לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

ענייני מוסר ומחשבה

לעצמו נברא
הודעות: 682
הצטרף: 22 פברואר 2020, 23:07
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 360 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי לעצמו נברא » 03 מרץ 2022, 21:45

רואים שקוף כתב:
03 מרץ 2022, 14:49
לעצמו נברא כתב:
06 אוקטובר 2021, 14:29
השקפה פוליטית
דבר והיפוכו...
חושבני שהדברים מובנים היטב ובאיזה הקשר הם נכתבו
חבל סתם לבלבל את המח


מרן החסיד שבכהונה
הודעות: 4
הצטרף: 04 מרץ 2022, 11:10
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי מרן החסיד שבכהונה » 04 מרץ 2022, 11:24

מתון מתון כתב:
03 מרץ 2022, 12:34
יהודי מאמין בן מאמין כתב:
03 מרץ 2022, 00:56
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
06 אוקטובר 2021, 14:48


פולמוס גדול?? בין מי למי.
לא שמענו כזאת מרבותינו.

ידוע מה שכתב בהקדמת האבי עזרי. וראיתי באחד האשכולות ש@מתון מתון או מישהו אחר העתיק את דבריו.
לעשות ממילתא דתמיהא עד מאד! של שיטה יחידאה! של מי שאינו ידוע למי שיד ושם היה לו בחכמת האמת! 'פולמוס גדול' תמוה עד מאד, בפרט שהגרימ"מ מעיד שחתנו הגרמ"צ ברגמן אמר שחזר בו [וא"כ, מצוה - על תלמידיו - לפרסם].

viewtopic.php?f=194&t=24228&start=30#p389006

לכאורה תמוהה מאוד הדעה שלימוד קבלה אינו בקשר לימוד תורה. ראשית, יש בזוהר הרבה ביאורי פסוקים, זה לימוד תורה לכל דבר.
שנית, החלק הנסתר של התורה הוא חלק מהתורה לא פחות מהחלק הנגלה וכל חלקי התורה נכללים במצוות תלמוד תורה מעצם היותם כולם חלקי התורה.
 


יהודי מאמין בן מאמין
הודעות: 604
הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 313 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי יהודי מאמין בן מאמין » 04 מרץ 2022, 11:25

מרן החסיד שבכהונה כתב:
04 מרץ 2022, 11:24
מתון מתון כתב:
03 מרץ 2022, 12:34
יהודי מאמין בן מאמין כתב:
03 מרץ 2022, 00:56


ידוע מה שכתב בהקדמת האבי עזרי. וראיתי באחד האשכולות ש@מתון מתון או מישהו אחר העתיק את דבריו.
לעשות ממילתא דתמיהא עד מאד! של שיטה יחידאה! של מי שאינו ידוע למי שיד ושם היה לו בחכמת האמת! 'פולמוס גדול' תמוה עד מאד, בפרט שהגרימ"מ מעיד שחתנו הגרמ"צ ברגמן אמר שחזר בו [וא"כ, מצוה - על תלמידיו - לפרסם].

viewtopic.php?f=194&t=24228&start=30#p389006

לכאורה תמוהה מאוד הדעה שלימוד קבלה אינו בקשר לימוד תורה. ראשית, יש בזוהר הרבה ביאורי פסוקים, זה לימוד תורה לכל דבר.
שנית, החלק הנסתר של התורה הוא חלק מהתורה לא פחות מהחלק הנגלה וכל חלקי התורה נכללים במצוות תלמוד תורה מעצם היותם כולם חלקי התורה.
 

אתה מערבב בין קבלה לזוהר. יש ענינים בקבלה שאינם קשורים במישרים לפסוקים וכדומה.


מרן החסיד שבכהונה
הודעות: 4
הצטרף: 04 מרץ 2022, 11:10
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי מרן החסיד שבכהונה » 04 מרץ 2022, 11:30

יהודי מאמין בן מאמין כתב:
04 מרץ 2022, 11:25
מרן החסיד שבכהונה כתב:
04 מרץ 2022, 11:24
מתון מתון כתב:
03 מרץ 2022, 12:34

לעשות ממילתא דתמיהא עד מאד! של שיטה יחידאה! של מי שאינו ידוע למי שיד ושם היה לו בחכמת האמת! 'פולמוס גדול' תמוה עד מאד, בפרט שהגרימ"מ מעיד שחתנו הגרמ"צ ברגמן אמר שחזר בו [וא"כ, מצוה - על תלמידיו - לפרסם].

viewtopic.php?f=194&t=24228&start=30#p389006
לכאורה תמוהה מאוד הדעה שלימוד קבלה אינו בקשר לימוד תורה. ראשית, יש בזוהר הרבה ביאורי פסוקים, זה לימוד תורה לכל דבר.
שנית, החלק הנסתר של התורה הוא חלק מהתורה לא פחות מהחלק הנגלה וכל חלקי התורה נכללים במצוות תלמוד תורה מעצם היותם כולם חלקי התורה.


אתה מערבב בין קבלה לזוהר. יש ענינים בקבלה שאינם קשורים במישרים לפסוקים וכדומה.
ועדיין כל הקבלה היא חלק מהמכלול של תורה שכוללת את תורת הנגלה שכולל בעצמו את התורה שבכתב והתושב"ע, ואת תורת הנסתר שכולה היא חלק מהתורה ולא רק הזוהר.
 


יהודי מאמין בן מאמין
הודעות: 604
הצטרף: 23 פברואר 2022, 07:54
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 313 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי יהודי מאמין בן מאמין » 04 מרץ 2022, 11:32

מרן החסיד שבכהונה כתב:
04 מרץ 2022, 11:30
יהודי מאמין בן מאמין כתב:
04 מרץ 2022, 11:25
מרן החסיד שבכהונה כתב:
04 מרץ 2022, 11:24

לכאורה תמוהה מאוד הדעה שלימוד קבלה אינו בקשר לימוד תורה. ראשית, יש בזוהר הרבה ביאורי פסוקים, זה לימוד תורה לכל דבר.
שנית, החלק הנסתר של התורה הוא חלק מהתורה לא פחות מהחלק הנגלה וכל חלקי התורה נכללים במצוות תלמוד תורה מעצם היותם כולם חלקי התורה.


אתה מערבב בין קבלה לזוהר. יש ענינים בקבלה שאינם קשורים במישרים לפסוקים וכדומה.
ועדיין כל הקבלה היא חלק מהמכלול של תורה שכוללת את תורת הנגלה שכולל בעצמו את התורה שבכתב והתושב"ע, ואת תורת הנסתר שכולה היא חלק מהתורה ולא רק הזוהר.
 

בסופו כל דבר קשור בעקיפין לתורה שבכתב, אבל לא זה הדיבור.


מרן החסיד שבכהונה
הודעות: 4
הצטרף: 04 מרץ 2022, 11:10
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי מרן החסיד שבכהונה » 04 מרץ 2022, 11:37

יהודי מאמין בן מאמין כתב:
04 מרץ 2022, 11:32
מרן החסיד שבכהונה כתב:
04 מרץ 2022, 11:30
יהודי מאמין בן מאמין כתב:
04 מרץ 2022, 11:25


אתה מערבב בין קבלה לזוהר. יש ענינים בקבלה שאינם קשורים במישרים לפסוקים וכדומה.
ועדיין כל הקבלה היא חלק מהמכלול של תורה שכוללת את תורת הנגלה שכולל בעצמו את התורה שבכתב והתושב"ע, ואת תורת הנסתר שכולה היא חלק מהתורה ולא רק הזוהר.


בסופו כל דבר קשור בעקיפין לתורה שבכתב, אבל לא זה הדיבור.
נכון הדיבור הוא מה נכלל בלימוד תורה. ובכן, בלימוד תורה כלולים כל חלקי התורה. ותורת הנסתר היא חלק מהתורה לא פחות מהתורה שבכתב.
 


לבי במערב
הודעות: 16397
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20302 פעמים
קיבל תודה: 13451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי לבי במערב » 05 מרץ 2022, 20:24

בלקו"ת ויקרא ה, ג:
 . . והנה בכלל לימוד המקרא הוא ג"כ לימוד האגדות שהרי רוב האגדות הם על הפסוקים ומעט מוסר וגם הם אין מושגים ובכלל מקרא יחשב. והנה בכלל מקרא הוא ג"כ לימוד פנימית התורה שהרי מדרש הזהר הוא על פסוקי התורה. ועוד שגם בלימוד רזין דאורייתא אינו משיג רק המציאות מההשתלשלות ולא המהות. א"כ אינו דומה למשנה ותלמוד שמשיג מהות חכמתו ית' ובלימוד ההשתלשלות אינו משיג כלל מהות חכמה זו מהו בחי' אופנים וחיות ושרפים וכ"ש למעלה יותר כו'. אלא רק ידיעת המציאות. ואעפ"כ דבר גדול הוא מאד כיון דא"א להיות בזה השגת המהות. וה"ז כמו שבמקרא אע"פ שא"א להיות ההשגה בבחי' חכמה כיון ששרשה למעלה מהחכמה לכן גם מה שאומר האותיות דבר גדול ועצום הוא אף שאותיות הוא רק בחי' האחרונה ונקרא בחי' דומם לגבי השכל כו'. כמ"כ ידיעת המציאות מהפנימית אע"פ שאינו משיג כלל המהות דבר גדול הוא עד להפליא . . 
יעו"ש בארוכה.


תלמיד רבותיו
הודעות: 22
הצטרף: 29 ספטמבר 2021, 16:11
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי תלמיד רבותיו » 05 מרץ 2022, 21:30

כל השקפה מקורה בתורה מדברי חז״ל ולא סתם קשקושי בטן. וא״כ מדוע שזה לא יהיה תורה גם פוליטיקה צריך למצוא מקורות מחז״ל מצווה עבירה או משהו כזה…


פותח הנושא
לביא
הודעות: 3005
הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
מיקום: ירושלים עיה״ק
נתן תודה: 1063 פעמים
קיבל תודה: 1189 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי לביא » 06 מרץ 2022, 00:45

תלמיד רבותיו כתב:
05 מרץ 2022, 21:30
כל השקפה מקורה בתורה מדברי חז״ל ולא סתם קשקושי בטן. וא״כ מדוע שזה לא יהיה תורה גם פוליטיקה צריך למצוא מקורות מחז״ל מצווה עבירה או משהו כזה…
אכן. בד״כ הרב דסלר כשהוא מדבר על השקפות הוא מסביר זאת מתוך דברי חז״ל.


את והב
הודעות: 798
הצטרף: 22 פברואר 2022, 21:39
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 489 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי את והב » 06 מרץ 2022, 00:50

לבי במערב כתב:
05 מרץ 2022, 20:24
בלקו"ת ויקרא ה, ג:
 . . והנה בכלל לימוד המקרא הוא ג"כ לימוד האגדות שהרי רוב האגדות הם על הפסוקים ומעט מוסר וגם הם אין מושגים ובכלל מקרא יחשב. והנה בכלל מקרא הוא ג"כ לימוד פנימית התורה שהרי מדרש הזהר הוא על פסוקי התורה. ועוד שגם בלימוד רזין דאורייתא אינו משיג רק המציאות מההשתלשלות ולא המהות. א"כ אינו דומה למשנה ותלמוד שמשיג מהות חכמתו ית' ובלימוד ההשתלשלות אינו משיג כלל מהות חכמה זו מהו בחי' אופנים וחיות ושרפים וכ"ש למעלה יותר כו'. אלא רק ידיעת המציאות. ואעפ"כ דבר גדול הוא מאד כיון דא"א להיות בזה השגת המהות. וה"ז כמו שבמקרא אע"פ שא"א להיות ההשגה בבחי' חכמה כיון ששרשה למעלה מהחכמה לכן גם מה שאומר האותיות דבר גדול ועצום הוא אף שאותיות הוא רק בחי' האחרונה ונקרא בחי' דומם לגבי השכל כו'. כמ"כ ידיעת המציאות מהפנימית אע"פ שאינו משיג כלל המהות דבר גדול הוא עד להפליא . . 
יעו"ש בארוכה.
יסוד גדול ונורא, וזהו ענין שישלש אדם שליש במקרא וכו' שנתקשו בו המפרשים איך יעשה שליש במקרא וע"כ שהוא בנסתר (אין תח"י הספר, ואין אני זוכר אם הוא כתב זאת להדיא)
ובאמת שזהו עומק כוונת הגר"א שכל כתבי מהרח"ו הוא משל, והבן.
 


לבי במערב
הודעות: 16397
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20302 פעמים
קיבל תודה: 13451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי לבי במערב » 06 מרץ 2022, 01:11

את והב כתב:
06 מרץ 2022, 00:50
אין תח"י הספר
קוּשַׁר לעיל, ונכתב להדיא.


זיקה
הודעות: 52
הצטרף: 24 אפריל 2022, 15:52
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי זיקה » 27 אפריל 2022, 08:55

אני עכשיו קורא את האשכול
עיקר העיקרים ויסוד היסודות 
זה לדבר שצריך ללמוד השקפה
זה עצמו נותן המון ולא צריך ללמוד בזמן הזה
זה לא ביטול תורה זה הכי קדוש בלי השקפה אין כלום כלום
תראו מה יוצא מאנשים שלא משוחחים בהשקפה

כמובן איני חושב כך אבל כך זה נראה מחלק הכותבים למעלה ודו"ק  


אבקשה טוב
הודעות: 287
הצטרף: 18 אוגוסט 2021, 08:55
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי אבקשה טוב » 26 מאי 2022, 10:51

הרמב"ם בפירוש המשניות בברכות כותב "חביב עלי שאבאר דבר באמונה, מכל אשר אלמדהו"
אין שום ספק שהשקפה היא תורה. ולהפך, הן גופי תורה.


אחד מן הגולה
הודעות: 832
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: לימוד השקפה - לימוד תורה או לא

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 26 מאי 2022, 11:13

הפונוביזע'ר כתב:
06 אוקטובר 2021, 03:32
לביא כתב:
06 אוקטובר 2021, 03:23
ואגב אשאל, למה שאומרים שלימוד בספרי מוסר לא יוצאים י״ח לימוד תורה אלא״כ מבארים פסוקים מה שקורה לרוב. ואמאי,והרי ספרי מוסר באים להורות את הדרך לאדם לרוב איך להתנהג בדרכי הקדושה,
מי הם אותם האומרים, כי מרנא הגר"ח מוולאזי'ן כותב לא כך:
דעי' בספה"ק 'נפש החיים' דכותב על אותם אנשים שקובעים את עיקר לימודם בספרי מוסר כל הימים בלא קביעות עיקר עסק התורה וכו'.
ומדבריו מבואר מפורש שלימוד מוסר הינו ג"כ עסק התורה אלא שאינו העיקר כמוש"כ בהמשך דבריו "לזאת התעוררו עצמם כמה מגדוליהם עיני העדה אשר דרכם בקדש לשקוד על תקנת כלל אחינו בית ישראל. ליישר ההדורים ולגדור פרצותם. להרים המכשול מדרך עם ה'. ומלאו את ידם לבוא בתוכחות במוסרים ומדות. וחברו ספרי יראה להישיר לב העם. להיותם עוסקים בתורה הקדוש' ובעבוד' ביראת ה' טהורה. אמנם כל איש תבונות אשר שכלו ישר הולך. יבין מדעתו כי לא כיונו בהם להזניח ח"ו העשק בגופי התורה. ולהיות אך עסוק כל הימים בספרי מוסרם. אלא כוונתם רצויה היתה שכל עיקר קביעת לימוד עם הקדש. יהיה רק בתורה הקדושה שבכתב ובעל פה והלכות מרובות. הן הן גופי תורה. וגם ביראת ה' טהורה.
אני מקווה שלפחות אתה מבין מה שאתה אומר,
אם שניהם תורה מה החילוק בין ספרי יראה לתורה? הרי שניהם תורה!
ראה כל דברי הנפה"ח בתחילת שע"ד שם שמחלק בהדיא בין לימוד התורה ללימוד ספרי יראה. וכי ספרי יראה אינם תורה?!

מש"כ עיקר הרי פי' בהדיא שקבעו את עיקר עיסוקם בזה וכמש"כ לאחמ"כ, שהיראה הוא רק אוצר לתורה ואינה התורה עצמה.
ומעל הכל הציטוט הנ"ל שכב' מביא שם גופא מבואר ששני דברים הם, כי אמנם היה כל עיסוקם בתוה"ק, ורק ליישר ההדורים ולגדור פרצות הוא אשר מלאו ידם לבוא בתוכחות במוסרים ומדות, אבל תורה אינה, ואעפ"כ ביקשו לקבוע זאת, אבל כוונתם היה שעיקר קביעת לימוד עם הקודש יהיה רק בתוה"ק שבכתב ובע"פ. בהדיא כתב שעיקר קביעתם יהיה בתוה"ק שבכתב ובע"פ, והגע עצמך הלא ספרי יראה הנ"ל ג"כ תורה הם ומה כ' שיהי' קביעת לימודם בתוה"ק?

וידוע כבר שהאמרי אמת תמה זאת על הנפה"ח, וכבר דנו בזה רבות. אך להכחיש את הכתוב שחור ע"ג לבן זה לא תירוץ.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח