בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
יחיאל סבר
הודעות: 149
הצטרף: 17 מרץ 2020, 23:05
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי יחיאל סבר » 26 אוקטובר 2021, 22:51

איתא במשנה בנדרים "פני הדור כפני הכלב, הבן אינו מתבייש מאביו.
ועל מי יש לנו להשען על אבינו שבשמים."
ועל משנה זו נאמרו הרבה פירושים הן בפשט, הן בדרוש, הן בהגדה ,הן במוסר .
בדברי הפשט כעין שכלב לא מתבייש מבעליו בדור זה אין הבן מתבייש מאביו 
אשמח בכל ביאור שיהיה במשנה זו


עת הזמיר
הודעות: 879
הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
נתן תודה: 412 פעמים
קיבל תודה: 487 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי עת הזמיר » 26 אוקטובר 2021, 23:15

ידוע הפירוש מר"י סלנטר הובא גם בשיעורי דעת למהריי"ל בלאך שכשם שהכלב נראה שהולך לפני הבעלים ומוליכו, ואילו בצומת דרכים הוא מסתכל לאחוריו לראות להיכן הבעלים פונה, כך פני הדור שהם המנהיגים נראים כמוליכים את הדור אבל תמיד מסתכלים אחורה לראות מהו רצון הציבור...


כי מציון
הודעות: 44
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 20:23
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי כי מציון » 26 אוקטובר 2021, 23:35

המשנה היא בסוטה.
שמעתי מחכם אחד שיש לנקד הדור כשהו' בשורוק, כלומר זקן שיש להדרו נוהגים בו ככלב. וניכרים דברי אמת.


עלה מבבל
הודעות: 934
הצטרף: 24 אוקטובר 2021, 23:43
נתן תודה: 578 פעמים
קיבל תודה: 631 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי עלה מבבל » 26 אוקטובר 2021, 23:40

אינו משנה אלא בריתא והוא בסנהדרין צז. ולא בנדרים ולא בסוטה.
וברש"י שם [י"א שהפי' שם (סנהדרין פ' חלק) אינו מרש"י ואכמ"ל] כתב פירוש פלא וז"ל כפני כלב. דדמיין ממש לכלב


לבי במערב
הודעות: 16397
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20302 פעמים
קיבל תודה: 13451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי לבי במערב » 07 פברואר 2022, 12:38

עלה מבבל כתב:
26 אוקטובר 2021, 23:40
ולא בסוטה.
נמצא בסוטה (מט, ב). אך אכן י"א שקטע זה אינו אלא ברייתא.

עלה מבבל כתב:
26 אוקטובר 2021, 23:40
י"א שהפי' שם (סנהדרין פ' חלק) אינו מרש"י
וגם לשיטתם, הפירוש המצוטט ("דדמיין ממש" כו') הוא מרש"י, שהרי כתב עליו "מפי רבי".


יאיר
הודעות: 2067
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 727 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי יאיר » 15 מאי 2022, 22:56

וידוע שבשנים האחרונות נעשות תחרויות לבעלים שהכי דומה לכלבו (כמדומני גם בארץ. במבי מסתמא יספק לנו תמונות..)


יאיר
הודעות: 2067
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 727 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי יאיר » 15 מאי 2022, 23:00

ואגב, זו משנה בסוף סוטה פ"ט מט"ו?

"משנה טו
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי מֵאִיר, בָּטְלוּ מוֹשְׁלֵי מְשָׁלִים.
מִשֶּׁמֵּת בֶּן עַזַּאי, בָּטְלוּ הַשַּׁקְדָּנִים.
מִשֶּׁמֵּת בֶּן זוֹמָא, בָּטְלוּ הַדַּרְשָׁנִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, פָּסְקָה טוֹבָה מִן הָעוֹלָם.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, בָּא גּוֹבַי וְרַבּוּ צָרוֹת.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה, פָּסַק הָעֹשֶׁר מִן הַחֲכָמִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי עֲקִיבָא, בָּטַל כְּבוֹד הַתּוֹרָה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא, בָּטְלוּ אַנְשֵׁי מַעֲשֶֹה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יוֹסֵי קַטְנוּתָא, פָּסְקוּ חֲסִידִים;
וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ קַטְנוּתָא?
שֶׁהָיָה קַטְנוּתָן שֶׁל חֲסִידִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, בָּטַל זִיו הַחָכְמָה.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן גַּמְלִיאֵל הַזָּקֵן, בָּטַל כְּבוֹד הַתּוֹרָה וּמֵתָה טַהֲרָה וּפְרִישׁוּת.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בֶּן פָּאבִי, בָּטַל זִיו הַכְּהֻנָּה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי, בָּטְלָה עֲנָוָה וְיִרְאַת חֵטְא.
רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר אוֹמֵר:
מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, בּוֹשׁוּ חֲבֵרִים וּבְנֵי חֹרִין, וְחָפוּ רֹאשָׁם,
וְנִדַּלְדְּלוּ אַנְשֵׁי מַעֲשֶֹה, וְגָבְרוּ בַּעֲלֵי זְרוֹעַ וּבַעֲלֵי לָשׁוֹן,
וְאֵין דּוֹרֵשׁ וְאֵין מְבַקֵּשׁ וְאֵין שׁוֹאֵל;
עַל מִי לָנוּ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הַגָּדוֹל אוֹמֵר:
מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שְׁרוֹ חַכִּימָיָּא לְמֶהֱוֵי כְּסָפְרַיָּא,
וְסָפְרַיָּא כְּחַזָּנַיָּא, וְחַזָּנַיָּא כְּעַמָּא דְּאַרְעָא,
וְעַמָּא דְּאַרְעָא אָזְלָא וְנִדַּלְדְּלָה, וְאֵין מְבַקֵּשׁ;
עַל מִי יֵשׁ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא חֻצְפָּא יִסְגֵּא,
וְיֹקֶר יַאֲמִיר, הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיֹקֶר,
וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכֵחָה;
בֵּית וַעַד יִהְיֶה לִזְנוּת,
וְהַגָּלִיל יֶחֱרַב, וְהַגַּבְלָן יִשּׁוֹם,
וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלא יְחוֹנָנוּ,
וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ,
וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת;
נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ, זְקֵנִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי קְטַנִּים,
"בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמֹתָהּ,
אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ" (מיכה ז, ו)
פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו;
וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.

רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר אוֹמֵר:
זְרִיזוּת מְבִיאָה לִידֵי נְקִיּוּת,
וּנְקִיּוּת מְבִיאָה לִידֵי טַהֲרָה,
וְטַהֲרָה מְבִיאָה לִידֵי פְרִישׁוּת,
וּפְרִישׁוּת מְבִיאָה לִידֵי קְדֻשָּׁה,
וּקְדֻשָּׁה מְבִיאָה לִידֵי עֲנָוָה,
וַעֲנָוָה מְבִיאָה לִידֵי יִרְאַת חֵטְא,
וְיִרְאַת חֵטְא מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת,
וַחֲסִידוּת מְבִיאָה לִידֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ,
וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מְבִיאָה לִידֵי תְּחִיַּת הַמֵּתִים,
וּתְחִיַּת הַמֵּתִים בָּאָה עַל יְדֵי אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב, אָמֵן."

יש מי אומר שזו לא משנה?! מי ואיפה?


יאיר
הודעות: 2067
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 596 פעמים
קיבל תודה: 727 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי יאיר » 15 מאי 2022, 23:03

יעויין בבא"ח (כמדומני בבן יהוידע) דמפרש כל המשנה לשבח ולמעלייתא


מתי אבוא
הודעות: 177
הצטרף: 09 מרץ 2022, 18:12
נתן תודה: 202 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי מתי אבוא » 16 מאי 2022, 02:16

ידוע בחז"ל שכלב הוא אגואיסט שצועק תמיד 'הב הב' (שמעתי בשם הזוהר) ובאמת היום הדבר שהילדים יודעים להגיד להורים הכי הרבה זה 'הב הב' תביא כסף לזה ותביא כסף לזה...
שמעתי פעם פשט למה נזכר עזות פנים אצל כלב 'הני כלבי דחציפין'? כי ידוע שדרך הכלבים שכלב אחד נובח כל הכלבים שבשכונה מתחילים גם כן לנבוח, כך גם מה שנתפשט בדורות האחרונים (ממחלוקת היעבץ ור' יונתן אייבשיץ זיע"א) שאפשר לדבר על רבנים, אז מילא יש איזה עז פנים שמרגיש שהרב שגר בשכונתו גונב לו את התשומת לב אז הוא נובח על הרב הזה, אבל מה שאר האנשים מתערבים ונובחים על אותו רב, כלום הוא עשה לך משהו? כלום אתה מכיר אישית את הרב? כלום אתה יודע דרגתו בבלתי לה' לבדו? מה אתה נובח? זה נקרא חוצפה ועזות פנים!
וממילא יובן גם מה שפני הדור כפני הכלב, מה שאנשים קטנים נובחים על רבנים ומשפיעים וכו'.


מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 283
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 223 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדברי התנא בסוטה פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 19 מאי 2022, 12:42

יאיר כתב:
15 מאי 2022, 23:00
ואגב, זו משנה בסוף סוטה פ"ט מט"ו?

"משנה טו
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי מֵאִיר, בָּטְלוּ מוֹשְׁלֵי מְשָׁלִים...
בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא חֻצְפָּא יִסְגֵּא,
וְיֹקֶר יַאֲמִיר, הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיֹקֶר,
וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכֵחָה;
בֵּית וַעַד יִהְיֶה לִזְנוּת,
וְהַגָּלִיל יֶחֱרַב, וְהַגַּבְלָן יִשּׁוֹם,
וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלא יְחוֹנָנוּ,
וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ,
וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת;
נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ, זְקֵנִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי קְטַנִּים,
"בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמֹתָהּ,
אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ" (מיכה ז, ו)
פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו;
וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.

רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר אוֹמֵר:
זְרִיזוּת מְבִיאָה לִידֵי נְקִיּוּת,
וּנְקִיּוּת מְבִיאָה לִידֵי טַהֲרָה,
וְטַהֲרָה מְבִיאָה לִידֵי פְרִישׁוּת,
וּפְרִישׁוּת מְבִיאָה לִידֵי קְדֻשָּׁה,
וּקְדֻשָּׁה מְבִיאָה לִידֵי עֲנָוָה,
וַעֲנָוָה מְבִיאָה לִידֵי יִרְאַת חֵטְא,
וְיִרְאַת חֵטְא מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת,
וַחֲסִידוּת מְבִיאָה לִידֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ,
וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מְבִיאָה לִידֵי תְּחִיַּת הַמֵּתִים,
וּתְחִיַּת הַמֵּתִים בָּאָה עַל יְדֵי אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב, אָמֵן."

יש מי אומר שזו לא משנה?! מי ואיפה?
כנראה שהכוונה להמשך המשנה:
image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח