קל וחומר של שטות
משתמש ותיק
רבות התחבטתי בעניין הגדרת ת"ח, וכ"ש "גדול הדור" כיצד ניתן לדעת על אדם אם ראוי הוא לכך, ומה זה בכלל?
הדבר מצוי כאשר שומעים אי-מי מדבר על רב כלשהו בלשון זלזול. וכאשר מזכירים לו המשנה באבות ב' י', אומר "הוא לא רב". אם ההגדרה ניתנת לשיפוט ע"י כל אדם מה תוחלת יש בה ובהזהרות שגוררת?
ואל תאמר שאדם שלא עובר עבירות הוא ת"ח שהרי נאמר "אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום שמא עשה תשובה שמא סלקא דעתך אלא ודאי עשה תשובה" (ברכות יט.)
ואם אין לנו להרהר אחרי ת"ח, אז לאחר שהוחזק אדם כת"ח תו אי אפשר להורידו מתואר זה. אף אם אנו רואים שרשע הוא. כי כל מעשה הוא מעשה ח"פ...
ונמצא העולם הפקר...
וכן בעניין השקפה. ישנה השקפה עקומה, וישנה השקפה נכונה. וישנה השקפה שאינה השקפתי, אך אסור לי לפתוח פי עליה, כי גם היא השקפה...
ומה היא ההגדרה?
בקצרה:
1)מה הגדרת ת"ח?
2)כיצד ניתן לדעת מי עומד בהגדרות אלה?
3)וכיצד מסתדר אותו תנא דבי רבי ישמעאל? יוצא שת"ח חוטא עדיין ת"ח הוא ומועמד בחזקת צדיק...
4)מה ההגדרה של השקפה ישרה?
5)האם בחירת השקפה שלא כברירת מחדל-יש בה משום כפירה בהשקפות אחרות?
ולסיכום: מה יעשה ההדיוט המנסה לקיים דברי המשנה באבות "עשה לך רב?"
הדבר מצוי כאשר שומעים אי-מי מדבר על רב כלשהו בלשון זלזול. וכאשר מזכירים לו המשנה באבות ב' י', אומר "הוא לא רב". אם ההגדרה ניתנת לשיפוט ע"י כל אדם מה תוחלת יש בה ובהזהרות שגוררת?
ואל תאמר שאדם שלא עובר עבירות הוא ת"ח שהרי נאמר "אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום שמא עשה תשובה שמא סלקא דעתך אלא ודאי עשה תשובה" (ברכות יט.)
ואם אין לנו להרהר אחרי ת"ח, אז לאחר שהוחזק אדם כת"ח תו אי אפשר להורידו מתואר זה. אף אם אנו רואים שרשע הוא. כי כל מעשה הוא מעשה ח"פ...
ונמצא העולם הפקר...
וכן בעניין השקפה. ישנה השקפה עקומה, וישנה השקפה נכונה. וישנה השקפה שאינה השקפתי, אך אסור לי לפתוח פי עליה, כי גם היא השקפה...
ומה היא ההגדרה?
בקצרה:
1)מה הגדרת ת"ח?
2)כיצד ניתן לדעת מי עומד בהגדרות אלה?
3)וכיצד מסתדר אותו תנא דבי רבי ישמעאל? יוצא שת"ח חוטא עדיין ת"ח הוא ומועמד בחזקת צדיק...
4)מה ההגדרה של השקפה ישרה?
5)האם בחירת השקפה שלא כברירת מחדל-יש בה משום כפירה בהשקפות אחרות?
ולסיכום: מה יעשה ההדיוט המנסה לקיים דברי המשנה באבות "עשה לך רב?"