בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
-
פותח הנושא - הודעות: 149
- הצטרף: 17 מרץ 2020, 23:05
- נתן תודה: 9 פעמים
- קיבל תודה: 21 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
איתא במשנה בנדרים "פני הדור כפני הכלב, הבן אינו מתבייש מאביו.
ועל מי יש לנו להשען על אבינו שבשמים."
ועל משנה זו נאמרו הרבה פירושים הן בפשט, הן בדרוש, הן בהגדה ,הן במוסר .
בדברי הפשט כעין שכלב לא מתבייש מבעליו בדור זה אין הבן מתבייש מאביו
אשמח בכל ביאור שיהיה במשנה זו
ועל מי יש לנו להשען על אבינו שבשמים."
ועל משנה זו נאמרו הרבה פירושים הן בפשט, הן בדרוש, הן בהגדה ,הן במוסר .
בדברי הפשט כעין שכלב לא מתבייש מבעליו בדור זה אין הבן מתבייש מאביו
אשמח בכל ביאור שיהיה במשנה זו
-
- הודעות: 879
- הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
- נתן תודה: 412 פעמים
- קיבל תודה: 487 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
ידוע הפירוש מר"י סלנטר הובא גם בשיעורי דעת למהריי"ל בלאך שכשם שהכלב נראה שהולך לפני הבעלים ומוליכו, ואילו בצומת דרכים הוא מסתכל לאחוריו לראות להיכן הבעלים פונה, כך פני הדור שהם המנהיגים נראים כמוליכים את הדור אבל תמיד מסתכלים אחורה לראות מהו רצון הציבור...
-
- הודעות: 44
- הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 20:23
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 15 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
המשנה היא בסוטה.
שמעתי מחכם אחד שיש לנקד הדור כשהו' בשורוק, כלומר זקן שיש להדרו נוהגים בו ככלב. וניכרים דברי אמת.
שמעתי מחכם אחד שיש לנקד הדור כשהו' בשורוק, כלומר זקן שיש להדרו נוהגים בו ככלב. וניכרים דברי אמת.
-
- הודעות: 934
- הצטרף: 24 אוקטובר 2021, 23:43
- נתן תודה: 578 פעמים
- קיבל תודה: 631 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
אינו משנה אלא בריתא והוא בסנהדרין צז. ולא בנדרים ולא בסוטה.
וברש"י שם [י"א שהפי' שם (סנהדרין פ' חלק) אינו מרש"י ואכמ"ל] כתב פירוש פלא וז"ל כפני כלב. דדמיין ממש לכלב
וברש"י שם [י"א שהפי' שם (סנהדרין פ' חלק) אינו מרש"י ואכמ"ל] כתב פירוש פלא וז"ל כפני כלב. דדמיין ממש לכלב
-
- הודעות: 16397
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20302 פעמים
- קיבל תודה: 13451 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
נמצא בסוטה (מט, ב). אך אכן י"א שקטע זה אינו אלא ברייתא.
וגם לשיטתם, הפירוש המצוטט ("דדמיין ממש" כו') הוא מרש"י, שהרי כתב עליו "מפי רבי".
-
- הודעות: 2067
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
- נתן תודה: 596 פעמים
- קיבל תודה: 727 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
וידוע שבשנים האחרונות נעשות תחרויות לבעלים שהכי דומה לכלבו (כמדומני גם בארץ. במבי מסתמא יספק לנו תמונות..)
-
- הודעות: 2067
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
- נתן תודה: 596 פעמים
- קיבל תודה: 727 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
ואגב, זו משנה בסוף סוטה פ"ט מט"ו?
"משנה טו
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי מֵאִיר, בָּטְלוּ מוֹשְׁלֵי מְשָׁלִים.
מִשֶּׁמֵּת בֶּן עַזַּאי, בָּטְלוּ הַשַּׁקְדָּנִים.
מִשֶּׁמֵּת בֶּן זוֹמָא, בָּטְלוּ הַדַּרְשָׁנִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, פָּסְקָה טוֹבָה מִן הָעוֹלָם.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, בָּא גּוֹבַי וְרַבּוּ צָרוֹת.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה, פָּסַק הָעֹשֶׁר מִן הַחֲכָמִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי עֲקִיבָא, בָּטַל כְּבוֹד הַתּוֹרָה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא, בָּטְלוּ אַנְשֵׁי מַעֲשֶֹה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יוֹסֵי קַטְנוּתָא, פָּסְקוּ חֲסִידִים;
וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ קַטְנוּתָא?
שֶׁהָיָה קַטְנוּתָן שֶׁל חֲסִידִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, בָּטַל זִיו הַחָכְמָה.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן גַּמְלִיאֵל הַזָּקֵן, בָּטַל כְּבוֹד הַתּוֹרָה וּמֵתָה טַהֲרָה וּפְרִישׁוּת.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בֶּן פָּאבִי, בָּטַל זִיו הַכְּהֻנָּה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי, בָּטְלָה עֲנָוָה וְיִרְאַת חֵטְא.
רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר אוֹמֵר:
מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, בּוֹשׁוּ חֲבֵרִים וּבְנֵי חֹרִין, וְחָפוּ רֹאשָׁם,
וְנִדַּלְדְּלוּ אַנְשֵׁי מַעֲשֶֹה, וְגָבְרוּ בַּעֲלֵי זְרוֹעַ וּבַעֲלֵי לָשׁוֹן,
וְאֵין דּוֹרֵשׁ וְאֵין מְבַקֵּשׁ וְאֵין שׁוֹאֵל;
עַל מִי לָנוּ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הַגָּדוֹל אוֹמֵר:
מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שְׁרוֹ חַכִּימָיָּא לְמֶהֱוֵי כְּסָפְרַיָּא,
וְסָפְרַיָּא כְּחַזָּנַיָּא, וְחַזָּנַיָּא כְּעַמָּא דְּאַרְעָא,
וְעַמָּא דְּאַרְעָא אָזְלָא וְנִדַּלְדְּלָה, וְאֵין מְבַקֵּשׁ;
עַל מִי יֵשׁ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא חֻצְפָּא יִסְגֵּא,
וְיֹקֶר יַאֲמִיר, הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיֹקֶר,
וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכֵחָה;
בֵּית וַעַד יִהְיֶה לִזְנוּת,
וְהַגָּלִיל יֶחֱרַב, וְהַגַּבְלָן יִשּׁוֹם,
וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלא יְחוֹנָנוּ,
וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ,
וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת;
נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ, זְקֵנִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי קְטַנִּים,
"בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמֹתָהּ,
אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ" (מיכה ז, ו)
פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו;
וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר אוֹמֵר:
זְרִיזוּת מְבִיאָה לִידֵי נְקִיּוּת,
וּנְקִיּוּת מְבִיאָה לִידֵי טַהֲרָה,
וְטַהֲרָה מְבִיאָה לִידֵי פְרִישׁוּת,
וּפְרִישׁוּת מְבִיאָה לִידֵי קְדֻשָּׁה,
וּקְדֻשָּׁה מְבִיאָה לִידֵי עֲנָוָה,
וַעֲנָוָה מְבִיאָה לִידֵי יִרְאַת חֵטְא,
וְיִרְאַת חֵטְא מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת,
וַחֲסִידוּת מְבִיאָה לִידֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ,
וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מְבִיאָה לִידֵי תְּחִיַּת הַמֵּתִים,
וּתְחִיַּת הַמֵּתִים בָּאָה עַל יְדֵי אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב, אָמֵן."
יש מי אומר שזו לא משנה?! מי ואיפה?
"משנה טו
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי מֵאִיר, בָּטְלוּ מוֹשְׁלֵי מְשָׁלִים.
מִשֶּׁמֵּת בֶּן עַזַּאי, בָּטְלוּ הַשַּׁקְדָּנִים.
מִשֶּׁמֵּת בֶּן זוֹמָא, בָּטְלוּ הַדַּרְשָׁנִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, פָּסְקָה טוֹבָה מִן הָעוֹלָם.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, בָּא גּוֹבַי וְרַבּוּ צָרוֹת.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה, פָּסַק הָעֹשֶׁר מִן הַחֲכָמִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי עֲקִיבָא, בָּטַל כְּבוֹד הַתּוֹרָה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא, בָּטְלוּ אַנְשֵׁי מַעֲשֶֹה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יוֹסֵי קַטְנוּתָא, פָּסְקוּ חֲסִידִים;
וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ קַטְנוּתָא?
שֶׁהָיָה קַטְנוּתָן שֶׁל חֲסִידִים.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, בָּטַל זִיו הַחָכְמָה.
מִשֶּׁמֵּת רַבָּן גַּמְלִיאֵל הַזָּקֵן, בָּטַל כְּבוֹד הַתּוֹרָה וּמֵתָה טַהֲרָה וּפְרִישׁוּת.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בֶּן פָּאבִי, בָּטַל זִיו הַכְּהֻנָּה.
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי, בָּטְלָה עֲנָוָה וְיִרְאַת חֵטְא.
רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר אוֹמֵר:
מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, בּוֹשׁוּ חֲבֵרִים וּבְנֵי חֹרִין, וְחָפוּ רֹאשָׁם,
וְנִדַּלְדְּלוּ אַנְשֵׁי מַעֲשֶֹה, וְגָבְרוּ בַּעֲלֵי זְרוֹעַ וּבַעֲלֵי לָשׁוֹן,
וְאֵין דּוֹרֵשׁ וְאֵין מְבַקֵּשׁ וְאֵין שׁוֹאֵל;
עַל מִי לָנוּ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הַגָּדוֹל אוֹמֵר:
מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שְׁרוֹ חַכִּימָיָּא לְמֶהֱוֵי כְּסָפְרַיָּא,
וְסָפְרַיָּא כְּחַזָּנַיָּא, וְחַזָּנַיָּא כְּעַמָּא דְּאַרְעָא,
וְעַמָּא דְּאַרְעָא אָזְלָא וְנִדַּלְדְּלָה, וְאֵין מְבַקֵּשׁ;
עַל מִי יֵשׁ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא חֻצְפָּא יִסְגֵּא,
וְיֹקֶר יַאֲמִיר, הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיֹקֶר,
וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכֵחָה;
בֵּית וַעַד יִהְיֶה לִזְנוּת,
וְהַגָּלִיל יֶחֱרַב, וְהַגַּבְלָן יִשּׁוֹם,
וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלא יְחוֹנָנוּ,
וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ,
וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת;
נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ, זְקֵנִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי קְטַנִּים,
"בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמֹתָהּ,
אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ" (מיכה ז, ו)
פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו;
וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר אוֹמֵר:
זְרִיזוּת מְבִיאָה לִידֵי נְקִיּוּת,
וּנְקִיּוּת מְבִיאָה לִידֵי טַהֲרָה,
וְטַהֲרָה מְבִיאָה לִידֵי פְרִישׁוּת,
וּפְרִישׁוּת מְבִיאָה לִידֵי קְדֻשָּׁה,
וּקְדֻשָּׁה מְבִיאָה לִידֵי עֲנָוָה,
וַעֲנָוָה מְבִיאָה לִידֵי יִרְאַת חֵטְא,
וְיִרְאַת חֵטְא מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת,
וַחֲסִידוּת מְבִיאָה לִידֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ,
וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מְבִיאָה לִידֵי תְּחִיַּת הַמֵּתִים,
וּתְחִיַּת הַמֵּתִים בָּאָה עַל יְדֵי אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב, אָמֵן."
יש מי אומר שזו לא משנה?! מי ואיפה?
-
- הודעות: 2067
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
- נתן תודה: 596 פעמים
- קיבל תודה: 727 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
יעויין בבא"ח (כמדומני בבן יהוידע) דמפרש כל המשנה לשבח ולמעלייתא
-
- הודעות: 177
- הצטרף: 09 מרץ 2022, 18:12
- נתן תודה: 202 פעמים
- קיבל תודה: 154 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בנדרים פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
ידוע בחז"ל שכלב הוא אגואיסט שצועק תמיד 'הב הב' (שמעתי בשם הזוהר) ובאמת היום הדבר שהילדים יודעים להגיד להורים הכי הרבה זה 'הב הב' תביא כסף לזה ותביא כסף לזה...
שמעתי פעם פשט למה נזכר עזות פנים אצל כלב 'הני כלבי דחציפין'? כי ידוע שדרך הכלבים שכלב אחד נובח כל הכלבים שבשכונה מתחילים גם כן לנבוח, כך גם מה שנתפשט בדורות האחרונים (ממחלוקת היעבץ ור' יונתן אייבשיץ זיע"א) שאפשר לדבר על רבנים, אז מילא יש איזה עז פנים שמרגיש שהרב שגר בשכונתו גונב לו את התשומת לב אז הוא נובח על הרב הזה, אבל מה שאר האנשים מתערבים ונובחים על אותו רב, כלום הוא עשה לך משהו? כלום אתה מכיר אישית את הרב? כלום אתה יודע דרגתו בבלתי לה' לבדו? מה אתה נובח? זה נקרא חוצפה ועזות פנים!
וממילא יובן גם מה שפני הדור כפני הכלב, מה שאנשים קטנים נובחים על רבנים ומשפיעים וכו'.
שמעתי פעם פשט למה נזכר עזות פנים אצל כלב 'הני כלבי דחציפין'? כי ידוע שדרך הכלבים שכלב אחד נובח כל הכלבים שבשכונה מתחילים גם כן לנבוח, כך גם מה שנתפשט בדורות האחרונים (ממחלוקת היעבץ ור' יונתן אייבשיץ זיע"א) שאפשר לדבר על רבנים, אז מילא יש איזה עז פנים שמרגיש שהרב שגר בשכונתו גונב לו את התשומת לב אז הוא נובח על הרב הזה, אבל מה שאר האנשים מתערבים ונובחים על אותו רב, כלום הוא עשה לך משהו? כלום אתה מכיר אישית את הרב? כלום אתה יודע דרגתו בבלתי לה' לבדו? מה אתה נובח? זה נקרא חוצפה ועזות פנים!
וממילא יובן גם מה שפני הדור כפני הכלב, מה שאנשים קטנים נובחים על רבנים ומשפיעים וכו'.
-
- הודעות: 283
- הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
- נתן תודה: 223 פעמים
- קיבל תודה: 63 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בדברי התנא בסוטה פ"ט מט"ו "פני הדור כפני הכלב"
כנראה שהכוונה להמשך המשנה:יאיר כתב: ↑15 מאי 2022, 23:00ואגב, זו משנה בסוף סוטה פ"ט מט"ו?
"משנה טו
מִשֶּׁמֵּת רַבִּי מֵאִיר, בָּטְלוּ מוֹשְׁלֵי מְשָׁלִים...
בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא חֻצְפָּא יִסְגֵּא,
וְיֹקֶר יַאֲמִיר, הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיֹקֶר,
וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכֵחָה;
בֵּית וַעַד יִהְיֶה לִזְנוּת,
וְהַגָּלִיל יֶחֱרַב, וְהַגַּבְלָן יִשּׁוֹם,
וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלא יְחוֹנָנוּ,
וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ,
וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת;
נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ, זְקֵנִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי קְטַנִּים,
"בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמֹתָהּ,
אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ" (מיכה ז, ו)
פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו;
וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן?
עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר אוֹמֵר:
זְרִיזוּת מְבִיאָה לִידֵי נְקִיּוּת,
וּנְקִיּוּת מְבִיאָה לִידֵי טַהֲרָה,
וְטַהֲרָה מְבִיאָה לִידֵי פְרִישׁוּת,
וּפְרִישׁוּת מְבִיאָה לִידֵי קְדֻשָּׁה,
וּקְדֻשָּׁה מְבִיאָה לִידֵי עֲנָוָה,
וַעֲנָוָה מְבִיאָה לִידֵי יִרְאַת חֵטְא,
וְיִרְאַת חֵטְא מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת,
וַחֲסִידוּת מְבִיאָה לִידֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ,
וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מְבִיאָה לִידֵי תְּחִיַּת הַמֵּתִים,
וּתְחִיַּת הַמֵּתִים בָּאָה עַל יְדֵי אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב, אָמֵן."
יש מי אומר שזו לא משנה?! מי ואיפה?
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
מידע על מכירת ספרי הרב פינקוס בנדרים פלוס, מי מכיר?
על ידי עקיבא » 02 אוקטובר 2021, 22:48 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 1 תגובות
- 89 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עקיבא
03 אוקטובר 2021, 16:03
-
-
- 13 תגובות
- 199 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גחלי אש
08 אפריל 2022, 16:27
-
-
האם יש חיבור שעוסק באופן ממוקד ועיוני בתרגום התנא יונתן בן עוזיאל לנביאים?
על ידי שלו' » 05 אוגוסט 2021, 17:40 » ב תנ"ך ופרשת שבוע - 0 תגובות
- 68 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלו'
05 אוגוסט 2021, 17:40
-
-
- 16 תגובות
- 255 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם משה
18 מאי 2022, 10:02
-
- 2 תגובות
- 96 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי המצפה לישועת ה'
15 מאי 2022, 14:33
מי מחובר
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח