"מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
-
פותח הנושא - הודעות: 327
- הצטרף: 19 ינואר 2020, 09:12
- נתן תודה: 290 פעמים
- קיבל תודה: 264 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
"מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
אולי בכללי הפורומים התורניים של אז היה סעיף שאסור לדבר 'פוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?
-
- הודעות: 149
- הצטרף: 12 יולי 2021, 20:43
- נתן תודה: 4 פעמים
- קיבל תודה: 37 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
מי אמר לך שהוא צדק בטענה שלו
במציאות הכלל הוא שכל אחד טוען לטובתו
במציאות הכלל הוא שכל אחד טוען לטובתו
-
- הודעות: 934
- הצטרף: 24 אוקטובר 2021, 23:43
- נתן תודה: 578 פעמים
- קיבל תודה: 632 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
כנראה שאין זה תירוץ, וכאשר צריכים למחות חייבים למחות, ואין לומר איני מתערב בפאליטיק
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 793 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re:אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
להשיג כתב: ↑10 נובמבר 2021, 13:23אולי בכללי הפורומים התורניים של אז היה סעיף שאסור לדבר 'פוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?
לפורומים זה לא כ"כ נוגע, כי בהם יש כמה טעמים להרחיק אפי' מח' מוצדקת:
א- כי אין לדבר סוף, בהתעסקות בכל המחלוקות באמתלא של מוצדקות, וכן בהתבטאויות שאינן ראויות.
ב- גם מח' מוצדקת הרבה פעמים אין מקומה ברה"ר, וזה לא תורם כלום.
ג- במקרה שיש בפורום חברים משני הצדדים, זה מפריע מאד לדיונים בשאר הנושאים (ע"ע חסו"מ שמשום מה מאפשרים כאן, ונדחף בכל פינה אפשרית, וכ"ש לפולמוסים קיימים ומדממים)
ד- בנידונים על אנשים חיים או חברות וכדו' כנראה יש גם בעיה משפטית למנהלים.
ובאופן כללי, אע"פ שלעולם צריך להשתמש בשכל, ממחלוקת צריך לברוח יותר מאש, גם כשהיא מוצדקת [בדר"כ בכל הצדדים יש רבים שבטוחים שהם צודקים].
אלא שאם לא מוצדק לשתוק [כגון מחמת פגיעה בתורה או בת"ח] זה ענין אחר, ובזה צריך להשתמש הרבה מאד בשכל ביר"ש בהתייעצות עם חכם ובתפלה.
ועי' כאן
-
פותח הנושא - הודעות: 327
- הצטרף: 19 ינואר 2020, 09:12
- נתן תודה: 290 פעמים
- קיבל תודה: 264 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: Re:אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
אבי חי כתב: ↑10 נובמבר 2021, 14:41להשיג כתב: ↑10 נובמבר 2021, 13:23אולי בכללי הפורומים התורניים של אז היה סעיף שאסור לדבר 'פוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?
לפורומים זה לא כ"כ נוגע, כי בהם יש כמה טעמים להרחיק אפי' מח' מוצדקת:
א- כי אין לדבר סוף, בהתעסקות בכל המחלוקות באמתלא של מוצדקות, וכן בהתבטאויות שאינן ראויות.
ב- גם מח' מוצדקת הרבה פעמים אין מקומה ברה"ר, וזה לא תורם כלום.
ג- במקרה שיש בפורום חברים משני הצדדים, זה מפריע מאד לדיונים בשאר הנושאים (ע"ע חסו"מ שמשום מה מאפשרים כאן, ונדחף בכל פינה אפשרית, וכ"ש לפולמוסים קיימים ומדממים)
ד- בנידונים על אנשים חיים או חברות וכדו' כנראה יש גם בעיה משפטית למנהלים.
ובאופן כללי, אע"פ שלעולם צריך להשתמש בשכל, ממחלוקת צריך לברוח יותר מאש, גם כשהיא מוצדקת [בדר"כ בכל הצדדים יש רבים שבטוחים שהם צודקים].
אלא שאם לא מוצדק לשתוק [כגון מחמת פגיעה בתורה או בת"ח] זה ענין אחר, ובזה צריך להשתמש הרבה מאד בשכל ביר"ש בהתייעצות עם חכם ובתפלה.
ועי' כאן
יש"כ.
תגובה יפה.
אם כי, אם כך הם פני הדברים, אולי ראוי לחדדם, ולכתוב שא"א לכתוב בנושאים השנויים במחלו' מהטעמים הנ"ל, שיהיה ברור שזה הטעם.
וכך זה לא ייהפך ל'תורה' חדשה שכל פעם שיהודי מתאכזר ליהודי אחר, (ובפרט לת"ח וכו' כמו שציינת שאז חובה למחות)
מייד צריך לההיפך למשקיף באו"ם ש' לא מתערב'.
-
- הודעות: 4967
- הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
- נתן תודה: 1403 פעמים
- קיבל תודה: 3098 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
מלבד הטעמים הנזכרים שהם מאוד עניניים
חשוב נא, האם זה תפקידנו?
האין רבנן גדולי תורה שיחוו דעתם?
מדשתקי רבנן שמע מינה ניחא להו!
-
- הודעות: 1143
- הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
- נתן תודה: 888 פעמים
- קיבל תודה: 828 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
למעשה קושיא ראיתי, תירוץ לא ראיתי.
שאל השואל: האם ניתן להוכיח מדבר הגמ' 'מדשתקי', שאין מקום 'לא להתערב במחלוקת' כאשר מדובר ברודף ונרדף.
יש למישהו פירכא?
שאל השואל: האם ניתן להוכיח מדבר הגמ' 'מדשתקי', שאין מקום 'לא להתערב במחלוקת' כאשר מדובר ברודף ונרדף.
יש למישהו פירכא?
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 793 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
בעניי לא ראיתי קושיא.ה' הוא האלוקים כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:23למעשה קושיא ראיתי, תירוץ לא ראיתי.
שאל השואל: האם ניתן להוכיח מדבר הגמ' 'מדשתקי', שאין מקום 'לא להתערב במחלוקת' כאשר מדובר ברודף ונרדף.
יש למישהו פירכא?
א. מה השאלה? פשוט שמצוה רבה להציל עשוק מיד רודפו.
ב. וכי מחשבונו של אותו עלוב נוכיח?
-
- הודעות: 1143
- הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
- נתן תודה: 888 פעמים
- קיבל תודה: 828 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
מיהו אותו עלוב?אבי חי כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:27בעניי לא ראיתי קושיא.ה' הוא האלוקים כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:23למעשה קושיא ראיתי, תירוץ לא ראיתי.
שאל השואל: האם ניתן להוכיח מדבר הגמ' 'מדשתקי', שאין מקום 'לא להתערב במחלוקת' כאשר מדובר ברודף ונרדף.
יש למישהו פירכא?
א. מה השאלה? פשוט שמצוה רבה להציל עשוק מיד רודפו.
ב. וכי מחשבונו של אותו עלוב נוכיח?
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 793 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1143
- הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
- נתן תודה: 888 פעמים
- קיבל תודה: 828 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
לכשירחיב אחפש במקורות.
-
- הודעות: 705
- הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
- נתן תודה: 60 פעמים
- קיבל תודה: 321 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
בילדותי היו אומרים, כי קהילה מסוימת חדלה להניח תפילין, כי שמעו שיש מחלוקת בין רש"יו ר"ת, ואינם מתערבים במחלוקת!
-
- הודעות: 1729
- הצטרף: 10 מאי 2019, 09:47
- נתן תודה: 882 פעמים
- קיבל תודה: 1367 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
פשטות הגמרא "אקמצא ובר קמצא" זה לא החטא אלא המעשה שגרם החורבן, דומיא ד"אשקא דריספק"ה' הוא האלוקים כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:36כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 793 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
על הקושיא למה באמת לא מיחו, תירץ מהרש"א שלא היתה בזה תועלת (או) משום שרבתה החנופה.ה' הוא האלוקים כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:36כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
לכשירחיב אחפש במקורות.
חת"ס תירץ שסברו ששונאו ע"פ דין, ובן יהוידע תירץ שלא שמו לב.
יתכן שיש שדרשו שהיה זה עוונם שגרם לחורבן, אך לא כן פשטות הגמ'.
-
- הודעות: 1143
- הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
- נתן תודה: 888 פעמים
- קיבל תודה: 828 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
עיין גיטין נו. במהרש"א, חתם סופר, כתב סופר, גרש ירחים, בן יהוידע.איש מזרע אהרן כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:48פשטות הגמרא "אקמצא ובר קמצא" זה לא החטא אלא המעשה שגרם החורבן, דומיא ד"אשקא דריספק"ה' הוא האלוקים כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:36כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
[חלקם כתבו שלכן נחרב, וחלקם ניסו להצדיק מדוע לא מחו-שלא ראו וכד', ומוכח שאחזו שהטענה אכן צודקת]
-
- הודעות: 5019
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 3484 פעמים
- קיבל תודה: 1892 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
כך כתבתי בסיפרי, ואקוה שלא יכעסו הכועסים.להשיג כתב: ↑10 נובמבר 2021, 13:23אולי בכללי הפורומים התורניים של אז היה סעיף שאסור לדבר 'פוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?
מפרסמין את החנפים מפני חילול ה'- הכי איתא ביומא פו:, דהיינו שאדם שעושה מעשה רשע אין להעלים עין ממנו אלא צריכים רבני העיר ומנהיגיה להודיע כן לרבים כדי לביישו וכדי שלא ילמדו ממעשיו, ופסק כן הרמב''ם בהל' דעות ו,ח, ויש להוסיף דבה''ג בהל' שבת בעמוד קלז, כתב מפרסמין את החנפים בשבת, ע''כ, והיינו משום שבשבת כל הציבור מתאסף, אמנם בזמנים האחרונים לא נוהגים כן, ואפשר דהוא מחמת דכיון דבציר ליבא דאינשי חיישינן שילמדו המון העם לדבר לשון הרע, כמו שהיה קורה באירופה במאות השנים האחרונות שהיו לפני השואה שכשהיה ויכוח בין כמה גדולים היתה כל הגולה כמדורת אש כידוע.
1493 עמודים
viewtopic.php?f=47&t=19067
-
- הודעות: 297
- הצטרף: 18 אוגוסט 2021, 08:55
- נתן תודה: 94 פעמים
- קיבל תודה: 64 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
יש דברים שאסור לאפשר בשום מחלוקת. בלי קשר למי צודק
Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?
עיי"ש בדף נז. תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב''ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלואיש מזרע אהרן כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:48פשטות הגמרא "אקמצא ובר קמצא" זה לא החטא אלא המעשה שגרם החורבן, דומיא ד"אשקא דריספק"ה' הוא האלוקים כתב: ↑10 נובמבר 2021, 20:36כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
האם בנטילה לפירות רטובים מז' משקים בעי יותן דניחא ליה ברטיבות שלהם?
על ידי נתן הבבלי » 28 פברואר 2022, 21:34 » ב הלכה ומנהג - 15 תגובות
- 115 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמעון רבינוביץ
28 פברואר 2022, 23:28
-
-
- 20 תגובות
- 277 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
24 יוני 2022, 18:57
-
- 2 תגובות
- 123 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
19 דצמבר 2021, 19:28
-
- 3 תגובות
- 39 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמנואל
21 דצמבר 2021, 21:19
-
- 2 תגובות
- 147 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי NETANEL
13 פברואר 2022, 23:32
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים