"מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

ענייני מוסר ומחשבה
מנהל הפורום: בית המוסר

פותח הנושא
להשיג
הודעות: 327
הצטרף: 19 ינואר 2020, 09:12
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי להשיג » 10 נובמבר 2021, 13:23

אולי בכללי הפורומים התורניים של אז היה סעיף שאסור לדבר 'פוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?


הרב מרודוש
הודעות: 149
הצטרף: 12 יולי 2021, 20:43
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי הרב מרודוש » 10 נובמבר 2021, 13:41

מי אמר לך שהוא צדק בטענה שלו
במציאות הכלל הוא שכל אחד טוען לטובתו


עלה מבבל
הודעות: 934
הצטרף: 24 אוקטובר 2021, 23:43
נתן תודה: 578 פעמים
קיבל תודה: 632 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי עלה מבבל » 10 נובמבר 2021, 13:51

כנראה שאין זה תירוץ, וכאשר צריכים למחות חייבים למחות, ואין לומר איני מתערב בפאליטיק


אבי חי
הודעות: 3714
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 2087 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re:אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי אבי חי » 10 נובמבר 2021, 14:41

להשיג כתב:
10 נובמבר 2021, 13:23
אולי בכללי הפורומים התורניים של אז היה סעיף שאסור לדבר 'פוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?

לפורומים זה לא כ"כ נוגע, כי בהם יש כמה טעמים להרחיק אפי' מח' מוצדקת:

א- כי אין לדבר סוף, בהתעסקות בכל המחלוקות באמתלא של מוצדקות, וכן בהתבטאויות שאינן ראויות.
ב- גם מח' מוצדקת הרבה פעמים אין מקומה ברה"ר, וזה לא תורם כלום.
ג- במקרה שיש בפורום חברים משני הצדדים, זה מפריע מאד לדיונים בשאר הנושאים (ע"ע חסו"מ שמשום מה מאפשרים כאן, ונדחף בכל פינה אפשרית, וכ"ש לפולמוסים קיימים ומדממים)
ד- בנידונים על אנשים חיים או חברות וכדו' כנראה יש גם בעיה משפטית למנהלים.


ובאופן כללי, אע"פ שלעולם צריך להשתמש בשכל, ממחלוקת צריך לברוח יותר מאש, גם כשהיא מוצדקת [בדר"כ בכל הצדדים יש רבים שבטוחים שהם צודקים].
אלא שאם לא מוצדק לשתוק [כגון מחמת פגיעה בתורה או בת"ח] זה ענין אחר, ובזה צריך להשתמש הרבה מאד בשכל ביר"ש בהתייעצות עם חכם ובתפלה.

ועי' כאן


פותח הנושא
להשיג
הודעות: 327
הצטרף: 19 ינואר 2020, 09:12
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: Re:אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי להשיג » 10 נובמבר 2021, 16:54

אבי חי כתב:
10 נובמבר 2021, 14:41
להשיג כתב:
10 נובמבר 2021, 13:23
אולי בכללי הפורומים התורניים של אז היה סעיף שאסור לדבר 'פוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?

לפורומים זה לא כ"כ נוגע, כי בהם יש כמה טעמים להרחיק אפי' מח' מוצדקת:

א- כי אין לדבר סוף, בהתעסקות בכל המחלוקות באמתלא של מוצדקות, וכן בהתבטאויות שאינן ראויות.
ב- גם מח' מוצדקת הרבה פעמים אין מקומה ברה"ר, וזה לא תורם כלום.
ג- במקרה שיש בפורום חברים משני הצדדים, זה מפריע מאד לדיונים בשאר הנושאים (ע"ע חסו"מ שמשום מה מאפשרים כאן, ונדחף בכל פינה אפשרית, וכ"ש לפולמוסים קיימים ומדממים)
ד- בנידונים על אנשים חיים או חברות וכדו' כנראה יש גם בעיה משפטית למנהלים.


ובאופן כללי, אע"פ שלעולם צריך להשתמש בשכל, ממחלוקת צריך לברוח יותר מאש, גם כשהיא מוצדקת [בדר"כ בכל הצדדים יש רבים שבטוחים שהם צודקים].
אלא שאם לא מוצדק לשתוק [כגון מחמת פגיעה בתורה או בת"ח] זה ענין אחר, ובזה צריך להשתמש הרבה מאד בשכל ביר"ש בהתייעצות עם חכם ובתפלה.

ועי' כאן

יש"כ.
תגובה יפה.
אם כי, אם כך הם פני הדברים, אולי ראוי לחדדם, ולכתוב שא"א לכתוב בנושאים השנויים במחלו' מהטעמים הנ"ל, שיהיה ברור שזה הטעם.
וכך זה לא ייהפך ל'תורה' חדשה שכל פעם שיהודי מתאכזר ליהודי אחר, (ובפרט לת"ח וכו' כמו שציינת שאז חובה למחות)
מייד צריך לההיפך למשקיף באו"ם ש' לא מתערב'.


בשלמא
הודעות: 4967
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1403 פעמים
קיבל תודה: 3098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי בשלמא » 10 נובמבר 2021, 18:47

להשיג כתב:
10 נובמבר 2021, 16:54
אם כי, אם כך הם פני הדברים, אולי ראוי לחדדם, ולכתוב שא"א לכתוב בנושאים השנויים במחלו' מהטעמים הנ"ל, שיהיה ברור שזה הטעם.
מלבד הטעמים הנזכרים שהם מאוד עניניים
חשוב נא, האם זה תפקידנו?
האין רבנן גדולי תורה שיחוו דעתם?
מדשתקי רבנן שמע מינה ניחא להו!


ה' הוא האלוקים
הודעות: 1143
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
נתן תודה: 888 פעמים
קיבל תודה: 828 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי ה' הוא האלוקים » 10 נובמבר 2021, 20:23

למעשה קושיא ראיתי, תירוץ לא ראיתי.
שאל השואל: האם ניתן להוכיח מדבר הגמ' 'מדשתקי', שאין מקום 'לא להתערב במחלוקת' כאשר מדובר ברודף ונרדף.
יש למישהו פירכא?


אבי חי
הודעות: 3714
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 2087 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי אבי חי » 10 נובמבר 2021, 20:27

ה' הוא האלוקים כתב:
10 נובמבר 2021, 20:23
למעשה קושיא ראיתי, תירוץ לא ראיתי.
שאל השואל: האם ניתן להוכיח מדבר הגמ' 'מדשתקי', שאין מקום 'לא להתערב במחלוקת' כאשר מדובר ברודף ונרדף.
יש למישהו פירכא?
בעניי לא ראיתי קושיא.

א. מה השאלה? פשוט שמצוה רבה להציל עשוק מיד רודפו.
ב. וכי מחשבונו של אותו עלוב נוכיח?
 


ה' הוא האלוקים
הודעות: 1143
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
נתן תודה: 888 פעמים
קיבל תודה: 828 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי ה' הוא האלוקים » 10 נובמבר 2021, 20:33

אבי חי כתב:
10 נובמבר 2021, 20:27
ה' הוא האלוקים כתב:
10 נובמבר 2021, 20:23
למעשה קושיא ראיתי, תירוץ לא ראיתי.
שאל השואל: האם ניתן להוכיח מדבר הגמ' 'מדשתקי', שאין מקום 'לא להתערב במחלוקת' כאשר מדובר ברודף ונרדף.
יש למישהו פירכא?
בעניי לא ראיתי קושיא.

א. מה השאלה? פשוט שמצוה רבה להציל עשוק מיד רודפו.
ב. וכי מחשבונו של אותו עלוב נוכיח?
מיהו אותו עלוב?
 


אבי חי
הודעות: 3714
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 2087 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי אבי חי » 10 נובמבר 2021, 20:35

ה' הוא האלוקים כתב:
10 נובמבר 2021, 20:33
מיהו אותו עלוב?
בר קמצא


ה' הוא האלוקים
הודעות: 1143
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
נתן תודה: 888 פעמים
קיבל תודה: 828 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי ה' הוא האלוקים » 10 נובמבר 2021, 20:36

אבי חי כתב:
10 נובמבר 2021, 20:35
ה' הוא האלוקים כתב:
10 נובמבר 2021, 20:33
מיהו אותו עלוב?
בר קמצא
כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
לכשירחיב אחפש במקורות.
 


כרם
הודעות: 705
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי כרם » 10 נובמבר 2021, 20:39

בילדותי היו אומרים, כי קהילה מסוימת חדלה להניח תפילין, כי שמעו שיש מחלוקת בין רש"יו ר"ת, ואינם מתערבים במחלוקת!

סמל אישי של משתמש

איש מזרע אהרן
הודעות: 1729
הצטרף: 10 מאי 2019, 09:47
נתן תודה: 882 פעמים
קיבל תודה: 1367 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי איש מזרע אהרן » 10 נובמבר 2021, 20:48

ה' הוא האלוקים כתב:
10 נובמבר 2021, 20:36
כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
פשטות הגמרא "אקמצא ובר קמצא" זה לא החטא אלא המעשה שגרם החורבן, דומיא ד"אשקא דריספק"


אבי חי
הודעות: 3714
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 793 פעמים
קיבל תודה: 2087 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי אבי חי » 10 נובמבר 2021, 20:53

ה' הוא האלוקים כתב:
10 נובמבר 2021, 20:36
כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
לכשירחיב אחפש במקורות.
על הקושיא למה באמת לא מיחו, תירץ מהרש"א שלא היתה בזה תועלת (או) משום שרבתה החנופה.
חת"ס תירץ שסברו ששונאו ע"פ דין, ובן יהוידע תירץ שלא שמו לב.

יתכן שיש שדרשו שהיה זה עוונם שגרם לחורבן, אך לא כן פשטות הגמ'.


ה' הוא האלוקים
הודעות: 1143
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
נתן תודה: 888 פעמים
קיבל תודה: 828 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי ה' הוא האלוקים » 10 נובמבר 2021, 21:02

איש מזרע אהרן כתב:
10 נובמבר 2021, 20:48
ה' הוא האלוקים כתב:
10 נובמבר 2021, 20:36
כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
פשטות הגמרא "אקמצא ובר קמצא" זה לא החטא אלא המעשה שגרם החורבן, דומיא ד"אשקא דריספק"
עיין גיטין נו. במהרש"א, חתם סופר, כתב סופר, גרש ירחים, בן יהוידע.
[חלקם כתבו שלכן נחרב, וחלקם ניסו להצדיק מדוע לא מחו-שלא ראו וכד', ומוכח שאחזו שהטענה אכן צודקת]
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 5019
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 3484 פעמים
קיבל תודה: 1892 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 10 נובמבר 2021, 21:07

להשיג כתב:
10 נובמבר 2021, 13:23
אולי בכללי הפורומים התורניים של אז היה סעיף שאסור לדבר 'פוליטיקה'?
וברצינות, איך יודעים מתי זה כך ומתי זה כך.
האם לא השתלט עלינו איזה 'יפיות נפש' שמקורה לא בצד הטוב, ברוח הנ"ל?
האם לא קורה כסדר שיש מריבה כאשר צד אחד הוא רשע מרושע רודף באכזריות את הצד השני שהוא קדוש וטהור (כמובן שלשני הצדדים א'שיינע ליינגע בורד) והציבור המכובד, ורבנים שיש בידם למחות, לא מוחים כי 'לא מתערבים במחלו'' או 'לא נכנסים לפוליטיקה'?
כך כתבתי בסיפרי, ואקוה שלא יכעסו הכועסים.
 
מפרסמין את החנפים מפני חילול ה'- הכי איתא ביומא פו:, דהיינו שאדם שעושה מעשה רשע אין להעלים עין ממנו אלא צריכים רבני העיר ומנהיגיה להודיע כן לרבים כדי לביישו וכדי שלא ילמדו ממעשיו, ופסק כן הרמב''ם בהל' דעות ו,ח, ויש להוסיף דבה''ג בהל' שבת בעמוד קלז, כתב מפרסמין את החנפים בשבת, ע''כ, והיינו משום שבשבת כל הציבור מתאסף, אמנם בזמנים האחרונים לא נוהגים כן, ואפשר דהוא מחמת דכיון דבציר ליבא דאינשי חיישינן שילמדו המון העם לדבר לשון הרע, כמו שהיה קורה באירופה במאות השנים האחרונות שהיו לפני השואה שכשהיה ויכוח בין כמה גדולים היתה כל הגולה כמדורת אש כידוע.

1493 עמודים
viewtopic.php?f=47&t=19067
 


אבקשה טוב
הודעות: 297
הצטרף: 18 אוגוסט 2021, 08:55
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי אבקשה טוב » 11 נובמבר 2021, 02:13

יש דברים שאסור לאפשר בשום מחלוקת. בלי קשר למי צודק


פותח הנושא
להשיג
הודעות: 327
הצטרף: 19 ינואר 2020, 09:12
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי להשיג » 24 מאי 2022, 12:57

אקטואלי מתמיד.


הצב''י
הודעות: 1
הצטרף: 29 ינואר 2021, 00:47
סטטוס: לא מחובר

Re: "מדשתקי רבנן, ש"מ דניחא להו וכו'", אולי הם לא רצו להתערב ב'מחלוקת'?

שליחה על ידי הצב''י » 30 מאי 2022, 21:26

איש מזרע אהרן כתב:
10 נובמבר 2021, 20:48
ה' הוא האלוקים כתב:
10 נובמבר 2021, 20:36
כמדומני שבמשמעות הגמ' שחלק מסיבת החורבן היה בגלל שנהגו שלא כהוגן בשתיקתם.
פשטות הגמרא "אקמצא ובר קמצא" זה לא החטא אלא המעשה שגרם החורבן, דומיא ד"אשקא דריספק"
עיי"ש בדף נז. תניא אמר רבי אלעזר בא וראה כמה גדולה כחה של בושה שהרי סייע הקב''ה את בר קמצא והחריב את ביתו ושרף את היכלו

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים