האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 15 פברואר 2022, 23:36

יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:32
קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:13
"כל המרחם על הבריות..." בריות זה רק יהודים? או להבדיל בעלי חיים? ולא בני אדם גויים?
הקב"ה שלח את יונה הנביא לנינווה כדי להציל את היהודים שבה? או עיר שכולה גויים?

מסתמא "בריות" כוללות כולם, אך לא מי שמוגדר כאכזרים, כל המרחם על האכזרים - סופו מתאכזר על הרחמנים.

יש הבדל גדול בין "רחמנות" לשם "אסון" שהרי אם מתו 50 עכברים לא נאמר שקרה "אסון", למרות ש"ורחמיו על כל מעשיו" נאמר גם על עכברים.


חימקו
הודעות: 6669
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 3148 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי חימקו » 15 פברואר 2022, 23:39

עמיקא וטמירא כתב:
15 פברואר 2022, 23:08
חימקו כתב:
15 פברואר 2022, 23:05
יהודה יעקבזון כתב:
15 פברואר 2022, 23:02


מי הם אלו שזכו לכינוי המכובד הזה ממך?

אין לי מושג, אני מסתמך על דבריו של הרב עמיקא וטמירא. 
בכו"א למען הסר ספק, איני מכנה אותם כך אלא כתבתי לשון מליצית בלבד.
נראה לי שפשוט לא הבנת את תוכן הדיון כלל 
טען אחד להרב מבקש אמת שהוא מונע מנגיעות טען בחזרה את אותה טענה 
וע"ז טענתי שגם בעיקר האמונה הסיבה שלא מאמינים אפיקורסים הוא מפני שיש להם נגיעות וגם הם טוענים למאמינים שהסיבה שהם מאמינים הוא שיש להם נגיעות,
האם אתה רואה הבדל בין שני הדיונים?



לא רואה הבדל בין הדיונים. כל אמונה וכל דעה צריכה להיבחן במבחן ההגיון, גם אדם נגוע כשיראו לו שהוא טועה, יהיה חייב לענות תשובות טובות, אחרת ייהפך לחוכא ואיטלולא. 
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 15 פברואר 2022, 23:42

חימקו כתב:
15 פברואר 2022, 23:39
כל אמונה וכל דעה צריכה להיבחן במבחן ההגיון,
לגבי אמונה כבר אמר הגר"ח מבריסק לא כך, אלא שממקום שנגמר ההבנה בשכל מתחיל מצוות האמונה.


קל וחומר של שטות
הודעות: 488
הצטרף: 26 יולי 2021, 12:33
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי קל וחומר של שטות » 15 פברואר 2022, 23:46

יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:32
קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:13
"כל המרחם על הבריות..." בריות זה רק יהודים? או להבדיל בעלי חיים? ולא בני אדם גויים?
הקב"ה שלח את יונה הנביא לנינווה כדי להציל את היהודים שבה? או עיר שכולה גויים?

מסתמא "בריות" כוללות כולם, אך לא מי שמוגדר כאכזרים, כל המרחם על האכזרים - סופו מתאכזר על הרחמנים.
   השאלה הייתה על "אכזריים"?  כל גוי הוא אכזרי?
ואגב על ישמעאל כתוב שלמרות שאח"כ נהיה אכזרי בהיותו נער דנו אותו "באשר הוא שם" 
וכנראה כך לגבי כל ילד גוי . 

 


חימקו
הודעות: 6669
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 3148 פעמים
קיבל תודה: 3028 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי חימקו » 15 פברואר 2022, 23:50

יושב אוהלים כתב:
15 פברואר 2022, 23:42
חימקו כתב:
15 פברואר 2022, 23:39
כל אמונה וכל דעה צריכה להיבחן במבחן ההגיון,
לגבי אמונה כבר אמר הגר"ח מבריסק לא כך, אלא שממקום שנגמר ההבנה בשכל מתחיל מצוות האמונה.

א. עד שנגמר ההבנה.
ב. גם אחרי, האמונה מבוססת על הגיון.


עמיקא וטמירא
הודעות: 1314
הצטרף: 20 ינואר 2020, 00:06
נתן תודה: 92 פעמים
קיבל תודה: 571 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי עמיקא וטמירא » 15 פברואר 2022, 23:51

חימקו כתב:
15 פברואר 2022, 23:39
עמיקא וטמירא כתב:
15 פברואר 2022, 23:08
חימקו כתב:
15 פברואר 2022, 23:05


אין לי מושג, אני מסתמך על דבריו של הרב עמיקא וטמירא. 
בכו"א למען הסר ספק, איני מכנה אותם כך אלא כתבתי לשון מליצית בלבד.
נראה לי שפשוט לא הבנת את תוכן הדיון כלל 
טען אחד להרב מבקש אמת שהוא מונע מנגיעות טען בחזרה את אותה טענה 
וע"ז טענתי שגם בעיקר האמונה הסיבה שלא מאמינים אפיקורסים הוא מפני שיש להם נגיעות וגם הם טוענים למאמינים שהסיבה שהם מאמינים הוא שיש להם נגיעות,
האם אתה רואה הבדל בין שני הדיונים?


לא רואה הבדל בין הדיונים. כל אמונה וכל דעה צריכה להיבחן במבחן ההגיון, גם אדם נגוע כשיראו לו שהוא טועה, יהיה חייב לענות תשובות טובות, אחרת ייהפך לחוכא ואיטלולא. 

לא מבין
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 15 פברואר 2022, 23:52

חימקו כתב:
15 פברואר 2022, 23:50
ב. גם אחרי, האמונה מבוססת על הגיון.
איך אפשר להעביר אמונה במבחן ההגיון, אם אמונה מתחיל רק אחרי שנגמר הבנת השכל? [הגיון זה הבנת השכל, לא כן?]


יחיה
הודעות: 1571
הצטרף: 26 אפריל 2021, 14:50
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 674 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יחיה » 15 פברואר 2022, 23:52

קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:46
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:32
קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:13
"כל המרחם על הבריות..." בריות זה רק יהודים? או להבדיל בעלי חיים? ולא בני אדם גויים?
הקב"ה שלח את יונה הנביא לנינווה כדי להציל את היהודים שבה? או עיר שכולה גויים?

מסתמא "בריות" כוללות כולם, אך לא מי שמוגדר כאכזרים, כל המרחם על האכזרים - סופו מתאכזר על הרחמנים.
   השאלה הייתה על "אכזריים"?  כל גוי הוא אכזרי?
ואגב על ישמעאל כתוב שלמרות שאח"כ נהיה אכזרי בהיותו נער דנו אותו "באשר הוא שם" 
וכנראה כך לגבי כל ילד גוי . 

מפורש שעל עמלק לדוגמא אין רחמנות - מפני שהם אכזריים.


קל וחומר של שטות
הודעות: 488
הצטרף: 26 יולי 2021, 12:33
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי קל וחומר של שטות » 16 פברואר 2022, 00:16

יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:52
קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:46
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:32


מסתמא "בריות" כוללות כולם, אך לא מי שמוגדר כאכזרים, כל המרחם על האכזרים - סופו מתאכזר על הרחמנים.
   השאלה הייתה על "אכזריים"?  כל גוי הוא אכזרי?
ואגב על ישמעאל כתוב שלמרות שאח"כ נהיה אכזרי בהיותו נער דנו אותו "באשר הוא שם" 
וכנראה כך לגבי כל ילד גוי . 

מפורש שעל עמלק לדוגמא אין רחמנות - מפני שהם אכזריים.

מה נפשך, אם כל גוי אכזרי, ועל אכזריים אין רחמים, מה היחודיות בהשמדת עמלק?


יחיה
הודעות: 1571
הצטרף: 26 אפריל 2021, 14:50
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 674 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יחיה » 16 פברואר 2022, 00:29

קל וחומר של שטות כתב:
16 פברואר 2022, 00:16
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:52
קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:46

   השאלה הייתה על "אכזריים"?  כל גוי הוא אכזרי?
ואגב על ישמעאל כתוב שלמרות שאח"כ נהיה אכזרי בהיותו נער דנו אותו "באשר הוא שם" 
וכנראה כך לגבי כל ילד גוי . 

מפורש שעל עמלק לדוגמא אין רחמנות - מפני שהם אכזריים.

מה נפשך, אם כל גוי אכזרי, ועל אכזריים אין רחמים, מה היחודיות בהשמדת עמלק?

אני אמרתי שכל גוי הוא בהכרח אכזרי?


קל וחומר של שטות
הודעות: 488
הצטרף: 26 יולי 2021, 12:33
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי קל וחומר של שטות » 16 פברואר 2022, 00:34

יחיה כתב:
16 פברואר 2022, 00:29
קל וחומר של שטות כתב:
16 פברואר 2022, 00:16
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:52
 

אני אמרתי שכל גוי הוא בהכרח אכזרי?



 
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:32
קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:13
"כל המרחם על הבריות..." בריות זה רק יהודים? או להבדיל בעלי חיים? ולא בני אדם גויים?
הקב"ה שלח את יונה הנביא לנינווה כדי להציל את היהודים שבה? או עיר שכולה גויים?

מסתמא "בריות" כוללות כולם, אך לא מי שמוגדר כאכזרים, כל המרחם על האכזרים - סופו מתאכזר על הרחמנים.
יחיה כתב:
16 פברואר 2022, 00:29
קל וחומר של שטות כתב:
16 פברואר 2022, 00:16
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:52


מפורש שעל עמלק לדוגמא אין רחמנות - מפני שהם אכזריים.

כך יצא מדבריך.

 


מבקש אמת
הודעות: 5595
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 626 פעמים
קיבל תודה: 2822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 פברואר 2022, 00:50

יושב אוהלים כתב:
15 פברואר 2022, 23:52
חימקו כתב:
15 פברואר 2022, 23:50
ב. גם אחרי, האמונה מבוססת על הגיון.
איך אפשר להעביר אמונה במבחן ההגיון, אם אמונה מתחיל רק אחרי שנגמר הבנת השכל? [הגיון זה הבנת השכל, לא כן?]
כוונת הגר"ח שההגיון אומר להאמין במשהו שאינו נתפס בהגיון. הרי ההגיון אומר שאם יש עולם הרי מוכרח שיש בורא לעולם, אלא שלא נתפס בהגיון שלנו איך יכול להיות בורא בלי שמישהו ברא אותו, ואעפ"כ ההגיון שלנו מכריח שיש כזה דבר.

אבל ברור שאין כוונת הגר"ח שהאמונה לא מבוססת על הגיון כלל אלא רק רגש בעלמא, כי אם כן אינה עדיפה מכל רגש אחר שרק מייצג את הרגשתו הסובייקטיבית של האדם המרגיש ואין לו שום קשר לאמת אובייקטיבית, ופשוט.
 


מבקש אמת
הודעות: 5595
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 626 פעמים
קיבל תודה: 2822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 פברואר 2022, 01:05

עמיקא וטמירא כתב:
15 פברואר 2022, 21:48
אני בהחלט מסכים שהשכל הוא הכלי היחיד להגיע להכרעה 
המח' הוא מה הם גבולות הגזרה 
א' כמו שברור לפעמים מי החכם ומי הטיפש ולא יוכל לטעון הטיפש כמו שאתה אומר שאני טיפש כך אני אומר עליך...
וזה מה שהבאתי מהרפורמים שהחינוך וההבנה שלהם איך התורה אמורה להיראות הביאה אותם להכניס פרשנות אחרת לגמרי בתורה ובכך בעצם רוקנו את תוכן התורה ולדבריך הרי מה רע במה שהם עשו הרי הם מבינים את התורה כפי השקפת עולמם ומיישבים את התורה לפי ההבנה שלהם וכמו שיש הרבה גמ' שאנו לא מפרשים בדרך פשט כך הם מפרשים את כל התורה בדרך של רעיונות מוסריים או חגיגות משפחתיות שאמורות להתאים כל דור לפי התנאים ומה רע בכך?
אני טוען שגבולות הגזרה שבה אנו יכולים לתת לשכל לנהל אותנו הוא מוגבל מאוד כי אם אנחנו הולכים בדרך של ליישב את התורה לפי שכלנו אין לנו דרך להימלט כי אין גבול למה שטקסט סובל,
ולכן בנושאים בהם אין התייחסות מפורשת הרי שיש לקחת את כלל המקורות שמובאים בתורה בנושא זה ולנסות למצוא פשרה בהם, 

ב' הבסיס עליו אתה מתבסס כל הזמן שאם אני טוען לך שאתה חושב כך כי אתה נגוע גם אתה יכול לטעון כך כלפי, אינו עומד במבחן המציאות,
הרי איך אנחנו מסבירים שרוב הפילוסופים בעולם לא מאמינים באלוקים וגם אם מאמינים אינם חושבים כי זה מחייב אותם הרי הם אנשים חכמים ונבונים? אלא שיש להם נגיעות או סיבות כאלו ואחרות שנוח להם לא להאמין, לשיטתך הם טוענים לך אותה טענה בדיוק שיש לך סיבה ונגיעה להאמין ולכן אתה מאמין ולא כי הדבר מוכח אצלך וא"כ מה האמת?  מה התשובה שלך על זה?
כמדומה שנתערבבו כאן שני נושאים שונים לחלוטין. הנושא העיקרי עליו נסוב הנידון דידן הוא מקומו של השכל והמוסר בתורה. השאלה שלך מהרפורמים אינה מתחילה, משום שהרפורמים אינם מתיימרים כלל להבין את התורה משום שלדעתם היא לא מחייבת כלל. לדעתם התורה היא מקבץ של מנהגים לאומיים שנתהוו בהתאם לתרבות דאז, והיום יש להתאים את מנהגי העם היהודי לתרבות הנוכחית. אנחנו כמובן יוצאים מנקודת הנחה שהתורה היא דבר ה' המחייב באופן נצחי, השאלה היא איך להבין את דברי התורה, והאם יתכנו שינויים בהבנתה אצל לומדיה בהתאם לשינויי הזמנים והמקומות.

אתה בהחלט צודק שאי אפשר להעמיס את כל מה שנראה לנו בטקסט רק כדי שיתאים לסברת שכלנו. עם זאת יש דברים שהשכל מכריח לפרש באופן אחר מהפשט הפשוט וכל הש"ס מלא מזה. אינני יודע לתת גדר מדוייק בזה, וכנראה לכן יש מחלוקות בכל הדורות איך להבין את התורה. ועדיין, בדרך כלל ניתן להבחין האם האדם באמת מנסה להבין את התורה אלא שהוא עושה זאת בהתאם לכלי שכלו (המוגבלים), או שהתורה לא באמת מעניינת אותו והוא רק מנסה להמציא תירוצים. אם הייתי לבד בגישה שאני מציג הייתי חושש שמא אני לוקה בהבנה עקומה או לחילופין באי רצון באמת להבין את התורה, אבל מאחר ואני רואה בהרבה גמרות ראשונים ואחרונים את אותה גישה או בדומה לה, אני מסיק שכנראה יש לגישה שלי בסיס איתן.

הנושא השני אינו שייך לנידון דידן והשתרבב לכאן רק בגלל הערת אגב של אחד החברים. אם הינך מעוניין אפשר לדון על שאלה פילוסופית זו באשכול נפרד.


קל וחומר של שטות
הודעות: 488
הצטרף: 26 יולי 2021, 12:33
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי קל וחומר של שטות » 16 פברואר 2022, 10:59

יושב אוהלים כתב:
15 פברואר 2022, 23:36
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:32
קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:13
"כל המרחם על הבריות..." בריות זה רק יהודים? או להבדיל בעלי חיים? ולא בני אדם גויים?
הקב"ה שלח את יונה הנביא לנינווה כדי להציל את היהודים שבה? או עיר שכולה גויים?

מסתמא "בריות" כוללות כולם, אך לא מי שמוגדר כאכזרים, כל המרחם על האכזרים - סופו מתאכזר על הרחמנים.

יש הבדל גדול בין "רחמנות" לשם "אסון" שהרי אם מתו 50 עכברים לא נאמר שקרה "אסון", למרות ש"ורחמיו על כל מעשיו" נאמר גם על עכברים.
זה כל כך מעוות. הקב"ה נתן לנו רגשות אנושיים והגיון שמבדיל בין עכברים לבני אדם. והורה לנו להשתמש בהם כדי להיות קודם כל "מענטש"- בן אדם!
ההלכה מתירה לאכול דג בלי להרוג אותו... אבל מי שלא משתמש ברגשותיו וצולה דג בעודו חי יענש על אכזריותו.
כן, אם המוני בעלי חיים מתים בגלל זיהום בים אפשר לקרא לזה "אסון אקולוגי" ובכל זאת להשאר בני אדם ולהבחין בין עכברים לבני אדם!
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 16 פברואר 2022, 11:04

קל וחומר של שטות כתב:
16 פברואר 2022, 10:59
יושב אוהלים כתב:
15 פברואר 2022, 23:36
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:32


מסתמא "בריות" כוללות כולם, אך לא מי שמוגדר כאכזרים, כל המרחם על האכזרים - סופו מתאכזר על הרחמנים.

יש הבדל גדול בין "רחמנות" לשם "אסון" שהרי אם מתו 50 עכברים לא נאמר שקרה "אסון", למרות ש"ורחמיו על כל מעשיו" נאמר גם על עכברים.
זה כל כך מעוות. הקב"ה נתן לנו רגשות אנושיים והגיון שמבדיל בין עכברים לבני אדם. והורה לנו להשתמש בהם כדי להיות קודם כל "מענטש"- בן אדם!
כן, אם המוני בעלי חיים מתים בגלל זיהום בים אפשר לקרא לזה "אסון אקולוגי" ובכל זאת להשאר בני אדם ולהבחין בין עכברים לבני אדם!
 

כמו כן מי שמשתמש באותם לשונות של "אסון" לגבי עכברים, כמו לגבי אנשים, ואינו יודע להבדיל ביניהם, וטוען ש"ורחמיו על כל מעשיו כתיב" וכולם ברואי הקב"ה, אכן צריך בדיקה אחרי "מענטשלכקייט" שלו.
וכמו"כ מי שמשתמש באותו לשון של "אסון" לגבי גויים כמו שמשתמש לגבי יהודים, ואינו יודע לחלק, וטוען שכולם הם "בני אדם" צריך בדיקה אחר "אידישקייט" שלו.


יחיה
הודעות: 1571
הצטרף: 26 אפריל 2021, 14:50
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 674 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יחיה » 16 פברואר 2022, 13:02

קל וחומר של שטות כתב:
16 פברואר 2022, 00:34
יחיה כתב:
16 פברואר 2022, 00:29
קל וחומר של שטות כתב:
16 פברואר 2022, 00:16
 
אני אמרתי שכל גוי הוא בהכרח אכזרי?
יחיה כתב:
15 פברואר 2022, 23:32
קל וחומר של שטות כתב:
15 פברואר 2022, 23:13
"כל המרחם על הבריות..." בריות זה רק יהודים? או להבדיל בעלי חיים? ולא בני אדם גויים?
הקב"ה שלח את יונה הנביא לנינווה כדי להציל את היהודים שבה? או עיר שכולה גויים?

מסתמא "בריות" כוללות כולם, אך לא מי שמוגדר כאכזרים, כל המרחם על האכזרים - סופו מתאכזר על הרחמנים.
יחיה כתב:
16 פברואר 2022, 00:29
קל וחומר של שטות כתב:
16 פברואר 2022, 00:16
 
כך יצא מדבריך.

לא! אך כן הוצאת מדבריי. הלא לא הזכרתי גוי כלל.
כמובן, לא שייך לומר שכל גוי הוא שותפו של עמלק תמיד.


ירמיה
הודעות: 1475
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 1960 פעמים
קיבל תודה: 468 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי ירמיה » 15 מאי 2022, 15:04

יעויין נא בדברי הרמב"ם הל' שאר אבות הטומאות ב' י', ובראב"ד שם
וראו נא איזו סברא מגדיר הראב"ד כפחותה שבסברות הרמב"ם.

התגלמות התנגשות היחס לאומות העולם.


אבקשה טוב
הודעות: 288
הצטרף: 18 אוגוסט 2021, 08:55
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי אבקשה טוב » 17 מאי 2022, 19:01

"חביב אדם, שנברא בצלם"


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 17 מאי 2022, 19:05

אבקשה טוב כתב:
17 מאי 2022, 19:01
"חביב אדם, שנברא בצלם"
מה באת לומר בזה?


אבקשה טוב
הודעות: 288
הצטרף: 18 אוגוסט 2021, 08:55
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי אבקשה טוב » 18 מאי 2022, 03:22

שגם לאדם שאינו יהודי יש חביבות


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 18 מאי 2022, 16:38

יושב אוהלים כתב:
17 מאי 2022, 19:05
אבקשה טוב כתב:
17 מאי 2022, 19:01
"חביב אדם, שנברא בצלם"
מה באת לומר בזה?
אבקשה טוב כתב:
18 מאי 2022, 03:22
שגם לאדם שאינו יהודי יש חביבות
אכן כן הוא דעת התוס' יום טוב במשנה הנ"ל שהזכרת, אמנם התוי"ט בעצמו מביא דעות אחרות שלא רצו ללכת בדרך זה לפרש דברי רבי עקיבא שאמר מאמרו כלפי כל אדם, כי אם לישראל בלבד. ונסמכו במאמרם ז"ל: "אתם קרויים אדם" ואין אומות העולם קרויים אדם.


אבקשה טוב
הודעות: 288
הצטרף: 18 אוגוסט 2021, 08:55
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי אבקשה טוב » 19 מאי 2022, 00:02

זה הפשטות במשנה הנ"ל. כי אחר כך מדבר על "חביבין ישראל ", משמע שעד כאן לא בישראל מיירי


אלף בית גימל
הודעות: 914
הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי אלף בית גימל » 19 מאי 2022, 00:26

אמונת אומן כתב:
11 ינואר 2022, 21:29
בעל כנפיים כתב:
11 ינואר 2022, 20:37
מישהו מאיתנו היה מוכן לעבור ברחוב ליד אדם שלא היה בוכה כשהיה רואה, כדברי @ישתבח שמו לעד, "ילדים גויים טובעים בנהר"?
השאלה מזעזעת אותי.
לאיפה הגענו?

אם היית לומד קצת אוחה''ק, היית יונק עד לשד עצמותיך את התיעוב והשנאה כלפי הגוים והשמחה בצרתם.

גילוי נאות:
אני אדם רך מזג, ובשבילי זהו ניסיון.
כתוב שבמתן תורה ירדה שינאה לעולם . ואכן אומות העולם שונאים אותנו כי הם לא שייכים לעולם כי לא קבלו את התורה . אנחנו שונאים אותם כי מי שלא קיבל על עצמו את התורה הוא לחלוטין נגד העולם בבחינת משנאיך אשנא. 
אבל יש הבדל מהותי בן השנאה של עם ישראל לשנאה של אומות העולם . השנאה של אומות העולם היא שנאה בפועל והשינאה שלנו היא רק שינאה " רעיונית " כי בתוך הגויים נמצאים אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני והם יהיו גרים  וחלק מתפקיד הגלות של עם ישראל להכניס אותם חזרה לתוך עם ישראל ולכן אין לנו מושג מי הוא זה שיהפוך לגר ומי הוא זה שהוציא את עצמו לחלוטין מהעולם . 
ולכן זה אסון כי יש אפשרות שבתוך הגויים שנהרגו יש כאלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ואז יאריך את זמן הגלות שעם ישראל נמצא בו . 
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 19 מאי 2022, 11:44

אבקשה טוב כתב:
19 מאי 2022, 00:02
זה הפשטות במשנה הנ"ל. כי אחר כך מדבר על "חביבין ישראל ", משמע שעד כאן לא בישראל מיירי
אכן, ולכן באים המפרשים האחרים להסביר לנו שזה אכן לא כמשמעו הפשוט אלא שמדובר רק בישראל.


אלף בית גימל
הודעות: 914
הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי אלף בית גימל » 19 מאי 2022, 12:11

יושב אוהלים כתב:
19 מאי 2022, 11:44
אבקשה טוב כתב:
19 מאי 2022, 00:02
זה הפשטות במשנה הנ"ל. כי אחר כך מדבר על "חביבין ישראל ", משמע שעד כאן לא בישראל מיירי
אכן, ולכן באים המפרשים האחרים להסביר לנו שזה אכן לא כמשמעו הפשוט אלא שמדובר רק בישראל.
אני חושב שזה טעות 
כתוב שבמתן תורה ירדה שינאה לעולם . ואכן אומות העולם שונאים אותנו כי הם לא שייכים לעולם כי לא קבלו את התורה . אנחנו שונאים אותם כי מי שלא קיבל על עצמו את התורה הוא לחלוטין נגד העולם בבחינת משנאיך אשנא. 
אבל יש הבדל מהותי בן השנאה של עם ישראל לשנאה של אומות העולם . השנאה של אומות העולם היא שנאה בפועל והשינאה שלנו היא רק שינאה " רעיונית " כי בתוך הגויים נמצאים אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני והם יהיו גרים  וחלק מתפקיד הגלות של עם ישראל להכניס אותם חזרה לתוך עם ישראל ולכן אין לנו מושג מי הוא זה שיהפוך לגר ומי הוא זה שהוציא את עצמו לחלוטין מהעולם . 
ולכן זה אסון כי יש אפשרות שבתוך הגויים שנהרגו יש כאלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ואז יאריך את זמן הגלות שעם ישראל נמצא בו . 
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 19 מאי 2022, 12:24

אלף בית גימל כתב:
19 מאי 2022, 12:11
יושב אוהלים כתב:
19 מאי 2022, 11:44
אבקשה טוב כתב:
19 מאי 2022, 00:02
זה הפשטות במשנה הנ"ל. כי אחר כך מדבר על "חביבין ישראל ", משמע שעד כאן לא בישראל מיירי
אכן, ולכן באים המפרשים האחרים להסביר לנו שזה אכן לא כמשמעו הפשוט אלא שמדובר רק בישראל.
אני חושב שזה טעות 

אני מקווה אתה לא מתכוון להגיד שאתה חושב זה טעות  שהמשנה הולך רק על ישראל ולא על אומות העולם, הרי יש כמה מפרשים שכתבו לפרש כך את המשנה.
 


אלף בית גימל
הודעות: 914
הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי אלף בית גימל » 19 מאי 2022, 13:47

יושב אוהלים כתב:
19 מאי 2022, 12:24
אלף בית גימל כתב:
19 מאי 2022, 12:11
יושב אוהלים כתב:
19 מאי 2022, 11:44

אכן, ולכן באים המפרשים האחרים להסביר לנו שזה אכן לא כמשמעו הפשוט אלא שמדובר רק בישראל.
אני חושב שזה טעות 
אני מקווה אתה לא מתכוון להגיד שאתה חושב זה טעות  שהמשנה הולך רק על ישראל ולא על אומות העולם, הרי יש כמה מפרשים שכתבו לפרש כך את המשנה.

שלח לי את המקום המדוייק שהמשנה ברורה כתב ( לא מעט פעמים נתקלתי שמפרשים את דברי הכותב לפי ההבנה שלהם בסוגיה ) 
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 13105
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1347 פעמים
קיבל תודה: 4098 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 19 מאי 2022, 14:02

אלף בית גימל כתב:
19 מאי 2022, 13:47
שלח לי את המקום המדוייק שהמשנה ברורה כתב
איזה משנה ברורה, שכתב מה????


אלף בית גימל
הודעות: 914
הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי אלף בית גימל » 19 מאי 2022, 14:40

יושב אוהלים כתב:
19 מאי 2022, 14:02
אלף בית גימל כתב:
19 מאי 2022, 13:47
שלח לי את המקום המדוייק שהמשנה ברורה כתב
איזה משנה ברורה, שכתב מה????
סליחה . חשבתי שכתבת שהמשנה ברורה מפרש . 
לי יש פרוש אחר . שלי הוא מסתבר יותר לדעתי . אבל אני צריך להסתכל בלשון המפרשים כדי להבין האם הפרוש שלי שונה מאחרים . 
אם יש שני פרושים האחד משנה את המשמעות באופן מהותי השני נותן פרוש שהולך עם הפשט אני חושב שיש להעדיף את הפירוש שלא מוציא משפט משמעותו . 
 


אלף בית גימל
הודעות: 914
הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם כשנהרגו הרבה גויים זה נקרא "אסון"?

שליחה על ידי אלף בית גימל » 19 מאי 2022, 15:39

יושב אוהלים כתב:
15 פברואר 2022, 23:52
חימקו כתב:
15 פברואר 2022, 23:50
ב. גם אחרי, האמונה מבוססת על הגיון.
איך אפשר להעביר אמונה במבחן ההגיון, אם אמונה מתחיל רק אחרי שנגמר הבנת השכל? [הגיון זה הבנת השכל, לא כן?]
קודם כל הגבול משתנה בהתאם להבנה שלך . 
אין. באמת מצוה שלא ניתן להבין אותה . גם על מצוות פרה אדומה נאמר שמשה רבנו יבין אותה ( או הבין אותה ) . כל אחד עם הגבול של ההשגה  שלו . האמונה שלו שמתי שהוא יבין את זה וזה מסתמך על דברי חזל שכל תינוק בממי אימו לומד את כל התורה כולה וכאשר הוא יוצא המלאך משגיח את התורה . 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח