחד בסגנון שלו, שמה שמשך אותם מחיי החפשים לחיי תורה זה היה ה"אמת" והרצון לחיות חיי "אמת", אף ללא שכר עוה"ב].

ודוק היטב.



 
 

אורח 2

משתמש רגיל
חושב מבחוץ אמר:
אני מחלק את התגובות ל -2.
1.בעניין לימוד התורה, שבו יש הנאה בעצם .
2. בעניין קיום התורה - שבזה התשובה הייתה שיש הנאות רוחניות כאן ולעוה"ב.

בעניין השני, משמע שבאמת הגוך כלל לא נהנה ולא טוב לו בזה רק כופים את הגוף אל הרוח והנשמה שמאמינים שזה יותר חשוב וטוב?
האם יש משהו שחושב אחרת?
 כוונתך אולי שבסך הכל ע"י שמירת תומ"צ הגוף נהנה פחות. כי יש מצוות שהנאת הגוף היא מצווה. כמו עונג שבת, שמחת יו"ט, וכיוצ"ב.
בכל אופן הכפייה של הגוף היא סבל זמני. הגוף מתרגל ונשארת ההנאה הרוחנית בלא סבל כלל. ועוד שלא זו בלבד שכופים הגוף אל הרוח מפני שזה חשוב וטוב אלא מפני שהנאת הרוח היא הנאה גדולה יותר.     
 
 

חושב מבחוץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
אורח 2 אמר:
חושב מבחוץ אמר:
אני מחלק את התגובות ל -2.
1.בעניין לימוד התורה, שבו יש הנאה בעצם .
2. בעניין קיום התורה - שבזה התשובה הייתה שיש הנאות רוחניות כאן ולעוה"ב.

בעניין השני, משמע שבאמת הגוך כלל לא נהנה ולא טוב לו בזה רק כופים את הגוף אל הרוח והנשמה שמאמינים שזה יותר חשוב וטוב?
האם יש משהו שחושב אחרת?
 כוונתך אולי שבסך הכל ע"י שמירת תומ"צ הגוף נהנה פחות. כי יש מצוות שהנאת הגוף היא מצווה. כמו עונג שבת, שמחת יו"ט, וכיוצ"ב.
בכל אופן הכפייה של הגוף היא סבל זמני. הגוף מתרגל ונשארת ההנאה הרוחנית בלא סבל כלל. ועוד שלא זו בלבד שכופים הגוף אל הרוח מפני שזה חשוב וטוב אלא מפני שהנאת הרוח היא הנאה גדולה יותר.     

זה נכון,
אבל למה "הכל מודים דבעצרת בעינן לכם" וכ' רש"י  "שישמח בו במאכל ומשתה להראות שנוח ומקובל יום זה לישראל שנתנה תורה בו":

וזה לא מובן שהרי לגוף זה פחות נוח, א"כ למה להראות שזה נוח בגוף?
 
 

אתהלך

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?

כיון שאתה מאמין בזה אתה יכול לשיר גם אם אתה לא מרגיש כך.
הרגשות זה דבר טוב אבל לא הקובע
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!

התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?
תרוויח סיפוק ואושר בהבנה מלאה שהדרך בה אתה הולך היא האמת הבלעדית ושלא כמו נצרי מאמין שאצלם מאמינים על אף שמבינים שאין זאת האמת ("אני מאמין למרות שהדת אבסורד"), ואם אין לך את התחושה הזאת כנראה שאתה לא מבין למה היהדות וקיום תורה ומצוות הם האמת המוחלטת
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
משאלתך משמע שהתורה נפרדת מהריווח, יש לי תורה ועכשיו אני מחפש בנוסף ממנה את הריווח.
דבר זה טעות ביסודו!!!

הריווח מהתורה נמצא בתורה עצמה ולא נפרד ממנה וכתוצאה ממנה.
עצם ההבנה בנפרדות שביניהם מייצרת שאלה מסוג זה.
חושב מבחוץ אמר:
התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
התשובה האמיתית היא שהתורה עצמה היא טובה מכל סחורה ומאלפי זהב וכסף.

תבוא ותקשה, אבל אני לא רואה זאת, אני לא מרגיש כך.
אענה לך אין צורך לראות ולהרגיש, לא כל מה שלא רואים ולא מרגישים אינו קיים.
מי שנמצא בביתו בחושך ואינו רואה ומרגיש את רכושו, לא נהיה עני.

חושב מבחוץ אמר:
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
אמת! א"א לחיות ע"פ טעות זו.

עצם ההרחקה של עוה"ב מהשגתנו היא טעות נוספת.
שהרי כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. גם לך, לא?

חושב מבחוץ אמר:
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?
זה הבעיה הקטנה בסיפור...

השאלה מה תברך בשמחת תורה במקום: 'אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו"...???
חושב מבחוץ אמר:
אני מחלק את התגובות ל -2.
1.בעניין לימוד התורה, שבו יש הנאה בעצם .
2. בעניין קיום התורה - שבזה התשובה הייתה שיש הנאות רוחניות כאן ולעוה"ב.

לימוד התורה וקיומה אינם נפרדים, שהרי כל הלימוד נועד לקיום הראוי של התורה.

הריווח מהתורה אינו בהנאה של לומדעס או דומה לזה, אלא בעצם דבקות בבורא עולם ע"י הלימוד והקיום כאחד.

חושב מבחוץ אמר:
בעניין השני, משמע שבאמת הגוף כלל לא נהנה ולא טוב לו בזה רק כופים את הגוף אל הרוח והנשמה שמאמינים שזה יותר חשוב וטוב?
האם יש משהו שחושב אחרת?

החשיבות שנתת לגוף באותו משקל לנשמה, מעיד שאינך מבין נכון את מערכת היחסים שביניהם.

הגוף הוא סה"כ המשרת בארמון של אדונו הנשמה.
לולא הגוף הנשמה לא יכולה להתקיים, אבל לולא הנשמה הגוף פשוט מסריח...
הנשמה היא העיקר והיא הקובעת את מה שנכון וראוי וח"ו לא ההיפך.

להנאות הגוף יש משמעות רק כשהם מגיעות כביטוי לתוכן נשמתי.
בלעדיהם הרי הם הבל הבלים, כדברי ספר קהלת שמאריך בדברים אלו שוב ושוב.

לסיכום הריווח שאתה מחפש, אם הוא נפרד מהתורה הרי הוא הבל הבלים.
אם הוא התורה עצמה הרי התענוג הכי גדול כדברי הרמח"ל להתענג על ה'.
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
רבותי!!
אני לא ח"ו בא לזלזל או לקנטר, לכן אשמח לתשובות ענייניות בלבד!

התשובה האמיתית היא שיש עולם הבא ושם אני ירוויח הרבה מהתורה,
אני לא מצליח לחיות כך בחיי, לחשוב רק על עולם הבא,
האם לא לשיר "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף"?

קודם כל, תמשיך לשיר...

שאלתך מורכבת משתי נושאים נפרדים, טוב ורווח.
אם היא לא טובה לך, כדאי לבדוק מה גורם לך שלא תרגיש טוב אתה,
זה אינדיבידואלי, ולא שייך שתקבל תשובות מדויקות בפורום.
אני חושב שהנושא של רווח אכן חופפת, אך פחות רלוונטי לדיון, כשבעצם קיימת אי הנאה.

הנושא שהעלית הוא מענינא דיומא ['שמחת' תורה]
ותודה לך על העלאתו.

אם בכל זאת אתה רוצה תשובות ענייניות ו'ישירות', אני מזמין אותך להיות קצת יותר בוטה, ולא רק לדון האם להמשיך לשיר 'טוב לי'..
 
חלק עליון תַחתִית