מדוע רשב"י נתן עיניו ביהודה בן גרים
-
פותח הנושא - הודעות: 265
- הצטרף: 23 יוני 2019, 20:55
- נתן תודה: 19 פעמים
- קיבל תודה: 62 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מדוע רשב"י נתן עיניו ביהודה בן גרים
שבת דף לג ע"ב במעשה דרשב"י. מדוע כשפגש רשב"י את יהודה בן גרים נתן בו עיניו. הרי רבו ר"ע (ברכות ס:) אמר כל מה דעביד רחמנא לטב עביד. ואין יותר טוב מזה שנתגדל כ"כ בתורה, וגילה רזי תורה שלא נמסרו לאף אחד. ולמד תורה מפי משה רבינו ואליהו הנביא. וכ"ש לפי פירוש רש"י שיהודה בן גרים לא התכוון לספר לשון הרע אלא סיפר כן לתמידיו או בני ביתו והגיע בסוף למלכות. וכן לפי התוס' צ"ל רבי יהודה שהיה גברא רבה. מסמתא לא התכוון לעבור על איסור של לשון הרע. אלא שלא נזהר בלשונו שגם זה לא לגלות.
ומה שכתב הגריש"א זצ"ל בהערות שם, שכיון שהיה סכנת נפשות לרשב"י, הרי בדיני רציחה גם בגרם רחוק חייב כפרה אפילו שאינו אשם בזה. ולכן נענש ע"י רשב"י שכיפר עליו.
ועוד הקשה באילת השחר, דלקמן דף קמ"ט ב' אמרינן דכל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא, והאיך הענישו רשב"י.
ומה שכתב הגריש"א זצ"ל בהערות שם, שכיון שהיה סכנת נפשות לרשב"י, הרי בדיני רציחה גם בגרם רחוק חייב כפרה אפילו שאינו אשם בזה. ולכן נענש ע"י רשב"י שכיפר עליו.
ועוד הקשה באילת השחר, דלקמן דף קמ"ט ב' אמרינן דכל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא, והאיך הענישו רשב"י.
-
- הודעות: 607
- הצטרף: 20 ינואר 2022, 03:13
- נתן תודה: 139 פעמים
- קיבל תודה: 280 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מדוע רשב"י הרג את יהודה בן גרים
חייבים לתקן את לשון הכותרת. 'יהב ביה עיניה' זה 'הרג' חלילה? מה קורה?
-
- הודעות: 815
- הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
- נתן תודה: 3 פעמים
- קיבל תודה: 118 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מדוע רשב"י הרג את יהודה בן גרים
אגור בן יקא כתב: ↑19 מאי 2022, 14:44חייבים לתקן את לשון הכותרת. 'יהב היה עיניה' זה 'הרג' חלילה? מה קורה?
צודק מאה אחוז . הוא הביא את מידת הדין שהרגה את בן גרים בדין .
זה דומה המנגנון של עין הרע (במקרה של רשבי מכוח הצדיקות שלו הוא מסוגל להביא את מידת הדין .) עין הרע מביאה את מידת הדין .
מידת הדין עושה דין לזה שהפעיל עין הרע וגם לזה שהפעילות עליו את מידת הדין .
מידת הדין פוגעת כמעשה של דין במי שמגיע לו . או לשניהם או לאחד מהם .
-
- הודעות: 607
- הצטרף: 20 ינואר 2022, 03:13
- נתן תודה: 139 פעמים
- קיבל תודה: 280 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מדוע רשב"י נתן עיניו ביהודה בן גרים
כל המפרשים כמובן מחלקים בין כוונת הקב"ה במעשה שקרה להאדם, ואחריות האדם. ראה רמב"ן פרשת לך לך ט''ו י''ד. ועוד רבות.
עכ''פ, זה לשון אדמו''ר הזקן בעל התניא, באגרת הקודש סימן כ''ה: ..."והוא בהקדים מארז"ל כל הכועס כאילו עובד עכו"ם וכו'. והטעם מובן ליודעי בינה לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו לא היה בכעס כלל ואף שבן אדם שהוא בעל בחירה מקללו או מכהו או מזיק ממונו ומתחייב בדיני אדם ובדיני שמים על רוע בחירתו אעפי"כ על הניזק כבר נגזר מן השמים והרבה שלוחים למקום".
הוי אומר, שהאדם נענש על רוע בחירתו להיות השליח למעשה רע, אף שהקב"ה היה מביא מעשה זה על הניזק בכל אופן (לטובה, מצד מטרת הקב"ה), כיון שהרבה שלוחים למקום.
אלא שהניזק לא יכעס עליו, כי ההיזק היה מגיע אליו בכל מקרה.
ורשב"י לכאורה לא כעס עליו מצד ההיזק שנעשה לו, אלא 'יהב ביה עיניה' ו'הסתכל' ב'רוע בחירתו' (שזהו''ע עין הרע, כפי שכתבו לעיל).
עכ''פ, זה לשון אדמו''ר הזקן בעל התניא, באגרת הקודש סימן כ''ה: ..."והוא בהקדים מארז"ל כל הכועס כאילו עובד עכו"ם וכו'. והטעם מובן ליודעי בינה לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו לא היה בכעס כלל ואף שבן אדם שהוא בעל בחירה מקללו או מכהו או מזיק ממונו ומתחייב בדיני אדם ובדיני שמים על רוע בחירתו אעפי"כ על הניזק כבר נגזר מן השמים והרבה שלוחים למקום".
הוי אומר, שהאדם נענש על רוע בחירתו להיות השליח למעשה רע, אף שהקב"ה היה מביא מעשה זה על הניזק בכל אופן (לטובה, מצד מטרת הקב"ה), כיון שהרבה שלוחים למקום.
אלא שהניזק לא יכעס עליו, כי ההיזק היה מגיע אליו בכל מקרה.
ורשב"י לכאורה לא כעס עליו מצד ההיזק שנעשה לו, אלא 'יהב ביה עיניה' ו'הסתכל' ב'רוע בחירתו' (שזהו''ע עין הרע, כפי שכתבו לעיל).
-
- הודעות: 815
- הצטרף: 18 מרץ 2021, 00:42
- נתן תודה: 3 פעמים
- קיבל תודה: 118 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מדוע רשב"י נתן עיניו ביהודה בן גרים
אני מסתכל על זה קצת אחרת. המצב הרגיל בעולם זה ארך אפים . יש מצבים שגורמים לזה שהמצב משתנה למידת הדין .אגור בן יקא כתב: ↑20 מאי 2022, 02:01כל המפרשים כמובן מחלקים בין כוונת הקב"ה במעשה שקרה להאדם, ואחריות האדם. ראה רמב"ן פרשת לך לך ט''ו י''ד. ועוד רבות.
עכ''פ, זה לשון אדמו''ר הזקן בעל התניא, באגרת הקודש סימן כ''ה: ..."והוא בהקדים מארז"ל כל הכועס כאילו עובד עכו"ם וכו'. והטעם מובן ליודעי בינה לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו לא היה בכעס כלל ואף שבן אדם שהוא בעל בחירה מקללו או מכהו או מזיק ממונו ומתחייב בדיני אדם ובדיני שמים על רוע בחירתו אעפי"כ על הניזק כבר נגזר מן השמים והרבה שלוחים למקום".
הוי אומר, שהאדם נענש על רוע בחירתו להיות השליח למעשה רע, אף שהקב"ה היה מביא מעשה זה על הניזק בכל אופן (לטובה, מצד מטרת הקב"ה), כיון שהרבה שלוחים למקום.
אלא שהניזק לא יכעס עליו, כי ההיזק היה מגיע אליו בכל מקרה.
ורשב"י לכאורה לא כעס עליו מצד ההיזק שנעשה לו, אלא 'יהב ביה עיניה' ו'הסתכל' ב'רוע בחירתו' (שזהו''ע עין הרע, כפי שכתבו לעיל).
ראה את הסיפור של רבי יוחנן ואילפא כאשר הם נכנסו למצב סכנה הגיע מידת הדין לדנה אותם למיתה . אם זה היה במצב רגיל לא היו דנים אותם למיתה .
לרשבי היה הכוח בהסתכלות שלו להביא את מידת הדין .
-
- הודעות: 607
- הצטרף: 20 ינואר 2022, 03:13
- נתן תודה: 139 פעמים
- קיבל תודה: 280 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מדוע רשב"י נתן עיניו ביהודה בן גרים
מסכים, לא כתבתי אחרתאלף בית גימל כתב: ↑20 מאי 2022, 04:05אני מסתכל על זה קצת אחרת. המצב הרגיל בעולם זה ארך אפים . יש מצבים שגורמים לזה שהמצב משתנה למידת הדין .אגור בן יקא כתב: ↑20 מאי 2022, 02:01כל המפרשים כמובן מחלקים בין כוונת הקב"ה במעשה שקרה להאדם, ואחריות האדם. ראה רמב"ן פרשת לך לך ט''ו י''ד. ועוד רבות.
עכ''פ, זה לשון אדמו''ר הזקן בעל התניא, באגרת הקודש סימן כ''ה: ..."והוא בהקדים מארז"ל כל הכועס כאילו עובד עכו"ם וכו'. והטעם מובן ליודעי בינה לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו לא היה בכעס כלל ואף שבן אדם שהוא בעל בחירה מקללו או מכהו או מזיק ממונו ומתחייב בדיני אדם ובדיני שמים על רוע בחירתו אעפי"כ על הניזק כבר נגזר מן השמים והרבה שלוחים למקום".
הוי אומר, שהאדם נענש על רוע בחירתו להיות השליח למעשה רע, אף שהקב"ה היה מביא מעשה זה על הניזק בכל אופן (לטובה, מצד מטרת הקב"ה), כיון שהרבה שלוחים למקום.
אלא שהניזק לא יכעס עליו, כי ההיזק היה מגיע אליו בכל מקרה.
ורשב"י לכאורה לא כעס עליו מצד ההיזק שנעשה לו, אלא 'יהב ביה עיניה' ו'הסתכל' ב'רוע בחירתו' (שזהו''ע עין הרע, כפי שכתבו לעיל).
ראה את הסיפור של רבי יוחנן ואילפא כאשר הם נכנסו למצב סכנה הגיע מידת הדין לדנה אותם למיתה . אם זה היה במצב רגיל לא היו דנים אותם למיתה .
לרשבי היה הכוח בהסתכלות שלו להביא את מידת הדין .
אלא שמה שגורם שמלמעלה יחמירו מצד מידת הדין - הוא הסתכלות רבי שמעון באופן חמור על הדברים הלא טובים של יהודה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
מדוע צריך לתת עיניו בכוס של קידוש (אין סיכוי שתדעו....)
על ידי במבי » 03 נובמבר 2021, 09:45 » ב הלכה ומנהג - 5 תגובות
- 203 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
03 נובמבר 2021, 10:18
-
-
- 16 תגובות
- 502 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוסף בן יוסף
14 פברואר 2022, 10:32
-
-
מה הסיבה לשוני ביחס למבקרי ספר הזהר, בין היעב"ץ והנודע ביהודה לדרדעים?
על ידי מגנא ומצלא » 26 ינואר 2022, 10:42 » ב דעת דורות - 491 תגובות
- 4595 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חנינא בני
30 ינואר 2022, 17:07
-
-
- 0 תגובות
- 52 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גחלי אש
27 מרץ 2022, 14:53
-
-
אדם שעוצם את עיניו בלילה ועוד לא נרדם ורואה כדוגמא שריפה גדולה ביער
על ידי סיני עדיף » 09 פברואר 2022, 13:52 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 20 תגובות
- 405 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יאיר
13 פברואר 2022, 19:49
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: הבוחן, קמנו ונתעודד | 7 אורחים